Ydelse i Windows Vista
Som bekendt er Microsofts nyeste operativsystem, Windows Vista, ved at vinde indpas forskellige steder. Selvom diverse drivers og programmer endnu ikke har det helt godt med Vista, er der ingen tvivl om at det aldrende XP er på vej ud; blandt andet på grund af DirectX10, der udelukkende er kombatibelt med Vista. Derfor har jeg valgt, for første gang i HWT's tests, at teste i dette nye operativsystem. Det skal ske på et eller andet tidspunkt, så hvorfor ikke se fremad nu? Vista er naturligvis også lig med DirectX10 benchmarks. Men da der desværre kun er meget få udgivelser ude i skrivende stund, kan vi kun teste i "Call of Juarez". Dog er der intet at frygte, for vi vil naturligvis benchmarke de nyeste udgivelser, når de rammer butikkernes hylder.
Vores testsystem består i denne omgang af:
|
Model |
Hastighed/Driver |
Operativsys |
Windows Vista Ultimate |
|
Processor |
Intel Core 2 Duo E4300 |
@3006MHz |
Bundkort |
ABit AB9 Pro (p965 chipset) |
334MHz FSB (1336QDR) |
RAM |
V-Data pc6400 2*1GB |
334MHz @CL4-4-4-12 |
Grafikkort |
BFG GeForce8600GTS OC2 |
ForceWare v. 158.24 |
|
BFG GeForce8600GTS OC |
ForceWare v. 158.24 |
|
AMD/ATi Radeon HD 2600XT |
Catalyst ukendt version |
Traditionen tro ligger vi ud med "de syntetiske" benchmarks - 3dmarks, så at forstås. Disse programmer er udviklet af Futuremark, og hver version afspejler den grafiske udvikling på det givne tidspunkt, eller et år frem, kunne man næsten fristes til at sige. Der kommer en ny udgivelse hvert eller hvert andet år, som virkelig får de nyeste grafikkort helt i knæ. Vi tester i de 3 nyeste versioner, henholdsvis 3dmark 2003, 2005, samt 2006. 2007 vil snart tilslutte sig, men er altså ikke tilgængelig på nuværende tidspunkt. For at HD2600 skal kunne eksekvere disse programmer, skal der hentes en opdateret DLL-fil der skal kopieres ind i Futuremark mappen ( http://www.xtremesystems.org/forums/showpost.php?p=2251955&postcount=3 ). Når dette er gjort, kører programmerne upåklageligt.
Det lille HD2600XT klarer sig faktisk ganske udmærket i de 2 nyeste versioner, taget i betragtning af at de to andre grafikkort er præ-overclockede 8600GTS til 5-600 kroner mere, end hvad AMD/ATi's spiller koster. Som altid med HD-serien, klarer kortet sig bedst i 3dmark2005, hvor det "kun" er 10% bagefter det nærmeste 8600GTS. Dog halter det med den rå ydelse, som det ses i 03'eren.
Næste udfordring for vores grafikkort er den nyeste version af Colin McRae, bedre kendt som "DIRT". I kraft af at spillet er splinternyt, er det virkelig flot grafisk, og kan tvinge alle grafikkort i knæ; selv nye mainstream grafikkort har det svært ved blot medium details. Når de anbefalede specifikationer bagpå siger "Graphics card: Geforce 8800 or Radeon x1950", ved vi altså godt hvor skabet står.
Samme billede tegner sig dog ikke helt i racerspillet her. Uden AA/AF er kortet 22 procent bagved det mindst overclockede 8600GTS, og det bliver værre når der kommer lidt detaljer på. Der var problemer med at køre højere AA/AF end 4x/4x i DiRT, men det bliver vel snart fikset i kommende drivers.
Femte test i rækken består af endnu et bilspil - Test Drive unlimited. Dette er ikke nær så flot som Colin McRae: DIRT, og er derfor en hel del lettere at trække for de mindre grafikkort. Men når alt øjenguffet bliver slået til, er det alligevel en tung opgave for de fleste grafikkort.
I TDU klarer HD2600'eret sig faktisk meget hæderligt uden alt "øjenguffet" - men igen er der problemer med sidstnævnte; AA og AF gjorde simpelthen ingen forskel.
Siden vi også hellere må have noget OpenGL ind over testen, kører vi en gang DoomIII, for at se hvordan det kører. Indrømmet, DoomIII er et aldrende spil; men siden QuakeIV benytter sig af samme grafikmotor, er det er stadig fuldt ud aktuelt.
OpenGL og dermed Doom3 har, så længe jeg kan huske, altid været nVIDIAs hjemmebane. Men selvom Radeon grafikkortet bliver slået af Geforce'ene, klarer HD2600 sig faktisk udmærket.
Call of Duty 2 kender de fleste nok, da det er et uhyre populært skydespil med masser af action og fornuftig grafik.
*Fanfare* - første benchmark hvor HD 2600XT vinder over det lettere overclockede 8600GTS fra BFG! Desværre ryger pokalen atter ud af hænderne på Radeonkortet, da der kommer Antianalysing og Anisotropic Filtering på. I medium detaljer med 8x/8x AA & AF taber kortet endda rigtig stort, mens målingen på high virker noget tvivlsom - driverproblemer igen.
OG NU, til den spændende og banebrydende benchmark - Call of Juarez i DirectX10! Alle der har set DX10, kender til den utrolige realisme der er over vandet, træerne - you name it. Men derudover synes undertegnede faktisk ikke, at CoJ ser så fantastisk ud igen. Selvom det er svært at sige, hvorvidt CoJ sætter standarden indenfor kravene til kommende dx10-spil, bliver det spændende at se, hvordan de nuværende mainstream grafikkort sluger det første spil af slagsen.
Auch! siger jeg bare - det er mildest talt forfærdeligt at se på, og det gælder for samtlige af mainstream kortene; måske lige med undtagelse af hd2600xt i low datails. Det virker påfaldende, at det ellers svagere HD2600Xt, skulle dele øretæver ud på denne måde i CoJ, når det har fået bank i samtlige andre benchmarks. Og siden programmet blev delt ud af AMD/ATi selv, vil jeg vove at påstå at man ikke skal ligge for meget i denne benchmark. For det lyder usandsynligt, at DX10 skulle køre så ringe på nVIDIAs kort. En anden underlig ting er, at OC2 slet ikke er bedre end OC1 i testen.
Yderligere har man lov at håbe på, at Call of Juarez er en hård nyser, mens andre dx10-spil bliver mindre krævende; men personligt tvivler jeg på dette. Hvis det generelle billede tegner sig sådan, skal man enten købe sig et highend grafikkort nu; eller vente til næste generation, hvis man skal køre dx10-spil med en mainstream model.
OverClocking
Nu er det blevet tid til at se på, om kortet har en skjult force på OC-området. Hvem ved, måske har AMD/ATi sat frekvenserne lidt lavt fra fabrikken, så der er god plads til at hæve dem.
Tja, det blev til et ganske ordinært mainstreamgrafikkort overclock. Ikke noget særligt, men heller ikke dårligt. 16 procent på kernen er faktisk rimelig godt, men de 3-4% på rammene er ikke ligefrem imponerende. Endvidere var det heller ikke helt nemt at overclocke kortet, da hverken ATITOOL eller RivaTuner understøtter HD2600 på nuværende tidspunkt. Man skal derimod benytte AMD/ATi's eget AMDGPUCLOCKTOOL, som da også virker udmærket. Men jeg kan ikke tro andet, end at de gængse overclock-programmer snart får den nødvendige understøttelse.
Vores fine overclock afspejler sig i 3dmark06 i form af en medydelse på cirka 7 procent. Så det er da også værd at tage med.