En ting NVIDIA har arbejdet meget med er LAN-delen på nForce 590 SLI. NVIDIA har gameren, som direkte målgruppe og er ikke i tvivl om at gameren i dag bruger rigtig megen tid online. Det betyder et konstant aktivt netværkskort og det område er der sat væsentligt ind på.
Baggrunden for indsatsen finder man til dels hos 3Com, hvor en række kernemedarbejdere for et par år siden forlod virksomheden for at starte hos NVIDIA. Det er disse medarbejdere, som nu endelig sætter deres solide fingeraftryk på et chipset og de gør det godt.
I selve MCP'en på nForce 590 SLI er der to netværkskort. Alle beregninger laves i hardware, men fysisk kræves der stadigvæk to PHY'er på bundkortet. Man har tidligere set mange bundkort med to netværkskort, men i nForce 590 SLI er de begge af Gigabit hastighed. Tidligere har man kunnet bruge to netværkskort ved for eksempel at være på internettet igennem det ene og koble op til et lokalt netværk via det andet - dette er naturligvis også foreliggende her, men NVIDIA tager tingene et skridt videre og indfører "Teaming".
Teaming går ud på at de to netværkskort arbejder sammen og fordobler hastigheden for overførsler. Normalt skal man regne med omkring 40% bedre ydelse end ved Gigabit hastighed, men den teoretiske grænse på 2 GB/s er slet ikke så teoretisk. Under NVIDIA's nForce 5 briefing havde de sat én computer i Teaming-mode til at distribuere 5 styk 1GB filer til 5 forskellige computere i et lokalt netværk. Resultat var en ydelse på 199% i forhold til med kun ét Gigabit netværkskort.
Teaming kræver udover de to netværkskort også to netværkskabler, men en smart detalje er at falder det ene kabel ud eller sker der på anden måde en defekt, så fortsætter overførslen alligevel via det ene kabel og helt uden tab af data - chipsettet sørger selv for at kompensere og få al data sendt alligevel. Absolut en fin detalje, som kan gøre nForce 590 SLI til et godt værktøj i f.eks en mindre server.