Test setup
Testmaskinen består af :
Asus X79-Deluxe-bundkort
Intel Core i7 4960x-processor
16GB Corsair Vengeance 1866 MHz 9-10-9-27 RAM
Corsair AX1200i-strømforsyning
Western Digital Caviar Black 500GB
Microsoft Windows 7 professional x64
Køling:
CPU er kølet af en Antec Kühler H20 920V4
Sponsoreret af Antec.com
http://www.antec.com/believe_it/
Resten kører med standard køling.
PCI-Express-konfiguration:
Bundkortet, der bliver brugt har fuld understøttelse fra PCIe 3.0, hvorfor denne standard selvfølgelig vil blive brugt. Da vi sidder med X79 chipsettet får vi en del PCIe baner der gør det muligt at køre fuld x16 hastighed når der bliver kørt med 2 grafikkort, og x16/x8/x8 når der bliver kørt med 3 grafikkort.
Microstutter:
Grafen ovenover viser de samme 30 billeder i spillet Call of Juarez. Der er blevet kørt både med et og to grafikkort. Tiden det tager at lave et billede med et grafikkort, er næsten den samme for hvert billede, men med to grafikkort begynder grafen at hoppe rigtig meget op og ned. Dette er hvad vi kalder for microstutter.
Hver gang grafikkort 1 laver et billede, skal grafikkort 2 lave næste. Men det kan ske at disse overlapper hinanden lidt, således at grafikkort 2 får lavet sit billede, inden grafikkort 1 er færdig med det billede det skal lave. I værste fald kan begge grafikkort færdiggøre et billede på selv samme tid, og bliver der derfor målt 60FPS, vil den egentlige FPS ligge på 30. Jeg kan selv huske i de gamle dage, hvor vi ofte så en meget høj microstutter, og dette er der heldigvis rettet godt op på. Men fænomenet ser vi stadig. I guiden her bliver der målt tid mellem hvert billede, hvorefter gennemsnittet bliver udregnet, herefter bliver den egentlige FPS udregnet, og forskellen mellem den viste FPS og den udregnet FPS vil blive vist på graferne i procent. Jeg har en forventning om, at vi vil se microstutter i nærheden af 2%, hvilket også ses som acceptabel. Men det skal heller ikke undre mig, hvis vi ser microstutter på hele 5%, da de forskellige spil motorer håndterer flere GPU'er forskelligt - hvor nogen er bedre end andre. Jeg vil denne gang vise forskellen på at køre med og uden vsync, da dette kan have en voldsom effekt på microstutter index'et som vi arbejder med her. Jeg vil derfor måle microstutter både med og uden vsync, og der vil blive vist begge dele i graferne. Der bliver kørt med en 60Hz skærm hvilket betyder at FPS ikke vil overstige 60 med vsync til.
Spilindstillinger:
Alle spil der er brugt i artiklen her, er kørt på sit absolut maksimum. Alt hvad der kan slåes til, er slået til med en opløsning på 2560x1440. Indstillinger vil ikke blive beskrevet i grafer, da der kun er benyttet denne ene indstilling.