Test: Inno3D 8800GT overclock

Grafikkort, NVIDIA  d.  15. november. 2007, skrevet af Goaguy 19 Kommentarer.  Vist: 33792 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Inno3D
DK distributør: MMD

Innovation/teknologi

Geforce 8800GT er på mange punkter et mystisk kort. Normalt plejer GT at være GTS's lillebror, men det er langtfra tilfældet her. Det vigtigste punkt er, at der er en helt ny grafikchip på kortet: Den har kodenavnet "G92". Den der sidder på de gamle 8800-kort, hedder G80 og har rigtig mange kritikpunkter, som G92 har rettet op på.
G92 har ligesom den resterende Geforce8-familie DirextX10.0-egenskaber, hvilket indebærer den nyeste shader4.0, som er med til at give mere virkelighedstro grafik.

 

 
 
 

8800GT har 512MB ram og 256bit ram-kredse. Den gamle serie af Geforce 8800-kort havde skæve hukommelsestal som 320og 384bit hvor man havde øget båndbredden til rammene, og samtidig med kunne spare omkostninger til dyre hurtige ramchips.
Nvidia har i denne omgang valgt at satse på nogle lidt hurtigere ramchips (som er blevet billigere siden sidste år) og kan derved skære ned på antallet af ramblokke og igen have et simplere print-design. Derefter har man satset på den nyere 65nm-teknik der gør chips'ne mindre, hvilket sparer på udgifterne til råmaterialer.

 

 

Det nye og spændende kommer til udtryk herover. Unified Shader gør at flere slags beregninger kan varetages af den samme del i chippen. Det gør absolut ikke chippen mindre, men til gengæld langt mere effektiv, da den altid vil være fuldt optaget. Unified shader kan kun bruges til effekter, og gamle ord som pipelines, ROPs osv. eksisterer stadig i bedste velgående. Vi ved reelt ikke om der er 128 eller 112shader-units på G92-chippen, ligesom vi stadig er i tvivl om der er 32 eller 28pixelpipelines. GT har henholdsvis 112 og 28, men kunne sagtens ha fået deaktiveret nogle af dem. Bl.a. går der rygter om et kommende GTS-kort på G92 der skulle have 128shaderunits.

 

 

 

Derudover har nVidia indført en slags Hyperthreading kaldet GigaThread, som vi kender fra de gamle Intel Pentium 4 cpu'er. Grafikkortet kan arbejde mere flere tråde ad gangen, og bliver dermed endnu mere effektiv.

 


Yderlige egenskaber

 

 


PureVideo HD er nVidia’s ord for video-dekodning. Geforce8-serien har selvfølgelig PureVideo egenskaber, der nu er blevet udvidet med en HD-betegnelse. PureVideo beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der med det nye Digitale TV, HD-DVD’er og BluRay-Diske’er er muligt. Med Geforce8800 er det også muligt at se AACS-beskyttet indhold (kopibeskyttede medier), der tidligere kun har været forbeholdt enkelte grafikkort. PureVideo HD udvider derudover med forbedret støjreduktion (HD noise reduction) og skarpere kanter (HD edge enhancement) som noget nyt er der også understøttelse for HD-video komprimering hvilket var noget som G80-chippen manglede, men som resten af Geforce8-serien har. Dette har G92 nu også.http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html

SLi  De største nyere nVidia grafikkort understøtter SLi. Kort fortalt betyder det, at hvis man har et bundkort der er SLi-mærket kan man bruge to ens nVidia-grafikkort, og udnytte deres samlede kræfter på en skærm. Vi snakker om Geforce7100GS og større.

 

 


FSAA står for Full Scene Anti Aliasing, og er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x, står for 4 gange så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter. Geforce8-serien har derudover flere typer. Den nyeste er CVAA, der udvider den gamle form til 8 og 16x uden at gå på kompromis med billedkvaliteten, og stadig med fornuftig ydelse.

 

 


Texture-Filtrering Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør at overgangene mellem de dele med færre detaljer op til dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotrofisk Filtrering og kan bruges af praktisktaget alle grafikkort efter år 2000. nVidia skulle til at bruge en ny løsning der giver meget høj kvalitet.


Vi har denne gang brugt nVidia’s nyeste driver 97.02. Her virker den nye form for Ani, og vi skal også senere se at der faktisk ikke er forskel på ydelsen. Samtidig lagde vi mærke til at gamma-korrigeret FSAA var aktiveret fra standard i denne driver, hvilket vi hverken så i 96.89 eller 96.96. Så lækkert at se at driveren nu virker som den skal på dette område.

Quantum Effects En ny egenskab der kan lave Fysik-effekter sideløbende med grafikken, takket være den unified shader. Det gør at man reelt ikke behøver et Fysik-kort længere, men det vil også betyde at Fysik’en vil kunne sænke ydelsen på grafikkortet. Men klart et spændende tiltag.

Calimero
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2007 09:02:08
Svar/Indlæg:
624/31
Jeg ved ikke om det kun er mig der har problemer med at læse nogle af artiklerne. Måske er det fordi jeg bruger Firefox? Nogle af billederne jeg klikker på, åbner ikke op i den smarte viewer, men i samme vindue, man er så nødt til at gå tilbage, og så går det hele i ged. Jeg var faktisk nødt til at starte helt forfra på artiklen... Det sker ofte. Et andet problem er at jeg til sidst sad fast og ikke kunne videre i artiklen. Jeg klikkede videre på knappen, og så siden helt mærkelig ud...:




Er det kun mig der har problemer?


Claus35
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2007 09:33:48
Svar/Indlæg:
5410/123
#1 Øhm, hvad mener du? Så når du klikker på billedet, viser den ikke andet end selve billedet? Det sker i hvert fald, hvis man trykker på billedet, inden den er færdig med at loade siden...


phg
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2007 10:14:57
Svar/Indlæg:
1399/43
god test
fedt du sammenligner med et 7950gx2 sådan et kort har jeg nemlig, og jeg kan da se at der er noget af en ydelsesfremgang ,så jo jeg tror jeg skal have mig et 8800 gt kort.


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2007 10:23:46
Svar/Indlæg:
3410/199
#3 --> Tusind tak for rosen. Sådan noget styrker lysten til at gøre noget ud af fremtidige artikler - selvom om konstruktiv kritik også er godt 🙂 Jeg kan også godt selv lide princippet med at sammenligne med 7-seriens topmodel, som jo har dobbelt så mange mb ram som 8800GT.


MeLViS
 
Superbruger
Tilføjet:
15-11-2007 10:42:01
Svar/Indlæg:
113/13
Syntes ikke det er retfærdigt at kun benchmarke i 1024x768. Folk har fået ret store skærme idag.. som kører 1680x1050 & 1920x1200. Især i 1920x1200 kan GT ikke følge med.


Lancer
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2007 10:51:17
Svar/Indlæg:
84/11
God anmeldelse.

Godt at se ydelse med nyere drivere, også på de "gamle" kort,
og ikke som i andre anmeldelser, hvor der sammenlignet "gamle" kort med
92.xx drivere, og nye kort med med 16x.xx drivere, som giver et "skævt" billede
af ydelsen på de forskellige kort.


Dall3
 
Overclocker
Tilføjet:
15-11-2007 11:02:52
Svar/Indlæg:
400/37
#1 jeg har samme problem 😕

med en anden køler på kortet er der plads til endnu mere clock, weee. 😀



MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2007 11:06:42
Svar/Indlæg:
5421/53
#5 det har sku da kun noget med ram'ne at gøre -.-


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2007 11:15:34
Svar/Indlæg:
3410/199
#5 --> Det er det, som jeg bl.a. vil prøve at lave mere om på. Læs evt. første del af "ydelses-afsnittet" igen, så vil du opdage det. 😉
Men *host* det er langtfra alle, der kører så store opløsninger. Der er også en STOR forskel på, om du kører den opløsning på skrivebordet, eller om du kører den i spil. Det er langtfra alle nyere spil, hvor man kan køre så høje opløsninger.

#6 --> Takker 🙂 Det handler faktisk om, at jeg har kørt alle benchs i sidste/forrige uge, hvorimod de andre skribenter sikkert har kørt dem for et godt stykke tid siden. Jeg havde ikke nogle bench-resultater liggende for mit setup, og derfor måtte jeg jo lige prøve at lave nogle til sammenligning.


Krudt
 
Overclocker
Tilføjet:
15-11-2007 13:06:49
Svar/Indlæg:
141/25
#0 syntes nu at det er ærgeligt at bagsiden er grøn, da det den side der vil pege op mens køleren peger nedad 😕

hvordan ser dit bundkort ud, siden at du kan se køleren nå det sidder i?


Calimero
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2007 15:23:53
Svar/Indlæg:
624/31
#2

Ja, jeg trykker på billedet, og så åbner den billedet i hele vinduet. Du må da også indrømme at det screenshot ser temmelig mærkelig ud, jeg kan sagtens tage flere 😉


WhineX
 
Overclocker
Tilføjet:
15-11-2007 15:29:25
Svar/Indlæg:
255/44
Det ser da fornuftigt nok ud ;)
Så glæder mig bare til at jeg for løn, og til at de for det hos den lokale HW pusher :D


Frankness
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2007 15:47:39
Svar/Indlæg:
214/13
har samme problem som 1. og har haft det ved de sidste stykker test.. hvilket har gjort jeg efter hånden er begyndt at opgive at læse test. håber HWT kan finde fejlen og rette den :)


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2007 16:38:10
Svar/Indlæg:
3410/199
#10 --> Det er vist bare mig, der har tåget lidt for meget, da jeg skrev det - og har lavet en uheldig/forkert formulering. Godt spottet. Jeg får det lige rettet 😉


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
15-11-2007 19:16:11
Svar/Indlæg:
1317/46
Ligesom #5 har jeg svært ved et se fornuften i at teste tidens kraftigste grafikkort i så lave opløsninger som det er gjort her. I mine øjne er ydelsestesten komplet ligegyldig. Hvis der nogen der køber et af de tre testede kort for at spille i 800x600 eller 1024x768, så har de alt for mange penge.

Kortene er bygget til at kunne klare nuværende spil i meget høje opløsninger med forskellige former for filtrering.

Hvis du vil teste tre sportsvognes hastighed, så vælger du ikke opsøgende at teste bilerne i en ti kilometer lang kø.


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2007 19:26:02
Svar/Indlæg:
3410/199
#15 --> Du kan jo prøve at læse mit svar til #5, om at kigge i starten af afsnittet "ydelse".


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
16-11-2007 12:41:04
Svar/Indlæg:
1317/46
Hvor mange kender du som har et 7900gx2, 8800gtx el.lign, og spiller i 800x600 eller 1024x768. Hvis du køber et kort til mellem 2k(primært8800gt og 8800gts) og 4k, så giver det ingen mening at spille 800x600 eller 1024x768, for du nå jo sjældent til et punkt hvor de udnytter grafikkortet.

Sagt på en anden måde jeg synes din argumentation er tynd(og jeg ved godt der tale om frivilligt arbejde osv, osv, osv.).

Jeg havde glædet mig til at se hvad et fabriksoverclocket 8800gt kunne præstere, men det har jeg ikke set med denne test, og det synes jeg er synd, for her er et kort som leverer en ydelse som et kort i den absolutte topklasse(hvilket jeg har set andre steder), men med en pris i mellemklassen.


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-11-2007 14:26:20
Svar/Indlæg:
3410/199
#17 --> Læs igen, hvad jeg har skrevet i #16 eller skriv din kritik til mig i PMs i stedet. Det der mudderkastning gider jeg ikke herinde.


Nicki
 
Overclocker
Tilføjet:
18-11-2007 06:04:36
Svar/Indlæg:
1/0
Fin artikel.
Der er dog lidt kritikpunkter (det skal der jo være). I din konklusion skriver du "Det er selvfølgelig 65nm, men det har ikke features som ikke findes i G80."

Det er sådan set ikke rigtigt, da G92 understøtter PCI-Express 2.0, som ikke understøttes i G80 (med også er ret ligegyldig). Endvidere inkluderer G92 visse features fra 8600 GTs kerne (G84), jf.:

"Another change is the inclusion of the VP2 processing engine for high-definition video decoding and playback, an innovation first introduced in the G84 GPU behind the GeForce 8600 lineup. The VP2 engine can handle the most intensive portions of H.264 video decoding in hardware, offloading that burden from the CPU."
Kilde: http://techreport.com/articles...

Det rører du dog også ved i afsnittet om Pureview, så jeg kan ikke knocke dig for hårdt på det. 😉

Jeg er ikke helt glad for den meget "wishy-washy" gennemgang af kantudjævning og teksturfiltrering, som ikke tilbyder meget ny viden til artiklen og snubler lidt - f.eks. hedder det anisotropisk filtrering ikke anisotrofisk, men det er bare petitesser.

Forklaringen for ani er dog forkert, da det ikke medfører at grafikkortet laver mindre, men netop at det bearbejder billedet mere. Grunden til ani bruges, er for at fjerne artefakter, opstår ved teksturer der er langt væk i billedet - dette betyder at detaljerne i teksturen bliver forvansket af formindskelsen af teksturen. Sammenlign det med at tage et høj-opløsnings billede og lav en pixel resize ned til en tiendedel - billedet bliver grimt, og der introduceres "hakker" hvor der før var lige kanter og områder (det lyder lidt som aliasing, men det er ikke det jeg mener). Ani bruges derfor til at filtrere disse artefakter væk, sådan at der for vores øjne er en fin tekstur på afstanden - hvis man zoomer ind på den vil den så være meget mindre detaljerig end den ellers ville være.

Hm, det blev en lang forklaring, som sikkert ikke forklarer det særlig godt. Jeg håber, du kan følge mit argument. 🙂

Proportionen af positiv og negativ feedback er ikke helt fair her, da artiklen i bund og grund er god nok, men med noget opstramning kunne den være rigtig god. Keep up the good work.