Test: Gigabyte GV-N970G1 GAMING

Grafikkort, NVIDIA  d.  11. november. 2014, skrevet af SDK 7 Kommentarer.  Vist: 13729 gange.

Korrekturlæser: jmose
Billed behandling: 
Oversættelse: jmose

Pristjek på Grafikkort hos PriceRunner 2843,00
Produkt udlånt af: Gigabyte
DK distributør: Fourcom

Test

 

Følgende testsetup/maskine er benyttet til testen af kortet:

  Model

Hastighed/Driver

Operativsys. Windows 7 Ultimate 64-bit fuldt opdateret  
Processor Intel i7 965 Extreme  3700 MHz
Bundkort GIGABYTE X58-OC  
RAM Corsair Dominator 3x2 GB 1600 MHz CL8-8-8-24
Strømforsyning Corsair AX1200i 1200 watt
Kabinet Silverstone Raven RV-02  
     
Grafikkort GIGABYTE G1 GAMING GTX 970 ForceWare 344.60
Sammenlign. ASUS STRIX GTX 970  ForceWare 344.48
  AMD R9 295x2 Catalyst v. 14.4
  ASUS 290X Matrix Platinum Catalyst v. 14.4
  MSI 290X Lightning Catalyst v. 14.4
  ASUS R9 270X DirectCU TOP Catalyst v. 14.2
  ASUS R9 270 DirectCU Catalyst v. 14.2
  GIGABYTE WINDFORCE 750 Ti ForceWare 334.89
  ASUS 780 Ti  ForceWare 326.80
  GIGABYTE 660 Ti WINDFORCE SLI ForceWare 326.80
  AMD R9 290 Catalyst v. 13.11 Beta V.8

 

Testsoftware:

  • 3DMark 2011
  • 3DMark 2013
  • Heaven benchmark 4.0
  • Tomb Raider
  • Hitman Absolution
  • Bioshock Infinite
  • Crysis 3
  • Battlefield 4

 

OBS:
Bemærk, at grafikkortene er testet med forskellige drivers, da benchmarkene er kørt ved hver enkel anmeldelse. Der kan derfor være afvigelser i den målte ydelse kontra de tal der ville komme, hvis alle kort var testet med samme driver.
 



3DMark 2011:
3DMark 2011 er den nyeste version af FutureMark's berømte benchmark program. Programmet tester i DirectX 11, som benytter blandt andet høj og lav tessellation, post-processing, belysning med skygger, fysiksimulering med "hårde" og mange objekter samt fysik med bløde objekter beregnet med DirectCompute.

Jeg har testet i de 3 forudkonfigurerede settings Entry, Performance og Extreme.
 

 



3DMark 2013:
En ny version af Windows ledsages gerne af en ny version af 3DMark. Denne gang har Futuremark fokuseret på at lave en benchmark der kan bruges på alle platforme. Derfor er der 3 individuelle tests: Ice Storm, som er til tablets og langsomme computere, Cloud Gate, der er lavet til den almindelige PC og bærbar og sidst Fire Storm, som er lavet til at teste gamer PC'en til 20.000,- kr. Vi tester i standard indstillingerne for alle 3. 
 

NVIDIA har stadig travlt med at hive ekstra power ud af 900-serien igennem nye drivere og GIGABYTEs kort clocket 60 Mhz højere fra fabrikken, derfor er GIGABYTES kort noget hurtigere i denne test end ASUS'. Som man kan se er ydelsen på G1 kortet imponerende, det er meget hurtigere end 290X og i Cloud Gate er der ikke langt op til 295x2. 



Unigine Heaven benchmark 4.0 tool:
Heaven benchmark var den første benchmark til at benytte DirectX 11 - få dage efter udkom STALKER: COP og de tilhørende nye features som Tessellation og Shader Model 5.0. Testen er baseret på Unigine-motoren og kan tvinge alle de testede grafikkort i knæ.
 

I Heaven er forskellen på de to GTX 970 tydelig, igen ligger G1 kortet virkelig tæt på det store 290X, hvor det faktisk er hurtigere i de mindre krævende tests. 



Tomb Raider 2013:
Det evigt klassiske Tomb Raider er tilbage, denne gang med flot grafik og moderne gameplay. 
 

Tomb Raider giver præcis de samme resultater, GIGABYTE kortet er igen lidt hurtigere. 



Hitman Absolution:
Hitman Absolution er et spil hvor det mest af alt gælder om at gå i skyggen og være stille. Absolution er 5. spil i Hitman serien, og kører på IO Interactive's Glacier 2 engine, som gør brug af DirectX 11 API'en og ser rigtig flot ud. Derudover er det dansk, og en bedre argumentation for at benytte det til benchmark kan vi ikke komme på. 
 

I Hitman testen er GTX 970 knapt så imponerende, og den interne kamp vindes igen af G1 kortet. 



Bioshock Infinite:
Spillet er udgivet af 2K Games som også udgav Duke Nukem Forever og Borderlands. Bioshock Infinite bruger den velkendte Unreal Engine 3, der gør brug af DirectX 11 API'en.
 


Bioshock kører stadig godt sammen med GTX 970 og de ekstra MHz hjælper igen GIGABYTE kortet foran.


Crysis 3:
Crysis er tilbage og ligesom i de forrige spil er grafikken banebrydende. Med indstillingerne på Very High er Crysis 3 det flotteste computerspil på markedet. Dette gør også spillet meget krævende og derfor ideelt til benchmark. Vi tester i Medium, High og den meget krævende Very High setting. 
 


I Crysis 3 er forskellen på GTX 970 kortene minimal og man skal stadig skrue ned for grafikken, for at få et flydende gameplay. 


Battlefield 4:
Et spil der næppe kræver nogen introduktion. Vi ser endnu mere imponerende grafik end Battlefield 3, der leverede en fantastisk grafik. Den brugte spilmotor er Frostbite 3, som er en af de flotteste på markedet. 
 

 
Battlefield 4 giver præcis de samme resultater, vi har set igennem testen. GIGABYTEs G1 er lidt hurtigere end ASUS' STRIX, igen skal det nævnes, at der er forskel på drivere og clockhastighed. 
 


Overclocking:
 

ASUS kortet vi testede for nogle uger siden overclockede godt. GIGABYTEs G1 overclocker som om der intet loft var. Hele vejen op til 1380 MHz var Heaven stabilt, men ved 1358 MHz var alle vores benchmark programmer stabile. Med lidt ekstra volt tror jeg GTX 970 chippen kan komme meget højere.

GPU: Overclocket fra 1178 MHz til 1358 MHz
RAM: 
Overclocket fra 1753 MHz til 1890 MHz

 

Dette bliver et overclock på 13% på GPU'en og 7% på RAM, lad os så se på, hvad det gør: 
 

Som man kan se giver vores overclock et stort skub på ydelsen og over 13.000 point på grafik scoren i Fire Strike. 

 

Varme:

Idle temperatuen er målt ude på skrivebordet uden nogen programmer kørende. Load temperaturen er taget med Heaven Benchmark. Jeg har fravalgt FurMark, fordi nogle NVIDIA kort clocker ned i dette program og derfor giver forkerte resultater.  
 

G1 kortet bliver aldrig rigtig varmt, under load når det kun 63 grader. Desværre betaler det med en smule mere støj end konkurrenten fra ASUS.

Strømforbrug:
Nedenstående målinger gælder for hele systemet ikke inklusiv skærm højtalere mv. og måles fra kontakten og ikke efter strømforsyningen.

Idle målingen er foretaget på skrivebordet uden programmer åbnet. Load testen er foretaget i Heaven Benchmark med højeste grafikindstilling. Peak målingen er det højeste strømforbrug noteret under testen. 
 

Meget sammenligning har vi desværre ikke. Men den ekstra blæser, strømindgang og højere clockhastighed på GIGABYTE kortet, syntes at resultere i et højere strømforbrug sammenlignet med ASUS kortet. 

Hapsdog1
 
Overclocker
Tilføjet:
11-11-2014 10:53:40
Svar/Indlæg:
294/19
Jeg fik også fingrene i sådan et kort og det er det fedeste gfx jeg har ejet, det overgår langt mit hd7990.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Hapsdog1 d. 11-11-2014 10:53:52.


noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-11-2014 15:45:28
Svar/Indlæg:
3321/21
Lækkert kort og god gennemgang 🙂
I burde dog opgive GPUens frekvens efter den faktiske hastighed, den kan kun aflæses under load, fx i grafen i afterburner.

Grunden er, at frekvensen pga boost, evt throttle og varme ikke passer med hvad GPU-Z "gætter" sig til.

2 ens kort kan sagtens have en forskel på 40-80MHz, især ved OC, selvom GPU-Z siger de kører med samme frekvens.

Lige et eksempel med mit 660Ti, som i øvrigt skal have skiftet kølepasta kan jeg se 🤡



SDK
 
Redaktør
Tilføjet:
11-11-2014 16:56:10
Svar/Indlæg:
573/108
#2 Har jeg også kigget på. Men de nye kort (De 970 jeg har testet) med meget effektive kølere, kører faktisk den opgivne hastighed da chippen aldrig bliver varm nok, til at throttle ned.


noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-11-2014 17:21:38
Svar/Indlæg:
3321/21
#3
Jeg har nu set flere eksempler på det modsatte, varme har ikke været problemet. -Men at GPU-Z læser fra nogle tabeller, og ikke den faktiske frekvens.

Anyways, du mener stadig at GPU frekvensen er 1178MHz(std) og 1358MHz(OC), under load?
-Det er nok tættere på de oplyste Boost frekvenser, altså 1329MHz(std) og 1509MHz(OC).

Her er et Gigabyte GTX 970, hvor GPU-Z siger 1509MHz, men hvor den faktiske frekvens under load er 1584MHz:
http://hwbot.org/submission/26...


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
11-11-2014 18:54:27
Svar/Indlæg:
15982/637
#4: CPU-z læser kun den "faste boost frekens" og ikke en max. Max boost kan jo variere fra spil til spil.


noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-11-2014 09:50:01
Svar/Indlæg:
3321/21
#5
Men her er det jo ikke engang boost clocken der er opgivet, men den 150MHz lavere GPU Clock. Så kan den reelle frekvens i princippet, være alt mellem ~1100-1600MHz.

Jeg har erfaret, at den frekvens afterburner oplyser, er den samme uanset spillet (belastningen).
-Og hvis man ikke vil oplyse denne, så er Boost clocken i GPU-Z ihf. mere korrekt end GPU Clocken.

Dog med undtagelse af et OC der er så tæt på powerlimit, at clocken under spidsbelastning hopper ned for at holde TDP i skak. Varme gør det samme, men skulle ikke gerne være et problem med et kort i denne klasse, der ikke sveder i SLI!


Undskylder for alt dette OT og mit detaljeknepperi 🤡 🤡
Men jeg synes det er vigtigt, at der er et ordentligt sammenlignings grundlag. Ellers bliver det jo bare hokuspokus, hvorfor det ene kort yder bedre end det andet.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
12-11-2014 11:48:28
Svar/Indlæg:
15982/637

#5
Men her er det jo ikke engang boost clocken der er opgivet, men den 150MHz lavere GPU Clock. Så kan den reelle frekvens i princippet, være alt mellem ~1100-1600MHz.

Jeg har erfaret, at den frekvens afterburner oplyser, er den samme uanset spillet (belastningen).
-Og hvis man ikke vil oplyse denne, så er Boost clocken i GPU-Z ihf. mere korrekt end GPU Clocken.

Dog med undtagelse af et OC der er så tæt på powerlimit, at clocken under spidsbelastning hopper ned for at holde TDP i skak. Varme gør det samme, men skulle ikke gerne være et problem med et kort i denne klasse, der ikke sveder i SLI!


Undskylder for alt dette OT og mit detaljeknepperi 🤡 🤡
Men jeg synes det er vigtigt, at der er et ordentligt sammenlignings grundlag. Ellers bliver det jo bare hokuspokus, hvorfor det ene kort yder bedre end det andet.

noxon skrev d. 12-11-2014 09:50:01


Ah havde ikke set at boost clock ikke var oplyst men jo så er det rigtigt.

Boost clocken kan variere alt efter spil da GPU Boost 2.0 regulere alt ml. volt, varme og Mhz samtidigt. Men da GTX 970 er en rimelig ok kølig chip så burde den også kunne holde max boost clock i de fleste tilfælde.
Min egen boost clock svinger ml. 1345~1360MHz, men nu har jeg så også 3 kort GPU Boost 2.0 regulerer på samtidig. Min anden PC med 2 kort ligger den rimelig fast på 1395Mhz 99% af tiden.