Test
Benjamin Heckendorn siger at headsettet ikke alene kan give dine spil en fantastisk lydoplevelse, men også musikken skulle få et skub i den gode retning. Vi har altså her med et gaming-headset at gøre, som ifølge producenten kan bruges til andet end gaming.
Til testen er brugt:
Musik:
- Trance
- Rock
- Klassisk
- Metal
Film:
- Independence Day
- Starwars
Spil:
- Call of Duty 4
- Counter-strike: Source
Musik
Jeg startede traditionen tro med at smide noget trance på. Til at afspille trance, brugte jeg den indstilling i softwaren der sjovt nok hedder "Soft rock". Men det var den indstilling der mindede mig mest om de equalizer-settings jeg selv bruger når jeg spiller denne type musik. Fjern lidt mellemtone, fokusér på den høje diskant og de dybe bas-slag.
Det første jeg bed mærke i, var hvor højt det spillede. Selvom jeg selvfølgelig holdt computer-indstillingerne på omkring 50%, var der med det samme godt gang i headsettet. Efter at skrue 3 takker op på dette headset, spillede det næsten ligeså højt som det tidligere headset fra eDimensional's max volumen.
Selvom hardware-specifikationerne ikke ligefrem ser vildt forskellige ud fra dette headset og deres tidligere, var det nemt at høre at enhederne her helt klart var meget bedre.
Jeg skruede headsettet op på halv styrke og Airbase bragede i mine ører. Jeg blev ret overrasket over bassen, for normalt er en basenhed der er så kraftig batteristyret, og den brummer mere end den slår. Selvfølgelig var det ikke HiFi-lyd, men jeg sad oprigtigt med åben mund og rockede med til musikken. Når man kommer op omkring 75% volumen, begynder diskanten dog at blive mere og mere dominerende, men da det er et headset, er det jo klart at størrelsen af enhederne sætter grænser for bassen, så jeg var stadig vildt imponeret over lyden.
Selv ved hårdere trance som techtrance, lød det bare super fedt, og problemet fra det tidligere headset, med at vibratoren var bestemmende for om bassen var kraftig, var også blevet ændret i dette headset. De 2 ting havde intet med hinanden at gøre, så jeg slap for en mindre hjernerystelse, selvom jeg gerne ville have en hård bas. Super nice!
Da jeg satte Simon Patterson's "Smack" på, spillede headsettet faktisk så højt at jeg var bange for der skulle komme hjernemasse ud af ørerne på mig, og dette var vel at mærke ved 50% volumen. Jeg var forelsket!
Så var det rockmusik, og da denne setting hed "Soft rock", beholdt jeg bare den på. Igen var jeg meget imponeret over hvor godt headsettet spillede. De halv-hårde toner fra Live strømmede smukt ind i ørerne på mig, og bassen var slet ikke så dominerende som jeg ville have troet.
Tid til at teste diskanterne. Klassisk musik stod for tur, og Sarah Brightman måtte endnu engang smides på min playlist. Jeg slog softwaren over på "Classic", og her fjerner vi noget af bassen og det højeste af diskanten, men fokuserer mere på mellemtonen.
Den forsigtige opbygning i nummeret lød rigtigt godt, og jeg var spændt på hvordan headsettet ville klare de ekstremt høje toner i slutningen, og hold da op! Diskanten spillede dejlig rent, men headsettet spillede så højt at jeg var nødt til at knibe øjnene sammen da Sarah Brightman gik helt op i de høje toner. Tillykke Mino, du har lige fået tinnitus!
Ok, sidste del af musik testen. Barsk guitar, skrål og trommer. Metal blev smidt på, og som tidligere startede jeg med noget symfonisk metal, for at se hvordan det klarede sig i denne blanding af metal og klassisk inspireret musik.
Nightwish - Fantasmic, og så var der ellers godt gang i den. Jeg fik helt lyst til en øl eller to. Lyden var skarp og lækker, og jeg kunne sagtens skille instrumenterne fra hinanden. Jeg må nok tilstå at jeg ikke før har set et gaming-headset klare sig så godt i musik testen. Selv da Tarja Turunen gik op i de høje toner, var headsettet med helt fremme. Umiddelbart var der ikke rigtig nogen forvrængning at skrive om, så headsettet har klart bestået musiktesten, og selvom jeg sluttede af med In Flames, lød det fedt. Jeg må bukke mig i støvet, og give Benjamin Heckendorn ret i at man får en fed lydoplevelse med sin musik i dette headset.
Film
Independence Day var første skud på stammen. Jeg spolede let og elegant frem til min favoritscene med udryddelsen af USA's storbyer. Jeg prøvede at aktivere vibratoren, for at give det en tand ekstra. Det store rumskib åbner sig og et skarpt lys står ud af det. WAUW...eksplosionerne tvang mig med det samme til at skrue ned for headsettet, for det var simpelthen lige en tand for meget. Hold da op hvor var der knald på, vibratoren gjorde at eksplosionerne rystede mit kranie i en sådan grad, at jeg næsten selv søgte dækning for eksplosionerne. Jeg sad bare og smilede igennem hele scenen. Vibratoren er ikke nødvendig for oplevelsen, men den giver et total fedt ekstra kick.
Starwars stod for tur. Darth Maul og Obi Wan stod overfor hinanden, og her var det første jeg lagde mærke til, den ret godt lavede stereoeffekt. Da Darth Maul aktiverer sit dobbelte lyssværd, kan man nemt høre at første del er i venstre og derefter i højre. Det lød rigtig godt med de krydsende lyssværd og de små elektroniske eksplosioner man hører i baggrunden. Det tegnede rigtigt godt for spil-delen, så jeg besluttede mig for at teste gaming-headsettet til dets primære funktion.
Spil
Udover Benjamin Heckendorn, er headsettet også lavet i samarbejde med en Engelsk gaming-klan, der har ageret forsøgskaniner igennem hele processen. Dette er selvfølgelig gjort for at fange sin målgruppe, ved at bruge målgruppen og lytte til deres ønsker.
Headsettet reklamerer med en virtuel 5.1 oplevelse, og denne effekt kommer virkelig til sin ret på spilsiden. Én ting er at høre om modstanderne kommer fra venstre eller højre, men kan man rent faktisk høre om de også kommer forfra eller bagfra? Vi starter med COD4, for at få en følelse af hvad headsettet kan på gaming siden.
Igen lød det rigtig godt med eksplosioner omkring ørerne på en, og jeg fik da også en lille fornemmelse af at der var noget om 5.1 effekten, men den er svær at måle i COD4, så jeg smed Counter-Strike: Source på, og nu skulle headsettet komme til sin ret.
Efter en decideret nedslagtning af undertegnede, og en flok sure teammates, måtte det være fint med CS:S testen. Det var faktisk muligt at høre hvorfra modstanderne kom, og jeg må indrømme at 5.1 effekten faktisk gjorde en hel del. Selvfølgelig kan det ikke sammenlignes med et 5.1 surround-anlæg, men jeg var fint tilfreds med denne virtuelle effekt, og jeg er sikker på at en gamer som rent faktisk kan ramme noget, kan få stor nytte af denne effekt, så på spil siden klarede headsettet også testen rigtigt flot.
Mikrofon
Så manglede vi bare at teste hvor klart mikrofonen gik igennem, og til at teste det, brugte jeg en kammerat, som jeg smed headsettet over til. Han sad så og snakkede lidt med mig på mit gamle headset, og umiddelbart gik han krystalklart igennem. Der var ingen knas eller elektriske forstyrrelser jeg bed mærke i. Jeg kunne ikke høre hans musik og fjernsyn der kørte i baggrunden.
Derudover brugte jeg headsettet en aften hvor mit World of Warcraft guild skulle i Sunwell. De andres kommentarer til mig var at jeg af en eller anden grund lød meget mere dansk (hvad det så end betyder), men alle var enige om at jeg gik super klart igennem, så efter selv at have hørt mikrofonen og ladet andre høre mig, kan jeg ikke gøre andet end at lade headsettet bestå også denne test.
Testen er forbi, og jeg må nok tilstå at der er en hel del mere gang i dette headset i forhold til den ældre model fra eDimensional. Benjamin Heckendorn har helt sikkert forbedret deres gaming-headsets til langt over hvad jeg havde forventet da jeg først åbnede pakken.