Innovation/Teknologi
Stereoscopic 3D
Teknologien bag opfattelsen af 3D begynder med billedet, man får præsenteret for sig. For at opnå dybde i et billede eller et spil, er man nødt til at bruge det der kaldes stereoskopisk 3D, hvilket i sin enkelthed går ud på, at vise 2 billeder i samme skærm, som man så via elektronikken i brillerne filtrerer, således at øjnene kun ser den del af billedet man ønsker. På den måde får man opfattelsen af dybde i billedet.
Hvis man kigger på en skærm der er indstillet til stereoskopisk 3D, vil billedet fremstå som sløret, og der ser ud som om det er 2 af de samme billeder, der er smidt forskudt ind ovenpå hinanden. Jeg kan lige nævne her, at det er usandsynligt hårdt for øjnene at spille et spil i stereoskopisk 3D, hvor man ikke har brillerne på, SÅ LAD VÆRE! Hovedpine og syns forstyrrelser er ofte det man får ud af den oplevelse. Prøvede det selv et par gange, da jeg glad fremviste brillerne for venner og bekendte.
Ved at sende et signal igennem en lille boks, bliver øjnene "bombarderet" med billeder fra skærmen for at opnå den effekt som traditionelle 3D briller giver, menda det gøres elektronisk, opnår man en større opløsning og vidde, end de traditionelle briller nogensinde kan give.
Da ikke alle øjne er ens, har nVIDIA i den lille boks til brillerne, givet mulighed for selv at indstille dybde i brillerne. På denne måde undgår man, at kun en lille del af målgruppen, rent faktisk får noget ud af brillerne.
Lad os tage et kig på, hvad man får med i kassen.