Innovation/teknologi
- En tak for store dele af innovasion/teknologi afsnittet skal lyde til Red_Martians
8500GT er som nævnt den absolutte bundskraber i nVidias serie af DirectX10 kort, dvs. 8xxx serien. Grafikkortet er baseret på G86 kernen, og har 210 millioner transistorer. Dette er omtrent svarende til en moderne dualcore-CPU.
DirectX10 kommer med den nyeste form for grafikbehandling kaldet Shadermodel 4.0. Den vil for alvor fjerne alle grafik-baserede beregninger fra CPU, hvilket så også betyder et mere belastet grafikkort, men reelt ingen CPU-begrænsninger længere. Dette skulle dog stadig være ensbetydende med endnu flottere effekter, da programmørerne får endnu flere muligheder med grafikkortet.
Grafikkortet har 256MB ram. Hvilket er en ganske fornuftig mængde i forhold til kortets yderligere specifikationer. Rammene er 128-bit DDR2 ram, hvilket betyder gammel teknologi, men samtidig betyder det også billig teknologi. Langt størstedelen af budget grafikkortene er baseret på DDR2 ram, så det er ingen hæmning
Det nye og spændende kommer til udtryk herover. Unified Shader gør at flere slags beregninger kan varetages af den samme del i chippen. Det gør absolut ikke chippen mindre, men til gengæld langt mere effektiv, da den altid vil være fuldt optaget. Unified shader kan kun bruges til effekter, og gamle ord som pipelines, ROPs osv. eksisterer stadig i bedste velgående.
8500GT kortet har kun 16 shader enheder – det er halvt så mange som storebroren 8600GTS og shaderne arbejder ved 900MHz.
Grafikkortet har 8 pipelines, dvs. den kan lave 8 beregninger af gangen, og den har 4 ROPs, hvilket betyder den kan skrive til 4 pixels af gangen. Det vil i praksis sige at grafikkortet kan lave to beregninger på hver pixel samtidig hvilket er en fordel på f.eks. vand hvor der er mange beregninger pr. pixel.
Derudover har nVidia indført en slags Hyperthreading kaldet GigaThread, som vi kender fra de gamle Intel Pentium 4 cpu'er. Grafikkortet kan arbejde med flere tråde ad gangen, og bliver dermed endnu mere effektiv.
G84-chippens rå ydelse testes herover. Det kaldes Fillrate, og beskriver hvor mange pixels den kan lave i sekundet. Vi har indtil videre ikke hørt noget om antal af pipelines endnu, men vores måling herover siger at chippen har 8 pipelines(8 pixels per hz) og 4ROPs(max 4 færdige pixels ad gangen). Det lyder som spildte kræfter, men mange effekter bruger flere pipelines ad gangen, og derfor vil det være spild af transistorer at sætte flere ROPs på. Da effekterne er flyttet over på den nye Unified Shader, er pipelines vigtigste opgave at filtrere overflader og lave skarpere billeder. Vi tester kun kortets evne til at lave overflader, og så har det 8 pipelines. Det vi ser er, at kortet faktisk får mere og mere rå ydelse, jo mere det bliver presset. Nu er det ikke sammenlignet med 8600GTS, men det er rimelig sikkert at antage at det her kort ikke kommer i nærheden af 8600GTS
I shadertesten kommer der noget mere gang på kortet. Og med 16 shaderunits ved 900Mhz burde man ikke kunne forvente det store. Og resultaterne taler næsten for sig selv. Godt og vel en tredjedel af 8600GTS, tegner det ikke godt – Især når man tænker på at unified shaders er et af DirectX10s helt store salgspunkter.
Yderlige egenskaber
PureVideo HD er nVidia’s ord for video-dekodning. Geforce8-serien har selvfølgelig Pure-video-egenskaber, der nu er blevet udvidet med en HD-betegnelse. PureVideo beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der med det nye Digitale TV, HD-DVD’er og BluRay-Diske’er er muligt. Med Geforce8800 og 8600 er det også muligt at se AACS-beskyttet indhold (kopibeskyttede medier), der tidligere kun har været forbeholdt enkelte grafikkort. Pure-video HD udvider derudover med forbedret støjreduktion (HD noise reduction) og skarpere kanter (HD edge enhancement)
Uheldigvis for netop 8500 serien er at HDCP understøttelse på grafikkortet ikke er et krav der stilles til producenterne, hvilket betyder at du ikke får et grafikkort med HDCP kopibeskyttelse med mindre du finder et kort der reklamerer med det.
http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html
SLi De største nyere nVidia grafikkort understøtter SLi. Kort fortalt betyder det, at hvis man har et bundkort der er SLi-mærket kan man bruge to ens nVidia-grafikkort, og udnytte deres samlede kræfter på en skærm.
FSAA står for Full Scene Anti Aliasing, og er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x, står for 4 gange så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter. Geforce8-serien har derudover flere typer. Den nyeste er CVAA, der udvider den gamle form til 8 og 16x uden at gå på kompromis med billedekvaliteten, og stadig med fornuftig ydelse.
Texture-Filtrering Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør at overgangene mellem de dele med færre detaljer op til dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotrofisk Filtrering og kan bruges af praktisktaget alle grafikkort efter år 2000.
Quantum Effects En ny egenskab der kan lave Fysik-effekter sideløbende med grafikken, takket være den unified shader. Det gør at man reelt ikke behøver et Fysik-kort længere, men det vil også betyde at Fysik’en vil kunne sænke ydelsen på grafikkortet. Men klart et spændende tiltag.
Strømforbrug
Strømforbruget er kun sat til max 41 Watt, og grafikkortet kræver ingen ekstern strøm. Derudover er det ikke det store at sige til strømforbruget, eftersom det ligger i den absolut lave ende.