Intel har længe haft deres chipsets opdelt i et utal af varianter, men med 965-serien er der heldigvis ved igen at komme styr på sagerne. Intel har denne gang koncentreret sig om at lancere tre udgaver til at dække markedet. Samtidig har man ændret lidt på navngivningen. Hvor betegnelserne før bestod af tre cifre efterfulgt af et bogstav, er det nu byttet om så bogstavet kommer før de tre cifre. Ikke den store revolution må man sige - i hvert fald ikke set i forhold til at man på processorfronten droppede det velkendte Pentium-navn til fordel for Core og samtidig skiftede til et nyt system for ydelsesmåling. At Intel skifter så lidt på chipset-fronten hvad angår betegnelser skal utvivlsomt ses i lyset af at for forbrugerne er det processoren og ikke chipsettet, der tæller.
Men tilbage til betegnelserne, der for 965-serien hedder G965, P965 og Q965. G965 er udgaven, der har integreret grafik i form af Intel's Graphics Media Accelerator X3000.
Med GMA X3000 er Intel dog ved at komme efter det og grafikdelen understøtter Hardware T&L, som for første gang ses i et chipset fra Intel. Faktisk introducere NVIDIA Hardware Transform & Lightning tilbage med NV10 GPU'en, der også blev kendt som det første GeForce-kort (GeForce 256).
At flytte Transform & Lightning-beregningerne væk fra CPU'en og til hardware giver et ganske anseeligt boost i spil-ydelsen og er velkomment på markedet for integreret grafik.
Derudover byder GMA X3000 på support for DirectX 9.0c og OpenGL 1.5. Der er desuden hardwaresupport for Vertex Shader 3.0 og for Pixel Shader 3.0, samt både 32- og 16-bit full precision floating point operations For at runde den glimrende understøttelse af nye renderingsteknologier af, så er der også support for shadow maps og for double sided stencil buffering.
GMA X3000 understøtter endda også High Dynamic Range og både pixel- og vertex-shadere er fuldt programmérbare. Intel har desuden løftet sløret for at clockfrekvensen for den grafiske engine er på 667MHz, men der er intet officielt omkring hvor mange Vertex- og Pixel shadere, som grafikchippen er udstyret med.
I takt med at PC'ere finder vej til stuerne i form af HTPC'ere - for slet ikke at nævne Intels eget Viiv-initiativ - er det på videosiden at udviklingen for alvor tager fat og det ses bestemt også på den nye generation af integreret Intel-grafik. Intel har kraftigt forbedret de-interlacing som nu benytter forbedrede algoritmer og giver skarpere og mere farveægte resultater. Netop farvegengivelsen har man arbejdet på og med Intels Clear video Technology sørges der for automatisk kompensation for videoer, der enten er overbelyste eller så mørke at indholdet ikke kan ses. I de tilfælde vil Clear Video Technology automatisk kompensere og give det bedst mulige output.
GMA X3000 har derudover understøttelse for DVI og HDMI, hvor der tilbydes HD-output i 720p, 1080i eller 1080p - ganske flot for en integreret grafikløsning. Derudover er der support for forskellige udgange som Composite, Component, S-Video, TV-Out med videre. Dertil understøttes QXGA-opløsning (2048 x 1536 @ 75Hz) via RGB-udgangen.
Med GMA X3000 tager Intel et rigtig stort skridt indenfor integreret grafik og viser samtidig at konkurrencen fra ATI og NVIDIA formår at drive markedet for integreret grafik i en retning, hvor selv mere krævende brugere kan "nøjes" med integreret grafik.