Test & Brug
Følgende testsetup/maskine er benyttet til testen:
AMD platform:
- Cooler Master HAF-922 medium tower kabinet med 2 x 200mm blæsere og 1 x 120 mm blæser
- Enermax Galaxy 1000 Watt PSU med 2 x 8-pin PCI-E og 2 X 6-pin PCI-E strømstik
- FoxConn DigitaLife A79A-S AM2+ motherboard med AMD 790FX chipset, samt SB750
- Zalman CNPS 9500 AM2+ low noise køler
- AMD Phenom II X6 1055T 2.8 GHz CPU 8MB Cache
- 4 X Kingston HyperX 2GB RAM-klodser – DDR-2 1066 (8 gigabyte RAM)
- 3 X Western Digital ABYS RAID Edition HDD 500 GB, 7.200 RPM HDD - 16 MB cache, SATA-2
- 1 x Western Digital AACS GreenPower HDD - 500 GB 7.200/5.400 RPM 16 MB cache, SATA-2.
- HDD Setup RAID-5+1, Disk 4 kun som paritet, ikke-partitioneret (svarende ydelse 1+0/0+1)
-
Der er brugt et eksternt professionelt KWh-meter til måling af det totale strømforbrug på testmaskinen og dennes monterede grafikkort - men denne gang udført med skærmene indkluderet i totalmålingen, da det denne gang har ret stor relevans for korrekt beskrivelse af det samlede system.
Eyefinity-specifik hardware:
- 3 x Dell 24" tommer model 2408 WFP skærme fra AMD med DisplayPort, HDMI og DVI-I+D input - 1920x1200 opløsning
- 1 x HiS HD5870 2GB Eyefinity 6 Edition grafikkort med 6 x MiniDP porte
- Diverse kabler og adaptere sammensat på forskellige måder til formålet - 3x1 setup med og uden Extended Desktop til BD-ROM på TV
Software benyttet:
- OS: Windows 7 Ultimate 64-bit, fuldt opdateret
- Grafikkortdriver: AMD Catalyst 10.9
- Chipsætdriver: Catalyst 10.9 Driver Suite
Testsoftware:
- Stalker:COP DX11 benchmark tool
- Unreal Tournament 3 Benchmark tool - der er benyttet DM-Sanctuary map, 12 bots, sound, full screen, max. details, DX10
- Furmark 1.7.0 OpenGL 3.2 benchmark tool
- Unigine Heaven 2.1 benchmark tool DX11
- Stonegiant DX11 benchmark tool
- AVP-4 benchmark tool
- TessMark 0.2.2 OpenGL 4 benchmark tool
- World of Warcraft
- TotalMedia Theatre 3 BD-ROM afspiller - speciel version til Eyefinity
- Cyberlink PowerDirector 8
- Cyberlink MediaShow Espresso 5.5
- Photomatrix Pro 64-bit
- AutoPano Giga 2
- DiRT 2 Demo
- COD:MW2
- CS:Source
- Half Life 2 - Lost Coast Performance Benchmark/Demo
- Adobe CS:5
- Office 2007
- RocketDock 1.3.5
- HD Tune Pro
Da dette er en brugbarhedstest frem for en ydelsestest gør vi derfor tingene en hel del anderledes end normalt.
Eksempelvis har jeg ingen referencedata eller baselines, jeg kan sammenligne med på grafer, da jeg kun har ét datagrundlag. Nemlig det anvendte grafikkorts ydelse i 3 Eyefinity-opløsninger. Dette kan på ingen måde sammenlignes korrekt grafisk eller på anden vis mod noget andet, jeg har testet på samme platform. Derfor er vægten lagt på brugen af løsningen. Ydelsen er sekundær. Brugeren af løsningen køber det hardware, der skal til at drive Eyefinity-konceptet. Forbrugeren begrænser ydelsen - ikke hardwaren, andet end hvad er maksimalt muligt rent teknologisk på nuværende tidspunkt.
Testens begyndelse:
Først monteres grafikkortet og skærmene tilsluttes korrekt:
Derpå vælges antal skærme og rækkefølgen disse står i rent fysisk:
Så finindstiller man skærmene så den viste grafik passer sammen med evt. ujævnheder, mv.:
Så er AMD Eyefinity-løsningen klar til brug!
Live demonstration af AMD Eyefinity til LAN-party (NPF#11):
Demonstrationen starter:
Første frivillige spiller afprøver WoW PVP i Battleground:
Næste "offer" er CS:S clanspiller - han udbrød spontant: "WOAW - jeg blev lige 300% bedre til CS:S med det synsfelt!"
Som det ses herunder, havde en gruppe svært ved at løsrive sig fra demonstrationen:
AMD Eyefinity Video Simulator:
AMD har lanceret en video simulator, hvor man kan se, hvordan oplevelsen med Eyefinity x 3 er i forskellige spil, kontra på kun en skærm.
Den kan du prøve på dette link
Ydelsesresultater ved brug af Eyefinity-løsningen på denne PC's hardware:
FurMark og TessMark er valgt begge to, fordi den første benytter OpenGL 3.2, mens den anden benytter OpenGL 4.0, men med tesselation effekter. Derfor er TessMark sammenlignelig/parraleliserbar med en DirectX-11 Tesselation Benchmarker - men tester grafikløsningens ydelse i OpenGL 4.0 API'et.
Test og opløsning: |
2400x600 |
5040x1050 |
5760x1200 |
Max. temperatur
(celsius) |
FurMark 1.7.0
(min/max/avg FPS)
|
73 / 131 / 87 |
33 / 60 / 40 |
27 / 49 / 32 |
86 grader |
TessMark Normal
(min/max/avg FPS)
|
100 / 105 / 103 |
56 / 58 / 56 |
47 / 49 / 47 |
85 grader |
TessMark Extreme
(min/max/avg FPS) |
34 / 35 / 34 |
27 / 28 / 27 |
24 / 26 / 24 |
82 grader |
Følgende indstillinger er brugt i FurMark og TessMark. Begge tests er kørt over 10 minutter 3 gange for validitetens skyld:
Test og opløsning: |
2400x600 |
5040x1050 |
5760x1200 |
Score: |
AVP-4 2xAA / 4xAA |
60,2 / 49,3 |
22,6 / 18,6 |
18,0 / 14,8 |
ingen / none |
Heaven DX-11 8xAA |
27,1 |
11,9 |
5,0 |
682 / 345 / 127 |
Heaven DX-10 8xAA |
48,9 |
18,4 |
4,6 |
1231 / 464 / 116
|
Test og opløsning: |
2400x600 |
5040x1050 |
5760x1200 |
Stonegiant High DoF=On |
32 |
18 |
11 |
Half Life 2 Lost Coast 6xAA |
null |
null |
144,82 |
STALKER:COP - Day
|
2400x600 |
5040x1050 |
5760x1200 |
High - avg. FPS |
56 |
20 |
16 |
Extreme - avg. FPS |
53 |
19 |
16 |
Ultra - avg. FPS |
53 |
19 |
15 |
STALKER:COP - Night
|
2400x600 |
5040x1050 |
5760x1200 |
High - avg. FPS |
52 |
17 |
14 |
Extreme - avg. FPS |
48 |
16 |
13 |
Ultra - avg. FPS |
47 |
16 |
13 |
World of Warcraft avg. FPS: |
2400x600 |
5040x1050 |
5760x1200 |
Preset |
Dalaran |
33,8 |
29,4 |
20,9 |
Ultra |
Wyrmrest Temple |
49,5 |
34 |
37,5 |
Ultra |
Sons of Hodir |
62,3 |
31,9 |
34,16 |
Ultra |
Test og opløsning: |
2048x1536 |
2560x1600 |
Unreal Tournament 3 avg. FPS |
111,39 |
106,39 |
Overclocking & Stabilitetstest - samt hvorfor "NEJ" til "fuld skrue for OC-volten - max. gas!":
TessMark blev brugt, som stabilitetstest med kortet overclocked 50 MHz på GPU og 100 MHz på RAM. Normalt kører kortet fabriksindstillet ved 850/1200 Mhz.
Der blev således overclocked til 900/1300 ved brug af AMD ATI Catalyst Control Center's ATI Overdrive funktion. Det er ikke meget set i forhold til, hvad jeg normalt overclocker AMD grafikkort til i mine torturtests for at finde den maksimale, stabile OC-grænse. Jeg har ikke villet presse citronen til maks, da det er lånt hardware, og samtidig koster en årsløn, hvis vi brænder det af.
Nedenstående screenshot viser kortets tilstand i skrivende stund (red.: bemærk, at OC er deaktiveret):
Kortet kørte stabilt i INSANE mode ved brug af TessMark i henholdsvis 74 minutter og 50 minutter.
Med blæseren sat manuelt til maksimum var temperaturen følgende: 95 grader celsius
Med blæser sat til automatisk var temperaturen følgende: 105 grader celsius
Maskinen crashede ikke og kortet viste ingen renderingsfejl. Systemet konstateret stabilt.
Strømforbrug, pris og antal skærme, samt valg af grafikkort:
Meget væsentligt for denne artikel er netop strømforbruget - hvad koster det i strøm at bruge Eyefinity?
3 gode skærme, der kan køre 1920x1200 på LED-teknologi, koster jo som nævnt kun ca. 4.500,- DKK, og så små 1800,- DKK oveni for et HD6870 Eyefinity grafikkort, så er du kørende.
De par versioner jeg har set af virkelig "ekstremgrafikkort" (som eks. Sapphire Toxic HD5970 4GB Six Edition) koster i skrivende stund 9.318,- DKK. Men så skal man vist ville det. Herunder et skema over det målte strømforbrug.
Eyefinity Strømforbrug: |
Med 3 Skærme |
Med 1 Skærm |
Uden skærme |
Windows 7, Høj Ydeevne, Idle |
468,1 watt |
283,5 watt |
224,5 watt |
Windows 7, Strømbesparelse, Idle |
463,5 watt |
277,5 watt |
217,3 watt |
Windows 7, Høj belastning |
643,5 watt |
440,5 watt |
383,1 watt |
Windows 7 Maximum belastning (OC) |
700,5 watt |
475,5 watt |
397,5 watt |
Ergo er konklusionen at Eyefinity-løsninger bruger en del strøm. Men mine målinger er baserede på flere år gamle skærme, der for længst er udgået og specielt lavet til netop grafisk design, 3D-modellering, mv. Med brug af LED-skærme har jeg set, man kan komme så langt ned som 30-40 watt per skærm, hvor mine to pt. bruger 60-75 watt, mens mit TV i power "save mode" kan komme helt ned på 55 watt, selv om det er hele 32" tommer stort.
Desuden er der ingen, der siger, man skal køre med alle 3 skærme på samtidigt, vel? Jeg brugte faktisk for det meste under selve anmeldelsen kun to skærme. En til data og en til at være produktiv på. Nummer 3 viste faktisk kun Windows Live Messenger og Outlook. Men jeg skulle jo alligevel trække Outlook hen på skærm 3 i midten for, at besvare og læse e-mail. Get the point? :) Og med en HDMI-switch til et Serie-5000 grafikkort er det jo oplagt at have stue-TV'et koblet op til BD-ROM, eller mediebrug af den slags man vil bruge der. For givet spiller man ikke WoW eller CS:S turnering, mens man ser BD-ROM på samme tid, vel?
Konklusionen er klar: Et billigt kort og 3 billige skærme kan sagtens magte opgaven. Og da HD6870 1GB til kun ca. 1.800,- DKK i skrivende stund støtter 6 skærme, så hvorfor ikke udnytte det. Muligheden er der allerede - det er bare at udnytte den på bedste vis.