Innovation/Teknologi
Hvis vi skal namedroppe tekniske termer, kan vi hurtigt nævne de 4,2 milliarder transistorer på 28 nanometer, 2048 streamprocessorer, DirectX 11.1, PCI-Express 3.0, 3 GigaByte GDDR5 hukommelse, samt et overclockingpotentiale på den onde side af de 1000 MegaHertz.
Som skemaet angiver, er grafikchippen, kaldet "Tahiti", vokset med utrolige 63%, i forhold til forgængeren. 4,2 millarder transistorer er fuldstændig vildt. Selv GPU'en på nVidias GTX 580, der er kendt for at kræve et halvt kraftværk, er på bare 3 milliarder til sammenligning. Desuden er frekvensen hævet til 925 MHz – og AMD oplyser, at der er rigeligt med overclockingpotentiale i chippen.
Heldigvis er AMD gået over til 28 nanometers procesteknologi, hvilket betyder, at HD 7970 ikke er den strømsluger, som konkurrentens er. Firmaet selv siger, at strømforbruget ligger på linje med HD 6970, mens foreløbige tests dog indikerer, at forbruget ligger ca. 20W højere end HD 6970, og dermed på linje med GeForce GTX 570.
Til gengæld er idleforbruget faldet, bl.a. takket være Zero Core-teknologien: Går skærmen på standby, eller bruger man kortet i et multi-GPU setup, vil HD7970 altså lukke helt ned for GPU'en, slukke for blæseren, og dermed bruge mindre end 3 Watt – og være stille som en ninja.
På hukommelsessiden, er rammene hastighedsmæssigt identiske med HD 6970, på 1375 MHz. Til gengæld har AMD taget skridtet videre fra en 256 bit bus til 384 bit, hvilket skulle give en ydelsesforbedring på hele 50% - til 264 GB/s. Tilmed er der nu hele 3GB på kortet.
Ydelsesmæssigt har AMD angiveligt forbedret Tessalation med op til 400%, hvilket skulle betyde et ydelsesspring i Unigine Heaven-benchmarken på hele 140%. Eller 80% i Crysis 2. Præcis hvordan ydelsen er, kommer vi til senere i artiklen.
(Tak til Emillos for dette afsnit)