Test: Intel Core i7-10700K

CPU, Intel d.  14. august. 2020, skrevet af freak_master 4 Kommentarer.  Vist: 9855 gange.

Korrekturlæser: Ferns
Billed behandling: freak_master
Oversættelse: Ferns

Pristjek på  3300,00
Produkt udlånt af: MSI
DK distributør: Proshop.dk

Test

Testmaskinen består af:
MSI MEG Z490 ACE BIOS 7C71v11
Intel Core i7 10700K
Gigabyte GeForce RTX 2070 Gaming OC 8G
16GB Crucial Ballistix 3600MHz DDR4
Silverstone Strider Gold 1500Watt strømforsyning
Samsung 840 PRO 256GB SSD
Microsoft Windows 10 professional x64

 

Køling:
 


Desværre er monteringen til min Antec køler til denne platform gået i stykker, hvilket betyder at den eneste mulighed jeg har for at køle CPU'en faktisk er min modificeret Mach II GT. Køleren er faktisk en fryser der er ombygget til at koncentrer hele dens kølekapacitet kun til et lille område der monteres på CPU'en. Det betyder at vi nemt ser minus grader på CPU'en. BIOS skrev konstant -6 grader, hvilket betyder at temperatur målerne på CPU'en ikke længere kan følge med. Dette ændre ikke resultaterne på denne side, men det vil hjælpe mig med overclocking.

 

Programmer:
3Dmark
7Zip
Cinebench R15
PCMark 10
wPrime

 

Spil:
CS GO Benchmark
Shadow of the Tomb Raider Benchmark

 

Til sammenligning bruger jeg Intels tidligere flagskib; Core i9 9900K på et ASUS Maximus XI APEX bundkort og AMD's modpart; Ryzen 9 3900X på et Gigabyte X570 AORUS Pro bundkort. Derudover bruger også Intel's store i9 CPU som vi tidligere har testet. Ryzen systemet er testet med et ROG STRIX 2070 grafikkort hvor begge Intel systemer bruger et Gigabyte 2070 grafikkort. STRIX grafikkortet har en lille fordel ved at have cirka 60MHz mere i kerne hastighed, men vi sammenligner alligevel, da forskellen ikke er ret stor.


Derudover bliver jeg nødt til at lave en lille note her. Det brugte bundkort har nemlig ændret i måden boost algoritmen fungerer på, og det var slet ikke muligt at ændre på. Når systemet stod uden at lave noget så jeg at clock frekvenserne kørte meget op og ned mellem 5GHz til 5.1GHz, det var altså slet ikke muligt at få bundkortet til at slappe af, og sende CPU'en i en strømbesparende tilstand. Det er selvfølgelig noget Gigabyte har gjort for at få bedre benchmark resultater end konkurrenterne, og det er bestemt ikke kun Gigabyte der er skyldige her, men det bør nævnes at CPU ydelsen måske er en smule højere end den ville være med et bundkort der opføre sig "normalt". Når alle kerner blev brugt så jeg dog en clock frekvens på 4.8GHz på alle kerner, hvilket er et af de højeste turbo tilstande CPU'en har, normalt vil CPU'en ikke kunne boost så højt i længere tid ad gangen, men igen så blev bundkortet her ved med at være aggresivt.

 

3Dmark:
Det nyeste skud på stammen fra Futuremark. Programmet byder på endnu mere krævende grafiktests, og der er mulighed for også at køre programmet på Android/iOS enheder og der kan direkte sammenlignes med de helt store PC systemer.

9900K og 10700K ligger sig helt op ad hinanden, hvilket ikke er helt underligt da forskellen mellem disse blot er 100MHz. 10900K tager sejren her, dog ikke med ret meget.


7 Zip:
7Zip er et zip program, som kan pakke filer op eller ned, og kan læse en del forskellige former for zip-filer. Programmet har en indbygget benchmark der måler, hvor hurtigt det er muligt for CPU'en at pakke filer op og ned i et minut, og det er gennemsnitshastigheden der står skrevet i grafen.

Her ser vi at AMD's 3900X pludselig ligger sig bedst i komprimering, men 10900K vinder i dekomprimering. 10700K ser ud til at være ret langt foran 9900K selvom den kun kører 100Mhz hurtigere.


Cinebench R15:
Tester hvor hurtigt CPU’en kan lave et billede ved brug af alle kerne og tråde i CPU’en. Cinebench kører også en OpenGL test, der til sidst viser gennemsnits FPS.

Som forventet ligger 10700K en smule foran 9900K.


PCMark 10:
Denne test er en ny udgave af version 8 og indeholder mange forskellige tests til vurdering af både CPU'en og grafikkortets formåen.

PCmark er glad for både kerner og hastighed, så her ser vi et lidt ændret billede, ihvertfald i forhold til 10900K, da 9900K ikke helt kan følge med i kapløbet her. Sjovt nok ender AMD's 3900X på toppen.


Wprime:
Wprime udregner primtal, her med 2 muligheder; 32 millioner og 1.024 millioner. Programmet kan bruge alle CPU'ens kerner og tråde.

Med AMD's 3900X's flere kerner ser vi denne foran, og igen ligger 9900K og 10700K meget tæt.


Shadow of the Tomb Raider:
I 2013 kom Square Enix med et reboot af Tomb Raider serien, hvor man går tilbage til før Lara Croft blev "Tomb Raider". I denne serie er dette spil nr 3. Selve spil enginen er noget Crystal Dynamics har stået for, der i sine næsten 30 år i branchen ved hvad de laver, og det er selvfølgelig Square Enix der ejer Crystal Dynamics, så det er nærliggende at vælge denne engine. Spillet byder på utrolig flotte detaljer, der nemt kan bringe selv de største spillemaskiner i knæ. Spillet har en indbygget benchmark, og det er den der er brugt.

I test 1 står det ret klart at det er grafikkortet der bare ikke kan mere, og sætter vi grafikken ned afhænger FPS lidt mere af CPU'en hvor Intel er et stykke foran her. Alle Intel's CPU'er ligger sig meget tæt.

 

Test 1

 

Anti-Aliasing (Nederst under ”display”)

SMAAT2x

Texture Quality

Ultra

Texture Filtering

16x Anisotropic

Shadow Quality

Ultra

Depth Of Field

High

Level Of Detail

Ultra

Ambient Occlusion

HBAO+

Pure Hair

Normal

Screen Space Contact Shadows

High

Motion Blur

Off

Bloom

On

Screen Space Reflections

On

Lens Flares

On

Screen Effects

On

Volumetric Lighting

On

Tessellation

On

 

Test 2

 

Anti-Aliasing (Nederst under ”display”)

TAA

Texture Quality

High

Texture Filtering

8x Anisotropic

Shadow Quality

High

Depth Of Field

Normal

Level Of Detail

High

Ambient Occlusion

BTAO

Pure Hair

Normal

Screen Space Contact Shadows

Normal

Motion Blur

Off

Bloom

On

Screen Space Reflections

On

Lens Flares

Off

Screen Effects

On

Volumetric Lighting

On

Tessellation

Off

 

Test 3

 

Anti-Aliasing (Nederst under ”display”)

TAA

Texture Quality

Normal

Texture Filtering

2x Anisotropic

Shadow Quality

Normal

Depth Of Field

Normal

Level Of Detail

Normal

Ambient Occlusion

BTAO

Pure Hair

Low

Screen Space Contact Shadows

Off

Motion Blur

Off

Bloom

Off

Screen Space Reflections

Off

Lens Flares

Off

Screen Effects

On

Volumetric Lighting

On

Tessellation

Off

 

Counter Strike - Global Offensive:
Et spil der sikkert ingen introduktion behøver. Det startede med spillet Half Life udgavet af Valve i 1998, hvor Counter Strike var en modifikation til dette spil, og blev hurtigt populært og fik sin egen udgivelse senere. Den gamle GoldSrc engine blev dog lavet totalt om i 2004 og blev omdøbt til source, det gav mulighed for fysik, som vi aldrig havde set før i spil, og siden da har Valve kun udviklet videre på deres source engine og kører stadig med denne i dag med CS:GO. Dette er en engine der virkelig er lavet godt fra bunden, hvilket betyder at næsten alle spillemaskiner kan være med her, og stadig producere rimelig god grafik, det betyder også at de helt store spillemaskiner kan smide mange hundrede FPS ud, noget som entusiasterne godt kan lide. Spillet har ingen indbygget benchmark, men der kan hentes et map der syntetisk kører igennem nogle scener. Mappet hedder blot "FPS Benchmark", og kan hentes her.

Ligesom i Tomb Raider ser vi at Intel bare er kongen til at spytte FPS ud, især i et spil som CSGO der godt kan lide en hurtig CPU.

 

Test 1

 

Display Mode

Fullscreen

Laptop Power Saving

Disabled

Global Shadow Quality

High

Model / Texture Detail

High

Effect Detail

High

Shader Detail

Very High

Multicore Rendering

Enabled

Multisampling Anti-Aliasing Mode

8x MSAA

FXAA Anti-Aliasing

Enabled

Texture Filtering Mode

Anisotropic 16x

Wait for vertical sync

Disabled

Motion Blur

Disabled

 

Test 2

 

Display Mode

Fullscreen

Laptop Power Saving

Disabled

Global Shadow Quality

Medium

Model / Texture Detail

Medium

Effect Detail

Medium

Shader Detail

High

Multicore Rendering

Enabled

Multisampling Anti-Aliasing Mode

4x MSAA

FXAA Anti-Aliasing

Enabled

Texture Filtering Mode

Anisotropic 4x

Wait for vertical sync

Disabled

Motion Blur

Disabled

 

Test 3

 

Display Mode

Fullscreen

Laptop Power Saving

Disabled

Global Shadow Quality

Low

Model / Texture Detail

Low

Effect Detail

Low

Shader Detail

Medium

Multicore Rendering

Enabled

Multisampling Anti-Aliasing Mode

None

FXAA Anti-Aliasing

Enabled

Texture Filtering Mode

Trilinear

Wait for vertical sync

Disabled

Motion Blur

Disabled

 

Toronto
 
Superbruger
Tilføjet:
14-08-2020 11:34:52
Svar/Indlæg:
382/3

Det bliver vist Nvidia, der igen kommer til at tage mine penge her i slutningen af 2020.

Det kan vist ikke rigtig forsvares at udskifte min i5-8660 for den minimale forskel😕



Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
15-08-2020 00:10:03
Svar/Indlæg:
2045/273
#1

Ja eller vent og se hvad AMD disker op med om ikke så længe.🙂


gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2020 11:21:34
Svar/Indlæg:
5506/640

 

System skrev d. 14-08-2020 00:00:00

https://hwt.dk/test/26190/inte...

For fejl på linket

 




Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gasolin d. 17-08-2020 12:01:02.


Lewis
 
Overclocker
Tilføjet:
18-08-2020 12:24:06
Svar/Indlæg:
1/0

very interesting , good job and thanks for sharing such a good blog.