Specifikationer
Som man kan se er Boost clockhastigheden øget fra 1733 til 1936 MHz, hastigheden på hukommelsen har ASUS dog ikke ændret.
Innovation/Teknologi
Under hjelmen ligger Nvidia’s nye GP104 chip, der indtil den forventede lancering af et nyt TITAN kort, vil være topmodellen i den nye produktlinje. GP 104 er dog ikke den første pascal chip, den ære går til GP100, der kan findes i Tesla P100 kortet, som er udviklet til servere og professionelt brug.
|
GTX 1080
|
GTX 980
|
GTX 780
|
Cuda Cores
|
2560
|
2048
|
2304
|
Texture Units
|
160
|
176
|
192
|
ROPS
|
64
|
96
|
48
|
Core Clock
|
1607Mhz
|
1000Mhz
|
863Mhz
|
Boost Clock
|
1733Mhz
|
1216Mhz
|
900Mhz
|
Memory Bus Width
|
256-bit
|
256-bit
|
384-bit
|
Memory Speed
|
10.118Mhz
|
7000Mhz
|
6000Mhz
|
Memory Bandwidth
|
320 GB/s
|
224 GB/s
|
288 GB/s
|
Memory Size
|
8GB GDDR5X
|
4GB GDDR5
|
3 GDDR5
|
TDP
|
180W
|
165W
|
250W
|
nm
|
16
|
28
|
28
|
Die Size (mm2)
|
314
|
398
|
561
|
Selve chippen er lille for en topmodel og måler kun 314mm2, som man kan se ovenover har Nvidia gennem de 2 sidste generationer benyttet sig af mindre chips i deres traditionelle topmodeller. Blandt de store nyheder i Pascal er naturligvis den nye fremstillingsprocess, med FinFET er det muligt at placere komponenterne endnu tættere i chippen, og med Pascal er vi gået fra 28 til 16 nm.
Som man kan se har Nvidia ikke kun øget mængden af ram fra 4 til 8GB, men med den nye GDDR5X teknologi, har ramhastighederne nu nået 10 Ghz. Sammenlignet med 980 er båndbredden øget med 43% og ny teknologi gør endnu bedre brug af de hurtige ram.
Chippens opbygning minder ikke overraskende om Nvidias tidligere kort, men nogle opdateringer er der naturligvis at finde. Den vigtige ændring er egentlig at chippen nu har 25% flere Cuda Cores, samt en forøgelse i clockhastigheden på over 30%.
Med Pascal kommer også en forbedret metode til farve kompression, hvilket ifølge Nvidia sparer ca 20% på ramforbruget.
Chippen introducerer også Simultaneous Multi-Projection, hvilket lidt forsimplet betyder at kortet kan beregne en scene fra op til 16 forskellige vinkler på en gang, i stedet for at beregne hver vinkel for sig. Denne teknik er hovedsagelig interessant sammen med Virtual Reality briller.
Selvom Pascal stadig ikke har hardwarebaserede asynkrone shadere, har Nvidia alligevel forsøgt at forbedre ydelsen på dette punkt. Med en teknik de kalder pixel pre-emption kan kortet parkere små opgaver i hukommelsen og tage de største først. Mens dette er smart, er det ikke ligeså effektivt som AMD’s hardware baserede løsning, men meget få spil implementere endnu denne teknik.
SLI
Med Pascal har Nvidia lavet ændringer på den nu 12 år gamle SLI port. Mens portens interface er det samme og GTX 1080 kortet har 2 af disse, fungere SLI nu på en anden måde. På GTX 1080 er begge SLI fingrene knyttet sammen elektrisk, derudover er hastigheden på SLI broen øget fra 400 til 650 MHz. Den nye bro kalder Nvidia SLI HB (High Bandwidth), og er tiltænkt SLI setups, der skal drive 4K eller VR skærme.
Den nye SLI port er dog bagudkompatibel med traditionelle SLI broer, men hastigheden vil her være begrænset af den ældre teknologi.
Her er Nvidias anbefalinger vedrørende SLI broer.
Der har været megen diskussion omkring 3 og 4 vejs SLI med Pascal, den korte forklaring er at Nvidia ikke længere anbefaler mere end 2 kort i SLI. Men det er faktisk stadig muligt at sætte 3 og 4 kort i SLI, desværre understøttes der nu kun benchmark programmer så almindelige brugere får intet ud af 3 eller 4 kort i SLI.