Fremtiden
Efter nogle år med dødevande inde for grafikkort-branchen, hvor to giganter konstant konkurrerede med hinanden, er der meget der tyder på at fremtiden tegner mere lys. Der er et par firmaer der med stor støtte fra deres bagland, er begyndt at udsende ganske fornuftige alternativer til de to store. Det ene er S3 der med støtte fra chipgiganten Via, er begyndt at sende deres Chrome-grafikkort på gaden. DeltaChrome der nok er deres mest kendte, er lavet til at tage konkurrencen op mod Radeon9600pro og GeforceFX5700. Og gør det faktisk glimrende. S3's DeltaChrome er dog meget simpel, uden noget voldsomt spændende teknologisk at byde på. S3 er på vej med to nye grafikkort til mainstream-gruppen i form af GammaChrome og OmniChrome. GammaChrome skulle tilbyde PCI-express, og ekstra ydelse i forhold til DeltaCrome. OmniChrome er allerede nu på markedet. Og er et multimediakort beregnet til at give Ati's All In Wonder serie kamp til stregen.
Det andet er XGI, der efter manges mening, flobbede totalt med deres V8 Duo-serie, der består af to mindre grafikprocessorere. Deres V8Ultra har dog helt anderledes vind i sejlene og er meget populær i østen, pga. prisen kontra ydelsen. Driverne på XGI-kortene er også ved at være i top. XGI skulle i starten af 2005 udsende to helt nye grafikkort baseret på deres XG45 og XG47-kernen. XG45 er deres næste generation af grafikprocessore. Den vil dog i modsætning til V8Ultra muligvis ikke gå high-end med en Duo-serie. Men vil nok være en single-chip-løsning beregnet til mainstream-segmentet, og skal muligvis tage kampen op mod Radeon X700 og Geforce6600. XG45 har rygter om 8 eller muligvis 12pipelines. XG47 bliver deres nye billig-model, og skal muligvis tage kampen op mod X600 og Geforce6200, og være udstyret med PCI-ekspress. Med deres bedre udviklede drivere skulle de efterhånden kunne give ATi og nVIDIA kamp fra starten af.
Rygterne går om at nVidia har droppet nogle af deres næste serier af grafikkort. Hvorfor? er der vist ingen andre end nVIDIA der ved. Men en god grund kunne være, at de er ræd for ATi's R520 der endelig skulle blive baseret på en helt ny kerne, hvor R480, R430, R423, R420, RV410, R360, R350, RV380. RV370, RV360 og RV350 alle har deres rødder dybt begravet i den gamle R300-serie (Radeon9500/9700)
En mild opgradering af den nuværende Geforce6-serie ville muligvis ikke kunne, holde skansen mod sådan et kort.
Så nVidia har muligvis ryddet bordet, og er startet fra bunden af. Grunden er muligvis at nVIDIA's markedsandele er faldet meget inden for de sidste par år, og ATi's er steget tilsvarende. nVIDIA vil helt sikkert have deres tabte markedsandele tilbage, og det bliver der nok lagt enorme kræfter bag fra nVIDIA's side.
ATi's kommende R520-kort skulle have omkring 300-400transistore, hvilket teoretisk vil give den 32 pixelpipelines, muligvis med flere textureunits. 64pixelpipelines ville også være en mulighed. Vi har før set fordoblinger af transistorer fra én generation til en anden, hvilket ville betyde transistorer tæt på 500mio. Prisen for high-end grafikkort vil nok stadig fortsætte med at stige i takt med at topmodellerne bliver svære og svære at lave. Og priser på op mod 10000kr for et high-end-grafikkort vil muligvis være introduktionspriserne i fremtiden. Tænk på at en chip på 500mio transistorer er ligeså dyr og besværlig at lave som intels Itanium-chips, der har priser på den forkerte side af 20000kr for introduktionsmodellen.
Både nVidia, ATi og XGI arbejder med multi-chip-løsninger. Dette skal muligvis være med til at give os hurtigere grafikkort til mere fornuftige priser. Fidusen er, at hvis man kan få samme ydelse ud af to små chips som af en stor, er det meget billigere at producere de små. Man får færre chips med fejl, og man udnytter waffer'en (pladen man producere processere på) langt mere optimalt.
Interfacemæsigt lurer der allerede nu en PCI-express-II ude i horisonten. Hastigheden blev for nogle måneder siden fastsat til det dobbelte per lane af PCI-express. Dvs. at PCIeII-16x vil få en full-duplex hastighed på 8GB/s hvor den nuværende har 4GB/s, hvilket er 500MB/s per lane, full duplex. Det varer givetvis et par år endnu før vi ser det, men hastigheden er altså fastsat og vil nok også være bagudkompatibel.