Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Innovision3D
DK distributør: n/a


Specifikationer


  • 256MB 128-bit GDDR3 Memory
  • Powered by NVIDIA® GeForceT 7600 GPU
  • Core clock - 560MHz
  • 128-bit memory interface
  • PCI Express support
  • 12 Rendering Pipeline
  • Dual DVI support
  • Next-generation superscalar GPU architecture
  • NVIDIA® SLIT Ready
  • 64-bit floating point texture filtering and blending
  • NVIDIA® CineFXT 4.0 engine
  • NVIDIA® IntellisampleT 4.0 technology
  • NVIDIA® UltraShadowT II technology
  • NVIDIA® PureVideoT technology *
  • NVIDIA® ForceWareT Unified Driver Architecture (UDA)
  • NVIDIA® nViewT multi-display technology
  • Built for Microsoft ® Windows Vista ®
  • Integrated HDTV encoder up to 1080i resolution
  • High-definition H.264, MPEG-2 and WMV hardware acceleration
  • Microsoft® DirectX® 9.0 Shader Model 3.0 support
  • OpenGL® 2.0 support




    Afsnit venligst udlånt af red_martians:

    Chipdesign



    En chips vigtigste egenskab er at producerer pixels. Jo flere desto bedre. Her kommer Mhz og pixelpipelines ind i billedet. Én pixelpipeline beskriver, at den kan producere en pixel per Hz. 8pixelpipelines betyder så den kan producerer op til 8pixels per Hz osv. osv. I dag er det dog ikke unormalt at en pixel skal beregnes flere gang og at for at hastigheden kan holdes oppe, skal der støttes op af andre avancerede egenskaber som vertexshader-pipelines. Samtidig skærer producenterne i chippens transistorer for at holde prisen nede og bevare mest muligt af den oprindelige hastighed. Det ødelægger oftest den mest grundlæggende teori om pipelines og MHz og gør det svært at forklare en chips tekniske egenskaber. Men vi prøver alligevel:)



    Chipdesignet i 7600GT minder utroligt meget om en halv Geforce7800/7900-chip. Chippen har dog frem vertexshadere, hvor et 7900GT/GTX har 8.
    Derunder ser vi de 12pixelpipelines placeret i det man kalder tre quads. Det betyder at der er tre blokke med 4pipelines, hvilket gør at producenten kan deaktivere dele af chippen i produktionen, hvis noget er defekt (7800GT har teknisk set 24pipelines, men en quad er deaktiveret og derfor har den kun 20 funktionelle, hvilket giver lidt dårligere ydelse).

    Det mest interessante ved disse pipelines er, at de har to stk mini-ALU'er per pipeline. Den ene er en rigtig ALU, den anden er en seriøst handicappet én. ALU'ernes vigtigste funktion er at lave realistiske overflader og 7600GT har altså 12 af slagsen og i særlige tilfælde 24. Disse 12/24ALU's kan altså lave op til 24 pixels med realistisk overflader per clock.

    Den nederste blok er de 8ROPs. De betyder at den kan skrive 8pixels til hukommelsen og dermed skærmen og hvorfor skal den så kunne tage op til 24shader-pixels-per clock? Jo af den simple grund at en pixel i dag behandles flere gange inden den ryger på skærmen. Alle de flotte skærmeffekter tager mere end en clockcyklys og sløver kortet en del. Der er altså ingen grund til at lave flere ROPs, hvis de ikke benyttes. Det ville være spild af transistorer.




    Sammenligning med andre kort




    GeForce7600GT skal især tage over for 6800GS og til dels 6600GT. På mange områder ser chippen svagere ud end GeForce6800GS. Især rammene er blevet handicappet pga. de kun kan arbejde i 128bit, dvs. halv båndbredde per Mhz i forhold til f.eks. 6800GS. Men 7600GT arbejder dog med lidt flere Mhz, hvilket dog slet ikke er nok til at få rammene op i samme hastighed. Det sjove er at ATi slet ikke har et kort i denne klasse, der er dog det nyeste X1800GTO, hvilket er en dyr R520-chip som er ret svær at få fat på for tiden. I den anden ende er der X1600XT, der er et kort, som er rettet mod GeForce6600GT.


  • Ru113
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    08-06-2006 13:06:22
    Svar/Indlæg:
    316/65
    Bare lige en lille rettelse..

    På sidste side i konklusionen, under pris..

    der står 3 point i teksten, men 4 point nede i jeres skema med awards.. :)



    sko
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    08-06-2006 13:13:08
    Svar/Indlæg:
    1954/464
    # 1...takker for det...det må være 3 som er gældende...ihvertfald set i forhold til min begrundelse... ;)



    Gripen90
     
    Senior Skribent
    Tilføjet:
    08-06-2006 15:28:12
    Svar/Indlæg:
    15982/637
    Tja det er det kort der skal afløse mit Radeon X800XT AGP når jeg skifter til PCI-E SLI (Asus A8N-SLI SE)



    sko
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    08-06-2006 15:32:25
    Svar/Indlæg:
    1954/464
    # 3...ja...det er yder godt...og er også overrasket over hvor lille forskellen er på det 7600GT og så et 7800GT/GTX..

    samtidig kræver den ikke ekstra strøm...

    men man skal dog også huske X1800, som i mange tilfælde har 256 bit...men ja dette er et godt kort til pengene... ;)



    Jenner
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    08-06-2006 16:04:39
    Svar/Indlæg:
    2267/261
    jeg har samme kort bare fra asus. og det spiller også fint



    Gripen90
     
    Senior Skribent
    Tilføjet:
    08-06-2006 17:00:58
    Svar/Indlæg:
    15982/637
    #4: Forresten, lige lidt OT, hvad er dine erfaringer med Asus A8N-SLI SE ? har nemlig selv bestilt det ;)



    sko
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    08-06-2006 20:45:05
    Svar/Indlæg:
    1954/464
    # 4...indtil videre har der ikke været nogle problemer...

    kører med en 4000+ og med 4x512mb elixir..

    kører pt 242 fsb på boardet...og det har de udvidelsesmuligheder jeg har brug for..

    så ingen problemer der... ;)