Test
Testsoftware:
-
3DMark 2011
-
3DMark 2013
-
Heaven benchmark 4.0
-
Tomb Raider
-
Hitman Absolution
-
Bioshock Infinite
-
Crysis 3
-
Battlefield 4
-
Hitman 2016
-
Rise Of The Tomb Raider
OBS:
Bemærk, at grafikkortene er testet med forskellige drivers, da benchmarkene er kørt ved hver enkel anmeldelse. Der kan derfor være afvigelser i den målte ydelse kontra de tal der ville komme, hvis alle kort var testet med samme driver.
3DMark 2011:
3DMark 2011 er den nyeste version af FutureMark's berømte benchmark program. Programmet tester i DirectX 11, som benytter blandt andet høj og lav tessellation, post-processing, belysning med skygger, fysiksimulering med "hårde" og mange objekter samt fysik med bløde objekter beregnet med DirectCompute.
Jeg har testet i de 3 forudkonfigurerede settings Entry, Performance og Extreme.
3DMark 2013:
En ny version af Windows ledsages gerne af en ny version af 3DMark. Denne gang har Futuremark fokuseret på at lave en benchmark der kan bruges på alle platforme. Derfor er der 3 individuelle tests: Ice Storm, som er til tablets og langsomme computere, Cloud Gate, der er lavet til den almindelige PC og bærbar og sidst Fire Storm, som er lavet til at teste gamer PC'en til 20.000,- kr. Vi tester i standard indstillingerne for alle 3.
Unigine Heaven benchmark 4.0 tool:
Heaven benchmark var den første benchmark til at benytte DirectX 11 - få dage efter udkom STALKER: COP og de tilhørende nye features som Tessellation og Shader Model 5.0. Testen er baseret på Unigine-motoren og kan tvinge alle de testede grafikkort i knæ.
1: DirectX 11 - Quality: High - Tesselation: Moderate - Anti-aliasing: 2x - Resolution: 1920x1080
2: DirectX 11 - Quality: Ultra - Tesselation: Extreme - Anti-aliasing: 4x - Resolution: 1920x1080
3: DirectX 11 - Quality: High - Tesselation: Normal - Anti-aliasing: 2x - Resolution: 2560x1440
4: DirectX 11 - Quality: Ultra - Tesselation: Extreme - Anti-aliasing: 8x - Resolution: 2560x1440
Tomb Raider 2013:
Det evigt klassiske Tomb Raider er tilbage, denne gang med flot grafik og moderne gameplay.
Hitman Absolution:
Hitman Absolution er et spil hvor det mest af alt gælder om at gå i skyggen og være stille. Absolution er 5. spil i Hitman serien, og kører på IO Interactive's Glacier 2 engine, som gør brug af DirectX 11 API'en og ser rigtig flot ud. Derudover er det dansk, og en bedre argumentation for at benytte det til benchmark kan vi ikke komme på.
Bioshock Infinite:
Spillet er udgivet af 2K Games som også udgav Duke Nukem Forever og Borderlands. Bioshock Infinite bruger den velkendte Unreal Engine 3, der gør brug af DirectX 11 API'en.
Crysis 3:
Crysis er tilbage og ligesom i de forrige spil er grafikken banebrydende. Med indstillingerne på Very High er Crysis 3 det flotteste computerspil på markedet. Dette gør også spillet meget krævende og derfor ideelt til benchmark. Vi tester i Medium, High og den meget krævende Very High setting.
Battlefield 4:
Et spil der næppe kræver nogen introduktion. Vi ser endnu mere imponerende grafik end Battlefield 3, der leverede en fantastisk grafik. Den brugte spilmotor er Frostbite 3, som er en af de flotteste på markedet.
Hitman 2016:
Hitman er gået tilbage til rødderne og det nye spil minder mest af alt om bestselleren Blood Money. Nåh ja og så er der naturligvis DirectX 12 understøttelse.
Rise Of The Tomb Raider:
Tomb Raider fylder 20 i år, siden da er den originale Playstation gået ud af produktion og Croft er blevet yngre. Men grafikken har aldrig været bedre og spillet er blandt de første med en smule DirectX 12 understøttelse.
Desværre har jeg lige skiftet testsystem, så der er endnu ikke så mange kort til sammenligning. Det ændrer dog ikke på at GTX 1080 tramper på både sidste generations favoritkort GTX 970 og AMD's ellers hurtige Nano. Gennemsnitligt klarer 1080 Twin Frozr kortet godt 100% mere ydelse, sammenlignet med GTX 970. AMD Nano klarer sig lidt bedre, men kan kun følge med i den lette del af 3DMark 2013.
I Tomb Raider 2016 sammenligner vi DirectX 11 og 12 med samme indstillinger, og mens den generelle tendens blandt kortene er et mindre fald i ydelse, klarer MSI kortet sig bedre i DirectX 12 end DirectX 11. AMD kortet må derimod leve med et fald i ydelse på godt 10%, det skal dog nævnes at både spil og drivere endnu ikke er særlig godt optimeret til den nye API, så denne ene test er ikke repræsentativ for fremtiden.
Overclocking:
GPU-Z vil desværre ikke aflæse mit overclock.
Overclock af Pascal kort foregår nogenlunde som tidligere, men introduktionen af GPU Boost 3.0 betyder at kortet hovedsaglig styres af en Volt / Frekvens kurve, samt temperatur. Volt / frekvens kan finjusteres hvis man har meget specifikke krav til sit overclock, men hele kurven kan også trækkes op hvilket er en lettere løsning. Som man kan se på screenshottet ovenfor, har jeg hævet clockhastigheden med 124 MHz. Dette betyder imidlertid ikke at clockhastigheden faktisk går 124 MHz op, men derimod at kurven er 124 Mhz højere ved den samme mængde volt, hvor mange volt kortet vælger at bruge er stadig op til GPU Boost og advancerede algoritmer.
Kortenes hastighed er mere end nogensinde bestemt af temperaturen, fra 60 grader clocker kortet automatisk ned hver 5 grad. Det betyder effektivt set at kort med god køling er hurtigere, og kort med ordenlige aftermarket eller vandkølinger er derfor mere interessante.
Det skal derfor nævnes at clockhastigheden opgivet af producenten derfor ikke altid passer. Ifølge MSI klarer dagens testkort 1847 MHz under boost, men jeg fik konsekvent 1949 MHz i min test. Derfor betragter jeg dette som kortets standardhastighed, da alle benchmarks er kørt ved den hastighed. Efter overclock var min reelle clockhastighed under belastning 2088 MHz.
Det skal afsluttende nævnes at Afterburner versionen med Pascal understøttelse er i Beta, så der kan ske forbedringer i fremtiden.
GPU: Overclocket fra 1949 MHz til 2088 MHz
RAM: Overclocket fra 10108 MHz til 10958 MHz
Dette bliver et overclock på 6% på GPU'en og 7% på RAM, lad os så se på, hvad det gør:
Varme:
Idle temperatuen er målt ude på skrivebordet uden nogen programmer kørende. Load temperaturen er taget med Heaven Benchmark. Jeg har fravalgt FurMark, fordi nogle NVIDIA kort clocker ned i dette program og derfor giver forkerte resultater.
På støjsiden er der ikke meget at kommentere, vores testkort havde ingen coilwhine, selv i tests på 2000 FPS hvor nogle GTX 970 kort havde problemer, var der intet at høre. Under load er blæserne meget stille, har du et meget stille system kan de høres blandt Noctua og ligende kabinetblæsere, men Twin Frozr kølerne er blandt de mindst støjende på markedet, og støjen er absolut minimal.
Strømforbrug:
Nedenstående målinger gælder for hele systemet ikke inklusiv skærm højtalere mv. og måles fra kontakten og ikke efter strømforsyningen.
Idle målingen er foretaget på skrivebordet uden programmer åbnet. Load testen er foretaget i Heaven Benchmark med højeste grafikindstilling. Peak målingen er det højeste strømforbrug noteret under testen.
High-end kort er sjældent Greenpeace venlige og GTX 1080 chippen sluger da også en del strøm. Køb noget andet hvis du vil holde strømforbruget nede, men sammenlignet med topkort fra nogle år tilbage er strømforbruget ganske acceptabelt.