Test
Testmaskinen består af :
- Bundkort::Z590 AORUS XTREME. BIOS version F7d
- CPU: Intel i9 11900K 3,5 GHz
- PSU: Cooler Master V850 Gold Edition
- RAM: 2x8GB Crucial Ballistx 3600(3533) MHz
- Grafikkort: ASUS Strix Geforce 2070 OC 8GB
- SSD: Gigabyte AORUS NVMe Gen4 M.2 1TB
- GPU ASUS Geforce STRIX RTX 2070 8GB
- Køling: Noctua NH-D15
- OS: Windows 10 Pro
Programmer:
3Dmark
Cinebench R20
AIDA EXTREME 64
PCMark 10
wPrime
Spil:
CS GO
Shadow of the Tomb Raider
Jeg sammenligner med:
- Bundkort::MSI MPG Z590 Gaming Carbon WIFI. BIOS version 7D06v13
- CPU: Intel i9 10900K 3,7 GHz
- PSU: Cooler Master V850 Gold Edition
- RAM: 2x8GB Crucial Ballistx 3600(3533) MHz
- Grafikkort: ASUS Strix Geforce 2070 OC 8GB
- SSD: Gigabyte AORUS NVMe Gen4 M.2 1TB
- GPU ASUS Geforce STRIX RTX 2070 8GB
- Køling: Noctua NH-D15
- OS: Windows 10 Pro
samt
- Bundkort:: NZXT Z590 N7 BIOS: 1.20
- CPU: Intel i9 10900K 3,7 GHz
- PSU: Cooler Master V850 Gold Edition
- RAM: 2x8GB Crucial Ballistx 3600(3533) MHz
- Grafikkort: ASUS Strix Geforce 2070 OC 8GB
- SSD: Gigabyte AORUS NVMe Gen4 M.2 1TB
- GPU ASUS Geforce STRIX RTX 2070 8GB
- Køling: Noctua NH-D15
- OS: Windows 10 Pro
3DMark:
Det nyeste skud på stammen fra Futuremark. Programmet byder på endnu mere krævende grafiktests, og der er mulighed for også at køre programmet på Android/iOS enheder og der kan direkte sammenlignes med de helt store PC systemer.
I 3DMark klarer AORUS bundkortet sig på linje med de øvrige bundkort og i Fire Strike testen er det lige ved at score højere end NZXT kortet. Man skal huske at det er en 8 kernet i9 11900K CPU der er brugt i testen og de andre er test med en i9 10900K med 10 kerner.
Cinebench R20:
Tester hvor hurtigt CPU’en kan lave et billede ved brug af alle kerne og tråde i CPU’en. Denne test er lidt i samme dur som R15 blot medtager den også en singlecore test.
I Cinebench R20 er det helt klart MSI der tager sejren i CPUtesten med alle kerner og AORUS XTREME der løber med det hele i single CPU testen.
Aida Extreme:
Aida Extreme bliver brugt til at se specifikationer på hele systemet og har nogle indbygget benchmarks. I denne sammenhæng bliver kun RAM benchmark brugt, der leverer resultater i Megabyte i sekundet, og nanosekunder i latency.
I denne test ser vi AORUS XTREME score absolut højest i alle testene.
PCMark 10:
Denne test er en ny udgave af version 8 og indeholder mange forskellige tests til vurdering af både CPU'en og grafikkortets ydeevne.
PCMark 10 Klarer AORUS bundkortet sig en del bedre end de 2 andre og scorer højest.
wPrime:
wPrime udregner primtal, her med 2 muligheder; 32 millioner og 1.024 millioner. Programmet kan bruge alle CPU'ens kerner og tråde.
I wPrime testen klarer AORUS sig ikke så godt som de andre 2 bundkort. Igen er det jo nok på grund af den 8 kernede CPU.
Shadow of the Tomb Raider:
I 2013 kom Square Enix med et reboot af Tomb Raider serien, hvor man går tilbage til før Lara Croft blev "Tomb Raider". I denne serie er dette spil nr 3. Selve spil enginen er noget Crystal Dynamics har stået for, der i sine næsten 30 år i branchen ved hvad de laver, og det er selvfølgelig Square Enix der ejer Crystal Dynamics, så det er nærliggende at vælge denne engine. Spillet byder på utrolig flotte detaljer, der nemt kan bringe selv de største spillemaskiner i knæ. Spillet har en indbygget benchmark, og det er den der er brugt.
I SOTTR ligger alle tre bundkort næsten på linje så vi er ude hvor Grafikkortet ikke kan levere mere.
Første run
|
|
Anti-Aliasing (Nederst under ”display”)
|
SMAAT2x
|
Texture Quality
|
Ultra
|
Texture Filtering
|
16x Anisotropic
|
Shadow Quality
|
Ultra
|
Depth Of Field
|
High
|
Level Of Detail
|
Ultra
|
Ambient Occlusion
|
HBAO+
|
Pure Hair
|
Normal
|
Screen Space Contact Shadows
|
High
|
Motion Blur
|
Off
|
Bloom
|
On
|
Screen Space Reflections
|
On
|
Lens Flares
|
On
|
Screen Effects
|
On
|
Volumetric Lighting
|
On
|
Tessellation
|
On
|
Andet run
|
|
Anti-Aliasing (Nederst under ”display”)
|
TAA
|
Texture Quality
|
High
|
Texture Filtering
|
8x Anisotropic
|
Shadow Quality
|
High
|
Depth Of Field
|
Normal
|
Level Of Detail
|
High
|
Ambient Occlusion
|
BTAO
|
Pure Hair
|
Normal
|
Screen Space Contact Shadows
|
Normal
|
Motion Blur
|
Off
|
Bloom
|
On
|
Screen Space Reflections
|
On
|
Lens Flares
|
Off
|
Screen Effects
|
On
|
Volumetric Lighting
|
On
|
Tessellation
|
Off
|
Tredje run
|
|
Anti-Aliasing (Nederst under ”display”)
|
TAA
|
Texture Quality
|
Normal
|
Texture Filtering
|
2x Anisotropic
|
Shadow Quality
|
Normal
|
Depth Of Field
|
Normal
|
Level Of Detail
|
Normal
|
Ambient Occlusion
|
BTAO
|
Pure Hair
|
Low
|
Screen Space Contact Shadows
|
Off
|
Motion Blur
|
Off
|
Bloom
|
Off
|
Screen Space Reflections
|
Off
|
Lens Flares
|
Off
|
Screen Effects
|
On
|
Volumetric Lighting
|
On
|
Tessellation
|
Off
|
Counter Strike - Global Offensive:
Et spil der sikkert ingen introduktion behøver. Det startede med spillet Half Life udgavet af Valve i 1998, hvor Counter Strike var en modifikation til dette spil, og blev hurtigt populært og fik sin egen udgivelse senere. Den gamle GoldSrc engine blev dog lavet totalt om i 2004 og blev omdøbt til source, det gav mulighed for fysik, som vi aldrig havde set før i spil, og siden da har Valve kun udviklet videre på deres source engine og kører stadig med denne i dag med CS:GO. Dette er en engine der virkelig er lavet godt fra bunden, hvilket betyder at næsten alle spillemaskiner kan være med her, og stadig producere rimelig god grafik, det betyder også at de helt store spillemaskiner kan smide mange hundrede FPS ud, noget som entusiasterne godt kan lide.
Her ser vi igen Alle 3 bundkort levere næsten den samme ydelse og igen er det jo Grafikkortet der leverer scoren og det er ikke mange FPS der skiller dem.
Test 1
|
|
Display Mode
|
Fullscreen
|
Laptop Power Saving
|
Disabled
|
Global Shadow Quality
|
High
|
Model / Texture Detail
|
High
|
Effect Detail
|
High
|
Shader Detail
|
Very High
|
Multicore Rendering
|
Enabled
|
Multisampling Anti-Aliasing Mode
|
8x MSAA
|
FXAA Anti-Aliasing
|
Enabled
|
Texture Filtering Mode
|
Anisotropic 16x
|
Wait for vertical sync
|
Disabled
|
Motion Blur
|
Disabled
|
Test 2
|
|
Display Mode
|
Fullscreen
|
Laptop Power Saving
|
Disabled
|
Global Shadow Quality
|
Medium
|
Model / Texture Detail
|
Medium
|
Effect Detail
|
Medium
|
Shader Detail
|
High
|
Multicore Rendering
|
Enabled
|
Multisampling Anti-Aliasing Mode
|
4x MSAA
|
FXAA Anti-Aliasing
|
Enabled
|
Texture Filtering Mode
|
Anisotropic 4x
|
Wait for vertical sync
|
Disabled
|
Motion Blur
|
Disabled
|
Test 3
|
|
Display Mode
|
Fullscreen
|
Laptop Power Saving
|
Disabled
|
Global Shadow Quality
|
Low
|
Model / Texture Detail
|
Low
|
Effect Detail
|
Low
|
Shader Detail
|
Medium
|
Multicore Rendering
|
Enabled
|
Multisampling Anti-Aliasing Mode
|
None
|
FXAA Anti-Aliasing
|
Enabled
|
Texture Filtering Mode
|
Trilinear
|
Wait for vertical sync
|
Disabled
|
Motion Blur
|
Disabled
|
På næste side får CPUen lidt OC, eller rettere underclock.