Test: Intel Core i7 5960X Extreme Edition

CPU, Intel d.  29. oktober. 2014, skrevet af freak_master 18 Kommentarer.  Vist: 16807 gange.

Korrekturlæser: jmose
Billed behandling: freak_master
Oversættelse: jmose

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 7290,00
Produkt udlånt af: Komplett.dk
DK distributør: Komplett.dk

Specifikationer

General information
   
Type CPU / Microprocessor
Market segment Desktop
Family Intel Core i7 Extreme Edition
Model number  ?  i7-5960X
CPU part numbers
  • CM8064801547964 is an OEM/tray microprocessor
  • BX80648I75960X is a boxed microprocessor
Frequency  ?  3000 MHz
Turbo frequency 3500 MHz
Low power frequency 1200 MHz
Bus speed  ?  5 GT/s DMI
Clock multiplier  ?  30
Package 2011-land Flip-Chip Land Grid Array
Socket Socket 2011-3 / R3 / LGA2011-3
Size 2.07" x 1.77" / 5.25cm x 4.5cm
Introduction date August 29, 2014
Price at introduction $999 (OEM)
$1059 (box)
 
S-spec numbers
   
  ES/QS processors Production processors
Part number QFRA SR20Q
BX80648I75960X   +
CM8064801547964 + +
 
Architecture / Microarchitecture
   
Microarchitecture Haswell
Processor core  ?  Haswell-E
Core steppings  ?  M0 (QFRA)
R2 (SR20Q)
CPUID 306F2 (QFRA)
Manufacturing process 0.022 micron
Data width 64 bit
The number of cores 8
The number of threads 16
Floating Point Unit Integrated
Level 1 cache size  ?  8 x 32 KB instruction caches
8 x 32 KB data caches
Level 2 cache size  ?  8 x 256 KB
Level 3 cache size 20 MB
Physical memory 64 GB
Multiprocessing Uniprocessor
Features
  • MMX instructions
  • SSE / Streaming SIMD Extensions
  • SSE2 / Streaming SIMD Extensions 2
  • SSE3 / Streaming SIMD Extensions 3
  • SSSE3 / Supplemental Streaming SIMD Extensions 3
  • SSE4 / SSE4.1 + SSE4.2 / Streaming SIMD Extensions 4  ? 
  • AES / Advanced Encryption Standard instructions
  • AVX / Advanced Vector Extensions
  • AVX2 / Advanced Vector Extensions 2.0
  • EM64T / Extended Memory 64 technology / Intel 64  ? 
  • NX / XD / Execute disable bit  ? 
  • HT / Hyper-Threading technology  ? 
  • VT-x / Virtualization technology  ? 
  • VT-d / Virtualization for directed I/O
  • TBT 2.0 / Turbo Boost technology 2.0  ? 
Low power features Enhanced SpeedStep technology  ? 
 
Integrated peripherals / components
   
Integrated graphics None
Memory controller
  • The number of controllers: 1
    Memory channels: 4
    Supported memory: DDR4-1333, DDR4-1600, DDR4-2133
    Maximum memory bandwidth (GB/s): 68
Other peripherals
  • Direct Media Interface 2.0
  • PCI Express 3.0 interface
 
Electrical / Thermal parameters
   
Maximum operating temperature  ?  66.8°C
Thermal Design Power  ?  140 Watt

Når et system med denne CPU skal samles er det vigtigt at kigge efter flere ting. Det første er at Intel har udgivet et nyt chipset med navnet X99 til denne platform. Med X99 kommer sokkel 2011-3. Soklen har dog samme montering som andre 2011 sokler, så hvis man opgraderer fra en tidligere 2011 platform vil køleren stadig kunne passe over. Så skal man ud og have en køler, så er en 2011 køler nok. RAM er også blevet opgraderet og hedder nu DDR4 og ikke DDR3. DDR4 RAM kører med lidt højere hastighed end DDR3, men har også en højere forsinkelse.

canny
 
Superbruger
Tilføjet:
29-10-2014 11:13:28
Svar/Indlæg:
1500/79
overkill dot com :D


Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2014 11:41:01
Svar/Indlæg:
2186/186
Det er altid noget man bare bruger sin computer til Gaming, så kan man klare sig med langt billiger processere.

Kommer der nogensinde spil, som understøtter mere end 4 kerner ?


VojenZ
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2014 13:56:39
Svar/Indlæg:
331/7
#2 Mener at Battlefield i multiplayer kan ifølge tests. Så mon ikke det kommer.


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2014 14:04:57
Svar/Indlæg:
2897/83
#2 man kan håbe at de nye spilkonsoller fremmer bedre brug flere kerner. I langt de fleste spil er det dog stadig gpu'en der er flaskehals. Måske der kommer til at ske noget når mantle og dx12 bliver standard.

#0 kan du køre prime95 og linX ved den frekvens?


Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2014 16:14:44
Svar/Indlæg:
833/98
Den yder da formidabelt, men for satan prisen, den er jo helt hen i vejret, det kan godt være den er bedre end AMD´s bedste bud, eller sågar deres egen I7 4790 osv, men en pris på 3-4-5 gange så meget, det er fandme ikke okay.

MAn kan godt se de ikke har nævneværdig konkurrence på området lige nu, håber godt nok snart AMD kommer med noget der kan konkurrerer med dem...


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
29-10-2014 16:37:32
Svar/Indlæg:
6368/477

Det er altid noget man bare bruger sin computer til Gaming, så kan man klare sig med langt billiger processere.

Kommer der nogensinde spil, som understøtter mere end 4 kerner ?

Cani83 skrev d. 29-10-2014 11:41:01


Tomb Raider, Far Cry 3, Metro 2033 og Trine 2 kan alle bruge 8 kerner.

#2 man kan håbe at de nye spilkonsoller fremmer bedre brug flere kerner. I langt de fleste spil er det dog stadig gpu'en der er flaskehals. Måske der kommer til at ske noget når mantle og dx12 bliver standard.

#0 kan du køre prime95 og linX ved den frekvens?

Biostud skrev d. 29-10-2014 14:04:57


CPU'en var benchstabil ved 4.75GHz, og som du kan se var den det i rigtig mange benchmarks. Jeg har ikke direkte testet stabilitet da jeg synes at hvis den kan køre min samling af benchmarks igennem (kørte andre end dem jeg brugte til artiklen) så ser jeg den som stabil. Jeg havde dog problemer med fejlberegninger i Cinebench 10, men den havde jeg ikke planer om at medtage alligevel. 4.625GHz var CPU'en absolut stabil og kørte alt hvad jeg kunne finde på at smide efter den.

Den yder da formidabelt, men for satan prisen, den er jo helt hen i vejret, det kan godt være den er bedre end AMD´s bedste bud, eller sågar deres egen I7 4790 osv, men en pris på 3-4-5 gange så meget, det er fandme ikke okay.

MAn kan godt se de ikke har nævneværdig konkurrence på området lige nu, håber godt nok snart AMD kommer med noget der kan konkurrerer med dem...

Tha PAC skrev d. 29-10-2014 16:14:44


Nu er det jo en Extreme Edition, og prisen har faktisk ikke ændret sig siden 3960X, jeg synes det er ret utroligt at prisen ikke er gået højere op når man tænker på inflasion og at CPU'en har 8 kerner fremfor 6 som den tidligere 2011 platform.

Vil man ha' grisen, må man betale prisen...


Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2014 17:54:34
Svar/Indlæg:
833/98
jeg mener bare, at det er lige godt om det er xtreme edition eller ej, prisen er fuldstændig gal, at det kostede det samme for 4 år siden, går ikke jeg syntes at prisen er rimelig, den er stadigvæk helt gal og alt alt for dyr.


Lace
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2014 18:30:24
Svar/Indlæg:
2357/72
14 cores elller døden!

https://www.komplett.dk/intel-...


Jones2011
 
Overclocker
Tilføjet:
29-10-2014 18:36:37
Svar/Indlæg:
487/43
#6 Ja prisen har altid været så høj for nye intel Extreme cpu'ere


Bare tag et kig på hvad 775 QX cpu'ere stod til den gang 🤣

QX6800 1199 USD
QX9650 999 USD
QX9775 1499 USD ( 8750 DKK ) 😲


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Jones2011 d. 29-10-2014 18:37:26.


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2014 18:56:01
Svar/Indlæg:
2897/83

jeg mener bare, at det er lige godt om det er xtreme edition eller ej, prisen er fuldstændig gal, at det kostede det samme for 4 år siden, går ikke jeg syntes at prisen er rimelig, den er stadigvæk helt gal og alt alt for dyr.

Tha PAC skrev d. 29-10-2014 17:54:34


På den ene side er jeg fuldstændig enig i at prisen er for høj for 5960X, men jeg synes at det er fedt at intel har gjort X99 platformen tilgængelig for et bredere publikum ved introduktionen af 5820K. Og det er nok de færreste der laver arbejde som kan udnytte alle 8 kerner. (for ikke at nævne 6) 🙂


Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2014 19:24:13
Svar/Indlæg:
833/98
Enig, syntes bestemt at det er til og tage og føle på, prisen er mere rimelig for en 5820, men den mangler bare understøttelse af flere PCIe lanes, så man faktisk kan køre med mere end 1 stort grafikkort, det er en ommer i en så dyr CPU


svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
29-10-2014 19:35:44
Svar/Indlæg:
2263/307
Hvis man sammenligner med en Xeon med samme kræfter, bliver det vel endnu dyrere, så jeg synes egentlig ikke det er galt. Men jo, kommer man over 6 kerner stiger prisen pr. extra kerne meget i forhold til de første 6 kerner. Meen en Hackintosh med dette bæst til at lave mine kursusvideoer ville bestemt ikke være dårligt.


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2014 19:36:41
Svar/Indlæg:
2897/83

Enig, syntes bestemt at det er til og tage og føle på, prisen er mere rimelig for en 5820, men den mangler bare understøttelse af flere PCIe lanes, så man faktisk kan køre med mere end 1 stort grafikkort, det er en ommer i en så dyr CPU

Tha PAC skrev d. 29-10-2014 19:24:13


Der er under 1% forskel i at køre 16x/16x og 16x/8x SLI/CF, så i den virkelige verden betyder det jo ikke noget. Selv ved 8x/8x/8x Tri-SLi/CF vil forskellen være minimal i forhold til 16x/16x/8x.


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2014 20:27:06
Svar/Indlæg:
2011/185
Uh mums savler over den CPU. Men jeg venter lige med at pensionere min gamle i7 920 til Intel får en 8 kernet cpu som er til at betale. Det vil sige til max ca. 4000 kr. for mig i vært fald.

#2 Hvis du er ude efter et spil som for alvor kan bruge mere end 4 kerner. Så tag et kig på Crysis 3 som også kan noget så sjælden som at drage nytte af hyper threading.

På min gamle i7 920 bruger crysis 3 alle 8 tråde på min CPU med god jævn load fordelling og selv med oc på 3.8 GHz har jeg set crysis 3 få min cpu til at peak ved lidt over 90 % cpu load.

Hvis et spil kan give en cpu its rum for the Money, så er det crysis 3. Jeg har samligne med andre krævene spil som BF4, metro 2033 og last light. Og her er igen tvivl om at crysis 3 for min CPU til at svede mest og er det eneste af de spil som virkelig også drager nytte af HT på min CPU.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SkylineGTR d. 29-10-2014 20:28:23.


#15
ek91
 
Overclocker
Tilføjet:
29-10-2014 21:02:07
Svar/Indlæg:
255/14
nu spørger jeg som noob i denne verden.

hvis man køber en boxet 5960X -er den så AIO kølet på sådan en fætter ?
for med en max temp på 66 grader, må man da ikke skulle pille meget ved den før den overstiger (hvis det viser sig at være samme elendige køler som følger med til eks. I7 4770K)

af egne erfaringer, ved fuld load på min i7 4770K da jeg havde standard køler på, ramte den snild 80 grader - og 9x under en prime95

fik så skiftet til NH-D15 og senere en Antec dobbelt rad. køler =) siden da har den ikke mødt de 60 grader


Edit:
og under OC fanebladet står der I7 4775K på billederne men I7 4770k i teksten 😢 er det mig som er ved at blive skør, google giver udtryk for at 4775 skulle findes :O


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ek91 d. 29-10-2014 21:11:25.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
29-10-2014 22:01:26
Svar/Indlæg:
6368/477

nu spørger jeg som noob i denne verden.

hvis man køber en boxet 5960X -er den så AIO kølet på sådan en fætter ?
for med en max temp på 66 grader, må man da ikke skulle pille meget ved den før den overstiger (hvis det viser sig at være samme elendige køler som følger med til eks. I7 4770K)

af egne erfaringer, ved fuld load på min i7 4770K da jeg havde standard køler på, ramte den snild 80 grader - og 9x under en prime95

fik så skiftet til NH-D15 og senere en Antec dobbelt rad. køler =) siden da har den ikke mødt de 60 grader


Edit:
og under OC fanebladet står der I7 4775K på billederne men I7 4770k i teksten 😢 er det mig som er ved at blive skør, google giver udtryk for at 4775 skulle findes :O

ek91 skrev d. 29-10-2014 21:02:07


Intel's 2011 CPU'er kommer ikke med nogen køler, men sælges stadig i box. Der findes altså ikke nogen "standard" køler til 2011 (også X79), men Intel har lanceret et vandkølings system som minder meget om Corsair H60. Jeg har lavet en artikel om den her på siden.

Intel har (endelig) loddet IHS fast på selve CPU'en, så varmen bliver ikke "fanget" som med 1150 og tidligere CPU'er. Det betyder at den er noget nemmere at køle.

Jeg ved ikke hvor du finder maksimum temperatur henne, men du kan godt regne med TCase er det samme som på en 4770K. Nu målte jeg ikke temperatur på CPU'en, men den virkede ikke til at svede, selv med overclocket.

4775K er en lidt åbenlys fejl - hvorfor skulle jeg skifte CPU midtvejs, især når vi ikke har testet CPU'en før.


#17
ek91
 
Overclocker
Tilføjet:
29-10-2014 22:05:25
Svar/Indlæg:
255/14
Mener der stod Max temperatur under en af fanerne :-o

Ja det rigtig, men vidste ikke om det var sådan en mellem vej, eks hvis man havde fixet IHS eller andet smart - så undskylder mit lidt dumme og uvidende spørgsmål ☹


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2015 17:52:36
Svar/Indlæg:
1334/15
Ja min gamle i7 990X havde jo også en rimelig pebret pris i sin tid - men den kører stadigvæk fint - og får lov til det lidt endnu 🙂