Grafikkort, AMD/ATI d. 08. maj. 2014, skrevet af freak_master 0 Kommentarer. Vist: 15204 gange.
Model |
Hastighed/Driver |
|
Operativsys. | Windows 7 professional | 64-bit |
Processor | Intel i7 4770K | 3500 MHz |
Bundkort | Gigabyte Z87X-OC | 100 MHz bus |
RAM | 16 GB Corsair Vengeance | 2400 MHz 10-12-12-31 |
Strømforsyning | Enermax Revolution 87+ | 750 watt |
Grafikkort | XFX R7 250 Boost Ready | Catalyst 14.3 Beta |
Sammenlign. | Sapphire R7 265 | Catalyst 14.3 Beta |
Gigabyte R9 270 WindForce x2 | Catalyst 13.11 Beta 9.4 |
Da grafikkortet ikke har helt så mange kræfter som de tidligere kort vi har testet, er det svært at finde noget at sammenligne med. De 2 kort jeg sammenligner med er de mindste vi har haft til test, men vi vil nok se et stort spring mellem dem alligevel. Dernæst har jeg valgt nogle lidt andre indstillinger og opløsninger, da vi næppe får dette R7 250 kort til at køre Crysis 3 på ultra ved 2560x1440. Jeg har derfor kun brugt en indstilling som vi plejer at bruge, og da jeg ikke har R9 270 kortet hjemme kan jeg kun hente resultater fra tidligere, så det er kun i en indstilling at det kan skrives på graferne.
Test software:
3DMark 2011
3DMark 2013
Heaven benchmark 4.0
Tomb Raider
Hitman Absolution
Bioshock Infinite
Crysis 3
Battlefield 4
Grafikkortet er ret nemt at håndtere når der skal overclockes. Kernen er kun muligt at overclocke med 50MHz, hvilket er et ret sikkert overclock. RAM hastigheden kan dog hæves en del mere, helt op til 1040MHz, hvilket gjorde kortet meget ustabilt. Jeg gik ned til 1GHz og kortet var stabilt.
3Dmark11:
3Dmark er et program der køre flere forskellige 3D sekvenser for at måle systemets ydelse. Selvom navnet ville indikere en udgivelsesdato i 2011, så vi faktisk programmet på gaden 7. december 2010. Programmet er det første 3DMark-program, der tager brug af alle DirectX 11's funktioner.
Jeg synes at grafikkortet klare sig ganske udemærket her, og overclocket har givet et ganske fint boost, selvom det ikke er meget kortet er blevet overclocket.
3Dmark13:
Det nyeste skud på stammen fra Futuremark. Programmet byder på endnu mere krævende grafiktests, og der er mulighed for også at køre programmet på Android/iOS enheder og der kan direkte sammenlignes med de helt store PC-systemer.
Jeg tror aldrig at jeg har set Fire Strike testen hakke så meget som den gjorde med kortet her. Men det er selvfølgelig heller ikke det, det er lavet til. Generelt synes jeg faktisk at så lille et kort klarer sig ganske fint, selv Cloud Gate så ud til at køre nogenlunde flydende.
Unigine Heaven 4.0:
Heaven 4.0 er en dedikeret benchmark der gør brug af Unigine spil engine. Programmet kører flere 3D sekvenser igennem og måler samtidig de viste FPS. Denne benchmark hedder Heaven fordi sekvenserne foregår oppe i skyerne og skal forestille himlen.
I den lave indstilling klare 250 sig ganske fint, men så snart vi gerne vil se lidt god grafik kan det slet ikke følge med længere. Det noget større 265 viser over 3 gange så mange FPS.
Tomb Raider:
Det nye Tomb Raider er ude, og da jeg købte det med det samme, kunne jeg lige så godt medtage det, selvom det bruger samme engine som Deus Ex. Dog er det, ligesom Deus Ex, en modificeret version, og grafikken ser også ud til at være blevet lidt bedre med Tomb Raider.
Jeg var bange for at grafikkortet slet ikke kunne trække Tomb Raider. Men det går faktisk ganske fint, og jeg ville fint kunne spille spillet igennem med 1920x1080 på laveste indstilling. Især med overclocket, så kommer man ikke under de magiske 30 FPS.
Hitman Absolution:
Hitman Absolution er et spil hvor det mest af alt gælder om at gå i skyggen og være stille. Absolution spillet er 5 spil i Hitman serien, og kører i IO Interactive's Glacier 2 spil engine, hvilket kan gøre brug af DirectX 11 API'en og ser rigtig flot ud.
Min opfattelse af Hitman har indtil videre været at det skulle være ret nemt at køre. Men det har ændret sig siden at jeg fik fat i 250 kortet, for det kan nemlig ikke klare spillet på laveste indstillinger i 1920x1080. Her skal man ned i 1366x768 før det kører, men så kører det også rigtig godt.
Bioshock Infinite:
Spillet her er udgivet af 2K Games som også udgav Duke Nukem Forever og Borderlands. Bioshock Infinite bruger Unreal Engine 3 der kan gøre brug af DirectX 11 API'en.
Bioshock kan hakke en smule, men her bruger jeg heller ikke laveste indstillinger. Køres spillet ned på laveste, kan det fik afvikles af R7 250 med en opløsning på 1920x1080.
Crysis 3:
Det er ikke længe side Crysis 3 udkom, og spillet har allerede vist sig at være et af de mest grafik krævende spil til dato. Spillet gør brug af en opdateret version af Crytek's CryEngine 3. Denne gang ser vi fra starten fuld udnyttelse af DirectX 11, og ikke som Crysis 2 hvor der lige skulle laves en patch.
Crysis 3 er endnu et spil som jeg troede ville være ekstremt svært at afvikle for 250 kortet, men det går faktisk ganske godt. Og med overclocket vil jeg sige at det godt kan spilles uden at det bliver irriterende at se på.
Battlefield 4:
Et spil der næppe kræver nogen introduktion. Vi ser endnu mere imponerende grafik end Battlefield 3, der leverede en fantastisk grafik. Den brugte spilmotor er Frostbite 3 som er udviklet af EA selv til netop dette spil.
Vil man spille Battiefield 4 med 250 kortet skal man også ned på laveste grafikindstilling, men der nede går det også ganske fint. Især i den lave 1366x768 opløsning kører spillet helt fantastisk.
Strømforbrug:
Vi har set i alle benchmarks at R7 265 har været cirka 3 gange så hurtig, men det bruger også en del ekstra strøm, men faktisk kun lidt over dobbelt så meget.
Temperaturer:
Køleren XFX har sat på dette 250 kort er helt fantastisk. Hvis det ikke bliver overclocket holder det sig til 68 grader uden at sige en lyd. Med et overclock bliver kortet lidt varmere, hvilket kan varme et lille kabinet lidt mere op - men blæseren kan stadig ikke høres. Jeg prøvede også at skrue blæserhastigheden helt op, her kunne jeg høre blæseren svagt, så kortet kommer ikke til at genere støjmæssigt.
Anmeld
Information