Test: 10 år med 3D-kort @ del 1

HT Exclusive d.  11. juni. 2006, skrevet af red_martians 17 Kommentarer.  Vist: 10411 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Sd-Data A/S
DK distributør: Sd-Data A/S

Vi venter på T&L


Tiden gik, og 1999 blev især et år, hvor de resterende grafikchip-producenter prøvede at brage så hårdt igennem de kunne. For det første ventede vi på nVidia's meget omtalte NV10 (dengang kaldet Riva TNT3) og alle prøvede virkelig, at ødelægge den succes så godt de kunne. Enten smed de de hurtigste kort på markedet de kunne producere (f.eks. ATi Rage Fury Maxx eller Matrox G400 Max), eller også lavede de introduktioner på deres fremtidige teknologi et år før tid (3Dfx's T-buffer). Men alle råbte om T&L og trods et år med mange introduktioner og tonsvis af rygter var 1998 det år, hvor alle ventede på noget revolutionerende nemlig det første GeForce-kort. Netop det gør 1998 ganske spændende, da alle producenterne gjorde, hvad de kunne.




TV Voodoo 3 2000 og TH Voodoo 3 3000, der var også et Voodoo 3 3500, endnu hurtigere og med TV-tuner.


3Dfx Voodoo 3


Dette kort skulle oprindeligt have heddet Banchee 2, men navnet blev muligvis droppet igen pga. Voodoo-brandet, der var stærkere. 3Dfx begyndte nemlig at miste markedsandele til bl.a. nVidia's TNT og f.eks. også S3's nyeste Savage3D
Oprindeligt var det også meningen at 3Dfx skulle have præcenteret en helt ny chip (Codename Rampage), men det var gået i vasken, og man var derfor nødt til at udvikle videre på Banshee-chippen. Bl.a. derfor 3Dfx stadig ikke havde 32-bit-grafik, hvilket gjorde det vældig upopulært i visse kredse. De havde dog tilført et 22-bit filter i chippen for at fjerne de værste overgange fra 16-bit farver i 3D, men det var ikke nok til at tilfredsstille markedet. Samtidig led det af alle AGP-problemerne fra Banshee. Det var også i denne periode, at 3Dfx løsrev sig fra sine grafikkort-producenter. Nu ville de selv designe både kort og grafikchip, og det gjorde de ved at opkøbe gigantproducenten STB. Nogle mener det var her det gik galt for 3Dfx, andre ikke. Men det gav i hvert fald firmaer som S3 og nVidia et kæmpe boost, da kort-producenterne måtte kigge andre veje for at overleve. Kun Powercolor fik foruden 3Dfx lov til at bruge 3Dfx-chips. Disse kort hedder Evilking.
Men uanset hvad, så blev Voodoo 3 en særdeles populær chip, selvom det nu var synligt, at 3Dfx's markedsandele begyndte at svinde ind. Topmodellen Voodoo 3 3500 havde dog nok stadig markedets bedste ydelse og samtidig TV-tuner indbygget.





TV: TNT2-Vanta og TH: TNT2-Ultra.


nVIDIA RIVA TNT2


Her begyndte det så småt at vende for nVidia. TNT2 kom i rigtig mange afskygninger fra det mindste TNT2-Vanta til det lynhurtige TNT2-Ultra, som var udstyret med noget der for den tid var abnormt, nemlig blæserkøling. Det var ikke første gang det var set (nogle tidligere modeller havde det også), men at det nu var på vej til at blive standard, rystede godt på vores opfattelse af grafikkort. Denne serie blev en ekstrem succes for nVidia og gjorde at de kom op blandt eliten. Der skulle dog ikke gå lang tid før de andre også begyndte, at røre på sig. Som navnet antyder var det en opdateret udgave af TNT og der var reelt ikke den store forskel på dem, andet end en god portion ekstra ydelse.





Herover Matrox's daværende topmodel G400 Max


Matrox Millenium G400


Netop denne chip er nok en af de største succeser i computerbranchen og produceres stadig i en let opdateret udgave under navnet G550. Selve G400-chippen var ganske spændende på flere områder. For det første kunne den håndtere hele to skærme på en gang, for det andet havde den 32-bit farver i 3D, og for det tredje blev der produceret en speciel gamer-udgave under navnet G400 Max. G400 Max havde rigtig god ydelse i 32-bit farver i forhold til konkurrenterne og gjorde, at dette kort blev ret populært og en seriøs 3D-grafikkort-producent. Vi hørte desværre ikke ret meget til Matrox som producent til 3D-markedet derefter, og G400 fik to små opdateringer til G450 (DDR-ram) og senere G550, der havde en smule bedre ydelse og et par tilføjede funktioner. Men fordi at udviklingen gik så hurtigt havde de ikke en ærlig chance mod kort, der var mange gange hurtigere, og blev i stedet udviklet til kontor-brug.




Herover S3 Savage 4, et spændende kort med god ydelse og interessant teknologi.


S3 Savage 4


S3, som er et af de få navne der stadig lever, kunne også den gang. I modsætning til nogle af de andre producenter havde S3 en helt fænomenal evne til at udnytte et grafikkorts RAM. Det gjorde at deres kort faktisk var ganske billige, men i nogle tilfælde havde en sindssyg ydelse, der kunne få både 3Dfx og nVidia til at ryste. S3 havde som de første fundet ud af, at kunne man komprimere grafik-data'erne inden de blev sendt til rammene, kunne man ikke kun opnå højere båndbredde, men også mere plads på rammene, og S3 kunne i nogle tilfælde have op til fire gange så meget data på rammene end nogle af de andre producenter. 32MB billige RAM fik pludselig ydelse som 128MB dyre RAM. 128MB var for den tid helt uhørt, da folk knap nok havde så mange RAM i selve computeren. Dette kort blev kendt som Quake 2-killeren, da det i nogle specielt udviklede baner kunne slå selv store kort som TNT2-Ultra til vægs.





ATi's topkort inden Radeon-serien var dette dualchip-kort kaldet ATi Rage Fury Maxx


ATi Rage 128-Pro og Rage Fury


ATi's direkte konkurrent til nVidia TNT-serien. Ja allerede dengang lå ATi og nVidia i små stridigheder. Deres kort var teknologisk og ydelsesmæssigt utrolig ens, og dengang var det også ganske svært, at fordelagtiggøre den ene producent frem for den anden. ATi har dog indtil nu altid været på markedet og dukkede op med ganske gode 3D-kort allerede før 3Dfx's tid, og ATi havde opbygget et ganske godt ry som det rigtige kort til video-redigering, og havde allerede den gang oftest et TV-out stik.
I første omgang kom der to Rage-128 Pro, der senere blev fuldt op af Rage Fury og Rage Fury Maxx.
Netop Rage Fury Maxx satte alt til vægs for at de senere kunne give nVidia's kommende Geforce 256 mest konkurrence havde de sat to af deres Rage 128 Pro-chips sammen på et kort, og havde fået dem til at samarbejde. Det gjorde faktisk, at dette kort ikke havde T&L, men trods dette var det nok det eneste grafikkort, der kunne følge op med et Geforce 256.
Ydelsen af disse to chips var på udgivelsestidspunktet alt overlegent og var et kort, der fik kæberne til at hænge på flere 3D-hungrende spille-freaks. Rage Fury Maxx led dog hurtigt under dets dual-chip-design, da ATi allerede året efter valgte ikke, at udvikle drivere til Windows 2000 og dermed ikke til XP. Brugte man et Rage Fury Maxx her, så kunne Windows kun se kortet som single-chip og dermed single-ydelse. Samtidig ventede alle på nVidia's NV10 (Geforce 256), hvilket gjorde dets succes mindre end, hvad det måske havde fortjent.




TV: Geforce 256SDR fra ASUS og TH: Geforce256 DDR fra Leadtek.



nVIDIA Geforce 256


Dette kort skulle ændre nVidia for altid. Her har vi kortet, der blev trendsætteren, og som ingen umiddelbart kunne følge til dørs. Det skyldes først og fremmest brugen af T&L(Transform & Lightning). Dette var en tidlig form for de flotte effekter vi ser i nyere spil, og netop T&L er oftest det, der er specifikationskravene i flere moderne spil. nVIDIA bragede frem med en kampagne, der lovede at T&L vil gøre moderne spil spilbare på computere med lave specifikationer. Faktisk var det nu ganske rigtigt, da T&L fjernede en af de tungeste opgaver fra computerens CPU. Men ligesom det oftest er tilfældet i dag, var der meget få spil, der understøttede disse egenskaber i sådan et omfang, at det havde nogen gavnlig effekt.
En af de få var Mad-Onion, der idag hedder Futuremark som står for nok det mest kendte benchmark-program til dato, nemlig 3Dmark. Det dengang helt nye 3Dmark2000 kunne nemlig udnytte Geforce 256's T&L til fulde og både nVidia og Mad-Onion nød rigtig godt af det.
Geforce 256 kom i to udgaver. Et lille kort med SD-RAM og en dyr med DDR-RAM. DDR-modellen var den der klart havde bedst ydelse, og SD-modellen havde oftest konkurrence fra de gamle topkort som TNT2-Ultra, Voodoo 3500 og især ATi's Rage Fury Maxx.

Et mellemstykke


Resten af grafikkort-markedet følte her for første gang, at nogle var ved at skille sig ud. 3Dfx truede stadig med et Rampage-grafikkort, men i realiteten sad de stadig med Voodoo 3-kort, som nu havde en ydelse fra stenalderen. S3 kom med et Savage 2000, der var det andet T&L-kort efter Geforce 256, men ydelsen var selv i 3Dmark så sølle, at dette kort blev det sidste vi hørte fra S3 i denne omgang.
Matrox havde kun et G450, der ydede endnu dårligere end deres G400 Max, og dette kort havde heller ikke T&L og muligvis pga. knappe ressourcer begyndte Matrox, at udvikle i det de var bedst til, nemlig grafikkort med god billedkvalitet og mulighed for flere skærme. Men ligesom 3Dfx var der dog konstant rygter om et G800-kort, der skulle have voldsom ydelse og være med til at løfte Matrox fra asken.
DTU_XaVier
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2006 11:23:50
Svar/Indlæg:
2786/120
Spændende...
Men nu vil jeg gerne læse fortsættelsen, hvad er nu det for noget?!
Forbandet være R_M og hans cliffhangers! :f

:e

MVH.
Toke :)



The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
11-06-2006 11:39:30
Svar/Indlæg:
4741/1690
#1

Forsættelse følger næste søndag......;)



Storm
 
Overclocker
Tilføjet:
11-06-2006 11:57:08
Svar/Indlæg:
62/5
Der er en lille fejl i afsnittet om Voodoo 2 kortene.

Ét enkelt Voodoo 2 (8/12Mb) kunne køre opløsning på 800x600, to Voodoo 2 (8/12Mb) kunne køre 1024x768.



Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2006 12:18:30
Svar/Indlæg:
4230/89
det var da dejligt lige at få rusket op i "gamle" dage...
Har Selv Været den lykkelige ejer af et "S3 964" og et "Matrox G400 MAX"... er jeg faktisk rimelig stolt af :)

har dem faktisk endnu 8)



beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2006 12:41:20
Svar/Indlæg:
3943/44
Har stadigt et S3 virage 3D med hele 2mb ram, ohh, den kan køre DX 3d tests, spinning cube FTW :p ganske rart kort faktisk, virker med alt, har da brugt det i min stationære et par gange, f.eks. da mit ti 4200 døde, og der gik en måned inden 6600gt kom på markedet.

Har faktisk også et Matrox Millenium det var noget af det vildeste man kunne få til autocad, mens det stadigt kørte dos mode, og så sad den jo i samme kabinet som en 200mhz pentium pro :p
Har desværre ikke kunne finde nogle nyere drivere til den.
Så den ligger bare og ser pæn ud.

Tja så fik jeg for nogle år siden et savage4 32mb, mener det sidder i min mor og fars computer lige nu, af en eller anden grund nægtede min stationære at boot med det.



--DaxTeR--
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2006 13:01:21
Svar/Indlæg:
1089/98
God Artikel :)

Nu når vi er inde på grafikkort, så skriv da lige i min tråd ;)

http://hwt.dk/forum.asp?mode=t...


Har selv et nVide Riva TNT 2 16mb, og det kører da også 3dmark01 :P



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
11-06-2006 13:26:12
Svar/Indlæg:
15982/637
Rigtig god artikel. Men jeg savner altså lidt mere vinkling på ATi Rage Fury MAXX, får når du nævner SLI ved Voodoo 2 så er du også nødt til at nævne AFR ved MAXX kortet hvilken jo er en teknologi der bruges af ATi i deres Crossfire konfigurationer.

What is Alternate Frame Rendering (AFR) technology?

ATI has developed a multiple chip parallel processing technique that works within MAXX implementation called Alternate Frame Rendering or AFR. In the AFR process, one chip renders even frames while the other chip renders odd frames. Each chip processes triangle setup for its own frame without waiting for the other chip making AFR the more efficient multiple chip processing technique

How many other multiple chip techniques are out in the market and how does AFR compare to them?

There are 2 other techniques for multiple chip parallel processing:

3Dfx's SLI - Scan Line Interleave, and

Metabyte/Wicked 3D's Parallel Graphics Configuration.

3Dfx's SLI's technique: One chip draws out even lines of an image and the other chip draws out the odd lines of the image. This technique is inefficient because both chips process triangle set up on one frame.

Unlike SLI, AFR processes separate frames.

Metabyte/Wicked 3D's PGC technique: Both chips work on different section of a frame. That is, one chip renders the top half of the screen, while the other chip renders on the bottom half of the screen. This technique has potential for the render loads to be unbalanced between the two chips. One half of the screen can have fewer polygons to render than the other. For instance, a scene with a sky can pose obvious load unbalancing because the sky requires less rendering than what the bottom half would potentially render. Further image tearing, difficulties in DAC calibration also poses inherent problems with this technique.

In ATI's AFR technology, load unbalancing does not occur since each chip processes separate and complete frames. The render load from frame to frame is reasonably balanced unlike the wide variance found within the complexities of a frame.




Yderligere det kort der satte standarden for ATI mht 16vs32bit ydelse, nemlig at kortet faldt 1-2FPS overall bare ved at skifte fra 16bit til 32bit ! Hidtil helt uhørt.



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
11-06-2006 15:50:54
Svar/Indlæg:
7881/1165
#3: rettet... En superbruger har ikke nødvendigvis en super hukommelse. Beklager fejlen :r



Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2006 16:25:10
Svar/Indlæg:
6181/270
det vækker minder arrrrrrrgggggh (savle) :p

DOH ;)



[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2006 18:19:27
Svar/Indlæg:
2175/21
ja fra dengang man jagtede stabile 40 FPS i spil......uanset om det skulle ligen legoklodser i 640*480 og 16 bit....eller faktisk er det måske der vi når til i næste afsnit :D



#11
Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2006 19:40:57
Svar/Indlæg:
3712/44
Ahh, nostalgi. Jeg synes bare ikke lige jeg kan finde Nvidia's riva128 nogen steder? Det var på markedet samtidigt med Voodoo 2, inden TNT ankom, og udmærkede sig ved at kunne køre både 2d og 3d med blot 4 MB ram med stort set samme hastighed som et enkelt voodoo2 kort, hvis ellers det var D3D og ikke Glide.

Kan stadig huske mit gaming setup med et Diamond Viper V330 (riva 128) og 2x voodoo2 i SLI :e



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
11-06-2006 20:02:41
Svar/Indlæg:
7881/1165
Jeg nævner det faktisk, men heller ikke mere end det. Som jeg husker det var det blot et af utaligt mange kort på markedet den gang, og er blevet en af dem, jeg har været nød til at prioitere fra. :)

ps: og måske nævnte jeg det ikke alligvel :-s



#13
Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2006 20:14:53
Svar/Indlæg:
3712/44
Hehe, riva128 var da det eneste kombinerede 2d/3d kort som nåede 3dfx til sokkeholderne. Det var KORTET som satte Nvidia på markedet efter NV1 fiaskoen ;)

Havde faktisk det kort i pænt lang tid, og det kører stadigvæk videre den dag idag i en kammerats maskine.



#14
Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2006 20:22:36
Svar/Indlæg:
3712/44
Her er lidt nostalgi læsestof om Diamnod Viper V330 http://www.sunstorm.com/tech/f...

Jeg fik endda 3D Winbench98 og de andre Winbench cd'er hjem fra USA dengang og havde også et af de hurtigste systemer da 3dmark99 max udkom. Der var voodoo2 i SI dog klart hurtigst. Mine voodoo2 kort var naturligvis (ligesom resten af mit system) også overclockede..... :e



!-!Shake!-!
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2006 20:48:00
Svar/Indlæg:
3944/384
Hold kæft hvor er der sket meget på 10 år :S Det kan jo næsten ikke betale sig at købe en dyr maskine da den jo intet er værd om 5 år..


Shake



#16
Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2006 20:54:35
Svar/Indlæg:
3712/44
#15 > Om 5 år :o :o .... om ½ vil jeg sige...... :e

High-end hardware er ikke noget man skal købe fordi man skal investere i noget, det er noget man køber fordi man bare ikke kan lade være, uanset hvad det koster.... Og ja, det er en dyr hobby :e



trh55
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2006 11:54:10
Svar/Indlæg:
48/14
Tak for initiativet og for 2 gode kapitler - det sætter lige alle de gamle kort lidt i relief, og gir god mening.
Har lige smidt det første voodoo 3dfFX-kort ud til skrot - og går nu rundt med en skyldfølelse af et omfang der kræver professionel assistance.... :00

God skrivelyst til de kommende kapitler.