Test
|
Model |
Hastighed/driver |
Processor |
E2140 |
1600mhz @ 2000 mhz |
Ram |
Corsair XMS2 |
2 x 1 gb PC5400 cas 4 |
Bundkort |
Intel Bad Axe 2
|
250 mhz FSB |
Styresystem |
Win XP Pro m/SP2 |
32-bit |
Grafikkort |
Gigabyte 8800GT |
Forceware 169.21 |
Sammenligning |
Gigabyte HD3850
|
Catalyst 07.12 |
Inden vi går igang med testen vil jeg gerne lige knytte en kommentar hertil. Det var nemlig kun muligt at skaffe et HD3850, også fra Gigabyte, til sammenligning. Da jeg netop har skiftet platform og det er første gang jeg tester high-end kort har jeg desværre ikke andet at sammenligne med end det ovenstående. Det er klart at vi på redaktionen altid i så høj grad som muligt forsøger at lave nogle meget anvendelige tests til sammenligning, i dette tilfælde havde det jo været relevant med fx. det nye og gamle GTS kort og HD3870, men det var desværre ikke noget vi havde i nærheden på tiden. Om der bliver tilføjet resultater i fremtiden kan jeg ikke spå om, men det er en mulighed. Anyhow, det var vist nok disclaimer for én artikel så vi går i gang :)
Første test vi har på programmet er jo en klassiker. 3Dmark i de tre nyeste udgaver. Here goes:
Som vi kan se er der en pæn forskel på de to kort, især i 3Dmark 03. At forskellen er så relativt lille i 05, undre mig lidt, men jeg er ikke en specielt stor fan af de syntetiske benchmarks da de ikke giver et virkeligt billede af spilydelsen som man egentligt er interesseret i.
Næste test vi skal se på er det super aktuelle og populære Crysis spil der levere banebrydende grafik, og er dermed også noget af det mest krævende der findes idag.
Her ser vi virkeligt at der er forskel på et mid-end og et mid-high-end kort. Især i de høje opløsninger og detaljegrader får AMD-kortet baghjul, men det er nok som man kan forvente, når man tager prisforskellen i betragtning. Det skal også lige siges at de nye AMD-kort har haft vises problemer med Crysis, så om det er her problemet ligger eller om bare er så meget svagere ved jeg ikke.
Næste spil vi tester i er Company of Heroes, der har opnået utrolig høj popularitet og har imponerende og dermed også tunge effekter.
Her er forskellen lidt mere moderat og spillet kører fint for begge kort, selv i høj opløsning. Der er ikke det store at bemærke, andet end at det er imponerende at se på :)
Vi tager også et kig på spillet Prey, der er bygget på Doom 3 motoren. Til trods for at det er et ældre spil, er det stadig et ganske tungt.
Vi ser samme mønster. En ganske stor forskel imellem de to kort, især når der kommer de forskelle billedrensningsfilter på. Her kommer forskellen helt op på 40 fps.
Overclocking og strømforbrug
Så kom vi til overclocking, og her gik det desværre som det ofte går med fabriksoverclockede grafikkort. Jeg lagde friskt ud med at hæve frekvenserne på core med 50 mhz som jeg ellers plejer, men dette resulterede i et inferno af artefacts. Jeg prøvede med 30 mhz over standard og her fik jeg da startet 3Dmark, men i sidste test blev det også til en masse flimmer. Ved 25 mhz ekstra kunne jeg gennemføre 3Dmark, men scoren var lavere, end ved standard clock, hvilket nok tyder på at kortet nogenlunde er presset så meget som det nu var muligt, mens man stadig kunne garantere 100% stabilitet. Det samme gjorde sig gældende på ram-siden. Bare 20 mhz gav flimmer. Jeg tror ikke det er temperatur-problemer da kortet blev omkring 60 grader ved load og jeg har en 120 mm blæser i siden der blæste frisk luft ind på kortet. Overordnet er det lidt en skuffelse, men som det har været diskuteret før er 8800GT chippen presset en del i sig selv så det er nok bare som det skal være. Dette mønster viser sig også for de andre 8800GT kort vi har testet.
Når vi tager et kig på strømforbruget ser vi tydeligt at forbruget ikke er så stort som for de gamle GTS kort og for GTX'et, men det ligger alligevel ganske højt. Især i forhold til HD3850 som dog også er noget langsommere, men som også er produceret på 55 nm teknologi.
Målingen er lavet ved først at se, hvor meget computeren ca. bruger uden et grafikkort monteret. Herefter blev begge kort så undersøgt idle og herefter i load ved ATI-tool, som gav det mest stabile resultat.