En af grundene til at der har været store forventninger til GTX 600 er at det er en helt ny arkitektur der ligger bag. Hvor GTX 500 serien var en optimering af GTX 400 (altså Fermi arkitekturen) så er GTX 600 en helt ny arkitektur: Kepler. Opkaldt efter den tyske matematiker og astronom, Johannes Kepler.
Foto: Anandtech.com. GK104 chippen
Lidt utraditionelt for nVidia, så har de holdt die størrelsen nede under 500 mm^2 endda helt nede på 294 mm^2 og samtidig er der kommet cirka en halv milliard ekstra transistorere til ift. GF110 (GTX 580, red.) og det kan man uden at tøve godt takke TSMC's 28nm fabrikationsprocess for.
Kepler er en ny arkitektur - og så alligevel ikke helt. Det at designe en GPU arkitektur er ikke noget som man lige "gør" som et weekendprojekt, og slet ikke når vi taler noget så komplekst. Når det kommer til stykket, så er der stadig en hel del Fermi i arkitekturen, og det nVidia har gjort er at give Fermi en ordenlig overhaling og forbedre nogle af de ting som ikke var Fermi's stærke side.
Som skribenten på Anandtech siger, "At the end of the day Kepler is the next generation of Fermi, tweaked and distilled to improve on Fermi’s strengths while correcting its weaknesses"
For ikke at blive alt for teknisk og komme ud i avancerede forklaringer om GPU'en, så vil jeg bare lige hurtigt runde nogle af de største forandringer som Kepler indeholder.
En af de ting som nVidia har kørt med længe er shader clock. Shader clocken er den som CUDA kernerne og nogle andre ting inden i GPU'en kører efter og den er det dobbelte af kernefrekvensen. Det har gjort at de tidligere kunne gennemføre et helt "wrap" på en clock cyklus, fordi at CUDA kernerne havde haft to clocks imens. Shader clocken har nVidia nu afskaffet, og alt kører efter kernefrekvensen. Det har medført at de var nødt til minimum at fordoble antallet af CUDA kerner, ellers ville ydelsen være et godt stykke bagud. Så alt kører nu på den samme clock, men det har altså medført at de har været nødt til at have en del flere CUDA kerner. På papiret ville en tre dobling som er sket, give et ordenligt ydelsesboost, men fordi at CUDA'erne nu kører efter samme clock som resten, så er det altså i praksis ikke meget man får ud af det.
Den anden vigitige ting omkring Kepler designet er dets memorycontroller. For at sige det på godt dansk, så var Fermi's memory controller noget møg, og det har Kepler ændret på. Med Kepler er RAM fra fabrikken af clocket til at køre 6008 MHz effektivt, og det er en hel del højere end hvad Fermi kunne præstere (det er muligt at den kunne ved overclock, men dette anses ikke for stabilt på alle kort, red.) Memory-bussen er iøvrigt 256 bit bred.
Den chip der sidder på GTX 680 har af nVidia fået kodenavnet, GK104 (Geforce Kepler?) og det har fået mange til at spekulere. GTX 480 havde kodenavn GF100 og GTX 580 GF110. Derved falder GTX 680 en smule udenfor og det er det som har fået nogen til at spekulere i om der kommer et GTX 685 kort med en enten GK100 eller GK110 chip.
Alt i alt ligner det en spændende chip som nVidia har sat på kortet som skal prøve at tage markedsandele og omtale fra AMD's flagskib, HD 7970. Selvfølgelig er der lavet utrolig mange (små som store) ændringer på chippen, men hvis man har lyst til en virkelig dybdegående gennemgang af hele GK104 chippen, så har Anandtech lavet sådan en.