Test: Et preview af AMD Radeon HD5800-serien

Grafikkort, AMD/ATI d.  23. september. 2009, skrevet af WinterSilence 44 Kommentarer.  Vist: 9281 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: AMD
DK distributør: AMD

Innovation/Teknologi

 

 

Med HD5800 serien - der har været kendt som "Evergreen" - har AMD lagt kraftigt ud med verdens første DirectX 11 kompatible GPU. Derved er grundlaget lagt for en massiv succes og ydelse, hvor AMD pt. står helt alene med deres allernyeste og bedst ydende teknologi lagt fast. Og som det ses, har AMD fordoblet brugernes værdi per dollar/krone de sidste år, iflg. deres egne data:

 



Derfor har jeg valgt, at lægge ud med en helt utraditionel måde, at opbygge en artikel på. Jeg har valgt at gengive mit skriftlige referat fra pressekonferencen med AMD. Dette er dog tilpasset i skrift, så det er sigende og informerende for læserne og udeladt unødvendig information.

 

 

Dette er særligt gjort fordi, at der har været lækket en helt enorm mængde information, omkring HD5800 serien på Internettet. Ja, faktisk er der nærmest ingen af alle de personer, jeg har snakket med de sidste 2-3 måneder - hardwareentusiaster/nørder med flere - der ikke har haft deres personlige bud på, hvordan det nye fra AMD ville være, hvordan og hvorfor. Grundet alle disse rygter og spekulationer, føler jeg det bedste er, at enten be- eller afkræfte disse informationer på denne måde.

 

 

 

Yderligere har jeg valgt, at gengive de elementer, som vi erfaringsmæssigt ved der er mest interesse for, på HwT.dk;  gældende for "Hr. og Fru Danmark", såvel som entusiasten og overclockeren/benchmarkeren.

Spørgsmål der henstår i det "uvisse", eller ikke er besvarede, er ikke valgt af mig, men alene af AMD og hvad de ønsker, at svare på. Således er eventuelle spørgsmål også udeladt af artiklen, hvis disse er besvaret af AMD med følgende "Dette er under fortsat NDA/fortrolighed og ville ikke blive besvaret på dette pressemøde, eller vil henføre til eventuel senere information", da disse kan være "ledende spørgsmål". Og da vi på HwT.dk sætter en ære i fortrolighed og vore NDA-aftaler er dette helt specifikt udeladt af denne artikel.

Naturligvis vil jeg præcisere specifikationerne for den nye serie ganske indgående i denne artikel. Og disse kan I derfor se på siden/afsnittet "Specifikationer´", hvor fyldige og sigende grafer er indsat fra AMD af, da vi grundet den tidligere lancering, endnu ikke har haft mulighed for, at teste nogle af kortene i 5800 serien.

 

 

Spørgsmål fra HwT til AMD:

Spørgsmål: Hvornår planlægger I, at udgive HD5870X2 versioner af HD5800 serien?

AMD: "Radeon HD5870X2 "Hemlock"(Skarntyde på dansk) er planlagt til lancering i kvartal 4, 2009(!) - nærmere herom info vil blive givet senere.
Grafikkortet Radeon HD5870 Eyefinity Six, der understøtter 6 skærme via HDMI, har vi ikke fastsat en pris på endnu. Lanceringen af dette vil ligeledes være i 4. kvartal af 2009."

Spørgsmål: Hvorledes har i "modnet"/udviklet eller inddraget, andre produkter, eller teknologier, brugt i HD5800 serien - eksempelvis fra den professionelle serie af FireGL grafikkort?:

AMD: "Modningen af teknologien bag HD5800-serien er sket som følger:
Vi modnede og testede skiftet til produktionsteknologi med 40 nm transistordensitet, køling, RAM, spændingsbrug og design med HD4770 serien. Og dette var så at sige "mainstream testplatformen" for den teknologi, der benyttes i HD5800 serien. Ikke at sige, at det vi udsendte med HD4770 var "ufærdig teknologi", men at vi optimerede og "faldt tilbage på" det vi oplevede med HD4770, da vi med denne skiftede fra 55 nm's teknologi til 40 nm teknologi. Dette har visse udfordringer. Og disse kunne vi se vi kunne indfri med den succes HD4770 havde, på den teknologi denne var baseret på."

Som det ses på billedet nedenfor, har AMD/ATi lagt sig i selen for, at opnå en førende plads på grafikkortmarkedet, rent teknologisk. Og AMD/ATI er da også blevet ved med, at spytte den ene GPU efter den anden ud gennem de seneste år og har kontinuerligt og vedholdende konstant skiftet til nyeste typer teknologi.

 

 

Nedenfor hér ses AMD/ATI's "roadmap"/plan for den kommende serie af Radeon HD 5800 grafikkort:

 

 

Spørgsmål: Vil der være kort i 5800-serien, der vil have mere end 1 GB RAM, da krævende benchmarks som "Call of Juarez" hos os, benytter shadowmaps på 2048x2048. Og derfor antager vi at nyere spil, baseret på DirectX 11-teknologi, vil have behov for en langt større framebuffer, end 1 GB på single GPU-grafikkort (grafikkort med en grafikchip, der ikke hedder X2)?

AMD: "GPU'erne understøtter en større framebuffer, end 1 GB. Det er op til producenterne, om disse vil implementere dette i større grad, eller mængde, end vort referencedesign benytter. Men vi kan sige, at der er flere producenter, der allerede har planlagt dette. Bl.a. er grafikkort i HD5800-serien, der har 2 GB RAM/framebuffer eller mere, allerede planlagt, eller i produktion.
Årsagen til, at vi ikke i vore referencekort anvender mere end 1 GB RAM på framebufferen er, at hukommelsesfrekvensen og -typen(GDDR-5 med 256-bit interface) på kortene kompenserer for, at framebufferen er på 1 GB som standard. Vi føler altså at denne mængde er tilstrækkelig, da kortene med RAM'enes hastighed og GPU'ens hastighed simpelthen ikke har behov for at lagre større informationsmængde, end 1 GB. af gangen, i forhold til hvor hurtigt dette vil blive vist visuelt på skærmen for brugeren af kortet/kortene. Kortene i HD5800-serien er simpelthen så hurtige, så en større framebuffer/mængde RAM ikke er nødvendig. Men mængden af denne er helt op til producenterne af eks. vis "high end" kort, at afgøre. Dette har vi valgt, ikke at sætte en begrænsning for disse."

Spørgsmål: Hvordan vil i imødegå de problematikker, der har været, med hensyn til TDP/varmeafledning på Radeon HD4870X2 serien?:

AMD: "Med hensyn til spørgsmål om køling og TDP har vi imødekommet dette ved brug af GDDR-5 RAM og 40 nm proces på vore chips/GPU'er. Her
vil vi særligt henvise til, at performance-contra-watt aldrig har været lavere. HD5870 bruger kun 28 watt mere under maksimal load, end HD4870 og (der brugte 160 watt, hvor HD5870 bruger 188 watt). Særligt skal her ses, at HD4870 på 55 nm proces brugte 80 watt idle, mens 5870 og 5850 kun bruger 27 watt idle, under Windows 7.

Til spørgsmål, om køling på X2-kort vil vi yderligere svare følgende:

Referencekølingen er blevet ændret betydeligt og forbedret via vores "low power" teknologi, samt AMD Fusion og brugen af GDDR-5-RAM og 40 nm proces på GPU'erne. Men nærmere information vil følge herom, når vi lancerer HD5870X2 der vil kendes under kodenavnet "Hemlock"/"Skarntyde", som vist i graferne."

Yderligere relevante emner for læserne:

AMD svarer bl.a. også, at ydelsesforbedringerne på 5800 serien kommer af, at AMD var først med at bruge GDDR-5-RAM på deres grafikkort. Derved kan de bruge et 256-bit RAM interface uden problemer, da GDDR-5-RAM kompenserer for den bit-rate i transmission, som eksempelvis NVIDIA bruger, der er på 448-bit for deres største kort/GPU'er pt. (GTX-285), (samt 896-bit på GTX-295 der er en dobbelt-kort version af GTX-260).

GDDR-5-RAM har endvidere været en betydelig faktor i det, at overgå en 1 Teraflop per chip, i ydelse.

I øvrigt var AMD de første med DirectX10.1 og er nu de første med DirectX11 kompatible grafikkort/GPU'er, på markedet.

 

 

AMD's mission er pt. at omdefinere ydelse kontra oplevelse af spil i højere opløsning og på større skærme, med mere realistisk grafik og dermed en større oplevelse for spillerne, eller brugerne ved brug af AMD's produkter indenfor HD5800 serien. 

"Massiv Overvældende Gaming" skal iflg. AMD ske ved hjælp af AMD/ATI Eyefinity teknologi, AMD Stream teknologi og Microsoft's DirectX 11 teknologi:

 

 

Bl.a. fordi HD5800 serien vil give mulighed for skærmopløsninger på 2560x1600, i hele 24 megapixels High Definiton opløsning, hvor eksempelvis et enkelt HD5870 grafikkort kan drive hele 3 skærme.

Som nævnt og vist på Youtube, vil en senere version af HD5870, der kommer i kvartal 4 af 2009, kunne køre 6 skærme i denne opløsning på samme tid. Derved vil et HD5870 Eyefinity Six kort, som sagt kunne køre 6 skærme med en opløsning der er 12 gange højere, end High Definition 1080p. Den nye serie af HD5800 grafikkort understøtter som sagt også OpenCL, og har derved helt uovertruffen grafisk beregningskraft som GPGPU(Generel Purpose Graphics Processing Unit, red.).

Du kan finde en demonstrationsvideo fra AMD af Eyefinityteknologien hér:

http://www.youtube.com/watch?v=MHHxY8l00io

 

 

Brugen af DirectX11 teknologi er også helt klart en stor fordel i spil, da DX11 i Windows 7 understøtter "multithreading" og derved kan balancere belastning mellem GPU og CPU langt bedre end hidtil, hvilket skulle betyde en stor forskel mellem flerkernede og ikke-flerkernede CPU'er. DirectCompute 11 i DirectX 11 vil give store ydelsesforbedringer i spil og 3D-brug. Bl.a. betyder skiftet fra DirectX 10 til DirectX 11 en markant reducering i antallet af trekanter/triangles og polygoner, hvilket muliggør en højere billedkvalitet.

Yderligere:

AMD har rent faktisk overskredet Moores lov, omkring stigning i beregningskraft indenfor segmentet GPU'er/grafikkort/grafiske chips som I kan se herunder - og det er faktisk lidt af en bedrift - :

 

 

Hvad er det vi ønsker, iflg. AMD - og hvorfor bør vi købe et HD5870 grafikkort?:

Cypress (HD5800 serien) er det alle gamere/spillere vil ønske sig med HD5870 grafikkortet/GPU'en. Og det fordi dette er verdens mest advancerede grafikkort til en yderst favorabel pris, udtaler AMD. Iflg. AMD har det aldrig været billigere, at skaffe sig den allerseneste teknologi, som AMD mener er konkurrenterne særdeles overlegen. Og der kan være noget om det, hvis kortene indfrier de ting, som AMD udtaler de kan. I hvertfald så er AMD verdens første producent der er ude med DirectX 11 grafikkort.

I øvrigt har grafisk ydelse kontra det "at være grøn"/miljøbesparende aldrig været mere tæt på, end med den nye HD5800 serie, iflg AMD/ATI.

 



Den nye HD5800 serie vil være i handlen, på samme tid som Windows 7 med DirectX 11 og DirectCompute 11 lanceres:

 

 

Det nye grafikkort vil have formidabel ydelse, lav idle strømforbrug og en pris der er langt til at betale, sammenlignet med tidl. produkter på markedet.

 

 

Et enkelt AMD 5870-grafikkort vil være hurtigere/bedre ydende, end et GTX-285 fra NVIDIA, iflg AMD/ATI..

Da 5800 serien understøtter DirectX 11 og DirectCompute der udkommer med Windows 7 er dette fremtidssikret langt frem i tiden.
Fordelene ved DirectX 11 teknologien kan ses på denne illustration - og her fremgår det at der klart er meget, at vinde ved at benytte DirectX 11 teknologien for såvel forbrugeren, som spiludviklerne:

 

 

Den nye serie af grafikkort på (baseret på HD5870) vil angiveligt tilbyde slutbrugeren 57% mere ydelse gennemsnitligt, indenfor DirectX 10, DirectX 10.1 og OpenGL, ifølge nedenstående graf. Og det er jo bestemt ikke så ringe, hvis dette viser sig at passe. Vi vil naturligvis selv vurdere nærmere, når vi får et kort forbi redaktionen.

 

 

For superentusiasterne, eller dem der arbejder med store grafiske projekter, vil det være muligt, at benytte hele 24 skærme i en opløsning over "Full HD" ved brug af CrossFireX og 4 Radeon HD5870 Eyefinity Six Edition grafikkort.

Her er en række billeder der illustrerer, hvordan Eyefinity-teknologien kommer til, at fungere - i "gamle" dage hed Eyefinity HydraVision (så vidt jeg husker det):

 

 

Yderligere information, omkring AMD's  benchmarks og på hvilken platform disse er kørt og hvordan kan ses på dette billede, som vi nu runder af med:

 

 

Vi går videre til specifikationerne... 

Cannon
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 06:59:45
Svar/Indlæg:
298/7
Så er der kommet priser på kortene ved shg.dk
Det er helt sikkert nogle lækre kort AMD/ATI kommer med, men desværre også til en pris som er noget højre end hvad jeg plejer at ofre på grafikkort 😩

http://www.shg.dk/p/2190633
http://www.shg.dk/p/2190632


MadsH
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 07:57:32
Svar/Indlæg:
1915/57
Ja men det vare ikke så længe så falder priserne.. 🙂


martinbg
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 08:50:04
Svar/Indlæg:
2076/119
HOLD da op, trode ikke 5870 ville komme op i 3000kr klassen :(


bygmanbob
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 09:00:56
Svar/Indlæg:
55/1
Alt for dyrt i starten. Til julesalget er de faldet og jeg ønsker mig et med 2 gb af konen i julegave. 🙂


martinbg
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 09:20:25
Svar/Indlæg:
2076/119
#4

og om ½ år er de endnu billiger , og om et 1 koster de omkring 1500 så det er jo bare med at vente ;)


(FIH)
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 09:28:26
Svar/Indlæg:
2687/71
de koster omkring 2600 hos komplett.dk

BTW VIrkelig nice artikel 😀 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af (FIH) The Don d. 23-09-2009 09:29:15.


lerbech
 
Superbruger
Tilføjet:
23-09-2009 09:42:07
Svar/Indlæg:
186/28
er det ikke kun en ydelsesforbedring på 25% og ikke på 126% da det jo er over dobbelt op ?


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
23-09-2009 10:20:20
Svar/Indlæg:
818/58
#7 1.2 TFlops -> 2.72 TFlops 🙂


MadsH
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 10:50:31
Svar/Indlæg:
1915/57
#3 det er da ikke ret meget over hvad 4870 kostede da det kom. Og der gik ikke lang tid før de var nede på 2100-2300


martinbg
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 10:54:12
Svar/Indlæg:
2076/119
#9

jeg skulle give 2100 med poto for min da jeg forudbestilt den ved shg, det er jeg ret sikker på


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 11:05:13
Svar/Indlæg:
8947/160
Det vilde er jo at det ikke er dyrt i forhold til fps pr krone. Set på den måde er det faktisk ret god bang for the buck. 😲


martinbg
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 11:07:13
Svar/Indlæg:
2076/119
#11

nej og komplett har dem til 2600kr, så er prisen ved at hjælpe :D


MadsH
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 11:11:33
Svar/Indlæg:
1915/57
#10 jeg har søgt lidt og det lader til at du har ret-jeg må tænke på nogen af de pre clockede kort da de kom. de var lidt dyrer. da jeg købte mit brugt til 1400 for et år siden ca da lå et asus TOP på lige godt 2400.


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 11:15:04
Svar/Indlæg:
8947/160
Ja,. Hos komplet koster de ikke nær så meget. 5850 for 1798kr, og 5870 for 2598kr. Det er da fine kort til prisen. 😉


gratuk
 
Overclocker
Tilføjet:
23-09-2009 11:23:39
Svar/Indlæg:
50/16
fuck det bliver godt :D


martinbg
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 11:28:33
Svar/Indlæg:
2076/119
så er det lige hvilket vi skal have :D

http://www.komplett.dk/k/searc...


Erik
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 12:21:23
Svar/Indlæg:
250/2
Sapphire har tjent mig godt i flere år, så der ligger mine aktier, men det bliver ikke til December....Kan ikke forstå at der er problemer med prislejet, det er TOP KNOTCH Modeller og til samme eller mindre pris end fks. 4870x2, det er jo ikke kirkens korshær.

Det eneste der er til at flette hår over, er størrelsen, det er nogle lange bæster 😕

Men hellere et af disse, end to af mine nuværende og det helst igår!


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
23-09-2009 12:21:32
Svar/Indlæg:
4295/306
Noget pålydende om støjen på kortene?


Kasseren
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 12:23:42
Svar/Indlæg:
1814/48
@18 Jeg så at Toms Hardware havde en side om støj i deres review, jeg har dog ikke læst det.


martinbg
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 12:40:40
Svar/Indlæg:
2076/119
#17

ja det er et fint mærke jeg har bare ikke haft andet inden for ati, så ved ikke om der er andre mærker som er bedre :)


Erik
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 13:01:12
Svar/Indlæg:
250/2
martinbg - Jeg har smidt en del Power Color i hovedet på forhandlere, et enkelt C3D og et HIS, det er så det, jeg har stadig mine gamle 9800 Pro til XT Patched modeller ude og i brug, har formidlet og selv haft en del Sapphire, på den anden side af 25-30 stk. Vil jeg mene og der er et enkelt der har fesen en RAM fejl i forbifarten.

http://www.hexus.net/content/i... Gik på Novatech og har bestilt et Sapphire inkl. Lev og det hele 2800kr, det skulle ankomme næste torsdag, der ville være ca 200kr at spare i Tyskland, men ingen fornuftig ankomst info.

Og komplett.dk, tja jeg er ligeglad med diffen, tilmed er jeg lige så lidt interesseret i at låse mit creditkort, ved dem, som i England.


#22
BUG
 
Superbruger
Tilføjet:
23-09-2009 13:07:49
Svar/Indlæg:
734/69
laver ATI/AMD chipset ?

i så fald hvike, for mener da kun der er intel og Nvidia der laver chipset


martinbg
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 13:13:21
Svar/Indlæg:
2076/119
#21

jeg tro da bare vi tager et Sapphire :D

#22

wooot??

780g
790fx
790gx

http://en.wikipedia.org/wiki/A...

:D


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 13:43:53
Svar/Indlæg:
8947/160
Her er en grundig hands on test fra guru 3d. http://www.guru3d.com/article/... uhh, must have 😲


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 14:17:27
Svar/Indlæg:
8947/160
Har også lige læst en test fra www.techspot.com og jeg forstår ikke at 4870x2 i nogle test er hurtigere når nu regnekraften er større på 5800 kortene.?? Someone enlighten me....eller noget. 😀


martinbg
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 14:46:40
Svar/Indlæg:
2076/119
hov hov hov, nu fik asus mig til at tænke, ikke rart :p

http://www.komplett.dk/k/ki.as...

ASUS Radeon HD 5870 1GB GDDR5
PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, "Dirt 2"

Lagerstatus: Ingen tilgængelige i dag. 95 stk. 2009-10-16 (Ikke på lager. Ubekræftet)


Dirt 2 er det mon ikke Colin McRae: Dirt 2?????

coolshop Releasedato plager at passe, og de siger at Colin McRae: Dirt 2 først kommer den 3 december

http://www.coolshop.dk/catalog... =fzy2g984.1hme


Erik
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 14:53:34
Svar/Indlæg:
250/2
DIRT 2 - Er ikke afgørende for mig, har det til XBox 360 og det er odder at styre, Shift er bedre, men stadig ikke noget der siger woow, GRID er min favorit, Shift på PC, nu ja, kan køres.


martinbg
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 14:59:21
Svar/Indlæg:
2076/119
#27

ungskyld mig men jeg må lige sige omg

det er datoern jeg kigger på ikke spillet


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
23-09-2009 15:03:40
Svar/Indlæg:
818/58
#28 tror måske at Komplett har lavet en fejl. Deres oprindelige dato var 1/12, hvilket passer meget godt med release af spillet? Det er bare et ukvalificeret gæt. 🙂


martinbg
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 15:22:54
Svar/Indlæg:
2076/119
#29

godt der er en som tænker på samme måde som mig ;)


det var nemlig det jeg var kommet frem til :D


Erik
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 15:35:36
Svar/Indlæg:
250/2
Ja, fint, men den model jeg har bestilt, står der ikke noget om Dirt 2 og derfor antager jeg at deres påstand om levering næste uge, står ved magt.

Så er der også den mulighed at der kommer en "coupon" med Retail udgaverne, med dem kan man så snuppe spillet, når det kommer, derfor behøver man ikke nødvendigvis at skulle vente på Grafikkortet.


martinbg
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 16:41:10
Svar/Indlæg:
2076/119
#31

jeg vil nu heller vente de de danske firma får dem :) det stoler jeg mere på


Erik
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 16:55:49
Svar/Indlæg:
250/2
Ja det kan jeg da godt forholde mig til, men jeg køber så meget andet i England, reglerne gælder disse veje, som de gør herhjemme og listen er lang over "butikker" på det Danske markede, som jeg absolut godt kunne undvære.

Og så er der dem, der er kædet sammen og det eneste der går tabt i den slags fusioner, er service, ergo, er den ikke en dyt bedre end dem uden for riget.


Nightcover
 
Overclocker
Tilføjet:
23-09-2009 17:08:47
Svar/Indlæg:
620/11
..som eksempelvis NVIDIA bruger, der er på 448-bit for deres største kort/GPU'er pt. (GTX-285), (samt 896-bit på GTX-295 der er en dobbelt-kort version af GTX-260).

GTX285 = 512bit

GTX295 er to GTX275 (ikke GTX260) som hver har 448-bit.


Det nye kort ser rigtigt godt ud (performance), men jeg synes ikke meget om de air-intakes der er. Prisen er lovende og burde falde lidt inden længe, ellers kan man vel købe de i England.


Kommentar til konklusionen:
Der er vidst en der rimlig meget op og køre over dette kort.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Nightcover d. 23-09-2009 17:11:43.


WinterSilence
 
Overclocker
Tilføjet:
23-09-2009 17:58:10
Svar/Indlæg:
499/175
Artiklen er opdateret med dette link til en demonstrationsvideo fra AMD der ligger på YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v...


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
23-09-2009 18:09:53
Svar/Indlæg:
15982/637
#10: Jeg gav 1850,- for mit Gainward HD4870 ved release.

#34: GTX 295 er IKKE to GTX 275 - GTX 275 kom langt senere efter GTX 295 release! GTX 295 er 80% GTX 260-216 og 20% GT200b aka GTX 285.


For engangs skyld er det rart at se at grafikkortene ikke bliver lanceret oven i hinanden fra ATi/nVidia, det giver et lidt bedre overblik over hvad man får for pengene. HD5800 serien ser absolut lige så fornuftig ud som HD4800 gjorde, så jeg er spændt på at se hvad de giver iforht. HD4800.

Jeg er dog oprigtigt spændt på at se hvad nVidia smider på markedet efter jul/nytår.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Gripen90 d. 23-09-2009 18:33:34.


Nightcover
 
Overclocker
Tilføjet:
23-09-2009 18:42:13
Svar/Indlæg:
620/11
#36

Har du overvejet at Nvidia efter at have lavet GTX295 valgte at sælge de chips der er i GTX295 enkeltvist? Det kommer jo ikke an på hvilket der kom først. Sagen er at efter GTX275 udkom begyndte folk at sige GTX295 var to GTX275, for det er præcist, hvad det er.

Alt det der Hybrid GTX260-GTX285 var noget man sagde før GTX275 var til.

GT200b = GTX260-216 55nm og GTX275 og GTX285

GT200 = GTX260 og GTX260-216 og GTX280

2x GT200b (GTX275) ) GTX295.


Når det er sagt så glæder jeg mig til at se, hvad nvidia kan komme op med mod HD5870, for det kan godt blive svært.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Nightcover d. 23-09-2009 18:46:07.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
23-09-2009 18:53:25
Svar/Indlæg:
15982/637
#37: Nej så det er lige så meget GTX 285 men med 448bit ram bus.

Det fungerer ikke baglæns ! Hvis du skriver at GTX 295 er baseret på GTX 275 er antagelsen at GTX 275 kom først - det gjorde det ikke. Ja GT200b chippen var der med de specidikationer, men den havde ikke GTX 275 navngivning. Derfor er det mest korrekte i sin kontekst at sige, at den bygger på de eksisterende navngivne grundlag aka specifikationer fra både GTX260-216 og GTX285.

Når noget baserer, så bygger det på noget forudgående. GTX 275 vil mere være et udspring af GTX 295, men som single GPU kort !. Selv om GTX 295 principielt er mere lig med to GTX 275 kort (dog ikke i ydelse, da to GTX 275 er klart hurtigere end eet GTX 295), så baserer det ikke på GTX 275 - derimod omvendt.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gripen90 d. 23-09-2009 18:58:31.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
23-09-2009 22:41:13
Svar/Indlæg:
4295/306
En ting skuffer mig voldsomt - støjen.

Har læst en del reviews af HD5870 (ja de er poppet op derude - toms, anand osv osv) og de skriver alle sammen at dette absolut er det mest støjende kort indtil nu.

Hvorfor kan det ikke snart lade sig gøre at lave et fedt kort med en ordentlig STILLE køler? Jeg håber der kommer nogle udgaver med en bedre køler på.

Fornuftigt er det dog at deres idle watt forbrug endelig er kommet ned. 🙂


MartinJO
 
Superbruger
Tilføjet:
23-09-2009 22:58:10
Svar/Indlæg:
344/42
#39 Der bliver vel lavet nogle nice luftkølere til grafikkortet på et tidspunkt :)..

#Alle: Hvornår kommer der spil der kan udnytte dx11 ordentligt ?? Eller er det styret alt efter hvilket dx gfx har ?? Jeg er ikke så meget inden i det der, men kunne godt tænke mig at vide mere :)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MartinJO d. 23-09-2009 23:02:07.


martinbg
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 23:27:16
Svar/Indlæg:
2076/119
#39

du vil have en sindsyg meget renge kraft, + et ekstremt lille strømforbrug + ingen støj, hvad mere vil du have? ;)


#42
Mino
 
Overclocker
Tilføjet:
23-09-2009 23:27:38
Svar/Indlæg:
278/73
#39 - Der kommer sikkert også en forbedret version af dette kort på et tidspunkt. Ligesom da de lavede det der specielle 4870x2 kort, som larmede MEGET mindre, på grund af special køler, men så til gengæld kostede 4k eller sådan noget 😛


Erik
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2009 00:18:34
Svar/Indlæg:
250/2
http://tipidpc.com/viewitem.ph... Lidt visuelt om størrelse og ydelse!

Alternativ Køler = http://www.hexus.net/content/i... Det får man ud af at have for travlt, pyt, nu ser, eller bedre, hører vi hvad den anden køler har at udgyde..

Edit: Status - Last tracked at: Copenhage Airport , suk det bliver en laaang weekend

2781kr inkl alle gebyrer og det er MED Dirt 2, sikkert som "coupon" :yes:


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Erik Winther d. 26-09-2009 17:09:28.


Erik
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2009 16:59:51
Svar/Indlæg:
250/2
http://www.novatech.co.uk/nova... = 8,17kr pr £ og flere muligheder 😀

2781,75kr for et Sapphire 5870 1GB Game Edition, det er nu monteret og afvikler Crysis med lethed, det var lige og lige nok til at kræve alt af de 2x 4870 1GB og KUN i high, ved 1920x1200 2xAA + 16xAF, der var også lidt flimmer jeg ikke kunne slippe for i DX10 Mode, med de "gamle" Grafikkort. Nu kører det FLAWLESS i Very High 1920x1200 4xAA + 16xAF og selv der kommer temperaturerne, efter 1 time, ikke over 70* ved låst 30% Fan Aktivitet (kan godt anes) men ikke generende.

Need For Speed Shift, samme opløsning, giver samme resultat i temperatur området, omgivelses målingen viser samtidigt et drop på 2-3* hvilket giver mig mulighed for at drosle samtlige blæsere, tilmed har jeg valgt at skrue ned for, min for nylig anskaffede LAING 18w pumpe, da den LARMER lige i overkanten, et Vapor-X Sapphire ville da have været fedt, men det rækkede tålmodigheden ikke til.

Og DIRT 2, tja er en coupon, med key til en Steam Account, så det er en Download begivenhed, men hellere det end en skive i skuffen, tilmed sikkert til fornuftig pris!
Husk at hente seneste "hotfix" Grafik Drivere til Kortet, den har også den fordel at den er Dansk, til Windows 7, giver 7.8 i score og nu fungerer det også, at sende lyden via HDMI Kablet ind til Plasmaen, tja jeg er en Happy Customer.


Svaret blev redigeret 6 gange, sidst af Erik Winther d. 02-10-2009 04:43:14.