Testbænkens specifikationer
| Model | Hastighed/Driver |
Processor | Intel Core2Duo X6800 | 2930 Mhz 4MB cache |
Ram | Corsair | 2x1 GB DDR2 800 |
Bundkort | Asus P5N-E SLI | 266Mhz Quad-fsb(1066Mhz) |
Grafikkort | BFG 8800GTS 320MB OC | Forceware 97.92 |
Sammenligning | Evga 7950GX2 | Forceware 93.71 |
| Gigabyte 8800 GTS 320 | Forceware 97.92 |
| Gigabyte 8800GTS 640MB | Forceware 97.92 |
| | |
3Dmark03 - 3Dmark05 - 3Dmark06
Venligst udlånt af red_martians: 3Dmark er en specifik test specielt til at teste hardware og især grafikkort med. Futuremark står for produktet ligesom en masse andre test-programmer. Der findes ingen spil ligesom 3Dmark. 3Dmarks vigtigste egenskab er at teste moderne hardware i fremtidens krævende grafik. 3Dmark har tidligere fået meget kritik for at være styret af driveroptimeringer. Dette er til en vis grad korrekt. Nogle mener det er skidt, men jeg er af den flok der mener at grafikchip-producenter skal have lov til at optimerer deres drivere til 3Dmark, ligesom til alle andre spil. Det kan kun give brugeren bedre ydelse, og producenterne for ofte at høre for det, hvis det går ud over billedkvaliteten, som da XGI lavede deres Volari Duo-kort med en driver med virkelig dårlig billedkvalitet. Jeg bruger de tre nyeste udgaver.
03 er generelt kendt for at være meget grafikkortkrævende, og understøtter alle grafikkort med støtte for DirectX7 og derover (dvs. alle GeForce-kort og Radeon-kort (Undtagen Radeon7000). Samtidig var det den første 3Dmark med test til DirextX9 og shader2.0-egenskaber.
05 var den første 3Dmark udelukkende til DirectX9-kort og med optimeringer til den udvidede DirectX9 med shader3.0-egenskaber.
06 er den nyeste 3Dmark og kan bruges af alle grafikkort med DirectX9-egenskaber. Men halvdelen af testen bruger kun shader3.0, så for at få mange point er et grafikkort med shader3.0-understøttelse en nødvendighed.
Alle 8800GTS følges her pænt ad. 7950GX2 skiller sig ud fra de andre, men eller ikke de store afvigelser. Også i de højere opløsninger scorer 7950GX2 mest.
Her har billedet ændret sig set i forhold til 03. 7950GX2 har lidt problemer. Men stadig følges 8800 kortene fint ad. Gigabyte kortet har en fordel i de højere clocks på core og ram.
Igen har Gigabyte kortet en fordel i de højere clocks. Det er her værd at bemærke, at 7950GX2 testen i 1600*1200 er kørt uden AF, da den ikke understøtter det samtidig med HDR. Derfor scorer 7950GX2 højere her.
Quake4 - Prey - X3 - Aquamark - GLXS - Overclocking
Quake4
Selvom det er et spil af lidt ældre dato, så er det dette spil stadig kendt for at kunne trække tænder ud af et grafikkort. Afhængig af detaljegraden, så kan et grafikkort virkelig komme på arbejde.
Så lad os se hvordan de klarer sig
Quake gør brug af meget ram. Derfor har 7950GX2 kortet og 8800GTS med 640MB en fordel der. Men det er typisk i de højere opløsninger. Ultra tager 512MB ram.
Prey
Prey er ligesom Quake4 et spil, som kan sætte grafikkortene på prøve. Så lad os gøre det.
I Prey testen ser det ud til, at clock hastighed har mere at sige en ram. 7950GX2 og 8800GTS med 640MB ram har fået mere konkurrence.
X3 Reunion
Spillet er hårdt grafisk da de bruger nogle enorme rum-scener pga. spillets handling i universet. Dvs. at det sætter store krav til grafikkortet at kunne beregne langt ud over fire vægge. Samtidig er der enorme rumfartøjer, asteroider og meget høje polygontal sammen med de nyeste tåge-effekter (pixelshader), der gør dette spil krævende og perfekt til test.
Der er ikke de store ændringer. Alle ligger meget tæt, ingen af kortene skiller sig rigtig ud.
Aquamark03
Aquamark er også et ganske godt testprogram. Det laver nogle undervandsscener, og den laver en samlet score beregnet ud fra CPU og GFX.
Da testen er kørt med samme CPU, og samme overclock, så må forskellen i points altså være forskellen i GFX.
7950GX2 halter lidt efter her. Men ellers igen næsten død løb mellem 8800 kortene.
GLXS
GLXS som repræsenterer det professionelle OpenGL. Her har BFG kortet det lidt svært. De andre kort gør brug af højere clocks, mere ram eller som 7950GX2 2 stk. grafikchips.
Overclocking
Standard kører BFG chippen 550 MHz på kernen, og 800MHz på rammene. Jeg brugte Rivatuner til at clocke med, og var i stand til at ramme 660 MHz på core og 1880 MHz på ram.
Det gav følgende ydelsesforbedring i 3Dmark06:
Altså en forbedring på knap 1.000 point. Så det giver da lidt, at presse kortet. Det skal dog siges, at core og rammene sikkert er presset den en del ved default hastigheder. Så derfor er der måske ikke så meget mere at give af. Men synes nu alligevel, at hastighederne er meget flotte. Mere end 100 MHz på core. Det synes jeg er ganske godt klaret.
Ydelse
Som man kan se, så er 8800 en af de højstydende grafikkort på markedet. Selvom BFG kortet ikke ligefrem smadrer de andre kort, så falder den helt klart heller ikke igennem. Med et overclock potentiale på dette kort, og samtidig livstidsgaranti, så vil det være ganske naturligt at give 5.