Test: Inno3D Geforce 7800GS

Grafikkort, NVIDIA  d.  22. februar. 2006, skrevet af TeamdB 6 Kommentarer.  Vist: 20788 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Inno3D
DK distributør: MMDistibution

Testen


Testsetup
  • Windows xp pro sp2
  • AMD64 3500+ wincherster core
  • Abit AV8
  • 2x512mbKingston value
  • lydkort:onboard AC97
  • Harddisk: 2xSeagate 7200.7 80gb raid 0

    Grafikkort:
  • Inno 3D 7800GS
    Inno 3D 83.40Driver
  • BFG Geforce 7800GS
  • Gigabyte Geforce 6800 Ultra
  • Gigabyte Geforce 6800 128mb, passivt kølet.
    Forceware 81.98

    Programmer:
  • 3Dmark03
  • 3Dmark05
  • Aquamark3
  • Unreal 2004, Umark ONS-primeval:1600x1200,16bots high.
  • Quake4, Custom,1600x1200, high,
  • NeedforSpeed: Most Wanted. Costum, 1600X1200. max/Full AA

    Jeg kunne desværre ikke få kortet fra Inno 3D til at køre med nyeste driver fra nvidia, heller ikke med den man kunne hente på inno3D's hjemmeside. Derfor er testen udført med den driver der fulgte med kortet. Af samme grund er der nogle narturligesvingninger i forhold til f.eks BFG kort ved standard 7800GS hastighed.
    Jeg har valgt at overclocke alle 4 kort for at sammenligne hvor meget man kan få ud af de enkelte kort. Alle kort er overclocket ved hjælp af coolbits.
    Gigabytes 6800 passiv har jeg valgt, at lægge 2 arctic cooling pro TC blæsere ovenpå, da det er sådan jeg normalt har det sat op. Derfor clocker det så godt som det gør.
    Fra en normal speed på 325/350 fik jeg det op på 380/405 på core/ram hastighed.
    Gigabytes 6800 Ultra havde ikke særligt meget råderum og stoppede allerede ved 444/565 mod 425/550 normalt.
    BFG 7800GS overraskede mig positivt. Selvom det er clocket til 400/625 mod normalt 375/600, så fik jeg det op på 481/700 uden at få nogle problemer overhovedet.
    Inno3D kortet fik jeg op på 461/680 mod de 375/600. Det er pænt, men kan dog ikke følge med BFG kortet. Efter at have set andre test formoder jeg også, at BFG udvælger deres chips, hvilket nok ikke er tilfældet for inno3D.


    I 3Dmark03 vinder 6800Ultra kortet, lige indtil man clocker 7800GS kortet fuld ud, og her må man sige, at 6800Ultra kortet er slået med flere længder. Driveren fra Inno3D giver dog en højere værdi end den nyeste.

    I 3Dmark 05 har BFG kortet hentet 600Ultra kortet, mens igen så er det overclockede 7800GS kort stukket af og her ses nok bedst forskellen mellem BFG og Inno3D kortene.

    I aquamark er resultatet det samme som 3Dmark05.

    I Quake4 der køre på Doom3 engine løber 6800ultra med hele æren. Endvidere halter Inno3D driveren efter i alle spillene.

    Need for speed bruger shaders meget, men det er dog først det overclockede 7800GS kort der kan slå 6800Ultra kortet.


    I Unreal2004 vinder 7800GS en ren sejr, men der er ikke den store forskel på hvor højt kortet er clocket, dog er Inno3D driveren lidt dårligere i denne bench.

    Jeg har målt strømforbruget for hele systemet ved hjælp af en strømmåler og som vi har tidligere har set, så ligger kortene med G70 kernen lidt lavere end tidligere model.

    Hvis man tager højde for, at 7800GS skal erstatte 6800gt, så lever det fuldt op til forventningen og vi ser, at det også nogle steder slår 6800ultra kortet, der pt ligger i sammeprisniveau som 7800gs kortet. Man for dog mere ydelse for samme penge på pci-express siden og dette skyldes nok, at den løsning der er nødvendig for at konvertere kortet til AGP ikke er gratis.
    Det bliver spændende, at se om der er nogle låse pipelines der er mulige, at åbne hvilket vil gøre dette kort endnu mere populært, ligesom det er sket med 6800LE/6800.
    Man kan måske også undre sig over, at nvidia ikke har valgt at lave en med alle pipelines og lidt højere frekvenser, men med i overvejelsen er nok også, at de købestærke kunder som havde penge til et sådan kort, nok alligevel ville vælge at gå over til pci-express. Det kan dog også være at vi senere for et større kort at se, selvom der ikke er noget der tyder på det endnu.

    Forskellen mellem BFG kortet og Inno3D svarer til forskellen i hvor højt de er clocket og med de to test kort og når man ser på de tests der rundt omkring er udført på de to typer kort, så tyder det på, at BFG udvælger deres chips, hvorimod de billigere kort kan svinge meget i hvor godt de clocker.
  • red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    22-02-2006 12:50:54
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    :o Najs test.... fortsætter du med at teste AGP-kort 8) ??



    TeamdB
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    22-02-2006 14:30:50
    Svar/Indlæg:
    511/123
    Det vil tiden vise, der skal jo lige komme nogle ;)



    DTU_XaVier
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    22-02-2006 17:40:06
    Svar/Indlæg:
    2786/120
    Rigtig god test ;)

    Er det kun mig der ikke har fået noget med, eller kører 7800GS med 8ROPs og 16shaderpipelines?? Eller kører det med 16 ROPs og 16shaderpipelines?? For sidst jeg hørte noget var det 8, og set i forhold til det , er det jo et yderst effektivt kort, når det med lavere frekvenser kan slå 6800U, der kører med 16??

    MVH.
    Toke :)



    TeamdB
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    22-02-2006 18:18:08
    Svar/Indlæg:
    511/123
    Jo, det er rigtigt. Jeg ved ikke hvorfor jeg igen glemte, at få det med i forhold til BFG testen.



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    22-02-2006 19:12:55
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    Jeg ved det faktisk ikke.. mit gæt ville være 16ROPs og 16pipelines. Det vil være det umiddelbare spring fra 7800GT der har 16ROPS og 20 pipelines, og GTX der har 16Rops og 24pipelines :)

    Der kommer en pæn klat AGPkort det næste stykke tid. X1600AGP er et af de rigtige spændende ligesom GEforce7300AGP. og mon ikke 7600 også kommer til AGP.

    Synes det nogle feee test, så fortsæt da gode arbejde.



    DTU_XaVier
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    22-02-2006 20:53:38
    Svar/Indlæg:
    2786/120
    #5 Jeg mener bare at have læst nogle andre tests, hvor de siger det kører med 8ROPs, hvorfor det gør det, ved jeg ikke.. :)

    MVH.
    Toke :)