Test: HIS R9 280X (3GB)

Grafikkort, AMD/ATI d.  08. oktober. 2013, skrevet af Kosire 20 Kommentarer.  Vist: 17128 gange.

Korrekturlæser: Verdenshersker
Billed behandling: Kosire
Oversættelse: Kosire

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 0,00
Produkt udlånt af: AMD
DK distributør: Tech Data

Strømforbrug & Temperaturer

At køle de heftige grafikkort bliver mere og mere svært, især når kunderne vil have stille køleløsninger. Det er grunden til, at ingeniørerne nu lægger meget mere opmærksomhed på strømforbruget af nye grafikkort. En optimeret fan profil er også en af de få ting, som leverandørerne kan bruge til at imponere med  - i forhold til referencedesign, hvor det er forbudt at foretage ændringer af den termiske løsning og komponenterne på kortet.

I hver test måles strømforbruget på hele computeren via strømforsyningens strømstik til stikdåsen. Samme måler bruges til alle tests.

Jeg har valgt at teste strømforbruget i Furmark, som repræsenterer det maksimale strømforbrug, som dit grafikkort vil forbruge uden overclocking af kortet.

Vores resultater er baseret på følgende tests:

  • Idle: Windows 7 Aero ved skrivebordet (2560x1600 32-bit) alle vinduer lukket, drivere installeret. Kortet idler i 10 minutter, strømforbruget og temperatur måles.
  • Maximum: Furmark stabilitetstestat 2560x1600, 8xMSAA. Dette resulterer i et meget højt strømforbrug og temperatur, der typisk kun kan nås med stresstest applikationer.

 


Strømforbrug

280X bruger lige så meget strøm som GTX770.


Temperaturer

280X bliver kølet tilpas under load.


Støjniveau

Da jeg ikke er indehaver af en dB(A) måler til at måle støjniveauet, samt at alle har forskellige andre larmende enheder, vil jeg blot prøve at beskrive det med ord og RPM:

Idle: 1295 RPM
Du kan overhovedet ikke høre den, fuldstændig stille.

Gaming: 2527 RPM
Du kan sagtens høre, den er under load uden headset. Men hvis du spiller med eller uden headset, overgår lyden i spillet støjen.

morra19
 
Moderator
Tilføjet:
09-10-2013 08:54:45
Svar/Indlæg:
2672/468
Jeg elsker priserne der er sat på disse kort 😲

Så må jeg leve med at der ikke er TrueAudio med.


Toby
 
Ny Bruger
Tilføjet:
09-10-2013 09:17:01
Svar/Indlæg:
7/0
Jeg har i lang tid fulgt med med sidelinjen på HwT og nyde mange gode reviews. Dette har jeg specielt set frem til, men det fik mig også til at få en bruger herinde 🙂

Der er ting jeg ikke helt forstår.

1.
I starter med at vise et HIS produkt, men skifter senere til referencen fra AMD?

2.
Der er intet under teknologi?

3.
I giver det 4, som er en høj score, og starter så med at skrive I er skuffet, og generelt i hele dette punkt hakker kortet ned:

Det er meget skuffende fra AMD at 280X ikke understøtter AMD's TrueAudio, men at man skal helt op i den dyre ende med 290X for at få det. Kortet er blot et rebrand af 7970 GHz Edition fra sidste år, dog betyder dette ikke at kortet er dårligt. Det performer stadig meget godt i spil og er på par med et GTX770.

Det hænger jo ikke sammen?


noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2013 09:26:28
Svar/Indlæg:
3321/21
260X understøtter også det dersens true audio, i får det til at lyde som det kun er 290/X der har det.

Det undre mig at kortet er hurtigere end 7970, da de jo render med ca samme clocks, og alt andet er same same. Er det driver optimeringer, og ville man få samme ydelse hvis man "omdøber" 7970 kortene, så driveren tror det er det 280X ?


Toby
 
Ny Bruger
Tilføjet:
09-10-2013 09:32:03
Svar/Indlæg:
7/0
True audio er på 260X og 290X og none X ja 🙂


morra19
 
Moderator
Tilføjet:
09-10-2013 09:53:09
Svar/Indlæg:
2672/468
Et 7970 og et R9 280X er lige hurtige hvis de kører med samme clocks på GPU og ram. Forskellen er typisk driveroptimeringer.


Toby
 
Ny Bruger
Tilføjet:
09-10-2013 10:01:30
Svar/Indlæg:
7/0
Ikke alle er enig med dig

http://www.pcper.com/reviews/G...

Det løber også fra 770


morra19
 
Moderator
Tilføjet:
09-10-2013 10:08:28
Svar/Indlæg:
2672/468
#6 hvem taler du til?


BiRdX
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2013 10:11:58
Svar/Indlæg:
302/71
#0, bruger kortet Nvidia's driver i den engelske version? :)


Toby
 
Ny Bruger
Tilføjet:
09-10-2013 10:13:02
Svar/Indlæg:
7/0
#7

Dig 🙂
Henvendt til din kommentar om ydelse.

#8
Hvorfor skulle AMD benytte sig af NVIDIA driver??


morra19
 
Moderator
Tilføjet:
09-10-2013 10:32:24
Svar/Indlæg:
2672/468
#9 Hvad er det de ikke er enige i?


#11
Toby
 
Ny Bruger
Tilføjet:
09-10-2013 10:36:35
Svar/Indlæg:
7/0
At kortet ikke yder som et 7970, så det er ikke "bare" et rebrand. Det er ikke samme ydelse


morra19
 
Moderator
Tilføjet:
09-10-2013 10:55:11
Svar/Indlæg:
2672/468
#11

Så bør du læse det igen, det er præcis samme kerne, så de vil yde helt ens. Hvis begge kort kører med samme clock på GPU og ram, så er de også lige hurtige.

De nye kort ligger som referencekort 50 mhz under 7970 GHz, men de fleste med andet kølerdesign kører hurtigere.


#13
Toby
 
Ny Bruger
Tilføjet:
09-10-2013 10:58:33
Svar/Indlæg:
7/0
At de yder ens med samme frekvens kan jo ikke bruges til noget, når de ikke afvikles ved samme frekvens.

2 biler, med samme kubik yder heller ikke ens


morra19
 
Moderator
Tilføjet:
09-10-2013 11:21:43
Svar/Indlæg:
2672/468
#13 aaah, nu strammer du den vist.

Der findes 25 forskellige versioner af 7970, og der kommer sikkert samme mængde af den nye. I følge din terminologi kan de så ikke alle sammen være et R9 280X, da de jo ikke har præcist samme clockhastigheder?

Glem det, ingen grund til at debatere dette.


#15
Toby
 
Ny Bruger
Tilføjet:
09-10-2013 12:56:58
Svar/Indlæg:
7/0
Der er vi så ikke enig.

Men hvordan kan I fremvise et HIS kort, der først er NDA release på 10/10 ?


trofast
 
Superbruger
Tilføjet:
09-10-2013 16:06:57
Svar/Indlæg:
286/28
Fin test, mangler der ikke noget om hvordan kortet oc'er?


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2013 16:15:36
Svar/Indlæg:
7765/230

Der er vi så ikke enig.

Men hvordan kan I fremvise et HIS kort, der først er NDA release på 10/10 ?

Toby skrev d. 09-10-2013 12:56:58

Nogen har jo bedre forbindelser/pushere end andre......Right 😛 🤣 🤣


Morpheuz1986
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2013 20:39:43
Svar/Indlæg:
486/37

Synes da desværre ikke at prisen helt holder stik. De koster jo på den anden side af 2k istedet for de 16-1700 ☹


morra19
 
Moderator
Tilføjet:
10-10-2013 22:53:41
Svar/Indlæg:
2672/468
#18 synes da ikke der er nogen der har snakket om 16-1700? Prisen har officielt altid været på 300 USD, Smæk moms på, så er du på 2250 kr.


big_tako
 
Superbruger
Tilføjet:
10-10-2013 23:21:23
Svar/Indlæg:
232/36
#19

Tror de har lavet en lille øffer :)

Pris - 5
RadeonT R9 280X 3GB $299RadeonT R9 280X 3GB kortet er prissat til $299 (1600,-1700,- DKK.), hvilket ligger i samme prisleje som HD 7970 GHz gør nu, hvilket er en yderst fantastisk pris, da den er ligeså god som et GTX770, som koster langt mere. Kortet kan levere nok ydelse til de fleste gamere i 1080p. Du får massere af performance for dine penge her.