Produktet er venligst udlånt af: http://www.ati.com
Produktet distribueres i DK af: ..
Link til producentens website: http://www.ati.com
Testen
3Dmark2003 X1600XT og X1300Pro tager titlen i 1024x768 og 1280*1024 AA/AF, men sjovt nok ikke i 1280x1024 uden AA/AF. De har selvfølgelig optimeret Anti-aliasing, men det forklarer ikke at de taber ved 1280x1024, men vinder ved 1024x768. Det kunne tyde lidt på nogle "benchmark" optimeringer.
3Dmark2005 De nye grafikkort er blevet væsentligt bedre til at compile HLSL og afvikle shaders. Det er så at sige også her at fremtiden i grafik ligger. Det er godt at se de nye grafikkort trækker fra sidste generations semi-high- og mid-end kort.
Battlefield 2 Igen ser vi X1300Pro blive slået i 1280x1024 uden AA/AF. X1600XT holder sig dog foran X800GT. En ting at bemærke er, i hvert fald på X1300Pro, at AA ikke bliver tilført grafikken, det performance tab vi ser, er udelukkende på grund af Anisotropic Filtering.
Call Of Duty 2 Call Of Duty 2 er kørt uden AF. Grunden er at spillet ikke viser hvilket level af AF den sætter på. Det gør den dog med AA. X1600XT og X1300Pro klarer Anti-aliasing fint, men 1024x768 er klart den foretrukne opløsning i COD2.
Doom 3 I Doom 3 klarer X1300Pro kortet sig ikke så godt. Men jo højere man kommer op i detaljer jo bedre klarer den sig i forhold til de andre. Man kan stadig godt se at OpenGL ikke at ATIs stærkeste punkt. ATI har snakket om nogle optimeringer til OpenGL i 5.10 driveren, den driver som er brugt i denne test.
Farcry De nye kort lader sig ikke påvirke så meget af opløsningen i Farcry. Derimod trækker AA/AF tænder ud. X1K har nogle problemer ved at vise vandet i Farcry, vandet går fra at være gennemsigtig til at være fast og tilbage igen. Dette er nok et driver problem som vil blive ordret i fremtiden.
FEAR F.E.A.R er Monoliths nyeste spiludgivelse. Det var også dem som lavede No One Lives Forever spillene som i sin tid var rigtig visuelt imponerende. Det ses tydeligt at de i denne omgang har disket op med nogle tunge sager. Spillet er spilbart med X1600XT ved 1024x768 medium detaljer - ellers er det ikke så meget værd på X1300Pro kortet. X1300Pro lider tydeligt af at kun have 2 vertex shader hvor at Geforce 6600 har 3.
Half-life 2 Source Engine, som Valve har døbt deres grafiskemotor til Half-life 2, viser her sin styrke ved at give høje frames per second til næsten alle grafikkort og stadig formå at være rigtig pæn. Resultaterne taler for sig selv.
WMV-HD - CPU load test Siden sidste generation af grafikkort har chip-producenterne implementeret DXVA (DirectX Video Acceleration) som skulle afhjælpe belastning af CPU'en ved afspilning af HD-video. Dette gøres ved at behandle video-dataen i grafikkortets DirectX del.
Til testen er der brugt Windows XP's perfmon.exe for at måle gennemsnits belastningen af CPUen. Som HD video har jeg valgt "The Magic Of Flight" som er en 1080p video der varer 2:02 min og fylder 126mb.
Kortene klarer sig ret ens - dog en lille fordel til X1600XT.