Konklusion
Der er ikke meget at konkludere. Fremtiden ser lysere ud, og ATi's og nVidia's dipol ser ud til stille og roligt at blive opløst. Et dipol kan tit være værre end et monopol hvilket skyldes, at producenterne konstant bekriger hinanden og spytter produkter ud, for at udkonkurrere den anden. Dette kan ende ud med masser af tidligere paperlaunches, og kvantitet frem for kvalitet. En tendens som jeg synes har været meget udtalt de sidste par år.
Det er efterhånden mange år siden, at grafik-chip-producenter som Trident, SiS, PowerVR, Matrox, S3 og 3dfx havde magt nok til at give et variabelt marked, med gode kort i alle segmenter. Men denne tidlige alsidige konkurrence har helt sikkert også sat skub i udviklingen og er nok også grunden til, at vi i dag har et så varieret syn på hvad et godt grafikkort er. Verdenspressen er kritisk og et godt grafikkort skal ikke kun være hurtigt, men også give god billedkvalitet, være støjsvagt, have gode drivere, gode effekter, mange udgange osv. Måske har denne konkurrence været grunden til at de gamle producenter er gået til grunde eller har måtte specialisere sig for at følge trop, og med konkurrencen i toppen, er de nu også ved at blive overhalet indenom i deres egne specialer.
Resultatet er vi allerede ved at se. Trident og SiS's grafikafdeling har fusioneret og Via har opkøbt S3. De samlede kræfter vil forhåbentligt kunne gøre en forskel, men giganternes forspring bliver svært at indhente. De små producenter er simpelt hen nød til at vise noget bedre, eller noget nyt og uundværligt, for at de kan holde sig selv i live. Jeg håber på at vi i fremtiden vil se flere producenter i toppen, men ret sikkert også færre producenter generelt. Konkurrencen er hård, og når det gælder om at være bedst og samtidig tjene penge, går der også nogle til grunde på et tidspunkt.
Da dette er en ret lang artikel, hvor jeg prøver at komme bredt omkring, er det stadig ikke muligt for mig at få alt med. Jeg har forsøgt at indskrænke det, og er der spørgsmål må i selvfølgelig gerne skrive en PM til mig på www.hardware-test.dk/oc og ellers er i især velkomne til at skrive i vores forum både her på hardware-test og også på overclocking.
Da dette er den sidste af 5 artikler vil jeg lige lave en lille opsamling til sidst:
Del 1:
http://www.hardware-test.dk/ht/test_show.asp?id=3496
Omhandler det mest grundlæggende bag et grafikkorts design, producenter osv.
Del 2:
http://www.hardware-test.dk/ht/test_show.asp?id=3499
Omhandler chippens pipelines og teorien bag shaders og T&L. Dertil er der et afsnit om ram til grafikkort.
Del 3:
http://www.hardware-test.dk/ht/test_show.asp?id=3514
Omhandler Teorien bag antialiasing og forskellige typer for filtrering.
Del 4:
http://www.hardware-test.dk/ht/test_show.asp?id=3795
Omhandler DirectX, OpenGL samt forskelle mellem forskellige PCI-express- og AGP-typer
Del 5:
Er så den her artikel og det bliver nok den sidste i denne omgang