Testbænkens specifikationer
| Model | Hastighed/Driver |
Processor | Intel Core2Duo X6800 | 2930 Mhz 4MB cache |
Ram | Corsair | 2x1 GB DDR2 800 |
Bundkort | Asus P5N-E SLI | 266Mhz Quad-fsb(1066Mhz) |
Grafikkort | BFG 8800GTS 320MB OC SLI | Forceware 97.92 |
Sammenligning | BFG 8800GTS OC | Forceware 97.92 |
| Gigabyte 8800 GTS 320 | Forceware 97.92 |
| Gigabyte 8800GTS 640MB | Forceware 97.92 |
| Evga 7950GX2 | Forceware 93.71 |
3Dmark03 - 3Dmark05 - 3Dmark06
Venligst udlånt af red_martians: 3Dmark er en specifik test specielt til at teste hardware og især grafikkort med. Futuremark står for produktet ligesom en masse andre test-programmer. Der findes ingen spil ligesom 3Dmark. 3Dmarks vigtigste egenskab er at teste moderne hardware i fremtidens krævende grafik. 3Dmark har tidligere fået meget kritik for at være styret af driveroptimeringer. Dette er til en vis grad korrekt. Nogle mener det er skidt, men jeg er af den flok der mener at grafikchip-producenter skal have lov til at optimerer deres drivere til 3Dmark, ligesom til alle andre spil. Det kan kun give brugeren bedre ydelse, og producenterne for ofte at høre for det, hvis det går ud over billedkvaliteten, som da XGI lavede deres Volari Duo-kort med en driver med virkelig dårlig billedkvalitet. Jeg bruger de tre nyeste udgaver.
03 er generelt kendt for at være meget grafikkortkrævende, og understøtter alle grafikkort med støtte for DirectX7 og derover (dvs. alle GeForce-kort og Radeon-kort (Undtagen Radeon7000). Samtidig var det den første 3Dmark med test til DirextX9 og shader2.0-egenskaber.
05 var den første 3Dmark udelukkende til DirectX9-kort og med optimeringer til den udvidede DirectX9 med shader3.0-egenskaber.
06 er den nyeste 3Dmark og kan bruges af alle grafikkort med DirectX9-egenskaber. Men halvdelen af testen bruger kun shader3.0, så for at få mange point er et grafikkort med shader3.0-understøttelse en nødvendighed.
Der er vel ikke så meget at sige til dette. SLI smadrer alt. Uagtet at det er lave opløsninger eller høje opløsninger.
Forskellen ved default er blivet lidt mindre. Med ved 1600*1200 er der stadig meget stor ydelsesforskel i SLI løsningens favør.
I default er SLI løsningen stadig klart hurtigst. Hvad der lige sker i 1600*1200 er lidt svært at forklare. Men der er SLI løsningen langt fra så overlegen som tidligere.
Quake4 - Prey - X3 - Aquamark - Overclocking
Quake4
Selvom det er et spil af lidt ældre dato, så er det dette spil stadig kendt for at kunne trække tænder ud af et grafikkort. Afhængig af detaljegraden, så kan et grafikkort virkelig komme på arbejde.
Så lad os se hvordan de klarer sig
Selvom de 2 stik 8800GTS i SLI burde være langt de hurtigste her, så var det ikke muligt at få et fornuftigt resultat. Kan være manglende understøttelse af SLI i Quake 4, eller det kan være noget andet softwareproblem. Men uanset hvad, var det ikke muligt at få et fornuftigt resultat her.
Prey
Prey er ligesom Quake4 et spil, som kan sætte grafikkortene på prøve. Så lad os gøre det.
I Prey er det kun 7950GX2 der kan følge med i default opløsningen. Men så snart opløsningen sættes op, så viser 8800GTS SLI tænder.
X3 Reunion
Spillet er hårdt grafisk da de bruger nogle enorme rum-scener pga. spillets handling i universet. Dvs. at det sætter store krav til grafikkortet at kunne beregne langt ud over fire vægge. Samtidig er der enorme rumfartøjer, asteroider og meget høje polygontal sammen med de nyeste tåge-effekter (pixelshader), der gør dette spil krævende og perfekt til test.
Ikke det vildt store ydelsesboost, men alligevel nok til at ligge sig i toppen.
Aquamark03
Aquamark er også et ganske godt testprogram. Det laver nogle undervandsscener, og den laver en samlet score beregnet ud fra CPU og GFX.
Da testen er kørt med samme CPU, og samme overclock, så må forskellen i points altså være forskellen i GFX.
Ud fra dette kan vi vist godt konkludere, at Aquamark ikke lige understøtter 8800GTS SLI så godt.
Overclocking
Standard kører BFG chippen 550 MHz på kernen, og 800MHz på rammene. Jeg brugte Rivatuner til at clocke med, og var i stand til at ramme 660 MHz på core og 1880 MHz på ram.
Det gav følgende ydelsesforbedring i 3Dmark06:
Altså en forbedring på knap 1.100 point. Så det giver da lidt, at presse kortet. Det skal dog siges, at core og rammene sikkert er presset den en del ved default hastigheder. Så derfor er der måske ikke så meget mere at give af. Men synes nu alligevel, at hastighederne er meget flotte. Mere end 100 MHz på core. Det synes jeg er ganske godt klaret.
Ydelse
Som man kan se, så er 8800 en af de højstydende grafikkort på markedet. Selvom BFG kortet ikke ligefrem smadrer de andre kort, så falder den helt klart heller ikke igennem. Med et overclock potentiale på dette kort, og samtidig livstidsgaranti, så vil det være ganske naturligt at give 4. Dette er 1 point lavere end 8800GTS single. Det er givet på grund af pris/ydelse forholdet mellem 1 single og 2 i SLI. Jeg synes ikke ydelsen i SLI retfærdiggør den dobbelte pris. At man så vælger SLI af andre årsager, det er så noget helt andet.