Test
Nu er tiden kommet til at teste Steelseries Rival 710 og måden den er testet på er ved at den bliver brugt til alt fra gaming til mit dagligdags arbejde. Det vil sige at den kommer hele vejen rundt, da vi her hos HwT.dk mener det er vigtigt at vide hvordan musen performer i både gaming og arbejde.
Komfort & Støj
Jeg har brugt Rival 710 i et godt stykke tid nu, og personligt til min hånd, der er komforten i top. Størrelsen på musen lader til at passe det man kan kalde en gennemsnitlig mandehånd, dog har knægten på 6 år ikke de store problemer med behændigt at svinge musen rundt til den store guldmedalje, så jeg vil vove den påstand at langt de fleste vil finde en god pasform på Rival 710.
Selve overfladen er dækket af en gummibelægning, som bare føles dejligt behagelig at røre ved. Det er også med til at sved ikke lader til at være det store problem når man sidder og gamer, som man kan opleve ved plastik overflader. Sidderne er dækket af en nubret hård plastik som giver hånden et godt greb om musen og forhindrer at man lige glider af musen i farten.
Knapperne er godt placeret på Rival 710, og personligt er jeg super glad for den ekstra knap de har fået placeret i forlængelse af de normale "frem/tilbage" knapper, den giver lige en lidt ekstra muligheder. Jeg synes knapperne har et ganske behageligt klik når man bruger Rival 710, men om det er for højt til nogle, det er jo en smagssag. Dog skal siges det er i den høje ende, men som sagt personligt finder jeg det yders tilfredsstillende.
Gaming
Rival 710, om du er til palm eller grip style gaming, så vil Rival 710 ligge super godt i hånden. Rival 710 er en virkelig præcis mus og jeg har selv brugt den hovedsageligt til FPS spil når det kommer til gaming, dog har jeg selvfølgelig også været andre spil igennem, her kan kort nævnes Diablo 3, Leisure suit larry og diverse andre indie spil jeg roder med for tiden.
Rival 710 musen er skøn sammen med f.eks en Qck måtte fra steeleries, og musen nærmest skøjter henover måtten. Der mærkes stort set ingen modstand fra musen, og det har været en fornøjelse for min underarme at bruge denne mus.
Steelseries har med deres "Truemove3" sensor virkelig overgået sig selv og ikke mindst mange af deres konkurenter som det også ses på billedet her ovenover. Musen bevæger sig præcist så langt som du gør på musemåtten, hverken mere eller mindre, hvilket betyder i specielt FPS spil at du rammer der hvor du sigter. Og jeg må sige, at når det kommer til en præcis mus, så overgår Rival 710 alt andet jeg har prøvet, faktisk i en sådan grad at jeg har været nød til at justere mit aim en smule. Jeg rammer simpelthen ved siden af nu, fordi mit aim er der hvor det burde være og ikke der hvor min hjerne forventer at det skulle være. Men efter en dags gaming, så har man hurtigt vænnet sig til til ens nye og præcise aim, og det går hurtigt den anden vej igen. Deres nye sensor gør også at du ikke har de irreterende mikro bevægelser når du løfter musen og sætter den ned igen, det er virkelig en dejlig ting når det går stærkt i specielt FPS spil.
Men også i non-FPS spil gør Rival 710 det virkelig godt, specielt fordi Steelseries virkelig har tænkt over komforten/ergonomien på Rival 710, og det kan man mærke når man sidder og spiller f.eks Diablo 3 i 4-5 timers tid. Musen er selv efter lange sessioner ikke svedig eller varm som visse andre plastik mus kan blive det. Men om det er til FPS gaming eller anden gaming, så skal man ikke være i tvivl om at man får en mus som også de professionelle gerne bruger, og det siger ikke så lidt i dagens hårde e-sports marked.
OLED & Taktisk feedback
Hvad er nu det her? Det var første tanke da jeg så at Rival 710 havde en OLED skærm. Jeg havde svært ved at forestille mig at det skulle give nogen mening in-game med en skærm på musen. Og selvom det er en sjov gimmick, endnu en måde at personliggøre sit udstyr på, så tror jeg også det er hvad det kan bruges til på nuværende tidspunkt, personliggørelse. Reelt set, så kommer jeg aldrig til at fjerne mine øjne fra skærmen for at skimte ned på musen og få info om f.eks mit helbred i et givent spil. Dog er der et sted hvor jeg virkelig kan se man kan bruge det, netop til at vise hvilken profil man nu er på, hvilken sensitivitet man kører med osv, det er super nice at kunne få den slags information frem. Men jeg kan nu godt se ideen i det hvis man kigger på sponsorer og personliggørelse af dit udstyr, da det giver dig mulighed for at have et logo på din mus, eller dit gamer nick eller hvad du nu kunne forestille dig. Men der er lang vej endnu, og Steelseries skal også selv på banen hvis OLED skærme på mus skal have nogen fremtid. De kunne f.eks lave en GIF generator så man kan få lavet billeder osv om til en passende størrelse til musen. Og så skal man huske, det her er lige så meget for at rykke grænsen for hvordan vi bruger musen, så det er i min optik altid spændende når store producenter kigger nye veje og finder på nye måder at løse gamle problemer på.
Taktisk feedback i en mus, kan det bruges til noget? Det tror jeg kommer lidt an på hvilken type spiller man er og hvor meget man gider at sidde og nørde med ens Rival 710. Nuvel jeg er tester og det er mit job at teste hardware, men selv for en gammel rotte som undertegnet, der kan det godt være lidt op af bakke hvis det bliver alt for teknisk og besværligt at bruge. Jeg synes lidt af mit problem har været, at der simpelthen er for mange valgmuligheder i softwaren, og det gør hurtigt at det virker uoverskueligt, selvom det faktisk forholder sig ganske modsat. For det er ikke så svært igen at opsætte feedbacken, men på grund af alle mulighederne, så kan det bare virke lidt uoverskueligt. Men når først man har rodet med det i 10-20 minutter, så er det såmænd ganske nemt at gå til.
På næste side kommer konklusionen.