Test
Så er vi ved at være klar til at kaste en bunke benchmarks i hovedet på denne helt nye APU. Forventningerne er høje for med den megen omtale der har været om disse nye APU'er, så vi må se om de nu også er helt så vilde.
Her er Kaveri APU'en blevet monteret i FM2+ soklen, der mangler bare en CPU køler og lidt andet hardware for at vi er køreklar.
Testmaskinen består af :
Bundkort: Gigabyte G1 Sniper A88X ver. F7 BIOS
CPU: AMD A10-7850K
RAM: A-DATA Gaming Series 2133 Mhz
PSU: Chieftech Nitro 650 W
SSD: Kingston V300
OS: Windows 7 Home
Driver version ATI Beta 4,1
Køling: Antec H2O 920 v4 - sponseret af ANTEC:
http://www.antec.com/product.php?Per=144
Til sammenligningen har jeg brugt samme hardware som ovenfor og kun udskiftet APU'en med en A10-6800K
Programmer:
Wprime
Cinebench R15
3DMark 2013
PCMark8
BasemarkCL
Tomb Raider 2013
Unigene Valley
Battlefield 4
Driveren jeg brugte var version 14,1 i beta udgave da det var den eneste der understøtter Mantle.
For nemheds skyld har jeg inkluderet et overclockfelt for både A10-6800K og A10 7850K. Desværre kunne jeg ikke få 7850K'eren op på mere end 4,4 Ghz på CPU'en, 1900MHz på nordbroen og 1000MHz på GPU'en. Så det blev ikke til det helt vilde overclock, men til gengæld er ydelsen alligevel suveræn for A10-7850K.
Her ses de indstillinger jeg brugte til overclock på APU'en. Spændingen viser dog her forkert for den var på 1,456v.
Wprime:
Wprime er en rigtig regnenød som sætter processoren på hårdt arbejde ved at beregne kvadratroden af de første 32 millioner heltal og kan også sættes til at gøre det samme for de første 1024 millioner heltal, der leveres en score for hver kategori.
Her i Wprime testen får vi nærmest serveret et skole eksempel på bedre og bedre ydelse i grafen. Selv ved standard clock på 3,7Ghz samt op til 300MHz turbo er det stadig 100MHz fra 6800K's standard clock på 4,1GHz og 400MHz under 6800K med turbo slået til. Så det er faktisk et ret imponerende resultat Kaveri'en lægger ud med her.
Cinebench R15:
Cinebench R15 er en videreudvikling af Cinebench 11.5 som vi tidligere brugte. Testen er der dog ikke ændret meget i, det er stadig først en OpenGL test og derefter en ren CPU test der viser hvor hurtigt CPUen kan opbygge et billede.
Her i Cinebench testen går det igen rimelig flot for 7850K'eren, da den jo trods alt kører de nævnte 400MHz langsommere en 6800K'eren. Kaverien når dog ikke helt op til 6800K'eren men det er ikke meget der mangler.
3DMark fra 2013:
3Dmark 2013 er en test der automatisk kører igennem forskellige scenarier i flot og krævende grafik. Det leverer en score for hver kategori.
Her viser Kaverien tænder og vi ser igen en markant bedre ydelse i testene Cloud gate og Fire strike, kun i Ice Storm får 7850K smæk af 6800K som stadig kan bide fra sig.
PCMark 8:
I PCmark 8 gennemgår testen 3 forskellige moduler det første er sat sammen af diverse tests til hjemmebrug, den næste Creative er mere beregnet på professionel brug og den sidste er sammensat for at dække det normale behov for en arbejdsmaskine så som tekst behandling og regneark.
Igen her i PCMark 8 ser vi i de forskellige kategorier en fint stigende graf til fordel for A10-7850K APU'en. I alle tre tests er den her A10-6800K klart overlegen. Denne test kunne jeg ikke få til at køre stabilt ved 4,4 Ghz så i må nøjes med dem jeg så tog på 4,2 ghz.
Basemark CL:
Dette er en test der gennemløber forskellige videnskabelige udregninger og viser f.eks hvordan væske i bevægelse opfører sig i et kar, samt håndterer forskellige former for video og billedbehandling. Resultatet leveres som en samlet score.
Det ser ud til at tendensen i den nye APU er at den under de rette omstændigheder er en rigtig regnenørd for Basemark testen er virkelig langhåret med masser af beregninger på væsker i bevægelse og fractaler, men her ser det da bestemt ud til at A10-7850K stortrives og igen får A10-6800K nogle slemme knubs.
Tomb Raider Benchmark:
I spillet Tomb raider er der en benchmark indbygget så jeg smed processorerne en tur gennem den ved forskellige opløsninger og billedkvaliteter.
Her er tendensen klar, for jo højere opløsning desto bedre yder 7850K, dog er det jo kun nogle få frames vi snakker om pr. test. Det er alligevel vildt at se en noget langsommere APU yde det samme som en der kører 400MHz hurtigere i turbo mode.
Unigene Valley v.1:
Med det syntetiske Unigine Valley skiftes der i forskellige lys og vejrforhold i en virtuel dal, og alle effekterne bruges så til at levere en score.
De høje opløsninger er igen favoriseret en smule i disse tests, men igen er vi helt nede på tiendedele af en frame og det kan man selvfølgelig ikke mærke i det virkelige liv.
Battlefield 4:
Testene er udført med spillets egen FPS måler som er det eneste der indtil videre kan bruges til at måle ydelse i både DirectX 11 og Mantle. Desværre er det lidt omstændigt at bruge og der skal udføres en del beregninger på tallene der spyttes ud at "testen" som i øvrigt er den samme sekvens som som vi bruger til test af grafikkort; cirka 100 sekunder i starten af Tashgar afsnittet. Det er sekvensen hvor der køres i Jeep frem til en garage hvor man bliver hevet indenfor. Da jeg ikke er den helt store regneørn har jeg i målingerne allieret mig med Freak_Master som har lavet regnearbejdet og jeg har foretaget de relevante målinger i spillet.
Her er Mantle teknologien helt suveræn og banker alt liv ud af DirectX 11 Det er umiddelbart en ydelses forbedring i forhold til DirectX 11 på hele 75% bare i Medium instillingen. Ser man udelukkende på FPS er der tale om en suveræn teknologi som her er målt i Mantle. Men nu skal man så ikke lige lade sig forblænde af ren teori så jeg afprøvede naturligvis BF4 i et par scenerier med både DirectX 11 og Mantle for at se om det virkelig skulle kunne lade sig gøre at afvikle spillet i en opløsning på 1980x1080 i kvalitets indstillingen ultra og efter antallet af FPS at dømme burde det sagtens kunne lade sig gøre. Desværre viste det sig dog at spillet nærmest kører i en slags "slow motion" i den helt høje indstilling og skal det være spilbart så skal man altså ned i høj eller medium kvaliteten for at BF4 kører mere flydende. Jeg bemærkede mig dog at når spillet kørte i Mantle virkede det som om spillet blev afviklet mere smidigt i forhold til DirectX 11 så et eller andet er altså blevet forbedret i Mantle teknologien. Afsluttende må jeg dog konstatere at Mantle virker meget lovende men jeg vil nu gerne se nogle flere programmer som understøtter det inden jeg helt afgør om Mantle er det vi skal se mere af i fremtiden eller ikke. Det ser dog ganske lovende ud.
Strømforbrug:
Jeg har her bare sat en watt måler ind før PSU'en og derfor er det hele systemets samlede strømforbrug der vises i nedenstående graf.
Som en sidste ting der er en afgørende faktor for om man skal satse på en APU er naturligvis strømforbruget og her ser det rigtigt godt ud for A10-7850K Kaveri APU'en. Amd har fået sat farten lidt ned på Kaveri, som dog stadig yder som A10-6800K og endda bedre og samtidig med et markant lavere watt forbrug under fuld belastning og vel at mærke med resten af maskinen med på slæb. Ganske godt gået af AMD at man nu kan bygge sig en "gamer" maskine der kun bruger max. 130 Watt. Forbruget er målt når systemet bare er startet uden åbne vinduer og derefter på fuld skrue med Prime95 og Furmark kørende for på den måde at sætte max belastning på både GPU og CPU.
Så er det blevet tid til en konklusion på næste side