Produktet er venligst udlånt af: http://www.techdata.dk
Produktet distribueres i DK af: http://www.techdata.dk
Link til producentens website: http://www.aopen.com
Teknologi
nVidia bruger deres NV43 chip til Geforce 6600 serien. NV43 er en native PCIexpress chip som kom kort efter de havde lanceret deres NV40 chip-serie.
Chippen er lavet i Taiwan hos TSCM som har bygget den på 110nm teknologi og med 143 millioner transistorer. Chippen supporter fuldt ud DirectX9, altså PS3.0 og VS3.0.
Den har en 128bit memory-bus som sammen med en ram hastighed på 700mhz (effektivt) giver en båndbredde på 11,2GB/sek.
Specifikationer: nVidia Geforce 6600 GPU (NV43)
110 nm transistor (TSMC)
143 millioner transistorer
8 pixel pipelines.
3 vertex pipelines.
128 bit RAM interface.
128MB 2.0ns DDR RAM.
Core frekvens: 300MHz.
RAM frekvens: 350MHz (700DDR).
Dual 400MHz RAMDAC.
PCI-Express interface
PCI-Express x16.
Features:
CineFX 3.0 Engine
Direct 3D Acceleration
DirectX 9.0 Support
Dual Display Function Support (CRT+TV)
nVidia UltraShadow II Technology
OpenGL 1.5 Support
Pixel Shader Model 3.0
PureVideo Technology Support
TV out for NTSC/PAL/HDTV
E-ColorT Technology
Af pipelines har den 8 til pixel shaders og 3 til vertex. De 8 pixel pipelines er sat op i en semi 4x2 konfiguration. Grunden til dette findes hvis man kigger på NV43's single texture fillrate som er på 1200Mpixel/s, denne foreslår altså 4x2 pipelines (4 pipes x 300mhz). Derimod, kigger man på triple texture så laver NV43 ikke det halve (600Mpixel/s), hvilket den i teorien skulle, den laver mere. Derfor kan den ikke helt kaldes for en 4x2 pipeline. Grunden til at den kan lave over 600Mpixel/s er at NV43 bruger FP16/FP32 mix når den skal outputte triple textures.
For at vende tilbage, NV43 bruges i både Geforce 6600 og 6600GT. Forskellen er at GF6600 kører med 300mhz og GF6600GT kører med 500mhz. Der er altså et stort potentiale i chippen. Man er dog ikke automatisk garanteret at chippen kan overclockes til 500mhz da nVidia har skåret ned på strømmen som bliver tilført chippen.
Grafikkortet leverer 4 ROPs (antal pixeler som kan presses igennem pipelinen). Dette afstammer nok også i 4x2 konfigurationen. Med 8 pipes og 4 ROPs er det masser af plads til overhead i pipelinen. ATI bruger ofte samme antal ROPs som de har af pipelines, hvor nVidia indtil flere gange ikke har gjort det. Senest med deres G70 chip til 7800 serien som har 24 pipelines, men bruger "kun" 16 ROPs.
Blokdiagrammet er forsimplet lidt. Her er det tegnet som at NV43 har 8 pixel pipelines.
Billed udlånt af www.behardware.com