Indledning
Vi åbner PDF-dokumentet og får en kort indledning til de kommende grafikkort der hos ATi går under kodenavnet R720 og RV720. V har altid stået for value, og er altså ret sikkert deres kommende budget-chips. Hvor at modellen med R er deres top-chip.
Det ser ud til at vi kun for lov til at se 2 nye chips fra ATi denne her gang. Det mest spændende er dog at de virkelig kan bruges på kryds og tværs, og crossfireX kommer virkelig til sin ret her. Jeg frygter dog at man ikke kan parre grafikkortene fra 4310 med et 4840. Bl.a. pga. deres forskellige directX-egenskaber. Et 8 kernet grafikkort ser desuden også rigtig spændende ud. Spørgsmålet er om det overhovedet har nogen fremtid, det er ikke unormalt at sådanne projekter bliver lagt på hylden, hvis producenten ikke føler sig truet. Eller at det er et grafikkort vi første for at se senere på året som modspil til nyere grafikkort fra nVidia.
Men lad os ta’ et kig på den nye arkitektur. Meget kunne tyde på at da AMD overtog ATi, har de helt sikkert lagt ATi's kommende projekter på hylden og tænkt helt nye tanker. Med den nye arkitektur ser vi en hidtil uset sammenblanding af teknologier fra begge lejre. Der er især to ting der springer i øjnene, den ene er deres såkaldte AAS-teknologi, der ved hjælp af Hypertransport3.0 forbinder grafikchips på tværs. Den anden er såkaldte dualcore-arkitektur. De er nok ”mindre” dualcore end man normalt kender fra CPU’er, men det vigtigste er nok at man på den måde kan øge antallet af kerner og sammenspillet mellem dem. Hypertransport3.0 har en intern båndbredde på op til 41,6GB/s, hvilket er langt over de 8GB/s som f.eks. PCI-express 2.0 har. De enkelte kerner kan så frit arbejde på tværs af cache og ram, og man kan med sådan en arkitektur reelt godt snakke om reel 512bit ram, selvom de er fordelt på 8 kerner og 4 seperate memory-controllere.
R720 har 256shaders per core eller 512shaders per die. HD4880 vil så have kollosale 2048 shaders ialt. RV720 har 128shaders per core som i dette tilfælde også er per die.