Test: Gigabyte GV-R928XOC-3GD

Grafikkort, AMD/ATI d.  11. oktober. 2013, skrevet af freak_master 18 Kommentarer.  Vist: 16817 gange.

Korrekturlæser: jmose
Billed behandling: svedel77
Oversættelse: jmose

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 2295,00
Produkt udlånt af: Gigabyte
DK distributør: Fourcom

Software

Catalyst Control Center har for nylig gennemgået en større revidering og har fået et helt nyt design til det mere stilrene og mere brugervenlige. En del menuer virker som om, at de ikke rigtigt er blevet tilpasset det nye design - men generelt synes vi at CCC er blevet ganske pænt og overskueligt.

Når man starter Catalyst Control Center op, får man muligheden at vælge Advanceret eller Standard. Noget, der til hver en tid kan ændres under ”Præferencer”. Det er en rigtig god ide med disse to visningsmuligheder, da der ikke er nogen grund til at præsentere en masse avancerede detaljer for langt de fleste brugere.

 

I standard har man 5 overordnede kategorier at vælge imellem. ”Skrivebord og skærme”, ”Video”, ”Spil”, ”Ydeevne” og ”Oplysninger”. Går man ind i den første kategori, bliver man præsenteret for en række underkategorier. ”Skrivebordsegenskaber” vil nok være den best brugte, idet det er her opløsning og opdateringshastighed sættes.

 

Under HydraVision kan man vælge hvordan man vil opsætte sine skærme, såfremt man har flere af disse tilsluttet. Dertil kommer, at man kan styre, hvor vinduer placeres, hvilket er ganske brugbart hvis man har flere skærme i sit system.

 

      

Ønsker man at ændre sine indstillinger for afspilning af filmklip, går man ind under Video. Her kan man ændre lysstyrke, kontrast, tone og farvemætning ved filmafspilning under ”Grundlæggende videofarve”. Vil man gå endnu mere i detaljen, kan man under ”Avanceret videofarve” rette både farvedynamik, hudtonekorrektion og gamma. Ting som de-interlacing, skarphed og støjreduktion kan der under ”Videokvalitet” også ændres på. Under video finder vi desuden også AMD Video Converter, der kan konvertere film afsindigt hurtigt ved hjælp af både CPU- og GPU-kraft. Programmet understøtter dog ikke vanvittigt mange videoformater – så ønsker man at få sat fart i videokonvertering kan det i stedet anbefales at bruge Cyberlink MediaEspresso.

 

 

Spil-punktet i menuen er selvfølgelig også ganske vigtigt. Her kan vi under ”3D-standardindstillinger” stille på den obligatoriske Ydelse/Kvalitet-prioritering. Under ”billedkvalitet” kan der pilles ved Anti-Aliasing - kantudglatning i 3D-grafik - samt Anisotropisk filtrering der giver en bedre billedekvalitet. De ultra-nørdede indstillinger, såsom hvorvidt Anti-aliasing skal køres som Box, Narrow-tent eller Wide-tent, er ikke længere tilgængelige – men man kan ved at vælge ”avanceret visning” få lidt flere muligheder. Sædvanligvis kan det dog anbefales, at man ændrer sådanne indstillinger direkte i spillets indstillinger.

 

 

 

Under spilydelse finder vi desuden AMD Overdrive. Overdrive er et eksempel på, at AMD prøver at fange nogle af entusiasterne ind som kunder. I modsætning til nVidia, hvor man skal hente et eksternt program for at overclocke, er der indbygget et overclockingsværktøj i CCC. Auto-tune er der selvfølgelig til nybegynderne, men man kan uden problemer også selv stille på de enkelte frekvenser. Naturligvis er der dog en sikkerhedsmæssig begrænsning for, hvor meget man kan overclocke, så risikoen for at brænde noget af er minimal. Garantien bortfalder dog – i hvert fald i teorien – ved overclocking; så det er naturligvis på eget ansvar. Endvidere er der blevet plads til smarte features, såsom temperaturovervågning, GPU-aktivitetsniveau, manuel styring af blæserhastighed. Let, enkelt og overskueligt.

 

 

Afslutningsvis kan man under oplysninger se oplysninger om grafikkortet og dets software. Hardwaremæssigt kan man se ting som clock og BIOS-version, mens man softwaremæssigt kan se de aktuelle API-versioner og hvilken Catalyst version man kører med.

 

 

(Ovenstående afsnit er skrevet af Emillos)

Waszipa
 
Superbruger
Tilføjet:
11-10-2013 04:39:51
Svar/Indlæg:
184/11
Hold da op et lækkert kort til den pris!! 😲

Så lave temperatur ved 1150 MHz 😀


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Waszipa d. 11-10-2013 04:42:05.


Brander9400
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2013 08:21:08
Svar/Indlæg:
2231/97
Skulle man sælge sit GTX 670 til fordel for dette??


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
11-10-2013 08:23:57
Svar/Indlæg:
15982/637

Skulle man sælge sit GTX 670 til fordel for dette??

Brander9400 skrev d. 11-10-2013 08:21:08

Det bliver dyrtkøbte ekstra FPS i såfald. Brugt priserne bliver jo ikke ligefrem bedre med de billige R9-280X og HD7970 kort. Jeg ville nok vente på R9-290(X) og se på det som en opgraderingsmulighed hvis der virkelig skal være en forskel 🙂


Anonym20214185545
 
Enthusiast
Tilføjet:
11-10-2013 08:50:01
Svar/Indlæg:
2/0
Fint review :)
- Men savner en sammenligning med et 770 OC edition kort, og ikke blot et ref. kort.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
11-10-2013 08:50:39
Svar/Indlæg:
6368/477

Fint review :)
- Men savner en sammenligning med et 770 OC edition kort, og ikke blot et ref. kort.

Anonym20214185545 skrev d. 11-10-2013 08:50:01


Inno3D GTX 770 Hercules er et OC kort.


Anonym20214185545
 
Enthusiast
Tilføjet:
11-10-2013 09:02:40
Svar/Indlæg:
2/0

Fint review :)
- Men savner en sammenligning med et 770 OC edition kort, og ikke blot et ref. kort.

Anonym20214185545 skrev d. 11-10-2013 08:50:01


Inno3D GTX 770 Hercules er et OC kort.

freak_master skrev d. 11-10-2013 08:50:39


Beklager, jeg har ikke været vågen.
- Fik ikke set der stod Hercules :)


Brander9400
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2013 09:16:03
Svar/Indlæg:
2231/97

Skulle man sælge sit GTX 670 til fordel for dette??

Brander9400 skrev d. 11-10-2013 08:21:08

Det bliver dyrtkøbte ekstra FPS i såfald. Brugt priserne bliver jo ikke ligefrem bedre med de billige R9-280X og HD7970 kort. Jeg ville nok vente på R9-290(X) og se på det som en opgraderingsmulighed hvis der virkelig skal være en forskel 🙂

Gripen90 skrev d. 11-10-2013 08:23:57


Ja, men mit kort falder jo også, så skulle man sælge nu, tage 2 uger til Tenerife den 20 og se når jeg kommer hjem.

Ved godt de FPS kan være dyre, men du kender trangen til noget nyt legetøj.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
11-10-2013 09:27:08
Svar/Indlæg:
15982/637

Skulle man sælge sit GTX 670 til fordel for dette??

Brander9400 skrev d. 11-10-2013 08:21:08

Det bliver dyrtkøbte ekstra FPS i såfald. Brugt priserne bliver jo ikke ligefrem bedre med de billige R9-280X og HD7970 kort. Jeg ville nok vente på R9-290(X) og se på det som en opgraderingsmulighed hvis der virkelig skal være en forskel 🙂

Gripen90 skrev d. 11-10-2013 08:23:57


Ja, men mit kort falder jo også, så skulle man sælge nu, tage 2 uger til Tenerife den 20 og se når jeg kommer hjem.

Ved godt de FPS kan være dyre, men du kender trangen til noget nyt legetøj.

Brander9400 skrev d. 11-10-2013 09:16:03


Jeps, det kan jeg ikke benægte 😛


Capiz
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2013 12:58:13
Svar/Indlæg:
1498/226
Lækkert i bruger det vilde Inno3D 770 Herculez som reference, men i har da aldrig testet det, eller.. det er i hvert fald ikke at se under tests.


Anonym2021815192642
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2013 13:23:24
Svar/Indlæg:
2418/151
Man skal have et 280x eller 290 fordi, man germe vil have det nyeste DX 11.2 support


kbr100
 
Superbruger
Tilføjet:
11-10-2013 14:34:58
Svar/Indlæg:
313/103
Hvad forventes prisen at blive på de nye R9 290-kort, og hvornår kommer de?


Hr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2013 23:22:02
Svar/Indlæg:
1363/125
Lækker test, har selv lige bestilt sådan et kort eller to måske. ;) Ser frem til mandag. Så hvis nogen mangler et billigt GTX 760 så tjek salgstråden. 🙂

Der må snart komme noget pris på 290 non x. Tror det bliver kortet og med 4gb ram. 😢


gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2013 15:17:13
Svar/Indlæg:
5506/640
#11

http://www.webhallen.com/dk-da...

Her skulle de få kortet lidt tidligere http://www.overclockers.co.uk/...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gasolin d. 12-10-2013 15:21:24.


kbr100
 
Superbruger
Tilføjet:
13-10-2013 21:20:57
Svar/Indlæg:
313/103
#13
Shit, det er pebret 😲


Hr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2013 15:09:45
Svar/Indlæg:
1363/125
Jeg fik dette kort ind af døren igår, og bevares det er rigtig godt som std. der er ikke meget oc i den gpu desværre 1075 var mit max med msi afterburner. Memory kunne jeg ramme 1750 med så der var en del. Kørte benchmark samt noget bf3/4 beta og alt var vel. max temp var 65 i mit kabinet med godt airflow. ;) Super godt til små 2200 kr. 🙂


Hr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2013 16:47:46
Svar/Indlæg:
1363/125
1175 skulle der stå. ;)


morra19
 
Moderator
Tilføjet:
15-10-2013 17:56:52
Svar/Indlæg:
2672/468
#16 synes da 1175 / 1750 er ganske pænt OC.


Yb_Hitemhard
 
Overclocker
Tilføjet:
29-12-2013 17:23:35
Svar/Indlæg:
55/7
Har også lige købt Gigabyte GV-R928XOC-3GD, jeg plejer at købe Asus eller XFX, men kunne ikke stå for denne køleløsning og det skuffer jo ikke, fantastik kort mand!!!

Jeg er super glad for, at jeg valgte netop dette kort 😲