Test: Coolermaster CM690 II Advanced

Kabinetter d.  23. april. 2010, skrevet af red_martians 30 Kommentarer.  Vist: 12614 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Coolermaster
DK distributør: MM distribution

Innovation / Teknologi

 

Innovation.
 
 
 
Mange af coolermasters tiltag er set før, men ofte i meget dyrere kabinetter end dette. Det der gør dette kabinet meget specielt er at det indeholder langt mere end man normalt ville forvente i denne størrelse kabinet. Det er i den grad et kabinet der har udnyttet ethvert lille hjørne til uundværlige egenskaber, og der ud over har det en fleksibilitet jeg ikke tidligere har set. Dette i sig selv er noget af en præstation. Dette kabinet har 12 drev pladser i alt, der kan formes på forskellige måder. Der kan installeres hele 2stk 2x120mm radiatorer til vandkøling inde i kabinettet. Og er dette ikke nok er der såmænd også lavet slangeudtag så man kan have plads til en ekstern radiator. Det er jo umuligt at få plads til alt dette på en gang, så kabinettet er lavet, så man på snedig vis kan flytte rundt på en stor del af interiøret, så der er størst mulig chance for at man kan udnytte kabinettets resurser. Det mest imponerende er at disse muligheder ikke gør kabinettet gigantisk, og størrelsen er kun en lille tand større end et normalt midi-kabinet. Jeg har aldrig set et kabinet i denne størrelse der giver så mange muligheder, og det er takket være dets fleksibilitet.
 
 
Drevene.
 
 
Der er plads til mellem 1 og 7 3½”. Fordelen eller problemet er, at disse er delte på kryds og tværs. Ønsker man at montere vandkøling kan man vinke farvel til de første fire drevpladser. Dem afmontere man når radiatoren skal på plads. Hvis man derudover skal hav plads til en 2½”-drev vinker man farvel til endnu en, og endnu en plads er delt med et 5-1/4” drev, og kan som sådan blive brugt til blæserstyring, en gammel 3½”-disk eller måske af et 5-1/4”-drev af en art. Hvis det er tilfældet er der kun en plads tilbage. Men det samme giver jo en fleksibilitet der i sidste ende gør at man kan gøre kabinettet mindre uden at miste for meget.
Selve drivebay’en er noget af det mest smooth jeg har set. Her skal der dog bruges at par skruer, til at låse harddiskene fast til rammerne, men måden det lukker, låser og monteres er den hidtil mest simple og effektive løsning jeg har set. Det består af et enkelt og ganske solidt håndtag. Hiver man i det, låser den op for en lås og samtidig glider drevet let og elegant ud af sin holder. 5-1/4” diskene skal dog sættes på plads, men igen med et ganske simpelt håndtag (der er let at komme til) så kan man montere og fjerne drevet i et snuptag. Harddiskene er ophængt i gummi, for at sikre lavere støjgener.
 
  
 
Den ene 2½”-disk bliver monteret ved hjælp af en dock-station i toppen, der endog også kan tage 1,8”-drev. Harddisken monteres meget som en ipod i en dock, hvor man monterer sin harddisk over nogle påmonterede strøm og data-stik.
 
Vandkøling.
 
 
 
Dette kabinet er forberedt til flere niveauer af vandkøling. Hvis man vil vandkøling vil man i dette tilfælde nok starte ud i toppen. Her kan hele toppen afmonteres, og inde bagved er der et hulrum på ca. 1½cm. Lige nok til at der er plads til 2stk 120mm blæsere. Øverst er der i forvejen en 140mm blæser. Denne kan jo med fordel placeres på siden af kabinettet, og her er der så blevet plads til en 2x120mm radiator. Skulle dette ikke give nok køling(og tro mig det gør det i de fleste tilfælde) så kan man fjerne de fire nederste drev i drivebayen, og så er der gjort plads til endnu en 2x120mm radiator. Her slipper pladsen så også op for coolermaster(hvilket i sig selv ikke er set tidligere) men til dem der ikke mener der er nok, er der selvfølgelig to udtag til 12-14mm slanger på bagsiden, så man evt. kunne koble et eksternt vandkølingssystem til eller have en ekstra ekstern radiator. Dette er i den grad overkill, men ganske fascinerende.
 
Grafikkortholderen
 
 
 
Dette havde jeg desværre ikke mulighed for at prøve selv, da det kræver et af de nyeste grafikkort med dobbeltslot-køler. Men denne kortholder indeholder to funktioner. Den primære er at holde op til tre grafikkort på plads. Mange moderne grafikkort er ganske tunge og hænger oftest, lidt uforsvarligt, kun i bundkortets slot. Den anden funktion er køling. Er det ikke nok med de 2stk 140mm blæsere der kan monteres i kabinet-siden, kan der inde i denne holder monteres en 80mm blæser, der sidder endnu tættere på grafikkortene.
 
Opsummering og alt det andet:
 
      
 
Andre gode tiltag er de kraftige gummifødder der fjerne vibrationer, strømforsyningen der kan placeres både op og ned, og så absolut muligheden for at have et kæmpe airflow. Ifølge coolermaster er dette kabinet også lavet til at kunne indeholde deres såkaldte V10 CPU-køler, der er en af de største og tungeste luftkølere på markedet. Selve blæseren der skal holde bagsiden af bundkortet ventileret fungerer også som et tekniker hulrum hvor man kan afmontere en skruemonteret køler uden at skulle hive bundkortet ud. Rigtig mange af blæserhullerne har mulighed for flere størrelse blæsere og harddiske er ophængt i gummi for at fjerne endnu flere vibrationer. For nytænkningen i fleksibiliteten må jeg give 5. Dette er ikke set lignende tidligere og er ganske unikt.
(FIH)
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2010 08:45:19
Svar/Indlæg:
2687/71
fin test :yes:

jeg var i hvertfald super glad for mit da jeg havde det

og kabelføring kan faktisk gøres MEGET godt selvom man har en non-modulær psu

eksempel http://www.myupload.dk/handleu...

det eneste jeg godt kunne have brugt var sådan nogle gummi ting i hullerne inde i kabinettet ligesom med 800D, men man kan jo ikke få alt vel 😎


morra19
 
Moderator
Tilføjet:
23-04-2010 10:18:19
Svar/Indlæg:
2672/468
Jeg er også ganske tilfreds med at have overtaget kabinet #1.

Jeg synes dog godt der kunne have været lidt mere plads mellem bagpladen og skærmen, for min Corsair formår da at fylde det rum til bristepunktet med de slevede kabler.

Men ellers rigtig lækkert kabinet.


blackseries
 
Overclocker
Tilføjet:
23-04-2010 10:52:56
Svar/Indlæg:
135/30
Ville der kunne være plads til intern vandkøling, hvis man har en CORSAIR HX1000
PSU.... altså til de 2 blæsere ved sidden af PSU... HX er jo lidt længre


tatoo1956
 
Overclocker
Tilføjet:
23-04-2010 13:16:40
Svar/Indlæg:
1630/101
VIl have.. nææ - SKAL have.. 😲


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
23-04-2010 13:29:55
Svar/Indlæg:
15982/637
#2: Helt enig. Selv på CM690 er der for lidt afstand imellem bagplade og panel. Jeg kan slet ikke have alle kablerne fra min Toughpower omme bagved da de simpelthen er for kraftige. Kun med møje og besvær fik jeg ATX kablet fladet ude af sleeve'ingen så den kunne komme bag om.
Men det lægger så også meget op til man skal bruge deres PSU'er (modulære) da de har meget MEGET fleksible og vigtigst flade kabler.

Men generelt synes jeg CM690 er et rigtig godt kabinet.


las
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2010 15:13:30
Svar/Indlæg:
2151/51
Godt review, har dog lige et par ting :)


Adapter til 3½" drev fulgte med mit kabinet. Så det var nok en fejl den ikke var med det du testede.

Du skriver to steder at docken i toppen er til 2½" og 1.8" hdds, men det er 3½" og nedefter

Og så skal det måske lige nævnes at man kan slukke for det blå lys i fronten vha. knappen længst til venstre, hvis man ikke er meget for sådan noget.



Men alt i alt er jeg meget glad for mit, det føles som kvalitet og er nemt at arbejde med. Så det kan anbefales :p

Er dog ikke enig i at der mangler plexiglas-vindue, det vil jeg ikke have i mit kabinet og eftersom det kan købes løst synes jeg ikke det er et minus.

Det kan fåes til 782,- inkl fragt på EDBpriser.dk så synes man får rigtigt meget for pengene.



Forresten enig med #2 + #5. Dog ikke et problem mere da jeg er skiftet til modulær. Jeg havde en Corsair TX650 før og var lidt svært at få alle kabler derom (det lykkedes dog :)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af las d. 23-04-2010 15:14:44.


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
23-04-2010 15:39:25
Svar/Indlæg:
7881/1165
#6: Den dock jeg havde/har på toppen, har jo de strømstik man finder på harddiske til bærbare computere, så kan ikke lige se hvordan man skulle kunne presse en 3§"drev derned.
Ja der er ikke meget plads på bagsiden mellem plderne, men jeg fik dog plads til mine kabler(dog med en smule vold)

Har også skrevet at det med plexiglas-vinduet var lidt flueknepperi. men synes det er værd at bemærke hvis man er til den slags. 🙂
og tak for den gode kritik.


las
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2010 15:56:23
Svar/Indlæg:
2151/51
#7 Det er jo bare et SATA stik og strøm stik. Jeg har ihvertfald brugt både 3.5", 2.5" og 1.8" drev med docken 🙂

God weekend 😎


morra19
 
Moderator
Tilføjet:
23-04-2010 15:58:40
Svar/Indlæg:
2672/468
#7 der sidder et standard sata stik på min, både til 3,5 og mindre diske.


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
23-04-2010 16:06:23
Svar/Indlæg:
7881/1165
Jeg må så lige tjekke når jeg kommer hjem 🙂 Jeg læste manualen, og kiggede på min harddisk, og regnte såmend nok at det ikke kunne lade sig gøre. Men har det stadig stående, så jeg prøver efter arbejde 🙂


Campin
 
Superbruger
Tilføjet:
23-04-2010 16:19:21
Svar/Indlæg:
347/51
Skal helt klart have sådan et tårn der 😛 og så må der moddes på mit nuværende når jeg får penge til materialer.


(FIH)
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2010 17:55:10
Svar/Indlæg:
2687/71
jeg har brugt en 3.5" det meste af tiden deroppe 😀

http://www.myupload.dk/handleu...


WhineX
 
Overclocker
Tilføjet:
23-04-2010 18:17:30
Svar/Indlæg:
255/44
Efter min mening et af de flotteste kabinetter som er blevet produceret indfor nyere tid 🙂


(FIH)
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2010 18:19:52
Svar/Indlæg:
2687/71
det snyder også på billeder, det er noget federe i virkeligheden


vanovich
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2010 20:29:25
Svar/Indlæg:
3972/242
Nogen der kan fortælle mig hvad forskellen er fra CM690 og CM690 advanced.
jeg har selv cm690 nemlige.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af vanovich d. 23-04-2010 20:29:57.


#16
las
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2010 21:48:32
Svar/Indlæg:
2151/51
#14 -> Ja jeg synes også det ser bedre ud i virkeligheden :)

#15 -> Det er vel som der står i testen at det har fået et facelift, det er blevet sort indvendigt fået hdd dock og en masse ting er blevet rettet til


vanovich
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2010 22:13:57
Svar/Indlæg:
3972/242
ok, hdd dock har den gamle også, men med sort inventige ja, det giver lidt bedre look kan jeg see :)


(FIH)
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2010 22:38:28
Svar/Indlæg:
2687/71
kabel føring skulle også være MEGET bedre, syntes i hvertfald det er ganske fornuftigt som du også kan se på mit billede længere oppe Ivan, + det er din gamle psu jeg bruger og der sidder jo en god mængde kabler på 😉



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
23-04-2010 23:07:14
Svar/Indlæg:
7881/1165
Today Coolermaster announces the successors to the popular CM 690 case. This case is well known for its value, sleek design and full tower like features. The new cases, CM 690 II and CM 690 II Advanced, keep the much of the original design but add a few new features.

Just as the first edition, the new cases are mid tower, but offer a lot of space. There's now room for up to three cards, 2 radiators, larger CPU coolers such as CMs own V10 and a lot of hard drives. Coolermaster doesn't specify what a "card" is, but presumably they're talking about full-length and dual-slot(video)cards.

User-friendliness has also improved; the cable-management is enhanced, the drive bay is now tool-less and switching your cpu-cooler becomes much easier with the added retaining hole. To further please the eye, the interior now has a matte black finish. CM also redesigned the cooling system whixh means you can now place up to 10(!) fans and the mentioned two radiators. The mesh on the intake and outtakes has bigger holes to improve the airflow and there are fanfilters to ensure the inside of the case stays nice and tidy.


The Advanced edition comes with a few extra's such as an external HDD dock, a 1.8"/2.5" drive cage for SSDs and a steel GPU retention bracket to hold up the weigth of today's big and heavy GPUs. An optional fan can also be mounted on the bracked to provide some extra air to your videocard(s). Price and release date remain unknown for now.

Det fandt jeg et andet sted. Så faktisk er der den gamle CM 690, en 690-II, og en 690-II-advanced


vanovich
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2010 00:44:40
Svar/Indlæg:
3972/242
takker


#21
las
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2010 02:26:02
Svar/Indlæg:
2151/51
Man skal dog være opmærksom på der ikke er plads til 5970 i II Advanced (ved ikke med de andre udgaver)

Der er 30 cm fri plads og 5970 er så vidt jeg ved 30.5cm 😕

🙂


(FIH)
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2010 02:29:47
Svar/Indlæg:
2687/71
præcis, dog hvis man har et bundkort med en pci-e port i bunden så kan man tage de 4 nederste hd reammer ud og så er der plads


Hakan1986
 
Overclocker
Tilføjet:
24-04-2010 11:36:46
Svar/Indlæg:
424/11
At de laver et "meget" godt produkt, men ikke laver/glemmer kompatibilitet for et HD5970 er da lidt mærkeligt, da det åbenbart ikke er mange centimeter ekstra de skulle have forlænget den 😕 😕


Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2010 13:38:43
Svar/Indlæg:
1971/31
#23

Der er plads til hd5970, har lige samlet et med et powercolor lcs 5970 og der var fint plads til det, havde dog hdd burene ude, da jeg alligevel skulle have en radiator der.....


Hakan1986
 
Overclocker
Tilføjet:
24-04-2010 13:42:04
Svar/Indlæg:
424/11
#24

ja ok så 🙂 øhmm, hvor mange HDD'er kan der være efter fjernelsen af HDD-buret så 🙂


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
24-04-2010 13:50:35
Svar/Indlæg:
7881/1165
#25: Hvis adaptoren til 5-1/4" er der. så kan der være fire harddiske


Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2010 13:57:48
Svar/Indlæg:
1971/31
#25

Bruger alligevel aldrig 3½ pladserne, er intet støjdæmpning i 🤣


#28
las
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2010 14:52:50
Svar/Indlæg:
2151/51
#25 Det ser sådan ud efter buret er fjernet.




Dvs. der kan være 2 stk - hvilket er fint til mig, da jeg bruger en SSD + Lager, resten kører jeg fra NAS 😎


Det var osse bare lige for at nævne det, at der ikke kunne være 5970. Jeg ville altid foretrække 5850 CF / 5870 CF alligevel og det kan der jo fint være 😛


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2010 16:17:56
Svar/Indlæg:
5421/53
Ser sku okay ud, er ejer af CM 690, men syntes der er en del ting der er gjort værre.

Det udvendige, der kan bedre lide det gamle. Kan ikke se hvad jeg skulle bruge en HDD dock til.

Samt sådan som min computer står, vil det være irriterende med on/off i toppen, frem for den nuværende. Jeg er dog enig i, at det er noget lort at skulle tænde computeren, hvis den står ud for en. Men sådan som den står nu, er det godt. (
)


jonas1234
 
Overclocker
Tilføjet:
26-04-2010 19:14:59
Svar/Indlæg:
99/13
#29
har du 2 sæt z5500??