Test: Creative, Sound Blaster EVO Zx

Lyd d.  12. december. 2013, skrevet af neemos 3 Kommentarer.  Vist: 7194 gange.

Korrekturlæser: xt0m
Billed behandling: neemos
Oversættelse: xt0m

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 1381,00
Produkt udlånt af: Creative
DK distributør: Creative

Test



Selve testen er foregået på min egen maskine. Headsettet kommer med hele tre tilslutningsmuligheder: USB, jackstik og Bluetooth. EVO Zx er også udstyret med NFC for at gøre opkoblingen via bluetooth så nem som muligt. Selve headsettet er super nemt at komme igang med, og i løbet af ganske kort tid havde jeg sat det hele op.

Jeg har et ASUS Maximus V Gene-bundkort med SupremeFX III-lydkort. Jeg har testet musik i fire forskellige genrer, skype/mobil opkald og selvfølgelig gaming som det her headset sigter mod.
 

Gaming
Spillene, der er testet i denne gang, er CSCZ, Bioshock infinite og State of Decay. Jeg må sige at EVO Zx klarer sig rigtigt godt i spil og jeg synes virkelig at surroundlyden gør sit arbejde godt, selv om jeg ikke kunne høre forskel på 5.1 og 7.1. Da jeg testede i FPS-spil var det virkelig nemt at høre hvor fjenderne var, men også deres afstand til mig. Det er ellers et område som mange fejler på, netop hvor langt væk er fjenden, men ikke EVO Zx, jeg havde hele tiden en klar fornemmelse for hvor hver en fjende var. Så snart de rørte på sig kunne man høre dem, hvilket i FPS-spil er guld værd.

Lyden i sig selv in-game er også virkelig god og fyldig, og når kuglerne flyver om ørerne er det lige før man selv sidder og dukker sig. Eksplosionerne buldrede gennem en meget fyldig bas og det føles næsten som at være der selv, når granaterne rammer lige ved siden af dig. Selv når der virkelig var fuld fart på eksplosioner, tanks og helikoptere, var der ingen lydproblemer og ingen lyde blev udeladt eller knasede. Snak under spil hører man også tydeligt og alle jeg har spurgt synes jeg er gået fint igennem. Det er et headset jeg kommer til at savne en smule til gaming, da lyden virkelig er god. Den eneste ulempe for mig var on-ear delen, som efter en times tid gjorde at mine ører altså ikke kunne holde til mere.

Komfort og dagligt brug
Lige når man får EVO Zx i hånden og kan mærke kvaliteten af produktet havde jeg en forventning om at det ville være et rigtigt behageligt headset. EVO Zx er et såkaldt on-ear headset og skal sidde på ørerne og ikke rundt om. Jeg synes dog Creative har skudt lidt ved siden af, da har formået at forme ørekoppen på en måde så den halvt sidder på øret og den anden halvdel uden for øret. Hvis man kan vænne sig til hvordan de sidder, så er komforten faktisk rigtig god. Skummet på ørekopperne er rigtigt blødt og beklædt med en form for skind som også føles utroligt blødt. Da der ikke er nogen umiddelbar måde EVO Zx kan komme af med varmen var jeg lidt nervøs. Der var dog ingen svedende ører og jeg sidder i et rum der er 24-25 grader konstant.

Skype og mobil
Til både mobilopkald og Skypebrug har EVO Zx klaret sig rigtigt godt. Det har været en fornøjelse, at man ikke har en mikrofon siddende foran sig. Det har også været lækkert, når man er ude og pendle til job, at man kan bruge EVO Zx via bluetooth og der ingen mikrofon er. Selve opkoblingen til bluetooth på mobilen gik også hurtigt, og på under to minutter var headsettet klar til brug. Grunden til de klarer sig så godt på samtaledelen, er funktionen ”voice fokus”, som skaber en form for talebobbel rundt om dig. Som man kunne se i design/layout delen, var mikrofonen placeret over højre ørekop. Umiddelbart havde jeg mine tvivl om hvor godt det kunne fungere, men EVO Zx gør det virkelig godt, og folk har kunnet høre mig krystalklart - og det er endda uden at kunne høre støjen omkring mig. 

Musik
Toppen af poppen er ifølge Spotify Rasmus Seebach og nummeret Øde Ø. I popgenren klarer EVO Zx sig ikke helt så godt som jeg havde forventet. Bassen er meget tydelig og drukner desværre mange af de lysere toner. Det gør desværre, at det lyder som om der decideret er en indstilling, der står forkert. Jeg har dog prøvet at få ændret lyden via softwaren, men det har ikke rigtigt hjulpet noget. Det er lidt ærgelidt at bassen er så dominerende, da jeg ellers fornemmer at lyden ville være rigtigt god.

Med et klassisk stykke pianomusik af Mozart, som virkelig tester de høje toner, er lyden i denne genre noget bedre end den forrige. Det er dog ikke helt perfekt, da jeg på de høje toner godt kan høre at headsettet kæmper en lille smule, og lyden er tæt på at gå over i at blive skinger. Jeg synes dog stadig, at EVO Zx klarer sig ganske godt i denne genre og det er kun på de rigtigt høje toner, at det kniber lidt med ydeevnen.

Ovre i rockens verden har jeg testet hvordan ACDC med Thunderstruck lyder på EVO Zx. Igen dominerer bassen en smule, dog noget mindre end i popgenren. Jeg har svært ved at høre guitaren over trommerne og vokaler, da de på grund af den tunge bas stadig står for tydeligt. Det er altså ærgerligt, da jeg fornemmer lyden er rigtig god så længe bassen ikke er for aktiv.

Sidste genre jeg har valgt at teste i, er trance, da jeg gerne vil give headsettet mulighed for at bruge den bas, der er så dominerende. Her klarer EVO Zx sig meget bedre og lyden er rigtig god, samtidig med man får en super god bas i musikken. Her overdøver bassen faktisk ikke resten af musiken og man får en fed fornemmelse, når bassen dunker af sted. Det er synd, at Creative ikke formår at ramme den samme balance i de tidligere genrer.

Fejl og mangler
Der er desværre et par fejl som i min optik er en decideret kvajebajer værdig, specielt når det gælder et headset som EVO Zx. Når man kobler headsettet til via USB-port for at kunne oplade samt spille, skifter softwaren ikke automatisk over på headsettet. Man skal ind manuelt og gøre det via afspilningsenheder, og det er ærgerligt at denne helt basale funktionen ikke virker.

Jeg var så heldig at have et SoundBlaster-lydkort med SBX-lydprocessor, og når de to skal afspille sammen går det desværre helt galt, og lyder som musik i en tom øldåse. Det er ikke i orden, at hardware og software fra samme firma ikke kan snakke sammen eller finde ud af hvordan det skal lyde.

En sidste ting jeg vil nævne er ørekopperne, som simpelthen er lavet i en lidt skæv størrelse, hvor de ikke er helt "on-ear" men heller ikke dækker hele øret. Man ender med en halvhjertet løsning, der mest af alt virker som om Creatives produktchefer ikke kunne blive helt enige med hinanden.

trofast
 
Superbruger
Tilføjet:
14-12-2013 17:07:14
Svar/Indlæg:
286/28
Har lige haft min EVO ZxR i 1½ dag og det meste kan overføres til min oplevelse af headsetet. Jeg kan dog heldigvis have mine øre i kopperne, måske fordi det er 50mm enheder i.
Musik er dog værre end jeg havde troet, jeg kan holde det ud efter at have stillet på eq'en. Men der er jeg meget skuffet, specielt når man tænker på prisen.


neemos
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
15-12-2013 12:36:07
Svar/Indlæg:
1129/307
#trofast

Du køerer ikke med et creative lydkort vel? For under test oplevedede jeg at at sbx X sbx = meget meget ringe lyd og skulle slås fra på den ene enhed.


trofast
 
Superbruger
Tilføjet:
15-12-2013 14:19:10
Svar/Indlæg:
286/28
Nej, jeg har heldigvis ikke haft nogen problemer af den slags.