Test
Følgende testsetup/maskine er benyttet til testen af kortet:
|
Model |
Hastighed/Driver
|
Operativsystem |
Windows 10 Pro |
|
Processor |
Intel i5 6600K |
4500 MHz |
Bundkort |
GIGABYTE G1 GAMING Z170 |
|
RAM |
Crucial Ballistix 4x4GB |
2400 MHz |
Strømforsyning |
Corsair AX1200i |
1200 watt |
Kabinet |
Corsair Carbide 600Q |
|
CPU Køler |
NZXT Kraken X61 |
|
SSD |
OCZ Vector 180 – 240 GB |
|
Fan Controller |
NZXT GRID+ V2 |
|
Blæsere |
Noctua NF P14s |
|
|
|
|
Grafikkort |
AMD Radeon RX 480 |
Crimson v. 16.6.2 |
Sammenlign. |
MSI GTX 1080 GAMING X |
ForceWare 368.39 |
|
Asus GTX 970 Mini |
ForceWare 364.72 |
|
AMD Radeon R9 Nano |
Crimson v. 16.5.1 |
Testsoftware:
-
3DMark 2011
-
3DMark 2013
-
Heaven benchmark 4.0
-
Tomb Raider
-
Hitman Absolution
-
Bioshock Infinite
-
Crysis 3
-
Battlefield 4
-
Hitman 2016
-
Rise Of The Tomb Raider
OBS:
Bemærk, at grafikkortene er testet med forskellige drivers, da benchmarks er kørt ved hver enkel anmeldelse. Der kan derfor være afvigelser i den målte ydelse kontra de tal der ville komme, hvis alle kort var testet med samme driver.
3DMark 2011:
Programmet tester i DirectX 11, som benytter blandt andet høj og lav tessellation, post-processing, belysning med skygger, fysiksimulering med "hårde" og mange objekter samt fysik med bløde objekter beregnet med DirectCompute.
Jeg har testet i de 3 forudkonfigurerede settings Entry, Performance og Extreme.
3DMark 2013:
En ny version af Windows ledsages gerne af en ny version af 3DMark. Denne gang har Futuremark fokuseret på at lave en benchmark der kan bruges på alle platforme. Derfor er der 3 individuelle tests: Ice Storm, som er til tablets og langsomme computere, Cloud Gate, der er lavet til den almindelige PC og bærbar og sidst Fire Storm, som er lavet til at teste gamer PC'en til 20.000,- kr. Vi tester i standard indstillingerne for alle benchmarks.
Unigine Heaven benchmark 4.0 tool:
Heaven benchmark var den første benchmark til at benytte DirectX 11 - få dage efter udkom STALKER: COP og de tilhørende nye features som Tessellation og Shader Model 5.0. Testen er baseret på Unigine-motoren og kan tvinge alle de testede grafikkort i knæ.
1: DirectX 11 - Quality: High - Tesselation: Moderate - Anti-aliasing: 2x - Resolution: 1920x1080
2: DirectX 11 - Quality: Ultra - Tesselation: Extreme - Anti-aliasing: 4x - Resolution: 1920x1080
3: DirectX 11 - Quality: High - Tesselation: Normal - Anti-aliasing: 2x - Resolution: 2560x1440
4: DirectX 11 - Quality: Ultra - Tesselation: Extreme - Anti-aliasing: 8x - Resolution: 2560x1440
Tomb Raider 2013:
Det evigt klassiske Tomb Raider er tilbage, denne gang med flot grafik og moderne gameplay.
Hitman Absolution:
Hitman Absolution er et spil hvor det mest af alt gælder om at gå i skyggen og være stille. Absolution er 5. spil i Hitman serien, og kører på IO Interactive's Glacier 2 engine, som gør brug af DirectX 11 API'en og ser rigtig flot ud. Derudover er det dansk, og en bedre argumentation for at benytte det til benchmark kan vi ikke komme på.
Bioshock Infinite:
Spillet er udgivet af 2K Games som også udgav Duke Nukem Forever og Borderlands. Bioshock Infinite bruger den velkendte Unreal Engine 3, der gør brug af DirectX 11 API'en.
Crysis 3:
Crysis er tilbage og ligesom i de forrige spil er grafikken banebrydende. Med indstillingerne på Very High er Crysis 3 det flotteste computerspil på markedet. Dette gør også spillet meget krævende og derfor ideelt til benchmark. Vi tester i Medium, High og den meget krævende Very High setting.
Battlefield 4:
Et spil der næppe kræver nogen introduktion. Vi ser endnu mere imponerende grafik end Battlefield 3, der leverede en fantastisk grafik. Den brugte spilmotor er Frostbite 3, som er en af de flotteste på markedet.
Hitman 2016:
Hitman er gået tilbage til rødderne og det nye spil minder mest af alt om bestselleren Blood Money. Nåh ja og så er der naturligvis DirectX 12 understøttelse.
Rise of The Tomb Raider:
Tomb Raider fylder 20 i år, siden da er den originale Playstation gået ud af produktion og Croft er blevet yngre. Men grafikken har aldrig været bedre og spillet er blandt de første med en smule DirectX 12 understøttelse.
Opsummering af benchmarks
Igennem testen skiftes RX 480 og vores GTX 970 til at være hurtigst, det er tydeligt at AMD har kigget på konkurrenten, under udviklingen af RX 480. Man kan også se hvilke spil, der er optimeret til hvilken producent, og overordnet må konklusionen være at RX 480 her ved lancering, yder som et GTX 970. Her skal det nævnes at det GTX 970 vi bruger til sammenligning er let overclocket, og senere når vi overclocker vores RX 480 bliver forskellen en anden.
AMD er de seneste år, blevet bedre til at optimere ydelsen gennem drivere og mon ikke der er lidt ekstra at hente her i fremtiden.
Overclocking:
Som det er traditionen med nye grafikkort, så ved GPU-Z ikke helt hvad den kigger på, men specifikationerne er korrekte.
WattMan værktøjet tillader ikke overvolt af chippen, så jeg er låst på de 1150 mV, der er standard og ingen af de kendte værktøjer som Afterburner, virker sammen med kortet endnu. Det tog derfor ikke mange MHz før kortet blev ustabilt, det mindste drej på RAM hastigheden resulterede i et chrash, og der var i sidste ende ikke meget at komme efter.
Ud af kassen holder kortet en boostclock på 1190-1220 MHz med standardkøleren. Jeg fik kortet til at holde 1320 MHz ved overclock, men den resulterende støj, vil nok holde de fleste fra at overclocke et referencekort.
Jeg tror at RX 480 med sit ene 6-pin strømstik, og 1150 mV kører så hurtigt som det kan. Vil du overclocke, så vent på modeller med bedre kølere og adgang til mere strøm. Men jeg er fortrøstningsfuld, da selv det lille overclock jeg pressede ud af kortet gjorde en stor forskel.
Jeg har efterfølgende snakket med AMD, som bekræfter at tredjeparts grafikkort vil have mere "headroom" til overclocking og flere strømstik.
GPU: Overclocket fra 1266 MHz til 1320 MHz
RAM: Overclocket fra 2000 MHz til 2000 MHz
Dette bliver et overclock på 4% på GPU'en og 0% på RAM, lad os så se på, hvad det gør:
Varme:
Idle temperatuen er målt ude på skrivebordet uden nogen programmer kørende. Load temperaturen er taget med Heaven Benchmark. Jeg har fravalgt FurMark, fordi nogle NVIDIA kort clocker ned i dette program og derfor giver forkerte resultater.
Det er mange år siden jeg har testet en god standardkøler, køleren på RX 480 er så gennemsnitlig som de kommer. Stille i idle, men den vrælende blæser er ikke til at tage fejl af under load. Den støjer som enhver anden standardkøler, og vil i spil være den mest støjende komponent i systemet, er du vant til de budgetvenlige standardkort er den fin, men de fleste entusiasater bør nok vente på at MSI, ASUS og resten af flokken får skruet noget bedre udstyr på.
På varmesiden kan køleren lige holde chippen fra at throttle under 1200 MHz, og det var nok også designkriterierne.
Strømforbrug:
Nedenstående målinger gælder for hele systemet ikke inklusiv skærm højtalere mv. og måles fra kontakten og ikke efter strømforsyningen.
Idle målingen er foretaget på skrivebordet uden programmer åbnet. Load testen er foretaget i Heaven Benchmark med højeste grafikindstilling. Peak målingen er det højeste strømforbrug noteret under testen.
Strømforbruget er ikke overraskende lavt, kortet har trods alt kun et 6-pin PCI-E at sluge strøm fra. Denne konfiguration gør også AMD kortet ideelt til opgradering af ældre systemer med sløve strømforsyninger.