Test: Palit GeForce® GTX 1060 Super JetStream

Grafikkort, NVIDIA  d.  23. november. 2016, skrevet af Renissen2 6 Kommentarer.  Vist: 17600 gange.

Korrekturlæser: Verdenshersker
Billed behandling: Renissen2
Oversættelse: Verdenshersker

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 2375,00
Produkt udlånt af: Palit Microsystems
DK distributør: n/a

Specifikationer og Innovation/Teknologi

 


Her ses de hårde specifikationer på GTX 1060 kortet. Baseclocken er 1620 MHz og Boostet giver så 1847 MHz.

 

Innovation/Teknologi

GTX 1060 har indtil introduktionen af det forventede GTX 1050, den mindste chip i Pascal serien. Denne går under navnet GP106 og findes i to versioner med 3 eller 6 GB RAM, udover lidt færre RAM må det mindre kort også nøjes med 1152 CUDA cores, hvor det store kort har 1280 styks. 
 


Sammenlignet med resten af Pascal kortene er GTX 1060 tydeligvis lillebroderen, da 2.8 milliarder transistorer mangler sammenlignet med den større GP 104 chip. Den store version af GTX 1060 formår 4.61 TFLOPS, og matcher dermed sidste generations GTX 980. 
Blandt de mest kontroversielle beslutninger vedrørende GTX 1060 er manglen på SLI understøttelse. Modsat tidligere generationer er det kun GTX 1070 og op, som har denne mulighed. 
 

  GTX 1080 GTX 1070 GTX 1060
GPU GP104-400-A1 GP104-200-A1 GP106-400-A1
Transistorer 7.2 Billion 7.2 Billion 4.4 Billion
SMMs / SMXs 20 15 10
ROPs 64 64 48
Memory Bus Width 256-bit 256-bit 192-bit
Memory Bandwidth 320 GB/s 256 GB/s 192 GB/s
Floating Point Performance 9.0 TFLOPS 6.45 TFLOPS 4.61 TFLOPS
TDP 180 Watt 150 Watt 120 Watt
 
 
Med Pascal kommer også en forbedret metode til farve kompression, hvilket ifølge NVIDIA sparer ca. 20% på RAM-forbruget. Chippen introducerer også Simultaneous Multi-Projection, hvilket lidt forsimplet betyder, at kortet kan beregne en scene fra op til 16 forskellige vinkler på en gang i stedet for at beregne hver vinkel for sig. Denne teknik er hovedsagelig interessant sammen med Virtual Reality briller.
 
Selv om Pascal stadig ikke har hardwarebaserede asynkrone shadere, har NVIDIA alligevel forsøgt at forbedre ydelsen på dette punkt. Med en teknik de kalder pixel pre-emption kan kortet parkere små opgaver i hukommelsen og tage de største først. Mens dette er smart, er det ikke ligeså effektivt som AMD’s hardware baserede løsning, men meget få spil implementere endnu denne teknik.
NightBreaker
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2016 20:51:05
Svar/Indlæg:
857/27
"Overclocking og støj.

Som bekendt er overclocking potentialet Pascal kortene forholdsvis begrænset, men jeg fik dog klemt lidt ekstra MHz ud af GIGABYTE kortet."

"....GIGABYTE"

Dude.. come on.


HAF
 
Superbruger
Tilføjet:
23-11-2016 21:17:27
Svar/Indlæg:
129/29
Generelt en fin test, men jeg syntes igen at det er en skam at der ikke er flere AMD kort med i testen.
Som udgangspunkt når der testes CPU og GPU kunne jeg godt tænke mig at der var en bedre fordeling mellem Intel-AMD og Nvidia-AMD.

Just my opinion 😲

HAF


Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
24-11-2016 10:37:22
Svar/Indlæg:
2045/273
#2
Hej der er 2 AMD kort på vej igennem korrektur så de kommer op om snart. 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Renissen2 d. 24-11-2016 15:50:06.


Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
24-11-2016 10:42:12
Svar/Indlæg:
2045/273
#1

Ikke forstået hvis der står GIGABYTE hos dig må det være noget der er blevet hængende i cachen, for hos mig står der Palit. 🙂


NightBreaker
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2016 14:29:18
Svar/Indlæg:
857/27
Så er der nogle der har rettet dette, da den er lavet om til Palit nu.


Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
24-11-2016 15:47:42
Svar/Indlæg:
2045/273
#5
Ok det er selvfølgelig en mulighed og det var ikke mig men fred være med det bare der nu står Palit. 😀