Test: HIS HD 5870 iCooler V Turbo X 1GB

Grafikkort, AMD/ATI d.  17. august. 2010, skrevet af Cook 10 Kommentarer.  Vist: 14284 gange.

Korrekturlæser: rehan09
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: HIS
DK distributør: Komplett.dk

Innovation/Teknologi

Introduktion

ATI, som vi skriver om i dag, er en gammel respekteret producent af grafikkortchips - eller GPU'er, som man kalder disse i vore dage. ATI startede allerede i 1985 - og blev i 2006 opkøbt af AMD, der som bekendt er verdens næststørste producent af computerprocessorer (CPU'er). AMD har eksisteret siden 1969 og lavede tidligere hovedsageligt Intel-kompatible CPU'er (Intel startede i 1968). Siden voksede firmaet, og var i sin tid årsag til en revolution på markedet indenfor CPU'er, der var særligt optimerede til computerspiI. I dag består ATI altså af AMD/ATI. AMD har dog valgt, i en vis udstrækning, at beholde ATI's kendte navn og logo/design. Særligt den karakteristiske røde farve, er et særkendetegn for AMD/ATI-produkter.

 

 

Med opkøbet af ATI ønskede AMD, at styrke sin markedsposition overfor Intel - hvilket man må sige, er lykkedes dem særdeles glimrende. Med opkøbet af ATI kunne AMD nemlig matche deres CPU'er, GPU'er og chipsets internt, rent designmæssigt. Indenfor dette område, har AMD altså det der skal til for, at lave særligt højtydende systemer, der er specialbygget til at matche hinanden.


 

 

Specifikationsmæssigt, er det ikke så lidt der er sket, med lanceringen af Radeon HD5870. Særligt skal man her bide mærke i, at HD5870 har hele 1600 Stream Processors, hvor HD4870 har 800. Samtidigt er hukommelsesbåndbredden gået fra 115.2 GB/s til 153.2 GB/s, mens kortets "idle power" er gået fra hele 90 watt og ned på sølle 27 watt. Særligt er det interessant at se, at en stigning fra 160watt (på HD4870) til 188 watt på HD5870, giver den dobbelte rå regnekraft, med en strømforbrugsmæssig forøgelse på blot 27 watt.

 

 

Rent faktisk svarer et HD5870 grafikkort i rå regnekraft til 177 stk IBM Big Blue, da denne supercomputer blev lanceret, siden et HD5870-kort har en rå regnekraft på hele imponerende 2,71 Teraflops. Til sammenligning skal det nævnes, at HD4870 har en Teraflop regnekraft på 1.2.

 

 

Dette svarer til en rå forøgelse i beregningskraft på ikke mindre, end 126% mere, end forgængeren HD4870, sammenlignet med HD4800-serien. Og det er ikke så lidt, når vi skal sammenligne grafikkort og disse skift i generationer. Faktisk har vi ikke set en så markant forskel på grafikkortgenerationer før, målt i rå regnekraft.

 

Ofte har mange en tendens til, at de bare gerne vil have det største der findes - i hvert fald når det kommer til gamer grafikkort. Men her skal man bestemt ikke forklejne HD5850, som rent faktisk er ret meget kraftigere, end sin lillebror i topsegmentet, HD4870. For mig ser det ud til, at dette kort bliver endog rigtigt spændende og meget interessant for rigtigt mange mennesker.

 

 

 

Med HD5800 serien - der har været kendt som "Evergreen" - har AMD lagt sig kraftigt ud med verdens første DirectX 11 kompatible GPU. Derved er grundlaget lagt for en massiv succes og ydelse, hvor AMD først for ganske nyligt har fået konkurrence på den allernyeste og bedst ydende teknologi. 

  

 

 

 

Nye features er det naturligvis også blevet til, med den nye serie. Med ATI Stream- og DirectCompute-funktionen i DirectX 11, kan opgaverne bedre fordeles mellem GPU og CPU. Og her står AMD som sagt pt. helt alene med denne funktionalitet, indtil videre. Som sagt, er regnekraften i en HD5870 GPU 177 gange større, end regnekraften på IBM's ældre Big Blue computer, målt i rå TeraFlop beregningskapacitet. Og HD5870 benytter da også nyeste teknologi ved brug af lynhurtige GDDR-5 RAM og 40 nm produktionsteknologi.

 

 

 

Nedenfor her, ses AMD/ATI's "roadmap"(udgivelsesplan) for den kommende serie af Radeon HD5000 grafikkort. Som vi kan se, lanceres "Cypress" - HD5870 som det første kort i serien; et highend grafikkort i 300$-klassen.

 

 

 

AMD's erklærede mål med HD5870 er, at redefinere brugerens oplevelse af spil, med fokus på højere opløsning på større skærme, med mere realistisk grafik. Alt sammen ting der skal opnås, ved hjælp af Eyefinity-,Stream- og DirectX-teknologierne. Bl.a. fordi 5800 serien vil give mulighed for skærmopløsninger på 2560x1600, i hele 24 megapixels High Definiton opløsning, hvor eksempelvis et enkelt HD5870 grafikkort kan drive hele 3 skærme på en gang der alle kører i opløsningen 2560x1600.

Du kan finde en demonstrationsvideo fra AMD af Eyefinity teknologien her:


Brugen af DirectX11 teknologi er helt klart en stor fordel i spil, da DX11 understøtter "multithreading" og derved kan balancere belastning mellem GPU og CPU langt bedre end hidtil, hvilket skulle betyde en stor forskel mellem flerkernede og ikke-flerkernede CPU'er. DirectCompute 11 i DirectX 11 vil give store ydelsesforbedringer i spil og 3D-brug. Bl.a. betyder skiftet fra DirectX 10 til DirectX 11 en markant reducering i antallet af trekanter/triangles og polygoner, hvilket muliggør en højere billedkvalitet. Den nye teknik i DirectX 11 der hedder "Tesselation" giver markant bedre og mere bløde, realistiske skygger og langt større detaljegrad på eksempelvis personfigurer i 3D-skydespil. Kort sagt understøtter HD5870 alle de nyeste funktioner, der findes i Windows 7. Så skal man ud og købe et nyt højtydende grafikkort nu hvor Windows 7 er lanceret, er det bestemt et Radeon HD5870, man skal vælge.

 

 

Med HD5870 har AMD i øvrigt overskredet Moores lov, omkring stigning i beregningskraft indenfor segmentet GPU'er/grafikkort/grafiske chips som I kan se herunder - og det er faktisk lidt af en bedrift. I kan se en graf nedenfor omkring dette:

 

 

 

Cypress(HD5870/HD5850) er det alle gamere/spillere bør ønske sig.

I øvrigt har AMD/ATI med HD5870 vægtet grafisk ydelse kontra det "at være grøn" - miljøbesparende, utroligt meget med den nye HD5800 serie.

 

 

 

Da 5800 serien understøtter DirectX 11 og DirectCompute, der udkommer med Windows 7, er dette fremtidssikret langt frem i tiden.
Fordelene ved DirectX 11 teknologien kan ses på denne illustration - og her fremgår det at der klart er meget, at vinde ved at benytte DirectX 11 teknologien for såvel forbrugeren, som spiludviklerne:

 

 

 

For superentusiasterne, eller dem der arbejder med store grafiske projekter, vil det være muligt, at benytte hele 24 skærme i en opløsning over "Full HD" ved brug af CrossFireX og 4 styks "Radeon HD5870 Eyefinity Six Edition" grafikkort. Denne specifikke udgave af HD5870 er med 6 udgange i. Skal man køre med mere end 3 skærme pr. grafikkort, skal man altså have denne specielle version.

Her er en række billeder der illustrerer, hvordan Eyefinity-teknologien kommer til, at fungere - i "gamle" dage hed Eyefinity HydraVision (så vidt jeg husker det):

 

 

 Det var "lidt" om teknologien bag Radeon HD5870. På næste side, pakker vi godterne ud...

jakob3k
 
Superbruger
Tilføjet:
17-08-2010 20:48:47
Svar/Indlæg:
440/3
Der har sneget sig nogle gamle grafer ind i billedrækkefølgen, hvis man bruger Next-knappen.


dasjap
 
Superbruger
Tilføjet:
18-08-2010 09:51:28
Svar/Indlæg:
2534/80
Kunne ha været rart at det var blevet testet i en højere opløsning, da rigtig mange sidder med 24" og op efter.


Cook
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2010 16:05:30
Svar/Indlæg:
563/64
#1 Jeg har gjort vores admins opmærksom på det, og vi arbejder på en løsning.

#2 Jeg ved godt at en del sidder med full-HD skærme, men jeg har desværre kun en 22" til rådighed. Jeg har forsøgt at kompensere ved at sætte detalje graden op, hvilket alligevel sagtens kan få kortet i knæ især ved DX11. 3 forskellige opløsninger skulle også gerne give en rimelig idé om hvordan kortet generelt skalerer.


dasjap
 
Superbruger
Tilføjet:
18-08-2010 16:49:35
Svar/Indlæg:
2534/80
#3 Ja der er selvfølgelig ikke noget at gøre ved det når du kun ejer en 22", men syntes nu tit jeg har set store forskelle når man først op i de højere opløsninger.


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2010 19:04:22
Svar/Indlæg:
8947/160
Jeg syntes slet ikke man får nok for pengene , de gode 5850 (rev1) clocker jo som regel til over 1000 på core, og ved den hastighed render det mindst lige op med dette 5870 kort selv når det er overclocket, det kunne ikke mere end 900mhz stabilt og det er da skuffende især når man tænker på hvilken køling kortet er udstyret med. Men nu stod der jo ikke noget omkring Vcore, det er måske ikke afprøvet om man kan forøge den i afterburner.??


Cook
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2010 19:16:57
Svar/Indlæg:
563/64
#5 Jeg har ikke leget med V-core da OC ikke er det primære fokus på vores grafikkort artikler. Vi vil også gerne levere kortene intakte tilbage til producenten da vi ikke ejer dem.


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2010 19:46:22
Svar/Indlæg:
8762/174
#6

Producenterne bliver da ellers ikke at have noget som helst imod at man bruger softmod metoden med MSI Afterburner.

Da jeg havde et Asus R3E bundkort til test for et godt stykke tid siden var Asus da pænt lige glade med om kortet havde kørt med Ln2 køling.

Og jo volt delen er faktisk rimelig væsenlig da flere folk kun køber disse kort fordi man kan hæve volten i Afterburner.


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2010 23:55:30
Svar/Indlæg:
8947/160
Når man med et lille bumb i Vcore kan overclocke core med 40% (5850) ville jeg simpelthen aldrig købe et kort der ikke virkede med afterburner hverken 5770/5850/5870. Når man nu kan få kort der kan så skal man da have dem.!!


kvist1992
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2010 12:57:43
Svar/Indlæg:
3565/372
HVad er der galt med prisen??! Kortet koster kun 2600 kr? 😲


Little_mee
 
Superbruger
Tilføjet:
08-09-2010 17:21:40
Svar/Indlæg:
96/17
der står da kun 1200 i anoncen... ?