Test: Zepto V10a

Bærbare d.  03. september. 2009, skrevet af @ngler 21 Kommentarer.  Vist: 12658 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Zepto
DK distributør: Zepto

Konklusion

 

 

Zeptos første netbook produkt har været ventet længe med spænding. Zepto V10a er en ganske god netbook der med sit store tastatur er god at skrive på, hvilket klart også er et parameter for en netbook. Man må håbe at Zepto holder dampen oppe og også kommer med, når de store >11” netbooks kommer for alvor.
 

Innovation/Teknologi - 3
Zepto bryder ikke hvad der er set i klassen før. Faktisk ligger V10a i midten rent teknisk, da det er specifikationer som mange af konkurrenterne. Der mangler især 3G modem, Bluetooth er nok mere en smagssag. eSata, HDMI mangler også, hvilket dog også er tilfældet hos de mange netbooks baseret på samme platform. Fullsize keyboardet er godt, det gør dog at V10a er 1CM breddere, hvilket må siges at være et rigtigt godt tradeoff.

Bundle/Tilbehør - 3
Rent fysisk er der en taske som er alt for stor og så en lille pudseklud. Her kunne en lille taske være klart mere anvendelig. På softwaresiden er der 1 års licens til Office 2007 mod de normale 60 dage. Det er ikke en licens uden tidsbegrænsing og Officepakken er uden Outlook og Access, et skridt på vejen men ikke i mål. Ellers ser det lidt begrænset ud på softwaresiden. Der er en restoreCD til Windows, men da V10a ikke har et CD ROM drev er det begrænset hvad man kan bruge den til. Her er en partitionbaseret løsning klart at foretrække.

Design/Layout - 5
Designet på V10a er stilfuldt i den diskrete genre. Tastaturet går fra side til side, hvilket gør at det er noget større end vi er vant til, hvilket er et stort plus. Den blanke overflade på skærmen bliver ekstremt hurtigt grimt, da fedtfingre og ridser nemt kan ses. En ekstra USB port vil være rart da to til tider kan blive en for lidt med USB mus, 3G modem og USBstick.

Software/BIOS - 3
Software og BIOS er rimelig standard. Officepakkens 1 års licens er det eneste der springer op. RecoveryCDen er en god ting, men bør være på USB.

Ydelse - 4
Ydelsen for V10a er ikke overraskende stort set identisk med de andre netbooks med samme hardware platform. Batterilevetiden er god og ligger nogenlunde i midten af netbook segmentet. Den vinder dog lidt pga. vægt, de store taster, den gode skærm i portabilitet.

Pris - 4
Zepto V10a er prissat til små 2600 kr. hvilket må siges at være en god pris. Men der er rigtig mange i det prissegment i plus minus 200kr.med samme hardwareplatform. Her er de medfølgende tasker en klar fordel for Zepto V10a.

 





Test: Zepto V10a
Innovation / Teknologi3
Bundle - Tilbehør3
Design - Layout5
Software - BIOS3
Ydelse4
Pris4
Samlet73%
Award

Læs om vores forklaring på ratingen her

Read about our ratings here

UK summary

 

 

Many have waited for the Zepto netbook which finally is here. Zepto V10a is a good netbook and with its full size keyboard offers excellent possibility to write over a longer period. Now we can only hope Zepto keeps the momentum when the big >11” netbooks comes.
 

Innovation/Technology - 3
Zepto V10a does not win any innovation contest since the hardware is almost the same as many other netbooks. 3G modem is missing , Bluetooth is perhaps not that important. eSATA and HDMI is missing like the competitors. The fullsize keyboard which literally is from side to side is somehow innovative.

Bundle/Accessories - 3
The bag is way too big, and a smaller sleeve would be a lot nicer. On the software side there is a 1 year license on Microsoft Office 2007 where the standard is 60 days. Most people can live without Access and Outlook which are missing in this version of Office. A license with no expiration date would be great, but a one year license is a good start.

Design/Layout - 5
The Design of the V10a is classy. The keyboard is fullsize from one side to another, which bigger than we are used to on netbooks. Way to go Zepto. The shiny surface of the screen is a menace since fingerprints and scratches show instantly. An extra USB port would be nice since two is not enough with an USB mouse, 3G modem and an USBstick.

Software/BIOS - 3
The BIOS and Software are quite standard. Office 1 year license a good deal. The recovery is on CD which should be on a USB stick, since V10a doesn’t have any CDROM drive.

Performance - 4
The performance is not surprising almost the same as the other netbooks with the same hardware platform. The battery life is good, and is placing the V10a in the middle. The low weight, the good screen and the big keyboard gives an extra point on portability.

Price - 4
The Zepto is priced at DKK 2600,- which is a good price, but there is a lot of competitors in plus minus DKK 200 range with the same platform. The  keys is certainly a big selling point for the V10a.  

 

 

 

morra19
 
Moderator
Tilføjet:
03-09-2009 10:47:20
Svar/Indlæg:
2672/468
Synes den ser rigtig lækker ud. Kast en SSD disk i sådan en fætter og så 1 gb ram mere, så er vi kørende :)

Desværre er mine erfaringer med Zepto ikke så heldige, så tror jeg skal have mig noget Lenovo næste gang, eller måske MSI.


jakob3k
 
Superbruger
Tilføjet:
03-09-2009 11:32:34
Svar/Indlæg:
440/3
#0
Hvornår har du sidst købt en 1,5KG Cola? 😀

Bortset fra det, ligner den ikke noget, der skiller sig ud fra konkurrenterne. Jeg fatter ikke, hvorfor Zepto ikke har brugt deres penge på noget, der skilte sig bare lidt mere ud. Det der bliver i hvert fald næppe den der maskine, der bliver Zeptos guldæg.


palle22
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2009 12:25:07
Svar/Indlæg:
818/185
Nope, og sammenholdt med den kvalitet zeptos produkter normalt har, vil mange nok vælge et andet mærke...


oecon
 
Overclocker
Tilføjet:
03-09-2009 14:13:37
Svar/Indlæg:
38/3
folk der køber en netbook, køber den jo for mobiliteten og her dumper en batteritid på 'op til 3 timer og 40 minutter' altså...

Asus' nye modeller har jo plus 9 timer, så kan slet ikke forestillig mig hvorfor nogen skulle kunne finde på at købe denne her.



jAMBAZZ
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2009 15:38:00
Svar/Indlæg:
156/18
Virkelig ikke et særlig ophidsende udspil - Den skal koste 1500 kr før den er interessant. Den har jo samme ydelse og vægt som netbooks der er et år gamle. Og den har alt få få features, 3g modem er et MUST. Jeg kan ikke se fidusen i den frem for konkurrenternes :/


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
04-09-2009 08:03:08
Svar/Indlæg:
4033/364
Lidt svar ;)

Nok generelt enig i at rent innovationsmæssigt er V10a nok ikke ligefrem den har der har rykket alt for meget ved hvad der er teknisk muligt...


#3
Zepto får lavet deres computere af forskellige underleverandører som også laver mange af de andres mærkers modeller. kvaliteten synes jeg er god, men der findes andre bærbare med det ejstra (HP 2140 fx)

#4
bærbare som Asus Eee 1000HE har rigtigt nok en del mere batterilevetid - den er så også procentvis tungere - men reelt er det 250gram mere den vejer, hvilket jo ikke er meget. Må dog indrømme at hvis man cykler og rejser meget, så gør det alligevel en lille forskel.
Tastaturet er faktisk rimeligt stort, så for nogen kan det være et godt salgsargument.



#5
Enig med at 3G modem indbygget er et must, men hvis jeg har set priser på op til 1000kr ekstra for et HSDPA modem - hvilket så nok gør lidt over for de fleste ... så kunne man evt. lige så godt vente på Nokias Booklet 3G.... Alternativt modde sin netbook med et indbygget USB 3G modem.


palle22
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2009 08:32:39
Svar/Indlæg:
818/185
#6
Hvis Zepto offentliggjorde deres reparationstal, tror jeg man ville få et billede af, at kvaliteten ikke er så fantastisk. Én ting er hvordan en maskine virker under en test, en anden hvordan den virker efter to måneders brug.
Jeg ville til hver en tid vælge en maskine af et andet mærke, også selvom det betød en merudgift i frste omgang. Hvis man har brug for sin pc hver dag, kan det ikke betale sig at købe Zepto. Det er min og mange andres erfaring 🙂


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
04-09-2009 08:50:10
Svar/Indlæg:
5363/442
#7 Som det allerede er blevet sagt en gang, så er Zeptos maskiner baseret på barebones fra OEM-leverandører, som det også er tilfældet med så mange andre..

Det er ganske rigtigt at der har været en del problemer med Zeptos ældre modeller, men med alt respekt så tror jeg ikke du kan udtale dig om Zeptos RMA-rate (med mindre du har insiderviden?).. Jeg tror du har ret i at dene rate var høj på de gamle modeller (6214, 6224 osv.). Men for modeller released inden for det sidste år, tror jeg det er en ganske anden sag...


JAJackson
 
Overclocker
Tilføjet:
04-09-2009 09:22:04
Svar/Indlæg:
134/21
Denne netbook er da ca. et år forsinket...

Er enig med de fleste her ang Zepto og kvalitet. Har haft Zepto, det prøver jeg ikke igen!
Butikken hvor jeg købte har droppet Zepto, de sendte 31% af de solgte bærbare tilbage til reklamation...
Af de tre jeg købte, var det alle tre som røg retur. Så kunne man hygge sig med deres kundeservice, de havde nemlig god tid ☹
Deres nyere modeller, indenfor sidste år kender jeg ikke til, så dem kan jeg ikke udtale mig om.
Det er dog godt at høre at de prøver at forbedre deres kunderservice, kommer kvaliteten op igen, er de jo interessante, da deres pris/specs er gode


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
04-09-2009 17:36:29
Svar/Indlæg:
5363/442
#9 Jeg vil medgi at den måske burde have været på markedet lidt før, men det stadig et pænt bud på en netbook skulle jeg mene. Et år forsinket er den da slet ikke - det var jo før MSI Wind som var blandt de første kom frem - men et halvt år måske 😉

Selvom den som sådan ikke kan noget specielt revolutionerende, så kunne jeg da godt overveje et køb da den er ret billig, og så følger der jo taske mv. med.. Batteritiden er måske også en smule i underkanten i forhold til de nye der kommer frem, men 3-4 timer er da ikke så dårligt. Jeg klarer mig i hvert fald fint med min Samsung NC10 der dog har godt en time mere i batteriet...


Aalborg_IT
 
Nørd
Tilføjet:
04-09-2009 18:28:27
Svar/Indlæg:
22/0
#
#4
bærbare som Asus Eee 1000HE har rigtigt nok en del mere batterilevetid - den er så også procentvis tungere

Hvad har det med batteritiden at gøre?

Hvad angår vægt, er 250gr vist ikke noget der besværliggøre en cykeltur.

Når det kommer til batteriet, hvem har så brug for 10timer på en opladning. Hvor mange er borte fra eller ikke i nærheden af en AC så længe. Efterhånden går alt op i batteritiden i stedet for brugerveligheden, tilslutninger, larm, varme m.v.

Batteritiden vil ALTID varriere alt efter alder på produktet, alder på batteriet osv osv. Og ofte er fremsendte testprodukter mishandlet af andre medier inden modtagelse. så medmindre man reinstaller, skaffer nyeste drivers osv, og tester med andet end batteryeater m.v, så vil man aldrig få et 100% result. Hertil "lyver" producenterne ofte en vis procentdel i deres angivelser.

#
Hvad angår, hvordan et produkt virker efter 2 måneder kender ingen indenfor noget som helst i dag. Om det laptops, biler, traktorer eller andet. Jeg VED, hvordan Zepto tester deres produkter, og det handler ikke en fis om dette. Det er også nemt at punke en producent, men ofte ligger det meget førud den kommer til f. eks Zepto, og det er IKKE zepto der selv fremstiller deres komponenter. Hertil kender jeg deres Zeptos RMA-rate, og den er pt. ikke imponerende. Det er ikke at forlange med et firma som pt er igang med omstrukturering



@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
04-09-2009 22:42:28
Svar/Indlæg:
4033/364
#11
Det var måske ikke særligt tydeligt hvad pointen var med de 250gram. Umiddelbart er 1000hes batteri noget tungere end zeptos. Ergo større og tungere batteri ville batterilevetiden måske nærme sig de 9 timer da store dele af platformen er ens.

Om der så er brug for mere end 4 timer , tja nogle gange ville det være rart at ikke skulle lade hvis man ikke altid kan komme til strøm. Det kan være i bussen, toget (jeg vil kunne bruge min computer hvor der er et ledigt sæde) eller til en forelæsnings række til notater.

At vi bla bruger battery eater er at der er en faktor der holdes konstant for at give sammenligningsmulighed. Samtidig presser den maskinen rimeligt meget så den tid er nogenlunde den tid man kan forvente ved daglig brug. Da mange pendlere bruger sin bærbar til visning af film er det også en testmetode da hardware acceleration kan give noget ekstra.
Batteriet vil med tiden og temperaturen miste sin kapacitet.

Der er også en mere subjektiv testdel som varme ,støj , hvor men den er at have med på farten. For mit vedkommende betyder det at i hele testperioden er den med på de 3.5 til 4 timers transport jeg har i tog og bus. For nogen er hvormeget maskinen fylder når den er slået op mindre vigtigt, men det er rimeligt vigtigt hvis man tager regional toge hvor sædet foran er tæt på.

Forresten er der en del af zeptos maskiner fra forskellige leverandører, ved dog ikke om de i fremtiden vil holde sig til en.


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
05-09-2009 11:45:21
Svar/Indlæg:
1317/46
#11 når du køber en computer af zepto så er det deres ansvar at sikre den virker, når du køber en computer i fona, så er det fonas ansvar at den virker. Derfor er undskyldninger med at de benytter underleverandører en dum undskyldning.

#5 enig, netbooks uden 3g er ikke værd at overveje, hvad er fidussen med en ultrabærbar som hedder noget med net, når men ikke kan udnytte mobliteteten og nettet samtidigt uden at være i nærheden at et hotspot.

#11 jeg er enig i det med 250g, det er ikke specielt meget, jeg slæber rundt på en bærbar som er temmeligt tung og den bliver transporteret tværs gennem Aalborg på en cykel alle hverdage.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Clintin d. 05-09-2009 11:47:25.


Aalborg_IT
 
Nørd
Tilføjet:
05-09-2009 13:19:50
Svar/Indlæg:
22/0
Langt de fleste pendlere bruger dne til at arbejde på, og omtalte netbooks især.
Hvad angår 3G, så kan man jo nemt benytte sin mobil som modem ;.)

#13
Øhhh Zepto får som mange andre komponenter, og derefter samler de dem. Ofte er det rent faktisk et helt andet firma der sælger og laver rep.

Ja, selvfølgelig står Zepto med ansvaret. Har jeg sagt andet?


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
05-09-2009 15:15:57
Svar/Indlæg:
4033/364
#14
Man kan bruge sin mobil som modem, men jeg synes at det virke rigtigt dårligt da det falder meget ud kontra et rigtigt modem (i toget ). Faktisk må jeg med mit e180 modem bruge kabel i toget da min bærbars usb porte er lodrette og det gør at hvis modemet ikke er lodret så mister man hurtigere forbindelsen. Overvejede ellers at indbygge et usbmodem i den bærbare i bedste eee mod stil. Men det er noget øv hvis det ikke virker optimalt.

Desuden æder det batteri at køre internet via bluetooth eller wifi .


Aalborg_IT
 
Nørd
Tilføjet:
05-09-2009 16:53:12
Svar/Indlæg:
22/0
"#15

Er der ingen stikkontakt i toget hvor du bor 😉

Min tlf virke rfint som modem, men har dog nok maskiner med 3G modems 😉


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
06-09-2009 02:56:47
Svar/Indlæg:
4033/364
#16
Jeg tror der normalt er en kontakt pr 8 sæder i ic3 og en pr 16 i regional tog. Og det forudsætter at sidemanden eller en foran eller bagved ikke har taget den. Så jeg er helt klart glad for mine ca 2.5 timers tid jeg kan køre på batteri.

Kan også skyldes telefonen (nokia n82) og en måske i forvejen lidt svag dækning + topfart på 180 på nogle dele af strækningen. Mit e180 virker meget bedre.


jakob3k
 
Superbruger
Tilføjet:
06-09-2009 15:13:14
Svar/Indlæg:
440/3
#17
Har du prøvet at lægge telefonen nær vinduet?
Det hjælper faktisk ofte. Desuden hjælper det generelt også at placere telefon/3G-modem så højt som muligt.


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
06-09-2009 19:26:52
Svar/Indlæg:
4033/364
Jep , men da jeg mistede mit usb lader/ datakabel så droppede jeg det. Jeg har dog aldrig tjekket om det gjorde forskel om telefonen var lodret eller vandret , hvilket giver en del forskel med mit modem.


Aalborg_IT
 
Nørd
Tilføjet:
06-09-2009 20:52:09
Svar/Indlæg:
22/0
hænge rikke helt sammen mht radiobølger


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
06-09-2009 22:04:47
Svar/Indlæg:
4033/364
Tja ved ikke om 3g signaler er som wifi der minder om et 8tal lagt ned. Det er sjældent at wifi udstyr har en vandret antenne, de plejer altid at skulle pege opad, fx de antenner der sidder i skærmen til wifi.