Inden for lyd er begrebet ”god lyd” et meget omdiskuteret begreb. Flere læsere vil nikke genkendende til, at et Logitech Z-5500 surroundsystem leverer god lyd, imens andre læsere vil påstå, at man skal ofre mindst det 10-dobbelte beløb for at opnå ”god lyd”. Og ofrer man mange tusinde kroner på et Hi-Fi anlæg eller et hjemmebiograf system, så går der naturligvis en god del til afspilleren (CD/DVD/BD), da der jo er stor forskel på, hvor ”god lyd” en sådan får ud af mediet. Det store spørgsmål er så, hvor HTPC'en ligger i forhold til den jungle af afspillere, der kan fås i alle prisklasser.
Inden spørgsmålet besvares, må vi først se lidt nærmere på, hvad der sket med lyden i HTPC'en. Lyden kan basalt set overføres på to måder: Analogt eller digitalt. Den mest almindelige overførsel er den analoge, der typisk foregår igennem et 3.5 mm jackstik. Den analoge lyd kan betragtes som den helt "nøgne" lyd, der passerer igennem kablerne. Dette bevirker, at der er mulighed for at ændre i signalet. Du kan fx justere det på en equalizer, eller Windows kan ved en resampling addere de små windows lyde - fx når du klikker på en mappe. Dette er for i computerverdenen generelt smart: De små lydeffekter i Windows øger brugervenligheden, der er lækkert at kunne skrue op og ned for lyden, og det kan også være fordelagtigt at booste de lavere frekvenser, hvis man har et par billigere computerhøjttalere. Imidlertid er den analoge overførsel ikke den optimale løsning, hvis man ønsker at det signal, der når frem til recieveren (eller forstærkeren/de aktive computerhøjttalere), skal være som det oprindelige. Hele vejen fra det sekund lydsporet konverteres fra den digitale oprindelse til det analoge signal, vil signalet farves af de forskellige komponenter - hvad enten der skyldes resampling, støj eller forvrængning.
I HTPC'en ser lydsporets vej oftest ud som figuren ovenfor. Det oprindelig digitale (og dermed ”perfekte”) lydspor læses fra ”mediet” (CD/DVD/BD/HD), men inden det outputtes, skal det en tur igennem computerens interne DAC (Digital til Analog Konverter). Som navnet antyder, konverterer DACen det digitale signal til et analogt signal, der herefter outputtes. Herefter resamples signalet i Windows, inden der gennem kabler sendes videre til recieveren. Denne lange vej skaber mulighed for en væsentlig farvning og forringelse af lyden. For det første er de DACs, der sidder i de fleste PCer ikke ret gode, og for det andet kan resamplingen være problematisk, alt efter hvilken softwareløsning man benytter. Yderligere har kablerne en indvirkning. Det kan med andre ord blive til en helt videnskab at få lavet en opsætning, der tager højde for alle disse faktorer og løser "de analoge problemer" tilfredsstillende. Og det er her det digitale signal kommer ind i billedet - for hvorfor ikke barespringe over problemerne?
LYDSPOR (Digital) -> RECIEVER
I stedet for at konvertere det digitale signal, har man nemlig mulighed for at sende det ”perfekte” digitale signal direkte til receiveren. Man undgår således alle mellemleddene. Det skal siges, at dette ikke af alle betragtes som den optimale løsning, fordi nogle mener, at man med det korrekte afspilningsudstyr opnår en farning af lyden, der gavner lyden. Denne er naturligvis en subjektiv vurderingssag, og jeg må derfor bekende, at jeg foretrækker den digitale vej. Jeg er af den opfattelse, at jo længere signalet kan bevares digitalt; originalt; perfekt des bedre. I forbindelse med overførslen af det digitale signal opstår imidlertid en række "mindre" nye problemer. Som regel komprimerer man det digitale signal. Det skal imidlertid understreges, at der i komprimeringen IKKE sker en downsampling af lyden. Komprimeringen kan sammenlignes med, når du laver en .zip-fil. Når filen igen er pakket ud har du PRÆCIS de data du startede med. Men ligesom der ud over .zip formatet til computer også findes .rar, findes der også en række forskellige formater til komprimering af digital lyd. Jeg opdeler dem her i lossy (formater, hvor det digitale lydspor er komprimeret i forhold til den originale optagelse) og lossless (formater, hvor det digitale lydspor er behold ukomprimeret i forhold til den originale optagelse).
Lossy
Dolby Digital (AC-3)* og DTS*
Lossless
Dolby TrueHD* og DTS-HD Master Audio*
* Der findes flere udbygninger/variationer af standarden, som jeg har valgt ikke at medtage af hensyn til teoriafsnittets længde, overskuelighed og fokus.
Til disse formater kommer yderligere LPCM (Linear Pulse Code Modulation), der er en direkte digitalisering af den analoge lyd men uden en egentlig komprimering. Hvis en kvalitet svarende til Dolby TrueHD eller DTS-HD Master Audio skulle indkodes i LPCM, ville det kræve en bitrate på:
192 KHz x 24 bit/sample x 8 kanaler = 36,9 Mbit/s
En ret heftig bitrate, som Dolby og DTS får ned på omkring 20 Mbit/s.
Når det digitale signal så skal sendes fra computeren til recieveren er den mest almindelige løsning et TOSLINK- (lysleder) eller et COAX-kabel. En løsning, der fungerede perfekt, da DVDen var top of the line – men nu har Blu-ray filmene ramt markedet. Hvor DVDerne indeholdt de lossy formater, indeholder Blu-ray filmene i de fleste tilfælde de lossless formater. Og de kan ikke overføres igennem de fornævnte kabler. Dermed står HTPC-folket med et nyt problem, der virkede uløseligt, lige indtil Asus annoncerede Asus Xonar HDAV 1.3.
Kortet udmærker sig nemlig ved at benytte sig af HDMI-kablet til lydoverførsel. Men hvor de bundkort og grafikkort, der også kan overføre lyd igennem HDMI, kun kan overføre lossy formater samt LPCM, kan Asus Xonar HDAV 1.3 overføre de nye lossless formater fra Blu-ray skiverne. I ”fagsprog” kaldes dette fænomen forbitstreaming . Med andre ord tilbyder kortet altså en unik revolutionerende løsning på et meget væsentligt problem. Asus har altså virkelig slået hovedet på sømmet – i hvert fald i teorien.
Jeg selv er lidt irreteret over at man nu har sådan et dejligt lykort klar til rådighed for at teste, hvorfor fanden tester man ikek kortet op imod Creatives : X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Professional?
Der er sikkert mange der ude som gerne vil vide om de skal købe dette X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Professional eller Asus Xonar HDAV 1.3.
God test, endelig en med ordentligt udstyr :yes: En skam det ikke blev testet analogt, da det jo er her et lydkort kunne konkurrere med en dyr bluray-afspiller.
#1 Tjo, men som #2 er inde på, er de to lydkort lidt myntet på to forskellige målgrupper. Så hvad er det præcist du gerne vil vide?
edit: #3 Jo, det snakkede jeg faktisk med Djævlen om, men vi blev enige om at DAC´s stod for sig selv som kvalitetsparameter. Desuden er det alligevel de færreste sites, som kan levere en god analog test, medmindre den skal være subjektiv.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af scheea2000 d. 05-10-2009 18:03:14.
lidt out of context, men hvad ville det hjælpe på lydkvaliteten at gå fra onbord lydkort til fx x-fy hvis det materiale der skal afspilles er hovedsageligt mp3 filer?
Skønt at der begynder at komme kort med HDMI 1.3 og Bitstream.
#3 Med chance for at tage fejl, vil jeg mene at hvis man vil bruge de analoge udgange, er dette her ikke kortet man skal gå efter. Især da der kun er stereo-output. Hvis det er et lydkort til musik man er ude efter, (må man formode hvis stereo kan blive interessant), ville jeg personligt gå efter et kort, hvor det er det som der er lagt vægt på, (tænker Auzentech o.l.).
#5 Jeg synes det er en hel anden verden der åbner sig når man går fra et onboard til et PCI lydkort
Rigtig go artikel - kunne især godt lide teori delen. Synes nemlig det er ret kompliceret og svært at forstå... Så var fedt at få lidt mere indsigt i det.
Har desværre ikke fået leget med det endnu - Men har en SR4003 surround reciever.
Hvordan fungerer det, hvis jeg tager et HDMI kabel fra min Asus UL30A(som jeg dog først får om 1 måned) også ind i surround recieveren? Vil den kunne detecte et signal hvis jeg fx spiller en MKV med AC3 lyd codec?
Og hvad hvis jeg spiller en MP3 fil? Vil det så opfører sig ligesom man er vandt til, med ens onboard lydkort?
Kan der være forskel på HDMI audio outputtet? Fx på en Asus UL30A bærbar kontra fx. et Zotac ION(B)? eller vil det altid være det samme? ( dog i lossy format)
ja.. har lidt mange spørgsmål.. men det kunne virkelig være fedt at få svar på dem :)
#8 Well, det skal vel ikke undre dig at jeg er uenig. 😛
Jeg mener at kunne huske at du 100% er i den analoge lejr, og du rammer helt siden af i din kritik, med al respekt, for der er andre spilleregler i den digitale.
Vi har testet en ny feature på et HTPC lydkort (bitstreaming af lossless lydkilder), som skal levere den højopløselige, uforvanskede, digital kilde til et hifi-anlæg. Derfor giver det ikke mening at begynde at vurdere, hvordan lydkortet 'lyder' og om det er lidt varmere end et andet lydkort, eller om detaljegrad eller om diskant og transienter er blabla...fordi kortet er 100% neutralt!
For lydkort som kan dette, vil der derfor ikke være nogen lydmæssig forskel! (Med mindre de hakker i streamingen...)
'Fortolkningen' (om du vil) af lyden, er derfor overladt til din forstærke(re) og højtalere. Og den er du vel ligeglad med at høre om? 😉
Lydkortet har desuden en række flotte DAC´s, men man er vel ikke HIFI seriøs, hvis man bruger dem (grundet støj m.v.)? 😛
Endeligt er jeg i tvivl om du søger en subjektiv vurdering af den analoge lyd eller en mere objektiv, 'videnskabelig' test?
Mvh. Scheea 🙂
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af scheea2000 d. 05-10-2009 21:25:22.
#1 - Da dette var min "optagelses-prøve-tekst" var jeg endnu ikke en del af HWT, da den blev udarbejdet. Jeg havde derfor kun mit private udstyr til rådighed; og det var det testede kort samt det onboard lydkort, kortet er testet op imod. Lige det lydkort du omtaler, ville jeg dog ikke teste imod, hvis der var frit valg på alle hylder; der ville jeg hellere tage Auzentech's kort med bitstream (da det er samme målgruppe) - det kort er dog ikke released endnu..
#3 - Ja, det er lidt både og ;).. De fleste, der køber dette kort (eller slim-udgaven) køber jo kortet netop for bitstream funktionen - så det må klart være det "vigtigste".. Dog har du klart ret i, at når kortet har så lækre nogle DAC's, ville en analog test være på sin plads.. Problemet er imidlertid udstyr :(.. De eneste to muligheder var en loop-test, hvor output sendes ind gennem mic eller en subjektiv test. Den første mulighed ville nok nærmere teste mic indgangen, mens den subjektive test uden nogen form for målinger bare ville være en sludder for en sladder :/.. Derfor blev resultatet altså dette..
#5 - Det vil selvfølgelig altid "blive bedre". Hvor godt det kan blive, afhænger selvfølgelig af kildematerialet, og jeg vil klart mene du får noget ud af skiftet - såfremt dine mp3er er af en høj bitrate.
#6 - Jeg er pointemæssigt enig, men jeg må understrege, at kortet altså understøtter at outputte 7.1 såvel analogt som digitalt :)..
#8 - Vi tester her på siden så godt vi kan. Jeg er da udmærket klar over, at der findes sider med langt grundigere tests - specielt af lydkort. Men pga. hwt's størrelse har vi ikke midlerne til at indkøbe det nødvendige udstyr til at lave en analogt test - hvilket jeg antager er det, du savner. Yderligere vil jeg tilføje, at dette korts force heller ikke er det analoge output, men netop bitsteamingen - som jo er kortets "unikke" feature. Men hensyn til de karakterer, jeg har uddelt, vil jeg mene, at de er relativt velbegrundede (tildelingen af en karakter vil altid have et subjektivt element). Udeblivelsen af den analoge test er netop en konsekvens af, at jeg ønsker at minimere den subjektive terningskasten. Vil du ikke uddybe netop hvilke af de karakterer, jeg har uddelt, der er trukket ud af den blot luft? At du derimod skriver, at det, der laves her på siden intet er værd, er ikke fair. Flere af de tidligere indlæg bekræfter jo netop, at disse bruger har fået noget ud af at læse artiklen? ;)
Og til jer andre; tak for den varme velkomst og den konstruktive kritik! 🙂
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af The_Dare_Devil d. 05-10-2009 21:48:51.
#13 ejej - det er jo sådan noget føle-føle noget og slet ikke nørdet! 🤣
Jeg mener bestemt at kunne høre forskel på 16 og 24 bit, så det var udelukkende på det grundlag jeg udtalte mig. Desuden er det også op til 'kilden' og anlægget at levere den gode lyd.
Først en forsinket tillykke til The_Dare_Devil med din 1.
Syntes du er kommet ganske godt omkring de facts der er omkring Subj., bortset fra problematikken omkring driver og brugen af andet soft end det Asus ligger for dagen.... Med jetlag og alle andre følger, har jeg kun hurtigt stillet ?-tegn ved om Subj. så ikke kan bruges med Eks. PowerDVD?
Hvis det er tilfældet så må Asus sgu oppe sig, den holder jo ikke en meter at man skal opdatere ens homecinema med det vigtigste program for at gøre brug af deres grej! Så her burde karakteren ligger på 1 eller derunder *S*
#9 - scheea2000 -> Citat--> "blabla...fordi kortet er 100% neutralt!" Øhh... Ikke fordi jeg vil skyde på nogle, men din udlægning omkring lyd og så 100% neutralt. Den holder ikke i min verden! . Alt lyd bliver farvet, både digital og analog. Det er bare meget forskellige måder man oplever (hører) det på.
Det kan lidt (måske meget lidt, men....lidt) sammenlignes med debatten da det fine digitale CD -format kom til verden. Hvad var bedst: analog eller digital?
De samme små marginaler kan læses/høres på digitale signaler!!!
I den digitale verden formoder jeg at forskelden ligger i hvordan grejet fortolker og retter i de fejldata (CRT/CRC) der altid kører frem og tilbage imellem de forskellige dele. Men de er der, og der er sikkert flere tusende af dem i sek. som skal behandles og korrigeres inden det endelige signal lander i den analoge forstærkerdel i Amp.
I små stueanlæg med 25W rå output og Bilka-grej fra den ene ende til den anden, vil man næppe kunne høre forskel, men kaster du det hele op i en skala ala. Imperial biografen så er jeg ret sikker på at der er et par rødder der har nogle andre meninger.
------------->
Ved godt det ikke er det store (læs: Pro) grej vi er ude i, og derfor syntes jeg også at artiklens PIO er godt gået, og at der blive holdt stand mod den analoge del er i dette tilfælde også en fed og OK måde at fortælle læseren, at det er HTPC og det digitale der er hovedsagen her.
Jeg har været inde over det før, og er stadig (!) klar over at der nok ikke er mange der ligger inde med et større lydstudie, hvor man egentlig bør teste alt der har med lyd at gøre, derfor skal vi nok lige klappe dyret og tage det hele som det er-> En fornuftig og kompetent brugers oplevelse af hvad der kommer ud af at kaste et bedre lydkort i maskinen, og hvordan det opleves i den anden ende🙂
//B
Damn... Langt indlæg, man ka sgu ikke lade være når nu man har stået med det varme stål i hånden *S*
Fejlretningskredsløb er noget som hører hjemme i diverse skivespillere, afspiller du en fil er der ingen fejl... i hvertfal ikke nogen som kan rettes. Lydkvalitet som rent faktisk betyder noget kan da opleves på de fleste 10kkr's anlæg. CD vs LP : Det var jo ikke cd-mediet der var noget galt med, men der skete noget med dem som sad ved mikseren netop da cd-mediet blev indført. Måske var det fordi produktionen blev udført af mindre lyd-kompetente personer end i LP'ens dage. resultatet var at cd'er i mange år lød som om at musikerne kæmpede om at blive hørt, eller sagt på godt gammeldags Hi-FIdelity-sprog "der manglede luft mellem de enkelte instrumenter". Dave Grusin's Mountain dance er stadig bedst på LP nålestøj eller ej.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af spuncut d. 28-10-2009 04:20:44.
Jamen - det skriver jeg da også 😛 - men i min 'ideal' verden, er det DAC´en og alt derefter (filtre, forforstærker, forstærker, højtalere og what ever.) som farver det digitale signal. Altså ikke lydkort da den streamer de rå ufortolkede bits fra BD-skiven til en modtager.