Test: RYZEN 5 1600

CPU, AMD d.  23. juni. 2017, skrevet af Renissen2 15 Kommentarer.  Vist: 22240 gange.

Korrekturlæser: DeXTRoNiaN
Billed behandling: Renissen2
Oversættelse: DeXTRoNiaN

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 1705,00
Produkt udlånt af: AMD
DK distributør: n/a

Bag om RYZEN


Nu har vi snart set og hørt RYZEN navnet et par hundrede gange mens al release hypen har stået på, men hvad er det så egentlig AMD har begået. Kort fortalt så er det AMD's tilbagevenden til high-end CPU markedet vi taler om. Siden 2010 har AMD været kørt agterud af Intels Core teknologi, og AMD har resideret i afdelingen for mellemklasse gamere og kontormaskiner. Sjovt nok samtidig med at AMD's anden store forretning, grafikkort, er gået ganske godt, og man stadig kan være med i toppen. AMDs forrige satsning på high-end CPU kerner hed Bulldozer, og hvis nogen kan huske den omgang så var det et svidende nederlag. Styrken i Bulldozer lå i udnyttelsen af flere svagere kerner, der tilsammen skulle kunne overgå Intels bedste. Lige som et grafikkort er opbygget af hundredevis, nogle gange tusind vis af små stream processorer der arbejder sammen. Desværre for AMD så blev hverken styresystemer eller de enkelte programmer optimeret til multikerne brug. Så på bundlinjen havde man et produkt der kostede en formue, brugte ret meget strøm og leverede samme ydelse som en Intel Celeron i langt de fleste tilfælde.



Her er selve kernen i en RYZEN. De enkelte transistorer er bygget med 14 nm teknologi.
 

På servermarkedet kunne AMD dog godt være med, fordi man her netop kunne udnytte kernerne, men det er faktisk ved at være år siden at der er kommet en ny Opteron på gaden (AMD's pendant til Intel Xeon), fordi Bulldozer arkitekturen er ved at være forældet, på trods af flere opdateringer. Senest i 2016 med Excavator V2. De seneste år har AMD brugt på at sammensætte et langtidsholdbart designteam, der skulle udvikle ZEN kernen og de næste generationer. Simpelthen en ny fødekæde til udvikling af processorer. Intel har til sammenligning to teams der skiftes til at designe ny arkitektur. 
 


 

RYZEN R7 processoren er kort fortalt 4 ZEN kerner der deles om 8 MB L3 cache, og netop her er der sket rigtig meget siden Bulldozer, der havde store problemer med latency - ventetid mellem læse og skriveoperationer. Cache strukturen er ændret så den passer bedre til den måde et moderne operativsystem arbejder, og så har man indført en såkaldt micro-op cache, der gør at man kan gemme instruktioner der netop er blevet udført i et stykke tid, så de kan hentes hurtigt frem igen, i stedet for at man skal afkode dem hver gang behovet opstår. Det samme trick benytter Intel i core arkitekturen, men RYZEN kan lagre 25 % flere instruktioner. Dertil kommer at AMD har optimeret på det antal instruktioner per clock cpu'en kan håndtere, hvilket resulterer i en høj båndbredde, altså hvor mange data man kan mase igennem per clockpuls. 
 


 

Endelig er der SMT, Simultanious Multi Threading, der tillader en kerne at tage flere instruktioner ind af gangen. Lidt a'la Intels Hyper-Threading, men AMD's løsning fungerer på en lidt anden måde, og kræver hardware understøttelse. På bundlinjen betyder det at du vil kunne se en quad-core CPU optræde som en otte-kernet når du kigger i enhedshåndtering under Windows, og at en RYZEN kerne kan håndtere flere samtidige tråde.
 


 

En sidste ting der er værd at nævne er strømstyringen i RYZEN, SenseMI. Som noget nyt har AMD nu implementeret en stribe interne sensorer der holder øje med temperatur, hastighed og strømforbrug. Hele RYZEN er gennemsyret af overvågning og kontrol, det som AMD har døbt Infinty Fabric. 
 


 

Det gør at strømforbruget kan reguleres dynamisk og i realtid i forhold til arbejdsbelastningen = hurtigere cpu med mindre strømforbrug. RYZEN kan således booste ydelsen på hver kerne i step af 25 Mhz, Precision Boost, hvor Intel er låst til multipleren med 100 MHz af gangen. Dertil kommer en tredje mulighed nemlig eXtended Frequency Range (XFR) der tillader yderligere hastighed på kernen ud over den maksimale boost frekvens, såfremt cpu'en "kan mærke" at der er køling nok på. Et stort skridt fremad fra Bulldozer.
 


 

Sammen med RYZEN skifter AMD sokkel på bundkortene, og indfaser en stribe nye chipset. DDR4 bliver den nye ram standard på alle AMD bundkort, og der er nu fuld integration af M.2, USB 3.1 og andre perifere teknologier. Alle AMD RYZEN CPU'er er ulåste og kan derfor overclockes, men det er ikke alle bundkort der understøtter det.
 

 

Tak til Polarfar for dette afsnit.

 

 

ytrewq
 
Enthusiast
Tilføjet:
23-06-2017 11:01:56
Svar/Indlæg:
123/12
Fin test, men.................................
Hvorfor ind i hede hule helvede, vedbliver i at sammenligne Ryzen 5 med en Intel CPU, der koster rundt regnet 1200 kroner mere? :no:


Xoferif
 
Overclocker
Tilføjet:
23-06-2017 11:16:23
Svar/Indlæg:
464/7
#1 jeg kan godt se hvad du mener med dette.
men umiddelbart tror jeg at det er grundet at det lige var de CPU'er renissen har lavet reviews af tidligere.. Hwt er godt, men de har jo ikke røven fuld af penge til at anskaffe sig x antal CPU'er i samme pris segment for hver cpu de tester (:


Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
23-06-2017 11:17:15
Svar/Indlæg:
2045/273
#1

Det er stadig fordi vi ikke har andet at sammenligne med. 🙂


Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
23-06-2017 11:18:37
Svar/Indlæg:
2045/273
#2

Det er spot on som tingene ser ud. :)


Trickster
 
Ny Bruger
Tilføjet:
23-06-2017 12:20:01
Svar/Indlæg:
8/0
Så lad være med at sammenligne. Grundlaget er jo ubrugeligt. Det svarer til at sammenligne en raket med en 3-hjulet cykel.


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2017 12:36:19
Svar/Indlæg:
1881/22
Det er da på ingen måde ubrugeligt.
De må måske heller ikke sammenligne med Ryzen 7?


Xoferif
 
Overclocker
Tilføjet:
23-06-2017 12:39:44
Svar/Indlæg:
464/7
#5 that might be...

Men jeg synes nu stadig det er rart, for at kunne se at 1600 ikke halter så meget efter igen... på trods af at det er 'the big guns' den spiller imod her.

jo det kunne da være rart med en engel eller 2 cpu'er i samme pris segment for at kunne lave en 'pris afhængelig' sammenligning, men når det så er sagt, vil jeg da egentlig hellere have denne sammenligning vi har her... istedet for eksempelvis 1600 og så 3 andre cpu'er jeg nok ikke ville vælge alligevel.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2017 12:49:22
Svar/Indlæg:
5474/39
Fint nok, så kan os rige Intel ejer se. Langsom, sådan ryzen er...


Fearless
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2017 12:50:35
Svar/Indlæg:
4536/104
1: Dette er jo disideret forkert.
I skriver: (På servermarkedet kunne AMD dog godt være med, fordi man her netop kunne udnytte kernerne, men det er faktisk ved at være år siden at der er kommet en ny Opteron på gaden (AMD's pendant til Intel Xeon), fordi Bulldozer arkitekturen er ved at være forældet, på trods af flere opdateringer. Senest i 2016 med Excavator V2. De seneste år har AMD brugt på at sammensætte et langtidsholdbart designteam, der skulle udvikle ZEN kernen og de næste generationer. Simpelthen en ny fødekæde til udvikling af processorer. Intel har til sammenligning to teams der skiftes til at designe ny arkitektur.)

Samme gælder dette.
I skriver: (Styrken i Bulldozer lå i udnyttelsen af flere svagere kerner, der tilsammen skulle kunne overgå Intels bedste. Lige som et grafikkort er opbygget af hundredevis, nogle gange tusind vis af små stream processorer der arbejder sammen. Desværre for AMD så blev hverken styresystemer eller de enkelte programmer optimeret til multikerne brug. Så på bundlinjen havde man et produkt der kostede en formue, brugte ret meget strøm og leverede samme ydelse som en Intel Celeron i langt de fleste tilfælde.)

1: De har ikke været relevant på server markedet af mange grunde, manglen på IPC var nok en af de største, men også de uopdaterede chipsets med forældede features, samt det elendigt høje watt forbrug kontra ydelse har også gjort server markedet næsten umuligt at komme ind på.

2. De yder altså noget bedrer end cellerons, det mener div benchmarks rundtomkring iværtfald, hvis i skal sammenligne med Cellerons fra den tidsalder så skal i ned i jaguar cores eller nogle af de første APU´er før i finder tilsvarende.

og 3. Det var en meget sjov måde at forklare svaghederne på, i blandet simplethen lige engang grafikkorts snak med stream processorere ind i det hele.
Hele problematikken i Buldozer var jo at deres cores ikke var (ægte) cores, men tværtimod opdelte halve kerner i clusters,men slet ikke en mængde man kunne sammenligne med grafikkorts, tværtimod 4cores var 4kerner med kun 2SMD´s, og 8cores havde kun 4, derudover var mortherboards et mess og cpu´erne clockede ikke specielt godt og brugte rigtigt meget strøm ved højere hastigheder. Dertil kom probelmet at de slet ikke opdaterede deres chipsets, hvilket ødelagde opgradepatch inden for samme socket/subsystem.

Og det værste er det er samme smører i lukkede ud i de andre Ryzen reviews mig bekendt, det bliver bare overset/ikke nærlæst af de fleste, da de fleste oftest bare går direkte til bench og hard-specs pages anyways.


Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
23-06-2017 13:27:34
Svar/Indlæg:
2045/273
#9

Tja der er vel ingen grund til at opfinde den dybe tallerken flere gange derfor er genbrug i artiklerne optimalt. 🙂


Teshin1990.
 
Nørd
Tilføjet:
23-06-2017 13:45:21
Svar/Indlæg:
29/3
Bedste value for money på CPU markedet lige nu. Lækker CPU.


Fearless
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2017 16:06:03
Svar/Indlæg:
4536/104
#10 jamen ski da ikke hvis der er fejl og misinformationer i jeres text ???..



Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
23-06-2017 16:36:53
Svar/Indlæg:
2045/273
#12
Hvorfor kom den kritik så ikke allerede ved review af den første RYZEN 7 1800X CPU? Afsnittet "Bag om Ryzen" har været det samme siden da. 🙂


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
24-06-2017 09:46:36
Svar/Indlæg:
4295/306
Jeg er ikke enig i at man ikke skal sammenligne med dyrere CPU'er. Jeg synes det er yderst relevant at se tests hvor et bredt spektrum af CPU'er bliver testet mod hinanden. Jeg vil gerne vide hvor meget mere jeg får ud af at give XX kr mere. Kan det overhovedet betale sig at købe den dyre ift at købe den billige? Det synes jeg da er det mest relevante spørgsmål at besvare. Og ja sammen med "er AMD til XX kr lige så god som Intel til XX kr". 🙂


NicklasAPJ
 
Skribent
Tilføjet:
24-06-2017 18:27:45
Svar/Indlæg:
1893/88
#14 Er helt enig, det er kun et plus ! :yes: