Test
Bundkort: Gigabyte X570 Aorus Pro BIOS F31b
CPU: AMD RYZEN 5 5600X 3,7 GHz
RAM: G.Skill Sniper X 3400 MHz 2x8 GB
GPU: ASUS STRIX GEFORCE RTX 2070 OC 8GB
PSU: Cooler Master G750M 750 Watt
SSD: AORUS NVMe Gen4 1 TB SSD
OS: Windows 10 PRO
Køling: Noctua NH-D15
Programmer:
3Dmark
7Zip
Cinebench R15
Cinebench R20
AIDA EXTREME 64
wPrime
Strømforbrug
Temperatur
Jeg sammenligner resultater med Intel I9 10700K hvor det er muligt ellers med AMD RYZEN 5 3600X og 3600XT CPU'erne.
3DMark:
Det nyeste skud på stammen fra Futuremark. Programmet byder på endnu mere krævende grafiktests, og der er mulighed for også at køre programmet på Android/iOS enheder og der kan direkte sammenlignes med de helt store PC systemer.
I denne test er det AMD 5600X der løber med sejren i Fire Strike, mens Intel Core i9 107000K tager over ved Time Spy.
7 Zip:
7Zip er et zip program, som kan pakke filer op eller ned, og kan læse en del forskellige former for zip-filer. Programmet har en indbygget benchmark der måler, hvor hurtigt det er muligt for CPU'en at pakke filer op og ned i et minut, og det er gennemsnitshastigheden der står skrevet i grafen.
I denne test er det Intel Core i9 107000K der løber med sejren i komprimering. I Dekryptering stikker AMD 5600X af så det batter i forhold til I9 10700K.
Cinebench R15:
Tester hvor hurtigt CPU’en kan lave et billede ved brug af alle kerner og tråde i CPU’en. Cinebench kører også en OpenGL test, der til sidst viser gennemsnits FPS.
Det er lidt samme tendens der går igen i Cinebench testen. Intel i9 10700K scorer højest i CPU scoren og kun Open GL FPS testen ser vi en fremgang for Ryzen 5 5600X CPU'en.
CINEBENCH R20:
En nyere version af Cinebench der også først tester hvor hurtigt et billede kan renderes med alle kerner og tråde og derefter med kun en enkelt kerne.
I denne test må resultaterne for Ryzen 5 3600XT stå for sig selv da de tidligere tests på 10700K og 3600X CPU'erne ikke inkluderer disse tests, Men det vi ser er at RYZEN 5 5600X også stikker af fra 3600XT CPU'en.
Aida Extreme:
Aida Extreme bliver brugt til at se specifikationer på hele systemet og det har indbyggede benchmarks. I denne sammenhæng bliver kun RAM benchmark brugt, der leverer resultater i Megabyte i sekundet, og nanosekunder i latency.
AIDA testen klarer RYZEN 5 5600X bedre end de tidligere sammenlignede AMD CPU'er.
wPrime:
wPrime udregner primtal, her med 2 muligheder; 32 millioner og 1.024 millioner. Programmet kan bruge alle CPU'ens kerner og tråde.
Her klarer Intel i9 10700K 32M testen suverænt og i 1024M testen er det AMD CPU'erne der scorer højest. Intel i9 scorer stadig lavest i begge tests
Strømforbrug:
Her ses strømforbruget for hele systemet i Idle og når der er Load på CPU'en. Strømforbruget er gået markant ned i idle og lidt op i Load.
Temperaturer:
Her ses temperaturen under Idle og Load. AMD Ryzen 5 5600X klarer det lige nogle grader bedre end Ryzen 5 3600XT CPU'en.
Shadow of the Tomb Raider:
I 2013 kom Square Enix med et reboot af Tomb Raider serien, hvor man går tilbage til før Lara Croft blev "Tomb Raider". I denne serie er dette spil nr 3. Selve spil enginen er noget Crystal Dynamics har stået for, der i sine næsten 30 år i branchen ved hvad de laver, og det er selvfølgelig Square Enix der ejer Crystal Dynamics, så det er nærliggende at vælge denne engine. Spillet byder på utrolig flotte detaljer, der nemt kan bringe selv de største spillemaskiner i knæ. Spillet har en indbygget benchmark, og det er den der er brugt.
I SOTTR ser vi en markant forskel i run 2 og run 3. Der er kun 1 frame i forskel i run 1.
Første run
|
|
Anti-Aliasing (Nederst under ”display”)
|
SMAAT2x
|
Texture Quality
|
Ultra
|
Texture Filtering
|
16x Anisotropic
|
Shadow Quality
|
Ultra
|
Depth Of Field
|
High
|
Level Of Detail
|
Ultra
|
Ambient Occlusion
|
HBAO+
|
Pure Hair
|
Normal
|
Screen Space Contact Shadows
|
High
|
Motion Blur
|
Off
|
Bloom
|
On
|
Screen Space Reflections
|
On
|
Lens Flares
|
On
|
Screen Effects
|
On
|
Volumetric Lighting
|
On
|
Tessellation
|
On
|
Andet run
|
|
Anti-Aliasing (Nederst under ”display”)
|
TAA
|
Texture Quality
|
High
|
Texture Filtering
|
8x Anisotropic
|
Shadow Quality
|
High
|
Depth Of Field
|
Normal
|
Level Of Detail
|
High
|
Ambient Occlusion
|
BTAO
|
Pure Hair
|
Normal
|
Screen Space Contact Shadows
|
Normal
|
Motion Blur
|
Off
|
Bloom
|
On
|
Screen Space Reflections
|
On
|
Lens Flares
|
Off
|
Screen Effects
|
On
|
Volumetric Lighting
|
On
|
Tessellation
|
Off
|
Tredje run
|
|
Anti-Aliasing (Nederst under ”display”)
|
TAA
|
Texture Quality
|
Normal
|
Texture Filtering
|
2x Anisotropic
|
Shadow Quality
|
Normal
|
Depth Of Field
|
Normal
|
Level Of Detail
|
Normal
|
Ambient Occlusion
|
BTAO
|
Pure Hair
|
Low
|
Screen Space Contact Shadows
|
Off
|
Motion Blur
|
Off
|
Bloom
|
Off
|
Screen Space Reflections
|
Off
|
Lens Flares
|
Off
|
Screen Effects
|
On
|
Volumetric Lighting
|
On
|
Tessellation
|
Off
|
Counter Strike - Global Offensive:
Et spil der sikkert ingen introduktion behøver. Det startede med spillet Half Life udgivet af Valve i 1998, hvor Counter Strike var en modifikation til dette spil, og blev hurtigt populært og fik sin egen udgivelse senere. Den gamle GoldSrc engine blev dog lavet totalt om i 2004 og blev omdøbt til source, det gav mulighed for fysik, som vi aldrig havde set før i spil, og siden da har Valve kun udviklet videre på deres source engine og kører stadig med denne i dag med CS:GO. Dette er en engine der virkelig er lavet godt fra bunden, hvilket betyder at næsten alle spillemaskiner kan være med her, og stadig producere rimelig god grafik, det betyder også at de helt store spillemaskiner kan smide mange hundrede FPS ud, noget som entusiasterne godt kan lide. Spillet har ingen indbygget benchmark, men der kan hentes et map der syntetisk kører igennem nogle scener. Mappet hedder blot "FPS Benchmark", og kan hentes her.
I CS:GO testen er det igen Ryzen 5 5600X der løber med sejren selvom den kører 100 MHz langsommere.
Første run
|
|
Display Mode
|
Fullscreen
|
Laptop Power Saving
|
Disabled
|
Global Shadow Quality
|
High
|
Model / Texture Detail
|
High
|
Effect Detail
|
High
|
Shader Detail
|
Very High
|
Multicore Rendering
|
Enabled
|
Multisampling Anti-Aliasing Mode
|
8x MSAA
|
FXAA Anti-Aliasing
|
Enabled
|
Texture Filtering Mode
|
Anisotropic 16x
|
Wait for vertical sync
|
Disabled
|
Motion Blur
|
Disabled
|
Andet run
|
|
Display Mode
|
Fullscreen
|
Laptop Power Saving
|
Disabled
|
Global Shadow Quality
|
Medium
|
Model / Texture Detail
|
Medium
|
Effect Detail
|
Medium
|
Shader Detail
|
High
|
Multicore Rendering
|
Enabled
|
Multisampling Anti-Aliasing Mode
|
4x MSAA
|
FXAA Anti-Aliasing
|
Enabled
|
Texture Filtering Mode
|
Anisotropic 4x
|
Wait for vertical sync
|
Disabled
|
Motion Blur
|
Disabled
|
Tredje run
|
|
Display Mode
|
Fullscreen
|
Laptop Power Saving
|
Disabled
|
Global Shadow Quality
|
Low
|
Model / Texture Detail
|
Low
|
Effect Detail
|
Low
|
Shader Detail
|
Medium
|
Multicore Rendering
|
Enabled
|
Multisampling Anti-Aliasing Mode
|
None
|
FXAA Anti-Aliasing
|
Enabled
|
Texture Filtering Mode
|
Trilinear
|
Wait for vertical sync
|
Disabled
|
Motion Blur
|
Disabled
|
Overclocking følger på næste side.