Innovation/Teknologi
Venligst udlånt af red_martians:
X1300XT skulle ligesom Geforce7300GT være forsynes med en middel-klasse-chip. Dette harmonere ikke særlig godt med navnet der forsøger at udtrykke low-end. X1300-kortene er nemlig generelt kendt for at være nogle sløve padder, men XT-betegnelsen hentyder til hurtigste udgave, og for at ATi har kunne presse nVidia's meget populære Geforce 7300GT-chip har de også været nød til at bruge en chip fra middelklassen.
Hos producenterne prøver man, for at undgå forvirringen, at kalde deres grafikchips noget andet end grafikkortene. Og X1300XT bruger altså en RV530-grafikchip der i alle andre tilfælde end dette, bliver brugt i Radeon X1600-serien og X1650pro. X1300-serien bruger i alle andre tilfælde en RV515 eller RV505-chip. Senere hen kan det være, at det går over til den nyere RV535-chip der skulle komme i løbet af efteråret.
Den lille forskel er at de bliver produceret med nyere maskiner. Det gør at de er billigere at producere og burde kunne køre hurtigere (her snakker vi Mhz) Hvilket nok er grunden til at vi ser chippen på et X1300-kort. RV530/RV535 kan beregne 4pixels ad gangen og lave op til 12shader-beregninger. Det sidste beskriver at den kan lave avancerede effekter på samme pixels 3gange. Noget der er vigtigt for at vi får mere realistiske computerspil som stadig kører flydende.
Det vi ser på dette fillrateskema herover viser at dette grafikkort i modsætning til Sapphire X1300XT har alle sine pipelines i behold. Der gør at dette grafikkort, trods navnet, er 100% identisk med X1600-serien. Forskellen fra Sapphires udgave var at det kun kunne lave 4 Z-pixels, hvor dette er i stand til at lave 8.
Yderligere egenskaber
AVIVO er ATi's ord for video-dekodning. X1300-serien har selvfølgelig AVIVO-egenskaber der giver den bedst mulige TV-oplevelse. AVIVO beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der med det nye Digitale TV, HD-DVD'er og BluRay-Diske'er er muligt.
CrossFire Alle nyere ATi grafikkort understøtter CrossFire. Kort fortalt betyder det, at hvis man har et bundkort der er CrossFire-mærket kan man bruge to ens ATi-grafikkort, og udnytte deres samlede kræfter på en skærm
FSAA står for Full Scene Anti Aliasing, og er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x, står for 4x så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter. X1000-serien har derudover flere typer. Den nyeste er Adaptiv-FSAA der skal kombineres med den almindelige. Her får glas og hegn der er usynlig for den normale FSAA-metode også en omgang.
Texture-Filtrering Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør at overgangene mellem de dele med færre detaljer op til dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotrofisk Filtrering og kan bruges af praktisktaget alle grafikkort efter år 2000. ATi har to muligheder. En kvalitet og en ydelse. Forskellen kan være svær at se, da ydelses-udgaven kun fokusere på de mest synlige steder i billedet, hvor kvalitet tager det hele.