Innovation/Teknologi
Det vælter ind med lanceringer af nye grafikkort for tiden – og AMD har føjet endnu et grafikkort til porteføljen, kaldet Radeon HD 6790 – ej at forveksles med HD 6970. Det nye kort er lillebror til Radeon HD 6850 (og 6870), og er derfor også baseret på samme GPU, med kodenavnet Barts. Grafikprocessoren på lillebror har dog fået betegnelsen Barts LE – Limited Edition, altså en begrænset version, hvor noget af chippen af deaktiveret fra fabrikken.
Dette indebærer naturligvis, at HD 6790 har de samme gode egenskaber som sine storebrødre, der bl.a. tilbyder forbedret Tesselation-ydelse kontra HD 5000-serien, hvor kortet tager lettere på tesselation de steder, hvor brugeren alligevel ikke ligger mærke til detaljer.
Lillebror er selvsagt ikke ligeså hurtig som storebror HD 6850. Forskellen er dog ikke så stor endda. HD 6790 har fået deaktiveret 160 streamprocessore, og har halvt så mange ROP-enheder. Til gengæld er GPU clock hævet med 65MHz til 840MHz. På hukommelsessiden tyder det dog på, at kortet har præcis de samme RAM – 1GB GDDR5 på en 256 bit bus.
Snakker vi rå ydelse, skulle HD 6790 yde 15-30% bedre end konkurrenten, GeForce GTX 550 Ti. AMD sælger da også kortet på, at det kan klare ”FULL HD GAMING”. Hvordan det netop klarer sig i denne desciplin, vil vi undersøge nærmere i test-afsnittet senere i denne anmeldelse.
Strømforbruget på HD 6790 er opgivet til 150 Watt – men udfra specifikationerne, kontra HD 6870 der bruger 150W, vurderer vi, at det reelle forbrug ligger på ca. 120 Watt ved fuld belastning og beskedne 19 Watt ved idle, hvilket er omtrent det samme som konkurrenten GeForce GTX 550 Ti, hvis TDP er opgivet til 116 Watt ved fuld belastning.
Teknologier i fokus
PowerTune
PowerTune er en videreudvikling af ATI PowerPlay, der i sin tid var forbeholdt ATI's grafikkort til bærbare computere. Teknologien sørgede for at justere grafikchippens strømtilførsel og clock, alt efter hvor stor belastning GPU'en blev udsat for. PowerPlay blev senere implementeret på hele Radeon-serien fra HD 3000-serien, hvor også highend grafikkort til stationære computere dragede nytte af teknologien.
Hidtil har der ”kun” været 3 belastningskategorier: Ingen belastning, mellem belastning, og høj belastning. Strømtilførsel og clockfrekvens har altså været justeret på 3 niveauer.
Nu har AMD taget skridtet videre og har raffineret teknologien, således at strømtilførsel og clock kan styres meget præcist. Hvis et spil eksempelvis kører med meget svingende framerate, vil PowerTune både op- og ned-justere clock således at frameraten stabiliseres. Og kører et spil med 200 billeder pr. sekund, hvor skærmen alligevel kan kan vise måske 50/100 billeder pr. sekund, nedsættes hastigheden på GPU'en, så strømforbruget sænkes uden det kan mærkes for brugeren. Hvor meget GPU clock skal kunne ændres, kan man naturligvis selv indstille i Catalyst Control Center under Overdrive.
Eyefinity
Eyefinity er i løbet af det seneste års tid virkelig blevet et af de helt store salgsparametre hos AMD. Teknologien tillader helt almindelige brugere med selv relativt billige Radeon grafikkort at tilkoble 2, 3, 4, 5 eller 6 skærme; noget der direkte udvider brugeroplevelsen voldsomt. Mest populær er naturligvis 3 skærme til spil; noget der førhen var forbeholdt specielle grafikkort fx fra producenten Matrox, hovedsageligt til brug i bl.a. flysimulatorer.
Anno 2010 er et setup med 3 skærme dog fuldt anvendeligt til en bred skare af spiltitler og -typer. Herover ses Colin McRae: DiRT og - selvfølgelig - World of Warcraft.
3 skærme kræver desuden ikke andet end 3 skærme med MiniDisplayPort. Skærme med andre typer tilslutninger kan dog også gøre det – så skal man bare være opmærksom på, at der kræves aktive adaptere.
Læs evt. vores detaljerede anmeldelse af Eyefinity her: http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?LiteratureID=17248
CrossFireX
CrossFireX er AMD's bud på nVidias famøse SLi. CrossFireX gør det muligt at sætte flere grafikkort sammen – 2, 3 eller 4 og dermed i teorien firdoble ydelsen. For at opnå den optimale ydelse med 2 kort skal man koble 2 ens Radeon grafikkort sammen med en CrossFireX-bro. Bundkortet det hele foregår på, skal naturligvis have 2 fysiske PCI-Express x16-porte, og skal understøtte CrossFireX – hvilket næsten alle ATX-bundkort i dag gør.
Den reelle ydelse man får ud af et CrossFireX setup varierer dog meget. AMD selv hævder, at CrossFireX skalerer næsten 200% med 2 kort i en række spiltitler – og selv har vi også oplevet, at ydelsen næsten fordobles med 2 kort i visse spiltitler. Det varierer dog fra spil til spil – og sætter man 3 eller 4 kort sammen, skal man ikke regne med at udnyttelsen af disse er i nærheden af de 100%.
Unified Video Decoder 3
Teknologien svarer på mange måder til den nyeste version af nVIDIAs Purevideo, der ligeledes er blevet integreret i deres mainstreamprodukter. UVD er baseret på ATi's Xilleon video processor , som var en 32 bit "system-on-a-chip" MIPS processor. Nu er den så blevet integereret i GPU'erne med det formål at aflaste CPU'en og få videomateriale til at tage sig bedre ud. Dette gøres vha. de-interlancing, farvejustering, og støjreduktion.
UVD3 kan håndtere BluRay-materiale med bitrates op til 40Mbit/s, og kan teoretisk set dekode alt materiale indenfor H.264, VC-1, MPEG4 og DivX/xVid video codec standarderne næsten uden CPU-kraft.
Herunder hører også Accelerated Video Transcoding, der får grafikkortet til at dekode videomateriale, således at man kan konvertere videomateriale langt hurtigere, end hvis CPU'en skulle gøre arbejdet alene. I praksis kan dette mere end halvere tiden, det tager at konvertere en fil – og med Windows 7 kan man benytte sig af ”Drag 'n drop”-transcoding, så man ikke engang behøver tredjeparts software.
Også tredjepartsprogrammer såsom Cyberlink MediaShow Espresso kan udnytte Radeon grafikkort til at hjælpe med video-dekodning.
Enhanced Quality Anti-Aliasing
MSAA, som er en af de gængse standarder indenfor industrien, kender de fleste. Det er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x, står for 4 gange så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter.
AMD har dog lanceret deres egen version, Morphological Anti-Aliasing, hvor de efter at have renderet et billede kører det igennem shaderen igen for at udglatte kanter. Dette skulle give et bedre billede med en minimal påvirkning af ydelsen.
(Tak til Emillos for dette afsnit)