Test
Følgende testsetup/maskine er benyttet til testen af kortet:
|
Model |
Hastighed/Driver
|
Operativsystem |
Windows 10 Pro |
|
Processor |
Intel i5 6600K |
4500 MHz |
Bundkort |
GIGABYTE G1 GAMING Z170 |
|
RAM |
Crucial Ballistix 4x4GB |
2400 MHz |
Strømforsyning |
Corsair AX1200i |
1200 watt |
Kabinet |
Corsair Carbide 600Q |
|
CPU Køler |
NZXT Kraken X61 |
|
SSD |
OCZ Vector 180 – 240 GB |
|
Fan Controller |
NZXT GRID+ V2 |
|
Blæsere |
Noctua NF P14s |
|
|
|
|
Grafikkort |
Palit GameRock GTX 1070 |
ForceWare 368.81 |
Sammenlign. |
XFX RX 460 |
Crimson v. 16.8.1 |
|
MSI RX 470 Gaming X |
Crimson v. 16.8.1 |
|
Gigabyte GTX 1080 Xtreme Gaming |
ForceWare 368.81 |
|
Asus STRIX GTX 1080 |
ForceWare 368.81 |
|
AMD Radeon RX 480 |
Crimson v. 16.6.2 |
|
MSI GTX 1080 GAMING X |
ForceWare 368.39 |
|
Asus GTX 970 Mini |
ForceWare 364.72 |
|
AMD Radeon R9 Nano |
Crimson v. 16.5.1 |
Testsoftware:
-
3DMark 2011
-
3DMark 2013
-
Heaven benchmark 4.0
-
Tomb Raider
-
Hitman Absolution
-
Bioshock Infinite
-
Crysis 3
-
Battlefield 4
-
Hitman 2016
-
Rise Of The Tomb Raider
OBS:
Bemærk, at grafikkortene er testet med forskellige drivers, da benchmarks er kørt ved hver enkel anmeldelse. Der kan derfor være afvigelser i den målte ydelse kontra de tal der ville komme, hvis alle kort var testet med samme driver.
3DMark 2011:
Programmet tester i DirectX 11, som benytter blandt andet høj og lav tessellation, post-processing, belysning med skygger, fysiksimulering med "hårde" og mange objekter samt fysik med bløde objekter beregnet med DirectCompute.
Jeg har testet i de 3 forudkonfigurerede settings Entry, Performance og Extreme.
3DMark 2013:
En ny version af Windows ledsages gerne af en ny version af 3DMark. Denne gang har Futuremark fokuseret på at lave en benchmark der kan bruges på alle platforme. Derfor er der 3 individuelle tests: Ice Storm, som er til tablets og langsomme computere, Cloud Gate, der er lavet til den almindelige PC og bærbar og sidst Fire Storm, som er lavet til at teste gamer PC'en til 20.000,- kr. Vi tester i standard indstillingerne for alle benchmarks.
Unigine Heaven benchmark 4.0 tool:
Heaven benchmark var den første benchmark til at benytte DirectX 11 - få dage efter udkom STALKER: COP og de tilhørende nye features som Tessellation og Shader Model 5.0. Testen er baseret på Unigine-motoren og kan tvinge alle de testede grafikkort i knæ.
1: DirectX 11 - Quality: High - Tesselation: Moderate - Anti-aliasing: 2x - Resolution: 1920x1080
2: DirectX 11 - Quality: Ultra - Tesselation: Extreme - Anti-aliasing: 4x - Resolution: 1920x1080
3: DirectX 11 - Quality: High - Tesselation: Normal - Anti-aliasing: 2x - Resolution: 2560x1440
4: DirectX 11 - Quality: Ultra - Tesselation: Extreme - Anti-aliasing: 8x - Resolution: 2560x1440
Tomb Raider 2013:
Det evigt klassiske Tomb Raider er tilbage, denne gang med flot grafik og moderne gameplay.
Hitman Absolution:
Hitman Absolution er et spil hvor det mest af alt gælder om at gå i skyggen og være stille. Absolution er 5. spil i Hitman serien, og kører på IO Interactive's Glacier 2 engine, som gør brug af DirectX 11 API'en og ser rigtig flot ud. Derudover er det dansk, og en bedre argumentation for at benytte det til benchmark kan vi ikke komme på.
Bioshock Infinite:
Spillet er udgivet af 2K Games som også udgav Duke Nukem Forever og Borderlands. Bioshock Infinite bruger den velkendte Unreal Engine 3, der gør brug af DirectX 11 API'en.
Crysis 3:
Crysis er tilbage og ligesom i de forrige spil er grafikken banebrydende. Med indstillingerne på Very High er Crysis 3 det computerspil på markedet, som er flottest. Dette gør også spillet meget krævende og derfor ideelt til benchmark. Vi tester i Medium, High og den meget krævende Very High setting.
Battlefield 4:
Et spil der næppe kræver nogen introduktion. Vi ser endnu mere imponerende grafik end Battlefield 3, der leverede en fantastisk grafik. Den brugte spilmotor er Frostbite 3, som er en af de mest flotte på markedet.
Hitman 2016:
Hitman er gået tilbage til rødderne og det nye spil minder mest af alt om bestselleren Blood Money. Nåh ja og så er der naturligvis DirectX 12 understøttelse.
Rise of The Tomb Raider:
Tomb Raider fylder 20 i år, siden da er den originale Playstation gået ud af produktion og Croft er blevet yngre. Men grafikken har aldrig været bedre og spillet er blandt de første med en smule DirectX 12 understøttelse.
Opsummering af benchmarks
GTX 1070 leverer som vi ved høj ydelse, med den lettere nedgraderede version af GTX 1080 chippen. For de fornuftige entusiaster, er et fabriksoverclocket GTX 1070 kun 15 % langsommere end de større GTX 1080 grafikkort og prisen er godt 2000,- kr lavere. Kigger vi den anden vej er RX 480 godt 40 % langsommere (her testet med den gamle driver) end Palit kortet, men koster 1500,- kr mindre. Altså er ydelsen imponerende men prisen på Nvidia's 1000-serie er stadig derefter.
Overclocking:
Med Palit's egen software nåede jeg 2076 MHz, ved længere tids belastning. På RAM siden var der også noget og hente, men ligesom storebror GTX 1080 stopper festen hurtigt når vi nærmer os 2100 MHz. Clockhastigheden nedenfor er den målte hastighed under load, grundet GPU boost 3.0 når kortet i fabriksindstillingen 2 GHz, hvilket er imponerende.
GPU: Overclocket fra 2000 MHz til 2076 MHz
RAM: Overclocket fra 2127 MHz til 2374 MHz
Dette bliver et overclock på 3,8% på GPU'en og 11% på RAM, lad os så se på, hvad det gør:
Vil man overclocke er der godt 7 % ekstra ydelse at hente. Det er dog ikke muligt at overclocke sig til GTX 1080 ydelse, men i Heaven og Hitman er der ikke langt op til det større kort.
Varme:
Idle temperatuen er målt ude på skrivebordet uden nogen programmer kørende. Load temperaturen er taget med Heaven Benchmark. Jeg har fravalgt FurMark, fordi nogle NVIDIA kort clocker ned i dette program og derfor giver forkerte resultater.
Palit GameRock køleren klarer jobbet utrolig godt, og jeg nåede sølle 72 grader under load hvilket med størrelsen af køleren i mente, ikke er så overraskende.
På støjfronten er Palit kortet med blandt de bedste og det kommer igen af den enorme heatsink, kortet kan kun lige høres i mit ellers meget støjsvage system. Kan man acceptere at køleren fylder hele 3 udvidelsesporte, får man et kort som matcher MSI's Twin Frozr på støjfronten.
Strømforbrug:
Nedenstående målinger gælder for hele systemet ikke inklusiv skærm højtalere mv. og måles fra kontakten og ikke efter strømforsyningen.
Idle målingen er foretaget på skrivebordet uden programmer åbnet. Load testen er foretaget i Heaven Benchmark med højeste grafikindstilling. Peak målingen er det højeste strømforbrug noteret under testen.
Det kommer ikke som nogen overraskelse, at GTX 1070 kortet bruger en smule mindre strøm end storebror GTX 1080, som kortet deler chip med. Generelt skal det siges, at de nye grafikkort er utrolig effektive og ydelsen pr watt, har taget et stort spring sammenlignet med sidste generation.