Korrekturlæser: jmose
Billed behandling: Renissen2
Oversættelse: jmose

Pristjek på  7395,00
Produkt udlånt af: Gigabyte
DK distributør: Proshop.dk

Test

 

 

Testmaskinen består af :

  • Bundkort::Z590 AORUS XTREME. BIOS version F7d
  • CPU:  Intel i9 11900K 3,5 GHz
  • PSU: Cooler Master V850 Gold Edition
  • RAM: 2x8GB Crucial Ballistx 3600(3533) MHz
  • Grafikkort: ASUS Strix Geforce 2070 OC 8GB
  • SSD: Gigabyte AORUS NVMe Gen4 M.2 1TB
  • GPU ASUS Geforce STRIX RTX 2070 8GB
  • Køling: Noctua NH-D15
  • OS: Windows 10 Pro

 

Programmer:
3Dmark
Cinebench R20
AIDA EXTREME 64
PCMark 10
wPrime
 

 

Spil:
CS GO
Shadow of the Tomb Raider


Jeg sammenligner med:

  • Bundkort::MSI MPG Z590 Gaming Carbon WIFI. BIOS version 7D06v13
  • CPU:  Intel i9 10900K 3,7 GHz
  • PSU: Cooler Master V850 Gold Edition
  • RAM: 2x8GB Crucial Ballistx 3600(3533) MHz
  • Grafikkort: ASUS Strix Geforce 2070 OC 8GB
  • SSD: Gigabyte AORUS NVMe Gen4 M.2 1TB
  • GPU ASUS Geforce STRIX RTX 2070 8GB
  • Køling: Noctua NH-D15
  • OS: Windows 10 Pro

samt

  • Bundkort:: NZXT Z590 N7 BIOS: 1.20
  • CPU:  Intel i9 10900K 3,7 GHz
  • PSU: Cooler Master V850 Gold Edition
  • RAM: 2x8GB Crucial Ballistx 3600(3533) MHz
  • Grafikkort: ASUS Strix Geforce 2070 OC 8GB
  • SSD: Gigabyte AORUS NVMe Gen4 M.2 1TB
  • GPU ASUS Geforce STRIX RTX 2070 8GB
  • Køling: Noctua NH-D15
  • OS: Windows 10 Pro

 


3DMark:

Det nyeste skud på stammen fra Futuremark. Programmet byder på endnu mere krævende grafiktests, og der er mulighed for også at køre programmet på Android/iOS enheder og der kan direkte sammenlignes med de helt store PC systemer.
 


I 3DMark klarer AORUS bundkortet sig på linje med de øvrige bundkort og i Fire Strike testen er det lige ved at score højere end NZXT kortet. Man skal huske at det er en 8 kernet i9 11900K CPU der er brugt i testen og de andre er test med en i9 10900K med 10 kerner.

 

Cinebench R20:

 

 


Tester hvor hurtigt CPU’en kan lave et billede ved brug af alle kerne og tråde i CPU’en. Denne test er lidt i samme dur som R15 blot medtager den også en singlecore test.
 

 


I Cinebench R20 er det helt klart MSI der tager sejren i CPUtesten med alle kerner og AORUS XTREME der løber med det hele i single CPU testen.

 


Aida Extreme:

Aida Extreme bliver brugt til at se specifikationer på hele systemet og har nogle indbygget benchmarks. I denne sammenhæng bliver kun RAM benchmark brugt, der leverer resultater i Megabyte i sekundet, og nanosekunder i latency.
 


I denne test ser vi AORUS XTREME score absolut højest i alle testene.

 


PCMark 10:

Denne test er en ny udgave af version 8 og indeholder mange forskellige tests til vurdering af både CPU'en og grafikkortets ydeevne.
 


PCMark 10 Klarer AORUS bundkortet sig en del bedre end de 2 andre og scorer højest.

 


wPrime:

wPrime udregner primtal, her med 2 muligheder; 32 millioner og 1.024 millioner. Programmet kan bruge alle CPU'ens kerner og tråde.
 

I wPrime testen klarer AORUS sig ikke så godt som de andre 2 bundkort. Igen er det jo nok på grund af den 8 kernede CPU.

 

Shadow of the Tomb Raider:

I 2013 kom Square Enix med et reboot af Tomb Raider serien, hvor man går tilbage til før Lara Croft blev "Tomb Raider". I denne serie er dette spil nr 3. Selve spil enginen er noget Crystal Dynamics har stået for, der i sine næsten 30 år i branchen ved hvad de laver, og det er selvfølgelig Square Enix der ejer Crystal Dynamics, så det er nærliggende at vælge denne engine. Spillet byder på utrolig flotte detaljer, der nemt kan bringe selv de største spillemaskiner i knæ. Spillet har en indbygget benchmark, og det er den der er brugt.
 

 


I SOTTR ligger alle tre bundkort næsten på linje så vi er ude hvor Grafikkortet ikke kan levere mere.
 

Første run

 

Anti-Aliasing (Nederst under ”display”)

SMAAT2x

Texture Quality

Ultra

Texture Filtering

16x Anisotropic

Shadow Quality

Ultra

Depth Of Field

High

Level Of Detail

Ultra

Ambient Occlusion

HBAO+

Pure Hair

Normal

Screen Space Contact Shadows

High

Motion Blur

Off

Bloom

On

Screen Space Reflections

On

Lens Flares

On

Screen Effects

On

Volumetric Lighting

On

Tessellation

On

 

Andet run

 

Anti-Aliasing (Nederst under ”display”)

TAA

Texture Quality

High

Texture Filtering

8x Anisotropic

Shadow Quality

High

Depth Of Field

Normal

Level Of Detail

High

Ambient Occlusion

BTAO

Pure Hair

Normal

Screen Space Contact Shadows

Normal

Motion Blur

Off

Bloom

On

Screen Space Reflections

On

Lens Flares

Off

Screen Effects

On

Volumetric Lighting

On

Tessellation

Off

 

Tredje run

 

Anti-Aliasing (Nederst under ”display”)

TAA

Texture Quality

Normal

Texture Filtering

2x Anisotropic

Shadow Quality

Normal

Depth Of Field

Normal

Level Of Detail

Normal

Ambient Occlusion

BTAO

Pure Hair

Low

Screen Space Contact Shadows

Off

Motion Blur

Off

Bloom

Off

Screen Space Reflections

Off

Lens Flares

Off

Screen Effects

On

Volumetric Lighting

On

Tessellation

Off

 

 

Counter Strike - Global Offensive:
Et spil der sikkert ingen introduktion behøver. Det startede med spillet Half Life udgavet af Valve i 1998, hvor Counter Strike var en modifikation til dette spil, og blev hurtigt populært og fik sin egen udgivelse senere. Den gamle GoldSrc engine blev dog lavet totalt om i 2004 og blev omdøbt til source, det gav mulighed for fysik, som vi aldrig havde set før i spil, og siden da har Valve kun udviklet videre på deres source engine og kører stadig med denne i dag med CS:GO. Dette er en engine der virkelig er lavet godt fra bunden, hvilket betyder at næsten alle spillemaskiner kan være med her, og stadig producere rimelig god grafik, det betyder også at de helt store spillemaskiner kan smide mange hundrede FPS ud, noget som entusiasterne godt kan lide.

Her ser vi igen Alle 3 bundkort levere næsten den samme ydelse og igen er det jo Grafikkortet der leverer scoren og det er ikke mange FPS der skiller dem.

 

Test 1

 

Display Mode

Fullscreen

Laptop Power Saving

Disabled

Global Shadow Quality

High

Model / Texture Detail

High

Effect Detail

High

Shader Detail

Very High

Multicore Rendering

Enabled

Multisampling Anti-Aliasing Mode

8x MSAA

FXAA Anti-Aliasing

Enabled

Texture Filtering Mode

Anisotropic 16x

Wait for vertical sync

Disabled

Motion Blur

Disabled

 

 

Test 2

 

Display Mode

Fullscreen

Laptop Power Saving

Disabled

Global Shadow Quality

Medium

Model / Texture Detail

Medium

Effect Detail

Medium

Shader Detail

High

Multicore Rendering

Enabled

Multisampling Anti-Aliasing Mode

4x MSAA

FXAA Anti-Aliasing

Enabled

Texture Filtering Mode

Anisotropic 4x

Wait for vertical sync

Disabled

Motion Blur

Disabled

 

Test 3

 

Display Mode

Fullscreen

Laptop Power Saving

Disabled

Global Shadow Quality

Low

Model / Texture Detail

Low

Effect Detail

Low

Shader Detail

Medium

Multicore Rendering

Enabled

Multisampling Anti-Aliasing Mode

None

FXAA Anti-Aliasing

Enabled

Texture Filtering Mode

Trilinear

Wait for vertical sync

Disabled

Motion Blur

Disabled

 


På næste side får CPUen lidt OC, eller rettere underclock.

Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2021 11:19:57
Svar/Indlæg:
1906/25

Fedest! Et mobo til over 7.000 kr som bliver forældet om et par måneder...

Men godt nok første gang jeg har set et med medfølgende USB-DAC...



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Walenad d. 14-07-2021 11:22:33.


Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
15-07-2021 13:50:57
Svar/Indlæg:
2045/273
#1
Ja man skal vist være Ekstrem Overclocker og opsat på at dette Z590 bundkort skal leve hos en i et stykke tid. 🙂


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2021 14:22:49
Svar/Indlæg:
5874/1287

Ja, de nye specs på Intel Gen 12 er allerede leaket:

https://www.guru3d.com/news-st...



Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2021 23:45:18
Svar/Indlæg:
1178/88

#3 Det undrer mig, de stadig holder fast i "kun" 8 cores (+HT), hvis man sammenligner med AMDs strategi.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Lohse d. 15-07-2021 23:46:33.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2021 09:13:15
Svar/Indlæg:
5874/1287

#4 Enig, men en forklaring kunne være, at der endnu er forholdsvis få programmer (især spil) som ikke kan udnytte flere end 8 kerner, og at Intel derfor i stedet går efter højeste hastighed pr core. Hvis et f.eks et spil kun kan udnytte 4 cores, så vil en 5Ghz 8 core jo være bedre end en 32 core 4Ghz. 



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
16-07-2021 09:25:19
Svar/Indlæg:
6368/477

"Problemet med 11900K er at selve arkitekturen blev designet efter at den skulle laves på 10nm, og ikke 14nm som Intel har gjort her. Den større node gør også at selve chippen er blevet større end Intel havde forventet med 10nm, hvilket betyder at Intel bare ikke har haft mulighed for at smide 10 kerner under hjelmen, og vi ender derfor med et nyt flagskib som ikke kan følge med det gamle i multitasking."

https://hwt.dk/test/69759/inte...

 

Det er ikke fordi Intel ikke vil, det er fordi de ikke kan.



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2021 09:28:50
Svar/Indlæg:
5874/1287

#6 ja, det er rigtigt for gen. 11, men gen. 12 ER jo bygget på 10nm 😉

https://www.tomshardware.com/n...

 

Intel's 12th-Gen Alder Lake At a Glance
  • Qualification and production in the second half of 2021
  • Hybrid x86 design with a mix of big and small cores (Golden Cove/Gracemont)
  • Up to 16 cores
  • 10nm Enhanced SuperFin process
  • LGA1700 socket requires new motherboards
  • PCIe 5.0 and DDR5 support rumored
  • Four variants: -S for desktop PCs, -P for mobile, -M for low-power devices, -L Atom replacement, -N educational (probably Chromebooks)
  • Gen12 Xe integrated graphics
  • New hardware-guided operating system scheduler tuned for high performance


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
16-07-2021 11:10:38
Svar/Indlæg:
6368/477

Det var mest af alt et svar til #4, jeg har været helt væk fra det hele den sidste stykke tid, jeg vidste slet ikke at 12. generation var på vej før nu her.

Der sker lidt privat som jeg bliver nødt til at kigge på, inden jeg kan savle over DDR5 😢



Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2021 11:33:20
Svar/Indlæg:
1178/88

#6 Det giver mening, men hvorfor pokker rykker man ikke til 7nm? Er AMD ikke her?



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
16-07-2021 11:54:23
Svar/Indlæg:
6368/477

#9

Det er fordi at Intel ejer deres egne fabrikker, så skal de også selv udvikle teknologien for at rykke en node ned.

AMD har ikke deres egne fabrikker. De benytter TSMC og Global Foundaries til produktion af deres chips, og det er disse fabrikker der tilbyder 7nm noden, det er altså ikke AMD's teknologi, de bruger den blot, og selvfølgelig designer arkitekturen i chippen selv. Det samme gør sig gældende for deres grafikkort.

Intel har forsøgt at række ud til TSMC, jeg kan huske nogle nyheder hvor Intel gerne ville have fabrikeret nogle chips, men TSMC er booket totalt op, især fordi Apple's M1 også er fabrikeret hos TSMC, dertil kommer selvfølgelig playstation og Xbox. Jeg kan ikke huske hvor lang tid ud i fremtiden TSMC er booket, men det er ret langt.

 

Så det er ikke "bare" at rykke en node ned, man skal have teknologien først, og denne er ikke helt nem at komme frem til.

Intel har dog produceret 10nm i lang tid nu. Deres server CPU'er rykkede vidst til 10nm for nuværende generation, og det er mange flere chips end forbruger markedet skal bruge.

Desværre er der stadig mange "huller" i deres 10nm wafer der gør at de får mindre ud af en 10nm wafer end en 14nm.