Test: BFG 8800GTS OC SLI

Grafikkort, NVIDIA  d.  26. februar. 2007, skrevet af sko 8 Kommentarer.  Vist: 13851 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: BFG
DK distributør: n/a

Testbænkens specifikationer



Model Hastighed/Driver
Processor Intel Core2Duo X6800 2930 Mhz 4MB cache
Ram Corsair 2x1 GB DDR2 800
Bundkort Asus P5N-E SLI 266Mhz Quad-fsb(1066Mhz)
Grafikkort BFG 8800GTS 320MB OC SLI Forceware 97.92
Sammenligning BFG 8800GTS OC Forceware 97.92
Gigabyte 8800 GTS 320 Forceware 97.92
Gigabyte 8800GTS 640MB Forceware 97.92
Evga 7950GX2 Forceware 93.71




3Dmark03 - 3Dmark05 - 3Dmark06

Venligst udlånt af red_martians:

3Dmark er en specifik test specielt til at teste hardware og især grafikkort med. Futuremark står for produktet ligesom en masse andre test-programmer. Der findes ingen spil ligesom 3Dmark. 3Dmarks vigtigste egenskab er at teste moderne hardware i fremtidens krævende grafik. 3Dmark har tidligere fået meget kritik for at være styret af driveroptimeringer. Dette er til en vis grad korrekt. Nogle mener det er skidt, men jeg er af den flok der mener at grafikchip-producenter skal have lov til at optimerer deres drivere til 3Dmark, ligesom til alle andre spil. Det kan kun give brugeren bedre ydelse, og producenterne for ofte at høre for det, hvis det går ud over billedkvaliteten, som da XGI lavede deres Volari Duo-kort med en driver med virkelig dårlig billedkvalitet. Jeg bruger de tre nyeste udgaver.

  • 03 er generelt kendt for at være meget grafikkortkrævende, og understøtter alle grafikkort med støtte for DirectX7 og derover (dvs. alle GeForce-kort og Radeon-kort (Undtagen Radeon7000). Samtidig var det den første 3Dmark med test til DirextX9 og shader2.0-egenskaber.

  • 05 var den første 3Dmark udelukkende til DirectX9-kort og med optimeringer til den udvidede DirectX9 med shader3.0-egenskaber.

  • 06 er den nyeste 3Dmark og kan bruges af alle grafikkort med DirectX9-egenskaber. Men halvdelen af testen bruger kun shader3.0, så for at få mange point er et grafikkort med shader3.0-understøttelse en nødvendighed.


    Der er vel ikke så meget at sige til dette. SLI smadrer alt. Uagtet at det er lave opløsninger eller høje opløsninger.


    Forskellen ved default er blivet lidt mindre. Med ved 1600*1200 er der stadig meget stor ydelsesforskel i SLI løsningens favør.


    I default er SLI løsningen stadig klart hurtigst. Hvad der lige sker i 1600*1200 er lidt svært at forklare. Men der er SLI løsningen langt fra så overlegen som tidligere.

    Quake4 - Prey - X3 - Aquamark - Overclocking



    Quake4



    Selvom det er et spil af lidt ældre dato, så er det dette spil stadig kendt for at kunne trække tænder ud af et grafikkort. Afhængig af detaljegraden, så kan et grafikkort virkelig komme på arbejde.

    Så lad os se hvordan de klarer sig



    Selvom de 2 stik 8800GTS i SLI burde være langt de hurtigste her, så var det ikke muligt at få et fornuftigt resultat. Kan være manglende understøttelse af SLI i Quake 4, eller det kan være noget andet softwareproblem. Men uanset hvad, var det ikke muligt at få et fornuftigt resultat her.

    Prey



    Prey er ligesom Quake4 et spil, som kan sætte grafikkortene på prøve. Så lad os gøre det.



    I Prey er det kun 7950GX2 der kan følge med i default opløsningen. Men så snart opløsningen sættes op, så viser 8800GTS SLI tænder.

    X3 Reunion


    Spillet er hårdt grafisk da de bruger nogle enorme rum-scener pga. spillets handling i universet. Dvs. at det sætter store krav til grafikkortet at kunne beregne langt ud over fire vægge. Samtidig er der enorme rumfartøjer, asteroider og meget høje polygontal sammen med de nyeste tåge-effekter (pixelshader), der gør dette spil krævende og perfekt til test.



    Ikke det vildt store ydelsesboost, men alligevel nok til at ligge sig i toppen.

    Aquamark03


    Aquamark er også et ganske godt testprogram. Det laver nogle undervandsscener, og den laver en samlet score beregnet ud fra CPU og GFX.
    Da testen er kørt med samme CPU, og samme overclock, så må forskellen i points altså være forskellen i GFX.



    Ud fra dette kan vi vist godt konkludere, at Aquamark ikke lige understøtter 8800GTS SLI så godt.




    Overclocking


    Standard kører BFG chippen 550 MHz på kernen, og 800MHz på rammene. Jeg brugte Rivatuner til at clocke med, og var i stand til at ramme 660 MHz på core og 1880 MHz på ram.

    Det gav følgende ydelsesforbedring i 3Dmark06:



    Altså en forbedring på knap 1.100 point. Så det giver da lidt, at presse kortet. Det skal dog siges, at core og rammene sikkert er presset den en del ved default hastigheder. Så derfor er der måske ikke så meget mere at give af. Men synes nu alligevel, at hastighederne er meget flotte. Mere end 100 MHz på core. Det synes jeg er ganske godt klaret.



    Ydelse
    Som man kan se, så er 8800 en af de højstydende grafikkort på markedet. Selvom BFG kortet ikke ligefrem smadrer de andre kort, så falder den helt klart heller ikke igennem. Med et overclock potentiale på dette kort, og samtidig livstidsgaranti, så vil det være ganske naturligt at give 4. Dette er 1 point lavere end 8800GTS single. Det er givet på grund af pris/ydelse forholdet mellem 1 single og 2 i SLI. Jeg synes ikke ydelsen i SLI retfærdiggør den dobbelte pris. At man så vælger SLI af andre årsager, det er så noget helt andet.


  • Gripen90
     
    Senior Skribent
    Tilføjet:
    26-02-2007 12:04:12
    Svar/Indlæg:
    15982/637
    Hvis i vil se forskellen i SLI så bring F.E.A.R el. Condemed Criminal Originas el. evt Call of Duty 2 med ind i jeres spil oversigt.
    Hvad der går galt i jeres Quake 4 gennemgang ved jeg ikke, da Quake 4 helt klart drager nytte af SLI. Så om det er driver problemer ved jeg ikke, men jeg ved at jeg fik et 50% ydelses boost i 1680x1050 med 4xFSAA/16xAF da jeg fik et ekstra 7900GTO i PCen alt uden OC, og med Dual Core patchen installeret lå min FPS på ca115FPS selv i den opløsning.
    I kan jo se i Prey da profiteres der godt af SLI.
    Som i også konkluderer så understøtter Aquamark3 ikke SLI. Men i skulle have prøvet at slå 4xfsaa og 8xaf til og så set forskellen.





    Gripen90
     
    Senior Skribent
    Tilføjet:
    26-02-2007 12:07:49
    Svar/Indlæg:
    15982/637
    Nåh ja smid lige Ghost Recon Advanced Warfighter med i mht SLI :)



    sko
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    26-02-2007 12:09:44
    Svar/Indlæg:
    1954/464
    # 1..

    tak for dine råd..

    # 2..

    ja...men det vi tester er det vi selv har...og har ikke lige Ghost Recon Advanced Warfighter.

    men hvis du sponserer den, så skal jeg nok teste den.

    ;)



    Gripen90
     
    Senior Skribent
    Tilføjet:
    26-02-2007 12:33:15
    Svar/Indlæg:
    15982/637
    #3: G.R.A.W demoen kan godt bruges da der ikke er nogen nævneværdig forskel på demoen og retail udgaven mht grafik/ydelse mv. Dog husk på at G.R.A.W understøtter ikke FSAA pga game enginens MRT (multiple render targets ) :)



    Erroneus
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    27-02-2007 02:21:19
    Svar/Indlæg:
    673/19
    Der er vist dobbelt af det samme billede under 3dmark03



    noxon
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    27-02-2007 13:56:10
    Svar/Indlæg:
    3321/21
    #5
    Ja er der, og en del andre billeder bliver ikke større når man trykker på dem.

    Udover det udregner AM3 ikke score fra cpu og gfx scoren, men avg. fps.
    fx. er 120.000 points så 120fps i gennemsnit.

    Og så kunne det da ha været rart med lidt flere sammenligninger i spil, end de par stykker der er.



    sko
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    27-02-2007 14:04:24
    Svar/Indlæg:
    1954/464
    # 6...

    det med billeder vil jeg lige kigge lidt på..

    med hensyn til hvad vi skal teste i..så begrænses det af hvad den enkelte skribent har..

    men som jeg har sagt tidligere, hvis du vil sponsore noget, er du da meget velkommen. Så skal jeg gladelig teste i det.

    ;)



    ncdesign
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    02-03-2007 22:25:37
    Svar/Indlæg:
    262/26
    #7: Det blev vist ikke til meget mere end at kigge :e :e
    Billederne er bliver ikke større når man klikker på dem, og den graf i har lavet med strømforbruget er da ret interessant, når man som jeg skal til at investere i en ny PSU...

    Kan i ikke lige få dem rettet til?

    også sendt som PM, for det tilfælde, at tråden her skulle blive overset - sidste indlæg er jo fra d. 27/2-07...