Test: Logitech G500

Styre-enheder d.  30. september. 2009, skrevet af Pizzadude 25 Kommentarer.  Vist: 19025 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Logitech
DK distributør: Logitech

Konklusion

 

 

Det er ikke for ingenting at Logitech er den absolut førende på markedet for mus og tastaturer, det er denne mus et klar bevis på. G500 er en gammel favorit, der er blevet tilføjet det bedste fra High-end modeller som G9 og MX Revolution, og jeg skal love for at det fungerer. Musen er ikke en revolution, men hvis du kan lide formen, så er den ganske enkelt fremragende.

 

Innovation/Teknologi - 4
Det seneste skud på stammen af mus med denne form, har fået tilføjet en del nye funktioner. Dette belønnes med et firetal, da de pågældende funktioner virkelig gør en forskel i dens brugbarhed. Det hele er dog lånt fra andre Logitech modeller, så et femtal bliver det ikke til.

Bundle/Tilbehør - 3
Bundlet er ganske som man kunne forvente, og identisk med det man får med de fleste andre Logitech gaming-mus. Æsken til vægtene trækker op, men fraværet af en CD med software og yderligere tilbehør trækker den anden vej. VI lander lidt over middel med et tretal.

Design - 5
Designet er jo nærmest blevet en klassiker, og med god grund, for med dette design ligger musen rigtig godt i hånden. Ændringerne på placering, og design af knapperne trækker også op. Det er blandt andet farverne, udseendet og valg af materialer der går at vi ryger helt til tops, for meget bedre bliver det i mine øjne ikke. 

Software - 4
Setpoint er et ganske godt stykke software, der er rimeligt intuitivt opbygget og ganske pænt at se på. Det giver desuden en masse forskellige muligheder for at justere musens funktioner, men omvendt er der ikke sket meget i forhold til tidligere versioner af Setpoint.

Ydelse - 5
Ydelsen er som skrevet helt i top, og fuldt på højde med andre high-end gaming mus.Til almindeligt brug er musen også rigtig god, det sørger de ekstra knapper samt valgfriheden til at programmere dem for. Et femtal gives altså for ydelsen.

Pris - 3
Prisen ligger på 549,- kr, hvilket er lidt over de direkte konkurrenter, og et godt stykke over Logitechs egne G5 og G9. Logitech G500 er et fabelagtigt stykke elektronik, der uden tvivl er bedre end forgængerne, men prisen kunne godt være en anelse lavere. Prisen er rimelig for et produkt der lige er kommet på gaden, men den skal falde lidt før G500 for alvor bliver attraktiv.

 





Test: Logitech G500
Innovation / Teknologi4
Bundle - Tilbehør3
Design - Layout5
Software - BIOS4
Ydelse5
Pris3
Samlet80%
Award

Læs om vores forklaring på ratingen her

Read about our ratings here

UK summary

 

 

There is a reason why Logitech has become the most important player on the marked for input devices like mice and keyboards. This mouse is an absolute proof of that. G500 is an old favorite that has been updated with the best features from high-end models such as the G9 and the MX Revolution. The mouse is not exactly revolutionizing but if you like the design it is simply excellent.

 

Innovation & Technology - 4
The latest version of mice adopting this shape has been updated in various ways. Because of the fact that these new features really do make a difference in its usability this is rewarded with a grade of four. However everything is borrowed from other Logitech models which prevent an absolute top mark.  

Bundle / Accessories - 3
The bunde is just as one would expect it and identical to what you get with any other Logitech gaming mouse. The container for the weights is a plus but the absence of a driver CD and other goodies is not. For the bundle we get a little above average and a grade of three. 

Design - 5
This design has pretty much become a genuine classic, and with good reason, because this design makes the mouse fit perfectly in your hand. The changes in the position and design of the buttons are also a plus. The coolers, the appearance and the choice of materials is the reason why we are going all the way to the top, for better design is hard to come by.

Software - 4
SetPoint is a very nice piece of software that is reasonably intuitive built and quite nice to look at. It furthermore provides the user with various options to adjust the mouse functions, but it is pretty much the same as previous versions of SetPoint.

Performance - 5
The performance is first class and fully competitive with other high-end gaming mice. It is also very good in daily life applications due to the extra buttons and the freedom of choice to program them. For the performance a five is awarded

Price - 3
The price tag of 549,- DKK is a bit more than its direct competitors, and way more than Logitech's own G5 and G9. The Logitech G500 is a marvelous piece of electronics and it is most certainly better than its predecessors. The price is however a bit on the high side. The price is reasonable for a product that just arrived on the marked but it will have to be lowered a bit before the G500 is truly a safe buy

MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2009 09:42:26
Svar/Indlæg:
5421/53
Trist den har laser og ikke optisk, så jeg takker nej.
Må mine MX518'ner leve til jeg dør.


wendigo
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2009 11:28:40
Svar/Indlæg:
1069/157
#1: Hvad er der da dårligt ved det?


genuz
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2009 11:45:41
Svar/Indlæg:
798/19
Enig med #1. Optisk er stadig bedre end laser efter min mening.

Under konklutionen burde prisen jo være 0. Man kan da kun tage 549,- for et gammelt design, der er peppet lidt op, hvis man vil tage røven på folk (eller hvis man hedder Apple.)


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
30-09-2009 12:41:24
Svar/Indlæg:
5363/442
#3 hvorfor ændre designet når det fungerer?


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2009 13:03:14
Svar/Indlæg:
2959/206
Laser eller Optisk, betyder efterhånden ikke så meget for mig mere..

Selv gået fra MX500 som jeg havde i.. næsten et årti? ^^ til en G5 "Refresh" nu, og det er noget jeg på ingen måder fortryder.

Har også en MX1000 til at ligge på hylden som jeg fik af en ven, brugt til min media computer.. Ja, trådløs, så man kan vel ikke rigtigt sammenligne den med en wired.. Men ja, den er måske ikke helt så.. tjæp.

Men G5 - Refresh er klart min favorit indtilvidere, dog ligger MX500'eren da flot sammenrullet i skabet ved siden af mig :p


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2009 18:35:53
Svar/Indlæg:
5421/53
#2

MX 518 (gamle udgave)
Perfekt: 2,03m/s
Fejler : aldrig (max tested ved 4.5m/s)

IE 3.0
Perfekt: 1,0m/s (1000hz = 1,55m/S
Fejler : 2,1m/S

G5
Perfect: 1,3m/S
fejler : 1,33m/S

copperhead
perfekt: 0,83
fejler : 0,85

Habu
perfekt: 1,04
fejler : 1,15

Diamondsback (gamle udgave)
perfekt: 1,78m/s
Fejler : Aldrig (max testet 4,5m/s)

A4tech X7 X-710BF
Perfekt 2,23m/s
Fejler 2,23m/s

Deathadd'er
Perfekt: 3,92m/s (WOOOT)
fejler : 4,4m/S


MX518 1600 DPI udgaven er helt klart noget der sparker igennem med en overclocket USB port.
Der danner sig et fint mønster.


genuz
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2009 18:56:48
Svar/Indlæg:
798/19
#6 Hvor er de tal taget fra? Det ser ud til, at der er en grund til, jeg er så tilfreds med min deathadder :P


LlamaAgenten
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2009 19:14:29
Svar/Indlæg:
1129/113
#6

Og hvilken forskel skulle det gøre? Ingen laver så voldsomme bevægelser alligevel.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2009 22:55:11
Svar/Indlæg:
5874/1287
Ja, jeg er nu mere glad for laser end for optik, når det er en gamermus, måske fordi jeg bruger en måtte, som lasermus normalt IKKE er gode på 😲 nemlig en Icemat.
Jeg bruger virkelig meget det med, at musen kan skifte dpi "on the run" i FPS-spil.
Dog har jeg aldrig kunnet lide, at de to tommelfinger-knapper sidder foran og bagved hinanden, jeg ville hellere have dem over/under som på min ældgamle Microsoft mus (ka' ikke huske hvad den hed, men den var megastor og sølvfarvet).

Hvad skulle fordelen ved optisk mus være i forhold til laser?



cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-10-2009 10:41:16
Svar/Indlæg:
3532/303
Jeg har en G5 rev. 2 og er meget glad for den. Må indrømme at jeg ikke spiller det store mere, men for mig er det bare en konge mus. Jeg har modificeret den med blåt lys og det vil jeg ALDRIG anbefale nogen andre at gøre... Det er SMD istedet for normale dioder, så det er et rent helvede at få fikset.
Dog ved alle jo at blåt lys = bedre hardware :p
Hvad angår hastigheden som du fandt længere oppe, så er det sjældent at jeg bevæger min mus i en dværgshøjde på et sekund, ej heller når jeg spiller. Det er klart at for super guru gameren er overhead selvfølgelig fedt, men tror dog ikke der er mange der vil kunne mærke den forskel...


wendigo
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-10-2009 13:10:41
Svar/Indlæg:
1069/157
#1+3: I må jo uddybe hvorfor i ikke vil have laser. Man kan jo ikke bare sige man ikke vil røre det med en indtang uden at komme med nogen form for argument.


Jeg overvejer stærkt at udskifte min MX510 med den her G500. Idet den er lidt større, og har flere knapper.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af wendigo d. 01-10-2009 13:11:26.


CoolerX
 
Overclocker
Tilføjet:
01-10-2009 16:29:00
Svar/Indlæg:
34/0
Tjaee, hvorfor laver de stadig ikke nogle "ergonomiske" mus for venstrehåndede, er sku for dårligt at sådan en stor producent ikke laver samme mus, bare spejlvendt design. Er da godt tilfreds med min Diamond Razorback, der efterhånden er 5 år gammel, og også kan ændre DPI "on the run". Kunne da være interessant at prøve sådan en ergonomisk ting, men. :no:


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
01-10-2009 16:59:32
Svar/Indlæg:
5363/442
#12 Ja det er faktisk lidt mærkeligt, mener det er 5-10% der er venstrehåndede, så hvorfor ikke udnytte den del af markedet.. Men det kan sikkert ikke betale sig - ellers ville de vel have gjort det tænker jeg 😐


tewic
 
Overclocker
Tilføjet:
01-10-2009 22:45:29
Svar/Indlæg:
113/10
Jeg vil gætte på de tal #6 har er fra ESReality.com's MouseScore 2007 test (som løbende blev opdateret igennem 2008, ved dog ikke om den stadig bliver opdateret).

Siden er nede lige pt, men i kan bare google det :)

Og ja, giver #6 ret at MX518 er noget af det ypperste man kan få fat i hvis man sværger til den form.

Har selv haft:
MX510 (købt 3 dage efter den kom til dk, benytter den stadig, den fungere perfekt, selv efter at være benyttet som mus til laptop som blev pakket ned til skole hver dag)
G5 (men der gik højreklik død og den "skippede" tit i actionblæste spil)
Anden G5 (som også skippede, så solgte den til en kammerat)
MX518 (købt som erstatning for den G5 jeg havde)

Nu sidder jeg så med en Razer DeathAdder da jeg fik den af en sponsor.

Overall ville den perfekt mus (for mig) være flg:

MX510 Blå form
Razer DeathAdder optik (selvom MX518 optikken kommer meget tæt, og aldrig har fejlet for mig, DeathAdder er bare endnu bedre på papiret + muligheden for at sætte 1000 hz bare for musen)
G5 ledning (det mesh er genialt!)
G500 scroll

Og så skal den ellers bare veje lidt mindre end en MX510 - og ja, den skal selvfølgelig kun have den funktionalitet som en MX510 har, mere eller mindre...

Alt det der vægt system, dpi switch og en milliard museknapper... der er jo alligevel ingen seriøse pro gamers som benytter det.

Mit grundlag for at bedømme musene er rent og skær ud fra hverdags brug, og til spil er det primært i UT2004 og UT3 jeg dømmer ud fra. Hvori jeg i 2006-2007 har været blandt toppen i europa i primært 1on1.


Jeg nævnte at G5 skippede - helt enkelt så oplevede jeg det når jeg flyttede musen meget hurtigt, så ville den enten bare gå helt død, altså ikke opfatte nogen bevægelse før jeg var nede i hastighed igen, eller så ville den hoppe i en anden retning (90 grader - dvs. kørte jeg til siden ville den springe op eller ned, og omvendt).

Dette har jeg aldrig oplevet med min MX510/MX518/DeathAdder.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af tewic d. 01-10-2009 22:46:06.


wendigo
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-10-2009 12:16:13
Svar/Indlæg:
1069/157
Er der nogen af jer som er gået fra optisk til laser mus?

Jeg er som sagt stadig meget varm på den her G500 som en erstatning for min MX510. Men jeg gider da ikke at bruge penge på noget (laser) som er dårligere end min optisk MX510.
Oplevelsen i spil, skulle jo gerne blive de tsamme eller bedre, og ikke dårligere.



Symbol
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-10-2009 09:16:56
Svar/Indlæg:
576/62

Helt sikkert min næste mus.
startede med mx510 og gik sidenhen til mx518 som har været min favorit lige siden.
Eneste minus ved mx518 er på software delen, som ikke tillader individuel dpi indstillinger på y og x aksen.
Prisen er pt lidt for høj imo, men når den rigtig rammer butikkerne skal den jo nok finde et passende prisleje.

Tak for testen.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-10-2009 16:13:57
Svar/Indlæg:
5874/1287
Med den nye software, så kan min G5 mus også indstilles seperart for X og Y samt have flere profiler der skiftes automatisk i forhold til det startede program 🙂
De 3 forskellige dpi- indstillinger kan også sættes uafhængigt af hinanden. Så bortset fra flere (og bedre placeret) knapper, så er der vist ikke den store forskel på en G5 og en G500 (knapperne alene er dog nok til, at jeg ville ønske G500 var lidt billigere)


Villads
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2011 20:41:39
Svar/Indlæg:
1495/69
Jeg leder efter en ny mus og denne her ser god ud, men jeg kan ikke rigtig lure om den er ergonomisk formet til højre hånd eller om den er ambidextral og det er desværre ikke noget Logitech gider oplyse om på deres produktside. 😢

Kan i hjælpe mig?


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2011 22:32:51
Svar/Indlæg:
5421/53
#18 Hej Villads, MX518 og G500 er formet til højre-hånd.

Mener Logitech har én mus som er til venstre håndede, med samme design.

Ellers er det nok Razer du skal over i, mange er deres muse er ambidextral, og sindsyg dårlige efter min mening. Men mange kan lide dem, det går meget an på hvordan du holder på musen osv.

EDIT: Har lige taget et kig på Logitechs hjemmeside, tjek G300.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MadsAG d. 28-08-2011 22:37:07.


Villads
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2011 22:40:44
Svar/Indlæg:
1495/69
Tak Mads, det tænkte jeg jo nok.
Min MX610 left hand er vist endegyldigt holdt op med at fungere og det er forbandet ærgerligt, da det ikke er til at opdrive en god ventrehåndsmus.

Det er egentlig ikke en gamermus jeg er ude efter, men bare en god mus der ligger godt i hånden og har de funktioner jeg kan lide.
Tilt wheel er et must og en god størrelse på ca. 12.5L x 45H så hånden hviler godt på den.


Villads
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2011 22:54:44
Svar/Indlæg:
1495/69
Hov! Nu så jeg dit forslag med G300.
Det kunne meget godt ligne min nye mus.

Da jeg købte min MX610 synes jeg det var en ret så dyr mus, men den har været så utrolig god at bruge, at den var pengene værd.
Problemet med den er at den er gået i stykker nu for 3. gang siden købet 02.20009
Jeg har således fået 2 nye på garantien.
Mit spørgsmål er om holdbarheden på de fine dyre mus er væsentlig dårligere end de på de billige som nemt holder i 10 år?

Øv nu ser jeg at G300 ikke har de to pile der betyder tilt wheel. ☹
Er det rigtigt opfattet at den ikke har tilt wheel?


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2011 23:00:46
Svar/Indlæg:
5874/1287
Det tror jeg ikke den har.
Se evt her:
http://www.logitech.com/da-dk/...


Villads
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2011 23:01:46
Svar/Indlæg:
1495/69
Ja, lige præcis. ☹


PayDay
 
Superbruger
Tilføjet:
29-08-2011 00:15:41
Svar/Indlæg:
277/8
Logitech Laser Gaming Mouse G500:
Pris 326.-Kr
http://www.proshop.dk/Mus/Logi...

Skiftede min G5 v2 til en G500 - syntes det er en god afløser af G5 / MX518.
#18 i forbindelse med at jeg kiggede på ny mus for ca. 1 mdr. siden, faldt jeg over en gamer til venetrehåndede,
Razer DeathAdder Left Hand Edition:
http://www.proshop.dk/Mus/Raze...
om der er flere skal være usagt, jeg stoppede ved DeathAdder.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af PayDay d. 29-08-2011 00:22:35.


Villads
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2011 01:09:47
Svar/Indlæg:
1495/69
Kender godt til den men den har desværre ikke tilt wheel.