Test
Følgende testsetup/maskine er benyttet til testen af kortet:
|
Model |
Hastighed/Driver
|
Operativsystem |
Windows 10 Pro |
|
Processor |
Intel i5 6600K |
4500 MHz |
Bundkort |
GIGABYTE G1 GAMING Z170 |
|
RAM |
Crucial Ballistix 4x4GB |
2400 MHz |
Strømforsyning |
Corsair AX1200i |
1200 watt |
Kabinet |
Corsair Carbide 600Q |
|
CPU Køler |
NZXT Kraken X61 |
|
SSD |
OCZ Vector 180 – 240 GB |
|
Fan Controller |
NZXT GRID+ V2 |
|
Blæsere |
Noctua NF P14s |
|
|
|
|
Grafikkort |
Asus STRIX GTX 1080 |
ForceWare 368.81 |
Sammenlign. |
AMD Radeon RX 480 |
Crimson v. 16.6.2 |
|
MSI GTX 1080 GAMING X |
ForceWare 368.39 |
|
Asus GTX 970 Mini |
ForceWare 364.72 |
|
AMD Radeon R9 Nano |
Crimson v. 16.5.1 |
Testsoftware:
-
3DMark 2011
-
3DMark 2013
-
Heaven benchmark 4.0
-
Tomb Raider
-
Hitman Absolution
-
Bioshock Infinite
-
Crysis 3
-
Battlefield 4
-
Hitman 2016
-
Rise Of The Tomb Raider
OBS:
Bemærk, at grafikkortene er testet med forskellige drivers, da benchmarks er kørt ved hver enkel anmeldelse. Der kan derfor være afvigelser i den målte ydelse kontra de tal der ville komme, hvis alle kort var testet med samme driver.
3DMark 2011:
Programmet tester i DirectX 11, som benytter blandt andet høj og lav tessellation, post-processing, belysning med skygger, fysiksimulering med "hårde" og mange objekter samt fysik med bløde objekter beregnet med DirectCompute.
Jeg har testet i de 3 forudkonfigurerede settings Entry, Performance og Extreme.
3DMark 2013:
En ny version af Windows ledsages gerne af en ny version af 3DMark. Denne gang har Futuremark fokuseret på at lave en benchmark der kan bruges på alle platforme. Derfor er der 3 individuelle tests: Ice Storm, som er til tablets og langsomme computere, Cloud Gate, der er lavet til den almindelige PC og bærbar og sidst Fire Storm, som er lavet til at teste gamer PC'en til 20.000,- kr. Vi tester i standard indstillingerne for alle benchmarks.
Unigine Heaven benchmark 4.0 tool:
Heaven benchmark var den første benchmark til at benytte DirectX 11 - få dage efter udkom STALKER: COP og de tilhørende nye features som Tessellation og Shader Model 5.0. Testen er baseret på Unigine-motoren og kan tvinge alle de testede grafikkort i knæ.
1: DirectX 11 - Quality: High - Tesselation: Moderate - Anti-aliasing: 2x - Resolution: 1920x1080
2: DirectX 11 - Quality: Ultra - Tesselation: Extreme - Anti-aliasing: 4x - Resolution: 1920x1080
3: DirectX 11 - Quality: High - Tesselation: Normal - Anti-aliasing: 2x - Resolution: 2560x1440
4: DirectX 11 - Quality: Ultra - Tesselation: Extreme - Anti-aliasing: 8x - Resolution: 2560x1440
Tomb Raider 2013:
Det evigt klassiske Tomb Raider er tilbage, denne gang med flot grafik og moderne gameplay.
Hitman Absolution:
Hitman Absolution er et spil hvor det mest af alt gælder om at gå i skyggen og være stille. Absolution er 5. spil i Hitman serien, og kører på IO Interactive's Glacier 2 engine, som gør brug af DirectX 11 API'en og ser rigtig flot ud. Derudover er det dansk, og en bedre argumentation for at benytte det til benchmark kan vi ikke komme på.
Bioshock Infinite:
Spillet er udgivet af 2K Games som også udgav Duke Nukem Forever og Borderlands. Bioshock Infinite bruger den velkendte Unreal Engine 3, der gør brug af DirectX 11 API'en.
Crysis 3:
Crysis er tilbage og ligesom i de forrige spil er grafikken banebrydende. Med indstillingerne på Very High er Crysis 3 det flotteste computerspil på markedet. Dette gør også spillet meget krævende og derfor ideelt til benchmark. Vi tester i Medium, High og den meget krævende Very High setting.
Battlefield 4:
Et spil der næppe kræver nogen introduktion. Vi ser endnu mere imponerende grafik end Battlefield 3, der leverede en fantastisk grafik. Den brugte spilmotor er Frostbite 3, som er en af de flotteste på markedet.
Hitman 2016:
Hitman er gået tilbage til rødderne og det nye spil minder mest af alt om bestselleren Blood Money. Nåh ja og så er der naturligvis DirectX 12 understøttelse.
Rise of The Tomb Raider:
Tomb Raider fylder 20 i år, siden da er den originale Playstation gået ud af produktion og Croft er blevet yngre. Men grafikken har aldrig været bedre og spillet er blandt de første med en smule DirectX 12 understøttelse.
Opsummering af benchmarks
Selvom MSI kortet måske ser hurtigere ud, skal det nok nævnes at ASUS STRIX er testet i kortets Gaming mode (sat i GPU Tweak), mens MSI kortet kom i OC mode (Læs kommentarene til MSI 1080 X artiklen for en uddybende forklaring). Sættes ASUS kortet over på OC mode er hastigheden på kortene fuldstændig ens i benchmarks, men som man kan se er forskellen højst 2%.
1080 chippen er ikke overraskende meget hurtig og på STRIX kortet er der skuet ekstra op, ellers syntes jeg kortets hastighed taler for sig selv.
Overclocking:
GPU-Z ikke helt kan finde ud af clockhastighederne, men de kan ses i GPU Tweak. Jeg opnåede reelt samme hastighed som med MSI kortet, under boost kunne ASUS STRIX 1080 holde en konstant clockhastighed på 2088-2096 MHz mens RAM hastigheden nåede op på 10830 MHz.
Jeg kørte faktisk benchmarks helt op til 2150 MHz, hvor kun 3DMark Fire Strike fik driveren til at crashe.
Ligesom sidst sammenligner jeg den overclockede hastighed med den faktiske boostclock kortet kørte under load, hvilket altså var 1949 MHz. Den officielle hastighed er 1898 MHz, men med GPU Boost 3.0 er de officielle tal nærmere minimums værdier.
GPU: Overclocket fra 1949 MHz til 2088 MHz
RAM: Overclocket fra 10010 MHz til 10830 MHz
Dette bliver et overclock på 6,9% på GPU'en og 7,9% på RAM, lad os så se på, hvad det gør:
Selvom kortene kører næsten samme clockhastighed er MSI kortet i her en smule hurtigere. Som med al overclocking skal det nævnes at hver chip vil overclocke forskelligt og at man her ikke kan sige, at ASUS kortet overclocker værre eller bedre end konkurrenten fra MSI.
Varme:
Idle temperatuen er målt ude på skrivebordet uden nogen programmer kørende. Load temperaturen er taget med Heaven Benchmark. Jeg har fravalgt FurMark, fordi nogle NVIDIA kort clocker ned i dette program og derfor giver forkerte resultater.
Igen kan vi se at ASUS kortet placerer sig meget tæt på konkurrenten fra MSI, og forskellen i temperatur er kun 2 grader. Dog kan ASUS ikke helt konkurrere med MSI på støjsiden, DirectCU køleren fra ASUS støjer en smule mere under load, men det skal nævnes at ingen af kortene er helt stille.
Strømforbrug:
Nedenstående målinger gælder for hele systemet ikke inklusiv skærm højtalere mv. og måles fra kontakten og ikke efter strømforsyningen.
Idle målingen er foretaget på skrivebordet uden programmer åbnet. Load testen er foretaget i Heaven Benchmark med højeste grafikindstilling. Peak målingen er det højeste strømforbrug noteret under testen.
ASUS STRIX kortet brugte konsekvent mindre strøm, end det ellers næsten identiske MSI kort. Som man kan se var specielt peak strømforbruget lavere, men load lå også konsekvent 10-20 Watt under konkurrenten.