Test: Norton 360 V 2.0

Tilbehør d.  14. maj. 2008, skrevet af Mr. Anderson 13 Kommentarer.  Vist: 12304 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Symantec
DK distributør: Hasee.dk

I Praksis

 

I dette afsnit kigger vi lidt på virusskanning, spywareskanning og de andre funktioner der er blevet introduceret i forrige afsnit.

 

 

Under hurtigskan, skanner Norton efter Vira og Spyware på din computer. En proces der ca. tager et lille minuts tid. Det nye er, (jeg har i hvert fald aldrig set det før) at Norton udbedre de filer der er inficeret mens det skanner. 

 

Her er et Screenshot af vinduet under omfattende skanning. Denne proces er noget langsommelig, men også effektiv. Som billedet viser, sørger denne skan for at du er up to date via live update. Derudover skanner det også hele dit drev for spyware, vira og andet uønsket software. Der bliver også kontrolleret om der er problemer med browsere og netværk. Som det sidste, kan du vælge at få defragmenteret dine diske. Det sidstnævnte kan dog kun lade sig gøre hvis du har mindst 15% ledig plads på det drev du vil optimere/defragmentere. Dette vil nok tage +/- en times tid, alt afhængig af hvor meget skidt og ragelse du har på din computer, om du for nyligt har ryddet op på din harddisk vha. defragmentering og om du kører med ATA / SATA / SATA II interface.

  

Efter lidt spørgen omkring efter hvordan jeg kunne finde en virus, fandt jeg frem til at det ville være en god idé at prøve med limewire. Efter lidt søgen på virus, trojan, viruscleaner, fandt jeg ud af at alle de gange hvor jeg søgte, kom der altid noget frem der indholdte mit søgeord, inklusiv ''cute girl has orgasm on webcam''. Så jeg søgte på ''trøffel'' og så kom der en fil frem der hed ''trøffel cute girl has orgasm on webcam.mp3'' Yeah right at det er en video, når den hedder .mp3 og fylder 400 kilobytes.

 

 

Det var ikke lige hvad jeg regnede med at få at vide. Det er ikke en virus, det er bare... ingenting? Hverken Norton eller SuperAntiSpyware kunne finde noget i dén fil. Den virkede ellers ''god nok''.

 

 

Det er sværere at finde virus med vilje end man umiddelbart skulle tro, men det lykkedes mig langt om længe. Filen skulle efter sigende være en trojan-cleaner, men var det stik modsatte. Den fyldte også kun 133 KB. 

 

 

    

 

 

Norton er udstyret med noget software, der sørger for at beskytte dig mod svindelhjemmesider. På denne hjemmeside (tv.), er der en der vil sælge mig et program til 20 Dollars. Dette program fandt jeg efterfølgende gratis på en anden hjemmeside (th.), men Norton kunne ikke fortælle mig at den anden var en fup hjemmeside. Lidt skuffende.

 

 

 

Som en sidste ting i dette afsnit, vil jeg lige nævne hvor meget Norton kan sløve ens computer ned. Kører du med en computer med ATA harddisk, så skal du regne med at din pc bliver noget sløvere end den plejer. Jeg vil anbefale at køre med minimum SATA interface, hvis man vil bruge Norton 360. Jeg bruger selv en gammel ATA harddisk, og mit Mozilla FF er 10-15 sek. om at starte op første gang man åbner det. 

OcDevil
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2008 08:30:25
Svar/Indlæg:
1262/95
Det kunne være interessant, når I laver denne slags anmeldelser, at sammenligne produktet mod nogle af Symantec direkte konkurrenter, f.eks. Trend Micro og McAfee.

Trend Micro har deres Internet Security 2008, der sådan feature mæssigt ligger nogenlunde på niveau med Norton 360 v2.0

McAfee har deres Toal Protection, der også ligner Norton 360 v2.0 på rigtig mange punkter.

Begge produkter burde kunne hentes i en 30 dages demo version, så der burde være rig mulighed for at lave nogle sammenligninger. Når du nu er igang, så kan du tage et par gratis antivirus programmer med og sammenligne effektiviteten programmerne imellem.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
14-05-2008 08:37:57
Svar/Indlæg:
15982/637
Vi har på arbejde lige skrottet Norton 360 v2 licenserne og fået Trend Micro + noget TDC sikkerhed ind. Norton åd simpelthen for mange systemressourcer.


OcDevil
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2008 09:11:16
Svar/Indlæg:
1262/95
Det er sjovt, den hører jeg også flere og flere steder efterhånden. Kunder der af den eller anden årsag vælger Symantecs sikkerhedsprodukter fra, men den alt overskyggende årsag er at de simpelthen er for ressource krævende.

Det dur bare ikke at en SQL server eller Exchange server bliver kørt i knæ fordi der ligger noget Symentec antivirus og æder alt RAM eller alt CPU kraft.


Mr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2008 10:14:58
Svar/Indlæg:
4107/224
Jeg er helt enig med jer allesammen. Symantec æder alt alt for mange resourcer.
Til gengæld er det et udemærket program, hvis man altså ser bort fra det. Men det er ikke så nemt.

#1
jeg havde desværre ikke andre sikkerhedspakker at sammenligne med, beklager.


foo
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2008 14:34:45
Svar/Indlæg:
1685/240
Norton er stille og roligt gået hen og blevet et dårligere og dårligere produkt. Kan huske for de her 6-7 år siden hvor det rent faktisk virkede. Jeg anbefalede alle Norton, for det var noget der duede.. De dage er godt nok talte...

Det er for systemkrævende.
Det er for "irriterende" i den måde det hele tiden er synligt.

Programmet er gået hen og blevet en underlig en, som er blevet mere irriterende jo mere brugervenligt man har forsøgt at gøre det.

Men så findes der heldigvis flere alternativer, og mange af dem koster ikke 699 om året :)


Satai
 
Overclocker
Tilføjet:
14-05-2008 14:55:51
Svar/Indlæg:
700/28
God test www.softwaretest.dk 😀
Syndes ikke det er godt det med limewire...
Du kan prøve at smide filen op til virustotal.dk


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2008 22:43:40
Svar/Indlæg:
7263/260
Hmm, god test, men underligt software.


Mr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2008 23:29:43
Svar/Indlæg:
4107/224
#7 Tak 🙂

kan du begrunde ''underligt''?


[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2008 02:59:03
Svar/Indlæg:
2175/21
har lige fået kaspersky med til mit bundkort, hvilket passer fint med at licensen til mit nod32 er udløbet....DET er ellers et rigtigt godt alternativ..bruger ikke mange ressourcer, diskret men effektivt.


Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2008 04:41:02
Svar/Indlæg:
1604/60
#4 og #5
Jeg er helt enig, Norton spiser i vildskab af system resourser, alt for meget i forhold til den "ydelse" som programmet giver.

Fik iøvrigt aldrig min Norton2005 til at køre på min maskine, så derfor skiftede Jeg til andet program, 399,- ud af vinduet og en kunde mindre, var resultatet af 20 gen-installationer og manglende support....


#11
foo
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2008 07:42:58
Svar/Indlæg:
1685/240
#10 - Der skal ihvertfald ske et eller andet helt vildt inde hos SYmantec hvis de vil vende den onde cirkel de er kommet ind i.

De kan starte med at skrue lidt ned for deres popups, for de er da helt hul i hovedet.
Mine svigerforældre havde købt Norton sidste år (før jeg nåede og stoppe dem) den lagde en lille værktøjslinie i windows-baren, og den tog for evigt at starte op. Når den så endelig havde gjort det, så kom der lige et lille vindue "Alt er OK" som man ikke kunne fjerne...

Efter jeg fjernede norton, og lagde avast ind til dem, så kan de ligefrem begynde at arbejde på den igen...


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2008 12:42:10
Svar/Indlæg:
7263/260
#8 Jamen opbygningen, bryder mig i det hele taget overhovedet ikke om Norton, det var rigtig godt engang, men nu er det bare gået over til noget 😐


OcDevil
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2008 14:44:30
Svar/Indlæg:
1262/95
#12 Norton var godt da man kørte DOS. Den første version de lavede til Windows 95/98 var også ganske fin, men derefter er det stødt og roligt gået ned ad bakke. Der hvor jeg mener de har skudt sig selv i foden er netop de der samle-pakker de laver, af alle mulige forskellige programmer.

De er for grafiske tunge der er alt for meget lampe/knap/ubrugelig info tingel-tangel og i og med man netop har alle de her forskellige programmer kørende, så mister man en del ressourcer.

Personligt ville jeg ALDRIG anbefale nogen at investere i et Symantec sikkerheds produkt af den simple årsag at der, efter min mening, findes bedre alternativer og nogle af dem er ligefrem gratis.